KTM SX-F 250 - 06

Kirjoittaja: Antti LaineMoi,

löytyykö keneltäkään tarkat räjäytyskuvat sekä purku ja kasausohjekisjat tarkasti tähän malliin? Tarvisi avata pannu ja huolettaa lähinnä että nokkien ja alapään ajoitus on oikea sekä oikein kasattu! Kaikki kynnelle kykenevät vaan kommenttia tai linkkejä...

Myös suusanalliset neuvot ajoituksen laittoon ovat tervetulleita!

-Antti-

Kirjoittaja: JARI SAASTAMOINENSiihen pyörää löytyy repairmanual 2005-2008 cd levy ktm jälleen myyjiltä joka maksaa n.10euroa. Siitä lyötyy kaikki tarvittavat tiedot kuvien kanssa.

Kirjoittaja: Saku Karvonenoisko tuosta apua http://www.baldknobby.com/KTM_Repair_Manual/

Kirjoittaja: Antti Lainelisää vaan jos on suoraan -06 malliin! ja nimenomaan kuvia koneen sisältä jne eikä pelkästään huoltokirjaa.

Onkohan kenelläkään lahdessa tai tampereella tai siinä välissä tätä kyseistä CD:tä ja haluaisi lainata?

-Antti-

Kirjoittaja: JUHO-MATTI JAUHIAINENMinulla olisi huoltomanuaali koneella kyseiseen pyörään. Siinä neuvotaan kuvien kera koneen purku ja kasaus vaihe vaiheelta.

Kirjoittaja: JUHO-MATTI JAUHIAINENVoin lähettää sen sulle sähköpostiin jos haluat.
Konetta purkaessa, ota venttiilinkoppa pois ja katso että nokkapyörissä olevat merkkiviivat ovat vastakkain. Tyyliin näin O- -O. Nyt moottori on yläkuolokohdassa.
Kun viivat ovat kohdakkain, avaa vesipumpun kannen alapuolella oleva moottorin lukituspultti (kuusiokolopultti) ja ota sen alla oleva kupariprikka pois ja ruuvaa pultti takaisin. Nyt koneen alapää on lukittu ja jako ei pääse pyörähtämään alapäästä.
Sitten löysäät nokkaketjunkiristimen, irroitat nokka-akselien ylemmän kiinnityssillan ja otat nokat pois. Sitten löysäilet alemman kiinnityssillan, kannen kiinnityspultit ja nostat kannen pois. Nämä kaikki operaatiot neuvotaan selvästi kuvien kera huoltomanuaalissa.

Kirjoittaja: Antti Laineno katos vaan, pistä ihmeessä postilla:
anttijeejee@hotmail.com

kiitos!

Kirjoittaja: RISTO KOSKINENMitä on hajonnut?

Kirjoittaja: Antti Lainemoi,

en vielä tiedä, pistän kyllä mikä on männy rikki.

Sillävälin olisin kiinnostunut ulosvetäjästä joka sopii magneeton puolelle. Eli mistä vois kysellä vai onko ihan perus kamaa. voin myös ostaa jos jollakin on ylimääräisenä!

-A-

Kirjoittaja: Antti LaineDodiin, nyt sain avattua koneen ja ainakin ilmeisesti oli vaihteiston rattaan yksi kulma haljennut/lohjennut. Eli siis se rattaan kyljessä olevat kolme väkästä jotka siirtyessään ottaa vedon vastaan. Mitä mieltä olette kannattaako vaihtaa uusi ratas vai vetää vanhalla vaan. Lohmu ei mun mielestä ollut kauheen paha ja vain yhdessä niistä ulokkeista. koitan kohta laittaa pari kuvaa jos auttaa kuvantamaan asiaa...

Kertokeepas ammattimiehet pitääkö tai onko tarve vaihttaa se ratas. Jos oikein katsoin niin se oli ykkösrattaan kyljestä se palanen!!!

-A-

Kirjoittaja: Antti Laineja tuosta vielä niitä kuvia selventääkseni:

http://www.imagefap.com/gallery.php?pgid=ee4228d33af1396c2fcb674fc94df4…

-A-

Kirjoittaja: Markku SaloMiten vika ilmeni ennen moottorin purkamista, eli miksi purit moottorin.

Kirjoittaja: Antti Laineöljynvaihdossa tuli pohjaropun magneetin mukana. pala oli suurinpiirtein hiirenpaskan kokoinen, ehkä vaan pikkaisen laihempi.

Kirjoittaja: Ari ArokoskiMoi,

Jos vaihderattaasta on lähtenyt palanen, se kyllä minun mielestäni kannattaa vaihtaa. Joku syy siihen on että se on lohjennut. Tuuria on ollut siinä mielessä, että se ei ole mennyt laakereiden väliin (varsinkin jos on sen verta pieni palanen että mahtuu menemään). Jos kyseessä on vain yksi ratas, ei se vaihtokustannus ole niin valtavan suuri.

Jos sinulla on nyt patti purettuna, niin samoilla vaivoilla kannattaa vaihtaa laatikon kaikki laakerit. En tosin tiedä mitä ne maksaa 250 nelariin, mutta omaan 200 exc:hen kaikki vaihdelaatikossa olevat laakerit maksoivat luokkaa 50 euroa. Kyseessä on tosin 2T, mutta luulen että vaihdelaatikon puolen laakerit eivät nelarissa ole sen kalliimpia.

Vaihdelaatikossa oleva metallipöly on murhaa laakereille, ja jos tuollainen pieni metallin palanen pääsee kerran menemään laakerin läpi, on siellä todennäköisesti laakerin pinta jostain kohdin rikki ja ei se enää ainakaan parane käytössä.

Äläkä sitten laita niitä laakereita (jos siis uusit ne) lyömällä paikoilleen, vaan lämmitä lohkot 150 - 180 asteeseen uunissa, jolloin laakeri putoaa itsestään oikealle paikalle ilman lyömistä. Poikkeuksena on ne laakerit, joihin on ohjeen mukaan laitettava laakerilukitetta. Lukite menee piloille tuossa 150 asteessa.

Laakerien irroitus onnistuu muuten tuolla samalla systeemillä, eli lohkot n. 180 asteen lämpöisiksi ja sen jälkeen kopautat lohkoa kevyesti pöytää vasten ja laakeri tipahtaa itsestään pois pesästä.

Nämä kaikki ohjeet on siinä kotarin CD:llä. Hinta on erittäin pieni verrattuna muihin osiin, joten ei ole iso investointi ostaa. Halvaksikin se tulee, koska niiden ohjeiden perusteella jos välttää yhden mokan, niin se on hintansa hankkinut.

Jos kuitenkin aiot naputella ne laakerit paikoilleen, niin siinäkin on yksi asia joka pitää huomioida. Naputtele AINA laakerin ulkokehää, sillä jos lyöt sisäkehälle, kohdistuu isku laakeripintoihin ja laakerin kuuliin. Tämä aiheuttaa sen, että laakerin sisäpintaan tulee pieniä rikkoutumia, ja laakeri ei sen jälkeen enää pitkään kestä.

Taitaa olla suurelle osalle harrastajia ihan tuttua asiaa, mutta ajattelin kuitenkin kertoa jos vaikka siitä jotain hyötyä olisi jollekin.

Kirjoittaja: Antti LaineMoi,

kiitos kommentista, ajattelin että laitan sen rattaan vaan takaisin kun se periaatteessa on saman verran lohjennut kun mitä joissakin rattaissa on kulumaa/viistettä.

Ei ole varmaan laakerin läpi päässyt toi palanen koska kaikki näytti pyörivän helposti sekä luulen että on lohjetessaan tipahtanut vaan suoraan pohjalle jne. Eihän toi koneen purkaminen oikeastaan ole mikään amerikantemppu, eli ajattelin nyt pörpötellä ainakin talven vielä noilla laakereilla ja männillä ja sitten katsoa asiaa uudelleen. Harvoin herkutteleva harrastelija kun joudun olemaan. Kiitos lämmitysvinkistä kuitenkin!

Onko muilla mielipidettä tuohon lohkeamisasiaan?!

-A-

Kirjoittaja: Harri VanhalaRattaan sivuhammas siirtää voimaa akselilla rattaalta viereiselle rattaalle. Jos sivuhampaissa on viistettä, pyrkivät rattaat toisistaan erilleen. Tämä saa jossain vaiheessa vaihteet hyppimään ja kuluttaa vaihteensiirtäjiä tarpeettomasti. Jokaista hammasta tarvitaan ja jos paloja on lohjennut, joutuvat muut hampaat kantamaan lisää kuormaa ja lumivyöry on valmis.

Ikävä kyllä, on syytä vaihtaa myös samalla akselilla oleva viistoutuneen hampaan toinen osapuoli. Hampaissa saattaa olla kulmissa lyhyet pyöristykset vaihteiden helpomman kytkeytymisen takia. Niitä ei pidä luulla kulumiksi.

Kirjoittaja: Antti LaineTäytyypä tarkkailla asiaa. Aikalailla jokaisessa alapään eli 1 3 5 vaihteissa on pieni viiste mutta näyttää tulleen käytöstä.

Kirjoittaja: RISTO KOSKINENKasaan vaa, kaverilla samanlainen pyörä jos ei jopa sama;) Niin kuluma jäljet ollu jo viimeiset 100h Tai tietysti jos vaihteet ei pysy päällä ni sit uutta osaa mut muuten ei.

Kirjoittaja: Antti Lainejuu näin oli juuri tarkoitus että ajellaan nyt ainakin keväälle ja sit kevätpaskakeleillä sit auki uudelleen ja tarkistus, ehkä myös laakerin vaihto siinä samalla....

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIAntti ei taida tulla tuo 05 - 06 service manual maililla. Tiedosto on yli 7,5 megaa...