KTM sammuu n.15-20min ajon jälkeen

KTM 350 SXF 2011 pyöräni lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana.
Nyt on ilmenny tälläinen "vika".
Ajoin n.20min niin tuntui että nyt pyörä puutuu ja heti sitten rupee sammumaan eli veto pois, ehkä vähän saa peliaikaa pumppaamalla kaasua. Mutta sammuu kumminkin. Tämän jälkeen ei lähde käyntiin, ei edes lupaa. Startti kyllä pyörittää ja moottori pyörii hyvin. No pyörä "jäähtyy" varikolla yli 15 min niin lähtee hyvin käyntiin ja mitään ongelmia ei ole.
Taas ajan n.15min tosin vauhti kovempaa ku eka kerralla eli ehkä piiputtaa aikaisemmin-> Samat oireet kuin edellä ja poistuvat samalla tavalla.
Tämän setin jälkeen vaihdoin uuden tulpan.
Tulpan vaihdon jälkeen antoi ajaa 10min setin oireitta, mutta toisella setillä tuli samat oireet ja vika poistui samalla tavalla kuin ennen tulpan vaihtoa.
Eli pyörä ei oireile mitenkään ennen vian ilmenemistä. Ajossa kun tuntuu että pyörä ei nyt vastaa kaasuun täysin, niin tosiaan sammuu n. 300M sisällä.

Kerran tämä on aikaisemmin tapahtunut vuoden -13 alkukesän kisoissa vähän ennen ruutulippua, mutta onneksi piäsi maaliin. Tällöin samat oireet, mutta kun vaidoin uuden tulpan oireet katos ja ajoin koko loppukesän samalla tulpalla oireetta. Eli nyt alussa oli tämä sama tulppa viimekesän jäljiltä.
Tulpat ovat iridium tulppia.
Onkohan tuolla pyörän lämpiämisellä/jäähtymisellä johonkin yhteys? Todennäköisesti on.
Poltoaine puoli?
Sähköpuoli?

Onko ollu muilla samoja oireita?

Foorumit

Pikaisen googlauksen perusteella tuollaista aiheuttavia vikoja on TPS:ssa (kaasunasennontunnistin) ja mahdollisesti bensapumpussa.

Kaverilla oli samanlainen vika 2011 350sxf.ssä eli ajeli radalla 10-15.min niin sammu ja sittenkö työsivät varikolle ja puhdistivat ruiskun suutinta(luulivat vian olevan siinä) nii lähti taas käyntiin mutta kohta taas sama homma..vika oli sittenkin bensapumpussa ilmeisesti se jotenki jäähtyi varikolla ja pelas jonkun aikaa.......jos kaveriltas löytyy sama pyörä nii siitä tankki lainaan ja kokeilemaan ei tarvi turhaan ostaa pumppua tais maksaa jonku 400e jos en kovin väärin muista.

Tankinkorkki/letku tukossa tuli ekana mieleen. Sit pa-suod. tukossa tokana. Kolmanneksi heitti semmosen et kampiakseli vääntynyt. Tyyppiviat jätin väliin koska ei oo ollunna 350cc naapureillakaan.

Pumppuvian saa muuten selvitettyä kun liittää tän esim. T-haarottimella pumpun ja ruiskun väliin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Te…
Kymppihän riittää. Lisäksi tarvitsee tuntea numerot ja verrata näyttämää vikapäällä / vika ei päällä tilanteeseen. Naapurin kerttu kirjuriks. Jos vika selviää kertun avustuksella voi kertulle tarjota yhteismatkan lappiin keräämään lakkoja. Mitä tästä opitaan? Bilbestä saapi ja matkailu avartaa.

Jos vika paikallistuu bensapumppuun, niin korvike löytyy vähän halvemmalla: http://www.ktm-parts.com/FP-HUS.html#.U4D_p_mxH6s

Hoksasin justiinsa että nämä kaikki sammumiset ovat tapahtuneet hellesäillä, joten silloin se voisi viitata siihen polttoainepumppuun. Tänään yritin labrata tilannetta pyörää käyttäen ja kuumailmapuhaltimella PA-pumppua lämmittämällä. En kerinnyt varmaankaan tarpeeksi lämmittää PA-säiliötä/pumppua "turvallista", koska en saanu vikaa päälle...
Olisinpa vikapäällä radalla älynnyt kuunnella sitä pumpun surinaa että kuuluuko vaiko ei.
Eli vian ilmestyminen vaatii yli 25C lämpötilan ja kunnon ajoa n.15min.

Tutkitaan...ajetaan

Ihan samanlainen vika oli 390 Husabergissä. Siinä Kotarissahan on samanlainen PA-pumppu, joka ainakin Husabergissä hirtti kiinni lämmetessään.

Kisakoneella näyttäs olevan käytetty pumppu 180e

No niin...
Viime Pe ajoin vajaassa 20C kelissä 22 min kun sain vian päälle tällä kertaa rupesi röpöttötemään/pätkimään koneen käyntiä kunnes sammui. Nyt kuuntelin kun starttasin niin eipä PA-pumppu surahda eli vika on todennettu 100% PA-pumppuun.
Orkkis pumppu/sarja sairaan hintanen 330€. Ei tuota kukaan osta ja noitakin saa ulkomailta ns. käytettynä 100€:lla.
Ebay vastaava pelkkä pumppu 35€ kotia toimitettuna, mutta tilasin Ebaystä Briteistä 50€ sama pumppu ilmeisesti 690 Dukessa..katotaan käykö kunhan kerkee vaihtaa.
Youtubessa paljon videoita viallisista pumpuista eli aika selkeesti tyyppivika:

https://www.youtube.com/watch?v=vwmKU3LRcDU

Korjataa.... ja sitten ajetaan

Moro.

Itsellä oli samanlainen onkelma 2-T piikissä joskus muinoin 90-luvulla. Silloin vikaa etsittiin myös kissojen sekä kylän korjausmiesten kanssa, eikä sitä löydetty ennenkuin alettiin vaihtelemaan sähkö osia. Loppujen lopuksi ns. mustan laatikon (sytytys yksikkö?) vaihto auttoi. Se vaan aina pätkäisi sytytyksen, kun laatikko lämpeni. Jäähdyttyään toimi taas kuin pitääkin.

Jartsu