KTM runko,alumiiniako?!

Kirjoittaja: Matti Nykänenhttp://www.mxworld.be/gallery/gallery.php?dir=cdsmantova&pic=16 mikäköhän tuommoinen runko on? :I

Kirjoittaja: Jarkko Hyvärinenno nyt ne on sitten ottaneet jo Husabergin rungonkin....

Kirjoittaja: juha koskiKuulin huhun isot pojat montulla kertoivat että kun TM on siirtynyt alumiinirunkoon
niin heiltä jäi isokasa vanhoja rautarunkoja ja KTM olisi ostanut halvalla
koko tuotannon lopun. Mutta kun runkoa katsoo niin vanhat TM rungon
kuvat näyttävät pelottavan saman näkösiltä. Taitaa KTM olla pahasti
pulassa jos tälläistä menettelyä joudutaan käyttämään.
Itse ajan Japsilla siellä ei ainakaan osteta ylijäämää temmiltä.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENOnko kotari ikinä keksinyt mitään itse? No toi oranssi väri taitaa olla ainut mitä ei ole kopioitu muilta...

Kirjoittaja: NiffeVitsailetko Ville? Väitätkö, ettei 1930-luvulla aloittaneella ja 50-luvulta lähtien Sixejä ajattaneella moottoripyöränvalmistajalla olisi jotain konsepti- ja tuotekehitystä? Voisi nyt ainakin mainita ensin nelitahtisuuden sisäänajon uudelleen kilpavimpaimiin 1980-luvulta - taisi olla ensimmäinen nestejäähdytteinen kilpanelari offroadiin, tyristori-sytkien käyttöönotto 70-luvulla, monoperä takana kahden iskarin sijaan, sähköstartit kisapeleissä, linkuton takajousitus, Husabergin kautta useita laajalti alalle kopioituja konstruktioita, lanseerasi 90-luvulla monikäyttöiset pyöräkonseptit, joissa Powerpartseja lisäämällä rakennat sarjasirvilästä voimapyörän tai rengastusta vaihtamalla crossi-/enduro-/supermoto-sirvilän, tarjosi levyjarrut eteen ja taakse, nestekytkimet ja -jarrut normina... Olisin kiinnostunut kuulemaan myös mielipiteesi siitä, minkä muun valmistajan kehityspanos offroad-rintamalla on ollut - ainakin merkittävästi - suurempi viimeisinä vuosikymmeninä?

Kirjoittaja: NiffeMistä mä tuon Villenkin nyt keksin? Vastaus oli J-P:n väitteeseen tarkoitettu...

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAHoh, ylijäämää. TM taitaa värkätä käsityönä n. 2000 pyörää/vuosi, KTM tehtaassa valmistettuna yli 100 000/vuosi. En jaksa laskea kuinka monta kuukautta Kotareita olis kasattu Temmin ylijäämärunkoihin.

Kirjoittaja: juha koskiKyllä se mahdollista on kun katsot runkoa ja vertaat vanhan 2t temmin runkoon
niin samalta näyttää! Ja toisekseen vaikka kotari sai vain muutaman
hassun rungon kaupassa niin sellainen on erittäin helppo kopioida mitata
geometria sun muut ja tuottaa sen jälkeen tuhansia kappaleita.
Kyllä siellä kotarilla on kovan luokan insinöörit jotka tämän osaa tehdä.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENNo huh-huh NIFFE!!

Näistä kaikistako keksinnöistä saamme kotaria kiittää???

-Nestejäähdytteinen kilpanelari???
-Monojousitus????
-Linkuton takajousitus???
-Sähkökäynnistys off-roadissa???
-Monikäyttöiset pyöräkonseptit!!!
-Levyjarrut??
-Nestekytkin???
-Powerpirtparts lisävarusteet??

Väittäisin ettei noista mikään ole k.t.m keksimä mutta korjatkaa...

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKISamalta näyttää joo. Mutta vertaappa Juha kuvasta vaikka vuosimallin 2000 japsien runkoja: samalta näyttää mutta tuskimpa on samoja.. KTM satsaa tuotekehitykseen todennäköisesti enemmän kuin japsit yhteensä. Mm tästä syystä Itävallan tuotteet ovat valmiita viivalle mutta japseissa saat muokata aina joitain kohtia. Huoltoystävällisyydestä on turha edes mainita mitään...

Kirjoittaja: juha koskiTurhaa spekulointia runko on sama tietenkin pientä modausta tehty
esim moottorin kiinnikkeet jne.. Ajattele asiaa näin kotari on huomannut
laman iskevän lähivuosina ja säästi miljoonia euroja tuotekehittelyssä
kun osti valmiin konseptin temmiltä joka luopui heille tarpettomasta
tavarasta halvalla. Ei ne tyhmiä ole siellä Itävallassa.

Kirjoittaja: NiffeNiinpä niin J-P,

Eivät ne kaikki ole välttämättä alunperin KTM:n sovelluksia, mutta Kotarien myötä tavallinen harrastaja on saanut ne ensimmäisenä käyttöönsä. Suurin osa kaikista uusista tuotteista on vanhoja sovelluksia tai tuontitavaraa joltain muulta alalta. Jätit vielä mainitsematta, mikä japsitehdas olisi kehitellyt merkittävästi alalla. Ok - Jammuhan oli tuotekehittelijä silloin, kun Heikki Mikkola oli mukana kuvioissa. Taisi olla takahäkki, johon tuli rungon suuntainen jousi kiinni, imuläpät ja pakoaukonsäädin. Siitä vann alkaa olla jo kotvan verran aikaa. Muiden japsitehtaiden en ole kuullut offroad-pyöriä merkittävästi innovoineen, mutta oikaisepa, jos olen väärässä. Oikaisuja saa sitten myös höystää faktalla...

Kirjoittaja: JUHA TUOMINENJep, jep, eipä sillä kohta enää ole väliä kun jonkun ajan päästä ne oranssit pyörät valmistetaan Intiassa, niin laatu on varmasti kohillaan...

Kirjoittaja: NiffeKiinassa valmistetut japanilaispyörät luovat kovaa hintapainetta, joten Turkki voi olla ajankohtainen melko piankin ;)

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENEn arvostanyt kotari 80-luvulla enkä arvosta nytkään... Eipä oo kovimmalla motocross mm-tasolla (mx1 & vanha 250 2t luokka) kotarilla paljoa voitettu mestaruuksia johon japsi tehtaat panostavat eniten, eihän japseja kiinnosta edes koko enduro jonka markkinat ovat olleet helvatun pienet. Ja samalla ktm keskittynyt pelkästään enduroon. Se voi olla totta että ktm on suurempi kehitysbudjetti enduron puolella kuin japseilla, mutta kyllä he ovat vielä kärpässarjalaisia MOOTTORIPYÖRIEN valmistuksessa verrattuna näihin neljään suureen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTarkoitit varmaan KOLMEEN suureen.
Ja mitä noihin kotarin kehitysjuttuhin voisi sanoa, niin KTM-Penton ja KTM-Husaberg, mitään yhteistä? LC4 on muuttunu teitin mielestä "kisa"nelariksi milloin? Voi lähinnä verrata päivän kiinalaisiin, koneetkin on panosta alkaen enempi "race".
Tais olla Aholan perhe kun keksi ilmoittautua Penton-merkeillä kisoihin viime vuonna, kaippa piruuttaan. Entäs tuo monoperä sitten, kuskit ja tiimit rakensi niitä 70-luvulla jo, tais kottaraisiin tulla 1984, kenetköhän ne silloin osti? Jammussa muistaakseni kuitenkin monoperä ensimmäisenä tuotantomalleissa.
Turha hypettää porkkanaa, saa vaan oranssin nenän ;-)

Kirjoittaja: TOMI SARIVAARAVoi fiddu mitä spekulointia yhden miehen

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOVälillä kirjoittelu muistuttaa pikkupoikien "mun iskän auto on nopeempi ku teiän iskän" -juttuja. Katsokaa esimerkiksi autoteollisuutta. Moniko autotehdas väittää keksineensä esimerkiksi xenon-valot? Kyse on keksintöjen hyväksikäyttämisestä. F1 -tallit yrittävät kilpaa soveltaa uusimpia keksintöjä. Esimerkiksi hiilikuidun hyväksikäyttö rakenteissa kopioitiin ilmailu- sekä veneteollisuudelta. On aivan sama, kuka homman keksii. Sovelluksen toimivuus ratkaisee. Jokainen moottoripyöränvalmistaja/kilpaosasto pyrkii kehittämään kalustoaan muihin nähden ylivoimaiseksi. Kommenttina aikaisempaan "ready-to-race" -heittoon, ei yhdenkään valmistajan pyörä ole sellaisenaan valmis esim. endurokisoihin. Kyllä niillä voi kisan ajaa, mutta esimerkiksi iskarit eivät taatusti ole säädöissä... Jos vakavasti aikoo kisata, pitää koko paketti tarkastaa ja säätää uudestaan. Mukaan lukien koneen purku ja mittaus/säätö. Samat asiat pätevät endurossa kuin muissakin moottoriurheilulajeissa. Harva rallikuski menee kisoihin suoraan paketista otetulla autolla. Joskus pieni ajattelu ennen heittoja voi tehdä hyvää. Joskus ei.... Ps. Mun iskä on teiän iskää vahvempi.

Kirjoittaja: NiffePakkohan tuohon oli vastata - oli J-P:ltä sen verran alaleuaton väite kopioinnista. Meikäläisen on sinänsä helppoa elää näiden keskustelujen kanssa, kun ei nauti keneltäkään sponsoritukea ja voi olla mitä tahansa mieltä mistä tahansa tuotteesta. Hyvää debatointitreeniä arkielämän tositilanteita varten.

Kirjoittaja: NiffeAi niin - kaksi asiaa koskien em. debatsuunia. Ensinnäkin muistan varmaan väärin tuon monoperähommelin. Ensimmäisenä tuli Jammun häkkiviritys tankin alla olevalla iskarilla. Jotain noissa Kotarin joustoissa kuitenkin oli mielenkiintoista jossain vaiheessa, oliko jotai iskarin kääntämistä tms. - en muista. Sitten Sirkulle tuosta LC:stä vielä. Ei se ollut eka uuden aallon kilpanelari, vaan ensin tuli Rotaxin ilmajäähdytteisellä 600-kuutioinen ja heti perään oma 600:nen nestejäähdytyksellä. Vuosi oli varmaan jotain 1980, ellen väärin muista.

Kirjoittaja: NiffeTuossa muuten hyvä kuvasarja 600:n GS:n eri vaiheista...aika täynnä satulanalusta siellä alkupäässä kuvia ;)

Kirjoittaja: juha koskiTosin tämä huhu pitää paikkansa. Ei ole pelkkää amatöörien kuulopuheita.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENHEI!!!

KEES VAN NIFTRIK = NIFFE ?? Onko sama ktm-fanaatikko kysymyksessä??

Ps. TOSI KTM-FANAATIKOT EI PIILESKELE/piereskele NIMIMERKKIEN TAKANA

Kirjoittaja: NiffeVoi olla, mutta KTM-fanaattisuutta en tunnusta!

Kirjoittaja: Jukka NieminenKTM käytti nelareissaan ilmajäähdytteistä Rotaxin konetta 80-luvun puoliväliin saakka kuten tuossa edellisessä viestissä mainitussa kuvasarjassakin näkyy. KTM:n omalla nelitahtikonella varustettu Lc4 tuli markkinoille vasta joskus 86-87.
Husqvarna puolestaan esitteli oman uuden sukupolven kilpanelarinsa jo -83 joten ei KTM mikään uranuurtaja nelaritekniikassa ole.

Tuosta iskarihommasta, epäilen että KTM oli 70-luvun loppupuolella ensimmäinen merkki joka käytti kiinteällä lisäsäiliöllä varustettuja iskunvaimentimia. Aikaisemminhan lisäsäiliöt oli kiinnitetty joskus aika pitkänkin hydrauliletkun välityksellä iskunvaimentimiin. Niissä oli vikana se että letkuja katkeili ja öljyt hävisivät taivaan tuuliin. Iskarin kyljessä oleva kiinteä säiliö poisti tämän ongelman. Iskarit olivat tosin Öhlinsin valmistetta jonka keksintökin kiinteä säiliö varmaan oli.

Monojousituskin nähtiin ennen KTM:ää mm. kaikissa japanilaisissa sarjatuotanto crossipyörissä.

Kirjoittaja: NiffeJep, mutta ensimmäisenä sovitti sen nelarin modernin pyörän runkoon sitten viiskyt-luvun. Kuten aikaisemmin jo tähdensin, kysymys oli siitä, kuka sovelsi, eikä suinkaan siitä kuka keksi. Joka tapauksessa nelarin sai ennen Hussea Kotarilta. Hussella taas oli muitakin villejä sovelluksia, kuten automaattiloota offroad-pyörässä ym.

En muuten ole erityinen KTM-sympatisoija. On mulla japsejakin ollut, joista vain yhtä merkkiä ei taatusti tule ikinä enää meidän talliin. On paljon innovatiivisia yrityksiä, kuten VOR tai Aprilia tms.,jotka käyvät jatkuvaa kuolinkamppailua noiden suurien markkinointiapparaattien puristuksessa ja niiden ainoa eloonjäämisen oikeutus on olla innovatiivisempi ja tasoittaa tietä markkinoille, jotka aikanaan päätyvät noiden japanilaisjättien käsiin kuitenkin. Tuosta ahdingosta tosin esim. KTM on noussut välisarjaan saavuttamalla uskottavuuden ensin jossain niche-segmentissä ja sitten vakiinnuttanut oman siivunsa tästä isommasta kakusta. VORin osalta peli taisi olla pelattu jo ennen kuin se ehti alkaakaan. Ei silti, etteikö lahellä olisi ollut Aholankin mestaruus em. merkillä.

Tuon takajousiasian muistat Jukka ilmeisesti oikein. KTM käytti Öhlinsin jousitusosia ennen kuin Yamaha osti Öhlinsin ja heti perään KTM White Powerin tai jotain sinne päin. Itselläkin taisi olla 250GS mallia 1977 tai 1978 Öhlinsin joustimilla.

Muut väitteet lienevät kiistämättömiä vai ovatko?;) Toivottavasti ei muisti pätki enää enempää...

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläJuhahan ei mitenkään voi olla tosissaan noitten juttujensa kanssa :D

Kirjoittaja: juha koskiKyllä mä tosissani olen ja niin on ne kaverit keneltä ton kuulin tietoa suuraan
pääkallopaikalta. Aluksi itekin naureskelin koko jutulle mut kun jätkät
alko opastaa kuvien kans ni alko homma hahmottumaan. Kotarin ongelmahan
on ollut juuri kankea kääntyvyys ja kuka vaan itsekkin joskus temmiä kokeileena
pitää tunnustaa sen kääntyvyys ominaisuus aivan huippuun! Eli kun rungo
on kotarissa nyt TM vanha yhdistettynä huippu moottorilla mitä kotari osaa
tehdä niin pyörähän on aivan huippu. Eli varmaan meiäläsille 2009 mallit!

Kirjoittaja: JANNE VOLANENKTM hukkaa runkoja enemmän kuin TM käyttää valmiisiin pyöriin.

Ei TM:llä sentään niin huonoa tuotantosuunnittelua voi olla että runkoja jäisi yli KTM:n tarpeisiin. Jos olisi, firma olisi ollut konkassa jo aikoja sitten.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOKyllä moottoripyörän suunnittelu on helppoa. Otetaan vaan Temmin runko ja tuupataan siihen kiinni Kotarin moottori. Kyä lähtee.... Voisiko kyseessä olla esim. tehtaan kokeiluja erilaisilla rungoilla ym. muilla härpättimillä? Kotarissa on nähty Cannondale-vainaan näköisiä alumiinisia rungon alaputkia, Temmin rungon näköistä jne. Materiaalitkin vaihtelevat. Onneksi saivat halvalla Temmin rungot. Tehtaan kassa ei olisi kestänyt (liikevaihto yli 500 milj) oman kehitystä. Olen kuullut luotettavista lähteistä, että ovat ostaneet halvalla Saappin vapaakytkimen... Pistetään keräys pystyyn ja hankitaan Kotarin tehtaille vanha Kempin hitsi, niin voivat sitten hitsata kunnon runkoja. ;)

Kirjoittaja: juha koskiAsia on näin TM vaihtoi vuotta aikaisemmin alumiinirunkoon kuin oli tarkoitus mistä jäi sitten tämä ylijäämä minkä kotari osti pois. Ei pelkkä runkojen ostaminen
budjettia paljon pelasta mutta kun säästetään eri pyörien suunnittelussa/ tuotannossa siellä sun täällä vähän niin kokonais säästö on suuri!
Ja hei ei se nyt ihan niin mene että ruuvataan kone eri runkoon ja hip hei
voittaja pyörä katsos siellä on tehtaalla tosi kovat ammattilaiset testi hommissa
mitkä näitä on testannut ennen isoja päätöksiä.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOTM säästää tuotannossa huikeita summia ostamalla könttään koko vuoden rungot (NOT). Mahtoi olla aika iso kasa runkoja tehtaan nurkissa pyörimässä. Jos olisin TM:n toimari, olisin jo antanut kenkää tuotannon suunnittelijalle... Aika paksuja ja täysin perustelemattomia heittoja, jotka perustuvat kuulopuheisiin ja tietämättömyyteen. Eli ihan normaalia keskustelupalstameininkiä. ; P

Kirjoittaja: TOM NORDMAN+1 edelliseen

Kirjoittaja: juha koskiToiset joutuu tyytymään kuulopuheisiin/keskustelupalstaan toiset taas saa suoraa tietoa ammattipiireistä. Odotan innolla 2009 mallin kotareita sitten suoritetaan
mittauksia rungon suhteen ja palataan tähän aiheeseen tänne palstalle.

Kirjoittaja: JUHA MARTIKKALAEverts ja Barragan ovat ajaneet vastaavalla rungolla jo viimevuonna...

http://img101.imageshack.us/img101/2448/1001387ac8vx9.jpg

http://img513.imageshack.us/img513/479/img3615mediumco9es6.jpg

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENVahva huhu kertoo, että KTM tuotekehitys-insinööri on tavoitettu keski-suomen metsistä kaatamassa naapurin katajia!!!! Prrkle 2010 ktm rungot on puuta! Kuulemma tällä saadaa hallittua joustoa, jolla saadaan kisSamaista ketteryyttä ja samalla takajousitusta voidaan vieläkin yksinkertaistaa eli kysymyksessä on jäykkäperä!! Tiukat testit kertoo että kataja joustaa yhtä progressiiviseti kun tämä PDSPS.

Uskokaakenuskoo

Oppii ne itävallanmiehet vielä alumiiniakin hitsaamaan!!

Kirjoittaja: NiffeMukavaa kuulla, että kentällä tapahtuu. Alkoikin jo tuntua tylsältä lukea Itä-Suomen Sanomista, että kevään tuotekehittelyn tuloksena tämän vuoden mallistossa on 2mm isommat sivuposkien tarrat ja etunumerokilvessä on keltainen reunus. Ei se ole mitään pyörien kehittämistä. Näkeehän sen, kun em. tehtailla ei ole ollut offroad-puolella kilpailuosastoa edes viiteentoista vuoteen. Lyödään sponsorirahaa jollekin italo- tai jenkkitallille ja sanotaan, että tehkää jotain kivaa meidän nimissä ja sitten palkataan Bubba ja Everts, jotka tekee tulosta vaikka vuoden 56 Jawalla. Heti, kun joku eurotehdas julkaisee uuden mallin, se käydään ostamassa jonkun omassa tallissa olevan tiimin lukuun, puretaan ja mitataan sekä päivitetään oma mallisto kyseisten ominaisuuksien osalta. Eikö se vähän siltä näytä? Veikkaan, että sinisellä ja punaisella tehtaalla ei satsata tunnin tuntia insinöörityöhön ennen kuin markkinointiosasto antaa luvan. Näinhän se menee autoteollisuudessakin. Muista teollisuuden aloista puhumattakaan. Sitä paitsi kukaan tai mikään ei ole niin härski kuin japanilaiset insinöörit. Olen itsekin päässyt todistamaan, miten japanilaisia insinöörejä löytyy oman koneemme alta ja messurakenteittemme seasta - eikä ne sieltä mihinkään olisi lähtenyt, ellei jenkkikolleega olisi pillistä kiskonut ja heittänyt ulos - muutamaan kertaan. Kamerat räpsyi ja äijät roikkuivat rystyset valkoisina messulavan rakenteissa. Ei sellaista ole länsimaalainen tottunut näkemään, mutta totta se vaan on.

Kirjoittaja: NiffeTuossa aikaisemmin joku väläyttelikin kovan linjan puheenvuorossaan logistiikan ja tuotantotalouden osaamista, joten eiköhän sekin ennen pitkää selviä, miksi pieni nyrkkipaja tekee ylemmän välisarjan valmistajalle pienet erät spesiaaliaihioita. KTM tekee mitä KTM tekee, eiks niin?

Kirjoittaja: Matti NykänenTämä keskustelu on ollut aika kiivasta tän asian kanssa :) täällähän on oikee insirööri keskustelut menossa jo!

Kirjoittaja: juha koskiTomin kuva linkki on hyvä! Katsokaa nyt runkoa varsinkin missä tankki ja
scuupit on poistettu verratkaa sitä Temmin runkoon niin näkee että
kyseessä on yksi ja sama häkkyrä!

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOKTM ja muut tekevät, mitä tekevät. Tuloksena on (kaupallisesti) parempia tuotteita. Alihankintaa harjoittavat jollain tasolla kaikki. Ainakin KTM mainostaa just-in-time -tuotantoa.

Kirjoittaja: SAMI LEPOKORPINo just ! Yksikään taloudellisesti toimiva tuotantolaitos ei valmista/tuota tavaraa niin paljon, että sitä voidaan myydä myöhemmin"ylijäämäisenä halvalla" kilpailevalle merkille! Selkee tilaustyö...KTM tilannut protorungot itselleen TM:n nyrkkipajalta. Kun on rahaa on varaa...Ja kukapa ei meistä siirtäisi tuotantoaan Intiaan? Kun prosessi on hanskassa on aivan sama missä tuotanto pyörii kunhan toteutuu HALVALLA.

Kohta saadaan turbaaneja KTM logolla Power Partseista...

Kirjoittaja: VESA HUOVILAsamaa paskaa eri paketissa

Kirjoittaja: TOMI SARIVAARAOlisko tää sit javasta... =)
http://www.offroadpro.net/fin/uutiset/index.asp?nro=2556

Kirjoittaja: juha koskiNo niin lisää faktaa tarjolla katsokaa uusimmasta artikkelista kuvia
runko on Temmistä ! Mutta harmiksemme tulee tuotantoon 2010
harmi homma kun tuo KTM on moottoriltaan aivan huippu mutta
kääntyvyyden kanssa on niin ja näin.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKI
Joku muuten sanoi tuossa, ettei muka mikään vehje olis kilpailukykyinen ennen erinäisiä viilaustoimenpiteitä?
Kyllä Crossi on siitä mukava laji, että pyörä pakasta, kahvat kohilleen ja varmasti riittää mihin kisaan tahansa. Jos on edes joku niistä viidestä merkistä... Panttila muistaakseni haki samanlaisesta keskustelusta (ja vissiin jostain muustakin asiasta suivaantuneena :-) nimim. "kyllä se on kaverista kiinni" 250/125 tuotantovehkeet maahantuojalta olisko ollu Honda? ja vei molempien luokkien Sm-eriä aika suvereeniin tyyliin.

Lisäksi mainitaan supercross-ajajat jotka tulevat esim. rapakon takaa. He ajelevat tavan tästä lainapyörillä kisojaan, melko menestyksekkäästi...

Kuka meistä oikeasti osaa erottaa runkojäykkyydet muuten vaan huonosta ajettavuudesta tai paskasta jousituksesta, puhumattakaan fyysisistä vajavaisuuksista johtuvista ajolinjojen yllättävistä "suoristumisista"?

Äh kuis se taas lunta pökkäs meille kiusaksi, vaikka insinöörit meille yrittää tupata läpi vuoden jatkuvaa ajokeliä erilaisten aiheuttamiensa ilmiöiden ansiosta...
No ainakin ne kierrättää runkoja, kokonaisina tai sitten välillä sulattaen.
Eläköön kierrätys!

Kirjoittaja: juha koskiVai että lainapyörillä jos muistetaan Turun supercross niin vuosien takainen
maailman tähti James Dobb tuli halliin mukanaa iskaripaketti ja laatikossa
oli koko kone cr 250cc peliin että joo stanulla ajetaan! Jos Dobilla meiniki
oli jo tämän kokoluokan niin mitä se on mahtanut olla oikein isolla staroilla
esim Mc Gräät Carmikkaeli ym muut super super starat ameeriikasta
siina tuskin on tupit ja tanko riittäny ku miehet on pölähty Pariisin legendaariselle
percy areenalle. Ne käytti siitä stanusta muoviosat ja rungon muut niillä on
paketissa! Että näin! Kyllä suomessa SM kisat vie kaupasta ostetulla pelillä
miten vaan jos on ajo ukko! Ja toisekseen kuka meistä on niin kovan luokan viilari
että saa todellakin koneesta paremman? Jos joku saa tehtyä japsista paremman koneen mitä se on niin luulisin että Hondan insinööriosastolla löytyy hyvä palkkanen homma! Jos näitä tosissaan yrittää viilailla niin tarvitaan kunnon
vehkeet ja testipenkki mistä katsoa kuin paljon meni vikaan tällä kertaa!
Suomesta löytyy vissiin 1 alansahuippu ammattilainen mutta sekin on kotarin tehtaalla töissä!

Kirjoittaja: JOEL LÄNSIVUORIHöpöhöpö... :D

Kirjoittaja: OTTO KESKINENVanhalla rungolla olevilla ainakin näyttää jengi ajavan,dynaset kisassa 205 kotaria.
Oli siis siä muitakin,Yammuja 28 ja hondia 24.