KTM puristukset kateissa

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUTuli tuossa tehtyä kone remppa kotariin ja kun läksin ajelemaan ensimmäisä kertoja niin hyvin toimi mutta kun lopetin ajon ja olin lähdössä uudestaa ajamaan niin oli puritukset kateissa!?!?! siis eihän niitä normaalistikaan paljon siinä tunne mutta huomaa kyllä millon on puristustahti... peli kyllä lähti käyntii polkemalla vaikkei puristuksia ollutkaan ja tuntui toimivan suht normaalisti! eli vika ehdotuksia kaivataan ennen kuin viitsii alkaa taas purkamaan... pyörä on 400 sx vm-01

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUIlmavuoto alapäässä???? se ohjurin pala on lentäny varmaan putken kautta pihalle kun ei muualla näkyny. ja se meiksi venttiili oli mennyt kieroksi niin syy voisi olla siinä että sen venttiilin välyksen säätöruuvin lukitus mutteri oli ottanut ja irronnut ja välys päässyt muuttumaan.. mutterikin löyty eli koneessa ei ole mitään ylimääräistä rojua sisällä..ainakaan toivottavasti.. =) kampiakselin välykset shimmitti kyllä asiansa osaa tyyppi että sen voi varmaan kyllä unohtaa.. ja ne kampuran laakerit on uudet.. jos ei muuta niin ajetaan vika ulos =/

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo ilman pyörän näkemistä mahdoton sanoa mikä vika eikä välttämättä silloinkaan ilman purkamista.
Mutta miksi toi venttiili oli menny kieroks,selviskö se vika?
Ja toi vihellys....joissain jammuissa vihelti virtapää melko hurjasti,mutta kuului asiaan.
Kotarin ollessa kyseessä tulis äkkiä mieleen ilmavuoto alapäässä tai sitte ketjuohjurin vaurio niin että hankaa kiinni ketjuun....Vikoja voi olla tuhansia mutta jos öljy on hyvää ja alapään laakerit oikealla välyksellä niin vika voi olla missä vaan.
Tuli mieleen että löytyikö se puuttuva pala siitä ohjurista?

Arvailua arvailua mutta jostain se on aloitettava.....eiks niin....=)

Kirjoittaja: KARI REIMAOnhan noita sattunut ennenkin,että saanut ventiilit likkeestä jo valmiiksi kieroina.
Kyse on kuitenkin pienistä välyksistä,eikä tarvii paljoa hangata ku jostain repeää.
Imupuolelta kyllä lähtee ujellus normaalisti,mutta kun yksi vena oli jo kiero,niin myös toinenkin voi olla..
terv.jammuvaari.

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUjotenkiin on kyllä sellanen tunne että se ääni tulisi jostain alakerrasta eikä ylhäältä ja se yläkerta on kuitenkin vasta purettu ja katsottu eikä siellä ollut muuta häikkää kuin se yksi venttiili ja ohjuri =/..

Kirjoittaja: KARI REIMANo sitten vikoja voi jo arvailla enemmänkin,esim vespumppu,laakerit,nokkaketju,tms,mutta näin kaukaa en rupea enempää arvailemaan,sillä asentajia on montaa eri sorttia
ja kuitenkin konetta pitäisi itse kuunnella että osaisi edes suuntaa-antavan arvion esittää.
Kannattaisi hommata autopuolella käytetty stetoskooppi eli samanlainen kuin liäkäreillä on,kun ne kuuntelee ihmiskonetta.
Sillä pystyy aika hyvin paikantamaan laakerien sun muiden poikkeavat äänet.
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIhme juttu, että noin sitten vaan käynnistyi. Ja vieläpä kaiketi ihan kohtuullisesti?
Toi vihellys on semmonen juttu, että se ääni tarviisi kuulla. Melkeinpä pelissä kuin pelissä tulee semmoinen imuääni virtauksen kasvaessa, toisella korva ottaa herkemmin kuin toisella. Jos se on vikaääni, niin mahdollisuuksia on useita.

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENMiten on, että jos edellisen remontin jälkeen meni venttiili kieroksi ja ohjurista murtui pala niin voisiko ajatella,että olis tapahtunu pieniä asennusvirheitä ets.
Ja nyt sitten se vihellysääni olisi seuraus joko tästä samaisesta asennusvirheestä tai mahdollisesti jostain toisesta asennusvirheestä mikä on hyvinkin mahdollista.
Minä ainakin purkaisin koneen yläkerran osalta uudestaan sen verran isoista rahoista on kuitenkin kyse, jos tulee totaali tuho. Tiivisteet vain muutaman kympin? ( esim voisiko toinenkin venttiili olla hieman kiero ja aiheuttaa vihellysäänen kihnuttaessaan ohjuriin isommilla kierroksilla)??

Jyrki

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUNo nyt on pyörä kunnossa mutta koneesta on kuulunut aikaisemman koneremontin jälkeen sellainen pieni viheltävä ääni.. ei kuulu tyhjäkäynnillä ollenkaan mutta kun kääntää kaasua niin alkaa kuulua. olisko mitään ideoita mistä se voisi kuulu ja miksi? kone pelaa kyllä ihan normaalisti

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUNo nyt selvisi vika.. toinen pakoventtiili kiero ja ohjurista lohjennut pala pois!!

Kirjoittaja: TIMO KOSKIHyvällä tuurilla ei ole muuta vauriota,tai siis meillä pojan jammusta (125 -96) oli tuo rengas asennusvaiheessa mennyt juuri noin ja vika oli samanlainen kuin kuvailit ja siinä selvittiin vaan renkaiden ostolla.Jos sylinterissä pieniä jälkiä voinet hioa niitä TODELLA varovasti ns terävät viisteet pois tosihienolla vesihiomapaperilla ja toivoa parasta.Mutta luulen että selviät vaan renkaiden vaihdolla jos vika sieltä löytyy.Toivottavasti korjaantuu....

Kirjoittaja: TIMO KOSKINiin siis sen verran sanottava että tämä ajatuksen juoksu ja äänen ajattelu on siis todella arvailua,todellinen vikahan voi olla missä vaan mutta tuo minulla tulis näin äkkiä mieleen tarkistaa ensin.

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUjoo eipä tullutkaan tuota ajateltua onko siinä sellaista koloa. kymenlaaksossa asustelen

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUvielä sitä inspiraatiota odotellessa tuli mieleen että jos siellä on vaikka mennyt männän rengas poikki niin kuinka suuri mahdollisuus on että olisi mennyt sylinteri tai mäntäkin rikki!?!

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo eli kun siinä renkaan yhtymäkohdassa on se pienei kolo niin onko se ollut oikeassa paikassa suhteessa mäntään eli männänrengas menny niinsanotusti kiinni asti.Jos paikka väärä eli rengas ei siinä urassa kunnolla niin siihen jää muutama satku liikaa väliä joka sitten kuluu pois......
Eli männänrenkaan asennolla ja sillä kummin päin on niin on oikeasti joissain männissä väliä mutta todennäköisesti selviät vaan renkaiden vaihdolla.
Missäpäin muuten asut?

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUen tarkemmin kiinnittänyt huomiota mitenpäin renkaat on koska ne oli männässä valmiiksi paikallaan

Kirjoittaja: KARI REIMANiinpäs muuten onkin,tuo renkaiden väärinpäin laitto.minullakin oli kauan kauan sitten kultaisella 80 luvulla sukisukin rm 125.työn alla ja omistaja oli tehny rempan ja laulatti konetta aikansa mutta sitten se otti ja sammui,,siis kone ei omistaja.
kun sain pytyn pois niin renkaat oli männässä jumissa kun osat oli uusia niin hetken ihmettelin kunnes tajusin,että renkaat oli väärinpäin.uudet renkaat mäntää ja ilo alkoi taas,tuppaa unohtumaan moiset välillä kun sama vika ei tule aina eteen.
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIJee
Oispa pitäny lukea loppuun.
Unohda edelliset.
Mites automaatti puolipuristin, oisko jumissa?
Ripa

Kirjoittaja: TIMO KOSKISen enempää tietämättä asentajan ammattitaidosta ja eihän se edes varsinaisesti tähän edes kuulu mutta tulihan se männänrengas laitettua oikein päin sinne männän ympärille kun kasasit?Sen onnistuu kyllä saamaan sinne väärin ja siinä käy juuri noin lähtee käyntiin,toimii hetken ja ON puristuksia mutta hetken käytyään ei enää lähde käymään....Ja tämä nyt vaan pohdintaa asian tiimoilta ei kyseenalaistamista kenenkään asennustaitoihin.Itse tein juuri kesällä venttiilihuollon omaani
(400 exc -02) ja sain suht monelta taholta männänrenkaita vaihtaessani varoituksen juuri tuosta mahdollisuudesta.Vahinkojahan sattuu....=)
Ja se puolipuristin vaikuttaa pakoventtiiliin ja jos ihan vähän ns kantaa niin voi tehdä juuri tuon puristusten katoamisen mutta jos enemmän niin ei varmasti lähde käyntiin,omassani olen ottanu koko vaijerin pois ettei tule ongelmia kisoissa sen kanssa.
Tv Timppa

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUse avaa pakovenaa. ei tullu kokeiltuu tuota huohotusta ennen ku vasta nyt ku se alkoi temppuilee... =/

Kirjoittaja: JANNE KAILANIEMIMoro Juha!
Kottaraisen 06 250 nelareissa on esiintynyt samaa vikaa ja syynä on männänrenkaat jotka jostain syystä kuluvat todella nopeasti.
Vähän kun vielä jatkat ajamista niin et enää saa sitä pyörääsi kunnolla käymään edes kylmänä, saati sitten kuumana.
Muuta haittaa ei tiettävästi kyseessä olevasta viasta aiheudu, muuta kuin renkaiden vaihdon vaiva.
Niin ja tietysti rahan menoa.
Ripa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo avasiko se tuuletusvipu pakoventtiili vai oliko kotarissa semonen pieni lisäventtiili? Päästääkö se paineen mahdollisesti venakopan kanteen?
Ja huohottaa siis enemmän kuin ennen remppaa, kokeilit? Nimittäin huohottaahan nuo normaalistikin yllättävän paljon.

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUventtiilit ja ohjurit on uudet kuten mäntä+sylinterikin.. mutta kun se huohottaa niin en usko että siellä mikään venttiili kantaa ku välykset on kuitenkin oikeat. kokeilin tossa äsken laittaa sitä käyntiin niin ei ihan lähteny mutta lupas pari kertaa vaikka on seisonu jo jonkun aikaa enkä oikee montaa kertaa jaksanu polkee ku on vähän inspiraatio nyt hävinny

Kirjoittaja: andrei sibirskiVoiks olla että nokkaakselin ketju oli todella kireällä tai nokkaakselit oli kiiristetty liikaa ja väärässä järestyksessä jos nokat pyörii siellä kansia vastaan siis ei ole laakereitä kuin esim.kawasakissä kxf,en tiä mitä siellä kotarissa. Mul oli sama juttu KXF.ssä.

Kirjoittaja: KARI REIMAjos männänrenkaat olisi poikki tai jumissa,ei se kyllä polkemalla käynnisty.
kanittaako venat sen verran että paineet pakenee mutta mahdollistaa
käyntiin lähdön,oli joskus käsissä sellainen tapaus missä pakoventtiili oli
kulunu ohjuriinsa nähden eli klappia oli ja näin ollen venttiili paloi kiinni.
puristukset mittaamalla tuo selviää tai ohivuotomittauksella.
terv,jammuvaari.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläMännästä tai männänrenkaista. Puhaltaa paineet läpi öljytilaan minkä vuoksi huohottaa ja puristukset puuttu. Sanoisin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiltä vaikuttaisi. Mutta miten sen voi saada käyntiin jos vaikka männänrengas on poikki? Sen mitä itse olen väljää nelaria joutunut polkemaan, niin ei toivoakaan! Kunnossa olevat lähtee kyllä heti.
Ajattelin siis, että se uudenkarheus ja venttiilinohjurien (varmaankin alkuperäiset vieläkin) kuluneisuus yhdessä voisi olla syy.

Mutta jos sen "väljänä" saa käyntiin, ja oletetaan ettet ole sylinteri kasatessasi mokannut mitään, niin oletko mahtanut tarkistaa sen tuuletussysteemin toimintaa? Ettei vaan vaijeri kanittaisi jostain ja pikkuisen pääsisi vuotamaan? Vai hetkonen, menikös se kotarissa pakoputkeen?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHuohottaako se?
Voisiko olla, että alkuun ne puristukset oli "tosi kovat", eli kovemmat kuin ovat koskaan olleetkaan? Tällöin aika selkeesti ne ensimmäisten käynnistysten ylen korkean oloiset puristukset johtuisivat vain ja ainoastaan "uudenkarheudesta".

Kirjoittaja: JUHA KUNTTUJoo kyllähän tuo tuntuu huohottavan... eli vika mahtaa löytyä?!