ktm jouset -07

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENmikkä olis ktm exc-f 250 2007 vakio säädöt jousille. ku en oo oikeen mikään expertti jousien säätöjen kans (suoraan sanottuna per***stä niitten kans). ni jos joku vois kirjoittaa vakio säädöt tai sitten "hyvät" säädöt tämmöselle 100 kiloselle keski nopeelle juipille. kiitos.

Kirjoittaja: TOM NORDMANTarvitset uudet jouset: Taakse 8.8 kg suora jousi (tai 8.4), Staattinen sag 45-40mm. Jos tuntuu että pyörä ei ole balanssissa niin sitten pykälää jämäkämmät jouset eteen eli 4.4. Eli lähde liikkeelle tuosta takapäästä.

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENen rupee kyl jousii vaihtaa ku kesällä vaihtuu pyörä. eiks noist vakio jousist saa mitään säätöi??

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIKuuntele Tomin neuvoja.

Vakiona KTM:n enskat on jousten puolesta mitoitettu n. 70-kiloiselle keski-eurooppalaisittain "painavahkolle" tyypille.

Takavieteri täytyy vaihtaa jäykempään 10 kilon välein, eli satakiloinen (+ märät ajokamat n. 10 kg ?) saa laittaa taakse noin neljä pykälää alkuperäistä jäykemmän jousen. Tuo Tomin mainitsema 88 on mielestäni aika hyvä tai ehkä jopa seuraavan pykälän 92 voisi olla tarpeen. Jos kavereilta ei löydy hyllystä ko. jousta, niin KTM-diilerillä tilaa miellelään n. sadalla egellä sulle sellaisen. Vaihtotyö kestää tottuneelta 15 min.

Alkuperäistä takajousta voi tietysti esijännitystä lisäämällä yrittää saada kantamaan yli satakiloista mutta säätö ei mitenkään riitä ja edessä on väistämättä jäykemmän jousen hankkiminen (jos haluat, että pyörässäsi on jotenkin järkevät ajo-ominaisuudet eikä ole mikään ylivetelä lulla & pyörän takakenoinen kulkukulma pilaa ohjausgeometrian).

Etujousissa tuo originaali 4.2 on myös Tomia mukaillen aika siinä alarajalla tuolle painolle ja voi sopivalla ajotyylillä riittääkin. Pohjaanlyöntiä voi yrittää estää sisäänlyöntivaimennusta lisäämällä ja esijännitystä lisäämällä (jos kyseessä on orkkis-iskari, niin esijännitystä saadaan laitettua lisää vain purkamalla pumput ja laittamalla muoviprikkoja vietereiden yläpuolelle). Sisäänlyönnin vaimentaminen taas tietysti pilaa herkkyyttä ja iskarista tulee rasittavan kova namikivikoihin. Crossiradalla riehuessa on sitten jo ihan pakko olla 4.4 -jouset tuolla painolla.

Kirjoittaja: MAURI KIEVIMAA92 taakse, 4.6 eteen. t. VK

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENeli kesään saakka täytyy ajaa huonoilla säädöillä. vai käykö 07 jouset 08??

Kirjoittaja: TOM NORDMANEteen käy samat mutta taakse uudesta geometriasta johtuen joudut laittamaan löysemmän jousen. Se nykyisen pyörän 7.6 vakiojousi on taas tuohon 08:siin aika oikea sinun painolle.

Laita perään nyt se 88 tai 84 ja pistät tuon pyöräsi mukana eteenpäin. Otat siitä 07:sta sen vakiojousen uuteen pyörääsi 08 pyörääsi. Takajousen vaihto kestää 5 minuuttia ja maksaa noin 100 eur.

Kirjoittaja: JORMA FORSTENOstaessani kootymin,siin oli 81-99-260 merkinnöil oleva jousi takana.Paketis tuli vakio"70kg painavahkoille;)"tarkoitettu jousi.Olisko minunkin syytä 120kg ajovarusteil,tavoite alle pyörän painon (2-t 300-06),ostaa jäykempi takajousi,vai mihin painoluokkaan ko 81-99 on suunniteltu?Vauhti on "hidas kiiruhtaminen"eli läskinpolttoo!

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENtuleeks uuden mukana jotain jousii vai?? täytyy kans ite kattoo mikä jousi takana oikein on.. misäs siin olis jotain merkintöi?

Kirjoittaja: HANNU LEHTINENJorma,

81-99 on progressiivinen vieteri, eli alusta löysempi ja jäykkenee puristuessa.
92N/mm on lineaarinen, eli sama jäykkyys koko joustomatkalla. esijännityksen säätö tai SAG mittailu on sitten hieman erilaista. Hakemalla löytyy hyvä. Pyri staattisen SAG:n speksiarvoihin (kirjasta). Perstuntuma siis ratkaisee. Progressiivinen lienee parempi lumella ja spoorissa. Lineaarisella sitten kesällä.

-H

Kirjoittaja: Timo TähkäpääJorma, mulla olis 92 joutilaana.
Voisit kokeilla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIhan vaan näin puhtaasti teoreettisesti asiaa punniskellen...talvella (siis lumisrännissä) jousitus toimii koko ajan kuskin paino + mopon paino, kun taas kesällä reidet on oleellinen osa jousitusta. Näin ollen lineaarinen jousi voisi lumiurassa toimiakin, ei kesällä. Muistan myös lopputalvelta 2006, kun se vauhti oli tähän astisista parhaimmillaan, että jousitukseen kaiapasi väemmän progressiivisuutta ja sinne päin pääsi lopulta niistämällä kolmannes matalammaksi pohjaanlyöntikumia. Nykyinen "kiinakakkani" ei luonnollisesti ketään vakuuta, mutta takapään geometria on lähes 1:1 KTM:n kanssa ja sen suhteen ole edelleen samoilla linjoilla. Eli käsitykseni on, että niin kauan kun ajetaan tapeilta, on myös jousen toimittava progressiivisesti, oli se sitten linkuilla tehty tahi jousen progressiivisuudella. Isoin kysymys onkin, mistä kummasta enää nykyisin saa kotarin progressiivisia jousia 100e/kpl?

Kirjoittaja: JORMA FORSTENKiitos vastauksista,selkeytti kyllä.Tuntuikin,et sain säädöt kivikos ja "hitaassa istuen ajettaessa" suht hyväksi,mut patikos ja kun vauhti;) nousi niin perä ei ollu hyvä! Ei pohjannut kertaakaan,mut hirveen syvälle putoo ja kun säädin jäykemmäksi ja paluuvaimennusta lisää,ei pelannut enää kivikossa,vaan alko "jakamaan"??? Kun nyt turussa ei ajeta,ja annetaan harrille tuki,ja näyttö kurinalaisuudestamme,ei jousiasialla ole kiirettä,mutta voin ostaa timo sun 92 jousen ja uskoisin sen olevan helpompi säätää edes "sinneppäin".voit soittaa mulle 0505578558.

Kirjoittaja: JORMA FORSTENVielä,mistä saa;Racing bike laskusta 12.07.2006 spring pds8-260 81-99.5n/mm 109.68

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKTM varaosahinnat putosivat vuonna 2005 ja ovat vähitellen kivunneet takaisin kohden -03 tasoa, jolloin takajousi oli n. 120e.

Kirjoittaja: ARI SOINIJos jollain on tarvetta, niin minulla on tuolla myynti-ilmoituksissa myytävänä tuollainen 92Nm jousi, hp 50,-