KTM, JAMMU vai HVA?

Kirjoittaja: sirkku kannistoKoska pyoralla pitaa voida myos liikkua yleisilla teilla niin suraavat vaihtoehdot ovat jaaneet tahteelle:
Yamaha WR 250 ja 450, KTM EXC 4T 250, 400. 450, 520 ja 525, Husse TE 250 ja 450.

Kertokaahan viisaammat ja kokeneemmat mika noista pitaisi valita kun paakriteerit ovat:

- Paino alle 130 kg (jokin KTM 400 vm siis
ei kay, mutta mika)
- Pitkaikainen ja luotettava tekniikka,
luvassa repimista montulla ja maastossa
- Kestaa ja kulkee jotensakin tasasesti myös
maantieajossa, ainakin pidemmilla
valityksilla
- sahkostartti
- hinta kaytettyna alle 6 teur kilvellisena
- madallettavissa 150 cm:lle mahdollisimman
hyvin joustovarat sailyttaen
- joustava kone, maks. teho sivuseikka

Kommentoikaa myos huolto- ja korjauskuluja, sekä huoltovaleja!

Paakaytto on 1.2 km polkua + 2.3 km karrytieta + 7 km 80 km/h maantieta, jonka karsii ajaa nappuloillakin. Lisaksi 100km maantieajopatkia ja 1-2h crossimonttu-patkia.

Kirjoittaja: Ilkka NiemiMinun mielestäni kyllä Hussen te 250 on aivan ehdoton pyörä. se vie kotarin 250 exc 4t:tä missä tilanteessa vaan, miten tahtoo. olen ajanut kummalakin ja husse oli se johon kiinnyin! kotari on toki lempeä tehoiltaan, mutta sitten kun pitäisi mennä niin tehot eivät välttämättä riitä. ja hussessa on aivan mahtavat väännöt joka kierros-alueella. husse ajettavuudeltaan mielestäni parempi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTahan threadiin on nyt pakko lisata yksi reply!

Reitti kotarista paljon takahakiltaan matalampaan Husaberg 400:een ja siita TM85:een...Turkalle tunnustus offroad-kansan silmien alla.

Tuolloin tata threadia avatessani minulla ei ollut lainkaan maastioajokokemusta. Ymmarsin vasta 10.8. mita enduro on ja taytyy todeta etta turkka puhui vain ja ni9menomaan asiaa. Mita pienempi mopo, sen paremmin maastossa paasee.

Mina paasen tuolla temmilla paljon nopeampaa ja kevyemmin kuin Kotarila, mutta syy on minulle paremmin sopivissa mitoissa ja painossa kuin moottorissa. Husaberilla paasen mahtavaan vauhtiin ja vakaasti vahan tasaisemmilla poluilla (hiekkapohjaiset kangasmaastossa, pellot), mutta tiukat tekniset kivikot...olen parhaimmillani 72kg temmilla.
Valikoko TM kotarin 250cc 4-T koneella ja paketti olisi minulle optimaalinen!
TM:ssa on muuten yllattavan hyvin enskaankin sopiva alusta...eika muuten tule yhtaan noita "takakorkeita". Temmissa tokkii nimittain se stumppailu/kierratyksen tarve, pieni 2T kun on.

Riippumatta painosta pitaa todeta, etta 400cc nelari kylla todellakin repii ja tempoo kasivoimat loppuun ihan toista tahtia kuin pienempi kone. Ja se repiminen ja tempominenhan ei ainakaan vauhtia paranna, vasymisen vaikutuksista puhumattakaan.

Kiitokset siis erityisesti Turkalle, joka laittoi minut ajattelemaan.
Taysi tunustus 100% oikeista arvioista.
Toivottavasti joku muu ymmartaa myos lukea taman threadin lapi ajatuksella ja valita pienemman moottorin aloituspyoraksi.

Kaikki pisteet maailman parhaalle enduro-pyoralle, KTM250 EXC Racing 4T, kilot tuntuvat vain kaatuessa, kasittely parasta A-ryhmaa ja voittamaton :-)
voisi sanoa, etta nimim. "sydan ikuisesti oranssi, kiitos 250 RFS:n"

Kokemuksen kautta viisatuneena...
Sirkku

Kirjoittaja: Max KoponenKTM se pyörä pitää olla ainoa oikea merkki kestää kulkee toimii ja osat ihmisen maksettavissa... ajo ktm:llä on mielekästä puuhaa kun sillä ajaessa nauttii siitä...

Kirjoittaja: sirkku kannistoNiin, 250 cc Kotarin nelari tuli ostettua, kuten varmaan useimmat noista muista keskusteluista ovat huomanneet.

Taytyypa sanoa, etta minulle oli aivan uusi asia tuo pyoran pystyyn puskeminen, tai itse asiassa erot siina eri pyorien valilla.

Nyt kun minullekin on selvinnyt, etta isompi pyora voi pienempaa vahaisemmallakin kiihtyvyydella puskea selvasti terhakammin ylos, nuo Ollin ja Turkan kommentit vaikuttavat aivan toisessa valossa jarkevilta.

Minulle oli 250cc selva valinta koeajettuani 400cc ja 250cc samanikaisia kotarin nelareita 10 min. valilla. Ero oli valtava.
Nyt 200 km ( joista vain 20 asfalttia) ajettuani voin todeta, etta maantieajo on yhta karsimysta jo yksin koneen tarinan vuoksi, nappuloiden tarinasta puhumattakaan.

No, kylla silla sen pakollisen 7 km sietaa kun toinen reilu puolikas on niiiiin kivaa..., mutta voisin ostaa siihen toiset pyorat, mieluusti 17 tai 18" taakse ja 21" eteen, mutta muitakin saa tarjota. Pyora on siis KTM 250 EXC Racing=nelitahti 2002.

Sirkku Kannisto 0400-927265

Kirjoittaja: RAMI SALOJammu sen pitää olla saahyvin osia.

Kirjoittaja: PETRI PARTTIKaikista helpoin hoitaa ei linkkuja ja kunnon stefat joka paikasssa ja mikä parasta voi myös mm. voittaa mailmanmestaruuksia!!!!!!!!
Suosisittelen KTM 125-625
Petri Partti

Kirjoittaja: sirkku kannistoOlihan jamahan miehella perustelut. Ja samoin viimesella kotari-hemmolla. Juuri nain ihmisten into seurata naita saitteja kuoleen. Onneksi tahan asti on tullut paaosin

ASIAA!

Kirjoittaja: sirkku kannistoVoi ei!
Siis sittenkin, nuos saksan harmaatuontipyorat ei valttamatta kaykaan.
Tuon kohdan ma missasin.
En tieda /muista saksan alv:ta, mutta hollannissa se on 19%. Jos kauppias ostaa
pyoran ilman VAT-numeroa, niin silloin han maksaa paikallisen alv:n ja kaytannossa suomen verottajalle paikallisen ja saksan erotuksen+alv:n katteestaan.
Jos osto taas tapahtuu VAT-numerolla, niin alv maksetaan vasta suomessa koko hinnasta kun pyora myydaan.
Uudessa pyorassa on aina alv, oli sitten mika kilpinen hyvansa, mutta jos myyja alunperin kirjoittaa kuitein alemmalle summalle VAT-ostostaan sen myydessaan edelleen, niin mikahan sitten on tilanne...

Eli tuonti-punakilpisesta pitaisi saada tietaa onko se ostettu VAT-numerolla ja kuinkahan sen muka selvittais kun ei tieda mitenj pyora on todellisuudessa suonalaiselle kauppiaalle kulkenut! Nuo kauppiaat eivat nimittain juuri koskaan vaivaudu selvittamaan onko ostaja-yrityksen VAT-numero oikeasti olemassa.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANJoo olet ihan oikeassa. Toivottavasti vaan löytyy joku dokumentti mistä ilmenee maksettu alv.

Kirjoittaja: sirkku kannistoNyt tulit turkka laskeneeksi alvin koko hinnasta. Onhan siina punakilpisenkin hinnassa alv, eli se alv maksetaan vain siita veron osasta toki.

Noh, tulipa poikettua tanaan hesassa ja huh huh. Voipi olla etta meikalainen on kohtapuoleen 250cc kotarin omistaja.
525:sta en ainakaan osta, mutta kun myyjan kanssa jai melkos pienen hintanakemyseron lisaksi epaselvyytta rekisterointiin tarvittaviin papereihin, niinkaytanpa tilaisuuden hyvaksi ja tsekkaan viela olisiko se 400:n sittenkin enemman minun pyorani.

Tarjotakaa. Hl. max. 5000, vm. -00--02
vain huolletut.
0400-927265

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANJoo toi veron maksaminen on mielenkiintoinen juttu. Mulla on semmoinen käsitys että esim. Jos haluaa rekisteriin vaikkapa vm-2000 ktm 400exc:n lasketaan vero seuraavasti: markkinahinta esim. 4500e+16%=5220e.
Ja siihen lisätään alv22% ja saadaan 6368e. Eli sen verran tulisi pyörälle kokonaishintaa rekisteröitynä.

Kirjoittaja: JARKKO KATILAItelläni on ktm 250 nelari-02 ja oon ollu suht tyytyväinen hankintaan,pyörä on kevyt ja ketterä viedä maastossa, crossiradalla toivois hiukan lisää tehoa.Vaikka pyörä on saman painoinen 400 kotarin kanssa, on 250 huomattavasti kevyempi ajaa. Tekniikka siinä on pitkälti samaa kuin isommissa kotareissa,joten pienempi tehoisena luulisi kestävän hyvin.Itellä ei ole ollut ongelmia tasakaasulla ajamisen kanssa (päitsillä toimi ainakin hyvin), kaasarin säätöjä vähän muuttamalla vakiosta ei ole alakierroksillakaan mitään ongelmaa. Kaikin puolin ihan ok pyörä. Ite oon myymässä pyörää sen takia ku ei ole kahdelle pyörälle käyttöä(piikki tai puolikas lähtee, riippuen kumpi menee kaupaksi ekana). Ilmotus on tossa MP-pörssissä, soita jos kiinnostaa tai muuten kysyttävää pyörästä

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANVoi olla tyhmä kysymys, mutta tiedätkö Sirkku mikä ero on valkokilpisellä ja punakilpisellä?
Meinaan vaan kun en ole löytänyt mistään noin 6000 euron hintaista valkokilpistä pyörää.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANOffroadpron Mp-pörssissä on juuri nyt myynnissä Sirkku edullinen valkokilpinen GasGas 400. Se ei ole pahan hintainen.

Kirjoittaja: sirkku kannistoMita sa Turkka meluut???
Lue toi MP-porssi!
Esimerkkeja:

Yamaha WR 250 5000?
KTM 250 4-T 5000?
KTM 525 6000?

Juuri eilen kattoin motopalstaa ja muita
nettisaitteja.
Loytyy useita -00-02 400 kotareita
hl. 3-4500?

ESIMERKIKSI WR250 vero on jokseenkin 1.000?,
525:n 2000? (joo joo, menee yli, mutta ekaa threadia skriivatessa en tienny tosta hintaportaasta 520-525 valissa)
Pikkukotkan vero wr:n tasolla.
400 Kotarin 5/00 (eilen tehty paatos) vero oli vaan 1.300?

Enka ma todellakaan osta kaytettya gas gas:ia
tolla rahalla kun uusikaan ei ole kuin 2000? kalliimpi ja sillon kylla ostasin kotarin.
Varmaan on lukematon maara syita miksi naiden kurapyorien hinnat putoo nopeammin, mutta yhta kaikki niin naissa kay. Nuo kolme, jotka mainitsin talta palstalta ovat minusta hinnaltaan liki kohdallaan mikali kunto on hyva.

Ma pistin ton hondani porssiin mut mulle on yks ja sama vaihdanko se taalla vai liikkeessa, mutta osatisin kisamopon mieluummin suoraan kayttajalta. Tiedan kylla, etta se on paska maastossa ajoon, mutta santa/karryteille hyva, huoleton ja kestava. Toivoin saavani siita sellaisen maastomopon, alitehoisen mutta kestavamman. Muut ominaisuudet ja muunteluvara vain loppui kesken.

Kirjoittaja: sirkku kannistoNiin, voisiko joku tarkastaa mika bike-lehden numero ton vertailun sisalsi.
Jos sattuu loytyyn kopiot jutusta, niin
maksan toki korvauksen + pk:t.

0400-927265

Kirjoittaja: Maunu LaitinenSE BIKE ON TÄN VUODEN TOINEN MIS ON SE ENSKA VERTAILU SENSAA TILATTUU OSOTTEEST WWW.BIKE.SH OTAT SIELTÄ SEN VANHAT LEHDET PALKIN SIELT SE LÖYTYY

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANTässä yhteystiedot mistä saa lehden 2/2003 tilattua:

Suomi
Bike / TLH-Media Oy
Sulankuja 3
04300 Tuusula
Puh: (09) 273 1313
Fax: (09) 273 1301

Kirjoittaja: sirkku kannistoVoisin vaikka ostaa kyseisen bike-lehden tai valokopiot vertailusta jos joltain sattuisi loytymaan.
Vuoden -96 Dirt Bikessa oli vertailu 400:sta, mukana mm. husse, berg, ktm, dr, xr.
Toi vaan oli siita vanhasta painavasta kotarista, eli viela uupuis vastaava "data" siita -00 -02 maalista.
Lisaksi, onkohan niita -98-99 malleja nyt sitten kahden tyyppista rekisteroitavissa olevaa, vai onko ne -00-02 kanssa likimain samanpainoiset tyyppihyvaksymatta katukayttoon?

Mika muuten on tama puhuttu 00-01 nokka.akseliviat. Onko ne kertakorjauksella kunnossa vai onko kyseessa aina uusiutuva rakenteellinen vika?

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANSe on hieman rauhallisempi se 250 kuin se 400. Kun ulos tuleva voima on rauhallisempaa ja tasaisempaa on sitä helpompi hallita. Joskaan ei se nelisatanen mikään ärjy ole.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANUnohdin mainita, että alkukeväästä ilmestyneessä Bike-lehdessä oli kaikki enskapyärät vertailussa ja siinä testissä oli myös punnittu pyörien todelliset painot. Lehden varmaan saa hommattua jostain, jos haluat lisää vertailua.

Kirjoittaja: Olli SaarinenItse ajan normaalisti Kotarin piikillä, mutta viime talvena oman ollessa huollossa tuli tahkottua aika paljon isän 400 KTM:llä. Mielestäni siinä on harrastelijalle optimoitu ajo-ominaisuudet ja teho. Vääntöä on riittävästi ja tehoa saa aina kun haluaa. Mutta sitten tulee tämä kokokysymys. Itse olen 167/57 ja välillä tuntuu, että pyörä menee omia teitään. Kun olet tuon kokoinen, niin luulen että 250 4t sopii sinulle kaikkein parhaiten. Jos nyt vaihtaisin pyörää ottaisin myös itse tuon puolikkaan. Jos kuitenkin päädyt isompaan, niin älä valitse sitä 520. Vuosimalli onkin sitten sama jos päädyt 2000 tai sitä uudempaan. 2000-2002 ovat käytännössä katsoen identtisiä (250 ei saakaan kuin 2002->).

Kirjoittaja: sirkku kannistoJalleen kerran, kiitoksia kommenteista tahan asti. On mukava huomata, etta tamankin maan nettisaiteilla edes jossakin nama keskustelusaitit toimivat! Ts. tanne kannattaa kirjoittaa jos joku kysyy jotakin mihin osaa vastata!

Painoja olen katsellut motopalsta.com:sta ja bikez:n spekseista, siella kuivapainot kotari vs wr ovat 112 vs. 101 kg, joka ero on varsin merkittava etenkin tallaiselle "keijulle".
Mutta, jos tuota eroa ei tod. ole tai kotarin painopiste on selvasti alempana, niin kaikki pohja ostaa hankalammin madallettavaa pyoraa putoaa pois.

Se on nyt vahan alkanut ihmetyttaa, etta mika siita -02 kotarin puolikkaasta tekee 400:sta helpommin hallittavan, bikez:n mukaan kun molempien kuiva/marka -paino on 112/122 kg.

Sen verran turkalle alkuperaiseen viestiin palatakseni, etta tarkoitukseni ei ollut hakea mitaan TM-tyyliin wr 9.6, exc 8.7 jne paremmuusjarjestysta, vaan kommentteja kustakin kysymastani osa-alueesta tahteelle jaaneiden pyorien osalta, jolloin minun on helppo itse miettia mika ominaisuuksien kombinaation parhaiten sopii minulle/ loytyy vahiten osa-alueita ja ajoaikaa, jolloin tokkii.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANOletukseni ja kokemukseni perustuvat vain endupyörällä kilpa/harresteajoon, itse en aja maantiellä. Kokemukseni sekä Ktm:stä ja Yamahasta ovat positiivisiä.
Kaikki vaihtoehdot mitä olet tuonut esille ovat kilpapyöriä, ei maantiepyöriä, eikä sinne tarkoitettu, eikä suunniteltu. Joten kestävyyttä ja ajo-ominaisuuksia siellä ei voi verrata mihinkään matkapyörään.

Ainoat maantieajot mitä olen tehnyt ovat siirtymät päitsillä ja muissa kisoissa. Pyörästä riippumatta se ei ole koskaan mukavaa ajamista. Nelitahtisella toki mukavampaa kuin kaksitahtisella.

Uskoakseni se miksi porukka ei halua osallistua tähän keskusteluun on se että eri merkkien laittaminen ns.paremmuusjärjestykseen ei ole järkevää. Kaikki merkit ovat aivan yhtä hyviä tai huonoja, piste. Pyörän koon vertailu on taas eri juttu, ja sinäänsä ihan fiksua.

250 vs. 400 metsässä luulen että pääset sitä kovempaa mitä pienempi ja kevyempi fillari sulla on. Siihen ei kuutiot vaikuta. Sen takia olen ehdottanut 400cc:tä koska se on hyvä kompromissi, silmälläpitäen sitä, että ajoa tapahtuu myös tiellä.

turkka

Kirjoittaja: sirkku kannistoTietysti muidenkin kommentit olisivat kiinnostavia (missa olette, aiempien kotarikeskustelujen osalliset?), mutta niita odotellessa...

Ynnatessani naita ja lukemiani vanhoja keskusteluja aiheesta KTM:t, nayttaa tuo 250/400 kotari aikas selkealta.

Onko niiden kasiteltavyydessa/ketteryydessa eroa. Haluaisin kylla todella kuulla ajokokemuksesta. 250 vs 400 4-tahtiset.

Entapa sitten kestoika maantiella. Eras kotarinomistaja vaitti, etteivat ne koneet kesta satojen kilometrien tasakaasulla ajoa noin satasta.

Tosin, en edelleenkaan ymmarra miksi kuutiot tekevat pyorasta liian vaikean hallittavan.
Onko sen 500+ kotarin kaasun hallinta niin perseesta osakaasulla kiihdytettaessa ja korotellessa vai onko oletuksesi Turkka se, etta yhtaan reservia ei saa olla vaan aina mennaan minka pyora kulkee.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANJos nykyinen pyöräsi on Honda nx 250, en suosittele hommaamaan 520/525, se taitaa olla markkinoiden tehokkain nelari ja jos olet noin 50kg niin yksinkertaisesti voimasi eivät riitä siihen.
Kilpatasollakin saa olla melkoinen kuski, hallitaakseen pyörän voimaa. Tiesithän, että kuutiotilavuus on sama 520 ja 525:ssa.

Alaväännöstä sen verran että 400cc vääntää ihan varmasti riittävästi käyttöösi.

Puhuit satulan irtiottamisesta. Ajattelitko ajaa ilman satulaa?

Kaikki ne ovat kestäviä vääntäviä, vuosimallista riippumatta.

Painot eivät välttämättä ole Jammun eduksi, Japanilaiset ilmoittavat yleensä painon sinne päin periaatteella. Punnitsin aikoinaan Yamahani, Wr250F: vm-01 ja tulos oli 118kg.
Kyllä ne painot ovat lähellä toisiaan Ktm vs. Jammu.

Siitä syystä, että meinaat ajaa maantiellä unohda 250cc:t. Yamahan 250cc nelari on mielestäni parempi kuin ktm:n vastaava. Tilaanteeseen lienee tulossa Ktm:n vastaus tulevaisuudessa.

Ei kannata haukata liian suurta kakkua kerralla hankkimalla Honda nx250 jälkeen suoraan tehokkainta nelaria, siirry mieluummin vähitellen ylöspäin taitojen karttuessa.

Kirjoittaja: sirkku kannistoKiitokset kommenteista!
Se mika niissa 525 kotareissa houkuttelee on eraan juuri uuden sellaisen ostaneen tyypin kehut sen alavaannosta, eli etta voipi kayttaa jo alkaen 3000 rpm joustavasti.
Liian raju? siis hana auki vai ettei tyhjakaynnilta pysty kiihdyttamaan ilman tarkkaa keskittymista kaasun kayttoon verkkaisesti? 400 exc parempi? mitka ovat niita vaantavia+kestavia mutta kevyita vuosimalleja? Entapa exc 520 4-T?

Sitten taas 250 4-T:sta olen kuullut, etta se on ikava ajaa tasakaasulla, kuulemma pyrkii nykimaan, hyytymaan ylamaissa, eika toimi hyvin alakierroksilla.

Noh, jammun koneesta olen kuullut pelkkaa hyvaa, ja paino on porukan alhaisin, joten sen puolesta paras jo vahan vanhuuttaan aremmaksi tulleelle alle 50 kg naiselle. Mutta, ilman penkkia istuinkorkeus sama kuin kotarissa penkin kanssa!
Helppo/kettera kasiteltavyys on toki kuitenkin painoa tarkempaa!

Noita pidempia, 100 km matkoja, jopa joskus 400km, ei ole aietta ajaa nappuloilla, mutta kuten varmaan jo aikeistani arvasit, se ei ole se paakaytto. Kuitenkin, alakierroksillakin tulisi voida korotella, spurttien ja voimien loppumisen valissa.

Kiitos vastauksista tahan mennessa!

Kirjoittaja: sirkku kannistoKaikkia muita paitsi wr450:nta saa jo hankittua 6.000 limiitilla, (vero paalle niin exc 525:kin).
Erot kotarien valilla? kasiteltavyys, huollot, koneiden ominaisuudet?

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANOk, jos olet sitä mieltä että 6000 eurolla voi valita valkokilpisen niin kerro ihmeessä mistä ajattelit hommata?

Ajo-ominaisuuksista sen verran että mulla on ollut yamaha 400 vm-99, yamaha 426 vm-00 ja yamaha 250 vm-01. Kaikki ilman sähköstarttia.
Pyöristä huomattavasti paras oli 250cc-nelari.
Kaikki jammut ovat hyviä, joskin vanhemmat vuosimallit ovat ehkä hieman hankalia ajaa alakierroksilta---tahtovat stumpata.
Luotettavuudessa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Iskarit toimivat ihan ok ja varmasti paremmin millä tahansa säädöillä, kuin tämän hetkisessä pyörässäsi iskarit tekevät.

Ktm on kuitenkin mielestäni helpompi pyörä ajaa, varsinkin alakierroksilta (400cc). 450 kotari ei ole mielestäni yhtä helppo ajettava kuin 400cc. 520 tai 525 on taas metsään sinulle liian raju, oletus. Kotareissa myös hyvä iskunvaimennus.

Maantie ajo-ominaisuuksia tuskin kannattaa vertailla, nappularenkailla ei ikinä hyvät. Isommalla nelarilla tietenkin kivempi ajaa kuin pienemmällä.

Jos oletetaan, että pyöräsi on kunnossa riittänee kunhan vaihdat siihen öljyt ja suodattimen riittävän useasti. Myös venttiilit kannattaa tarkistaa aika-ajoin.

Itse vierastan sanaa "huoltoväli" ei kannata ajatella aina niin kuin ohjekirjassa sanotaan esim. vaihda se ja se 100 ajotunnin jälkeen, tulee pirun kalliiksi jos alkaa lukea ohjekirjaa liian tarkkaan.

Kyseiset mielipiteet ovat kirjoittajan omia, eivätkä perustu muuhun kuin omiin kokemuksiin.

Kirjoittaja: sirkku kannistoTalla hetkella alla on honda nx 250, jonka olen rakentanut maastokelpoiseksi (muovit pois, minimi tilalle, crossilokarit ja valo, pohjapanssari, sarvet). Joustovarat on
21/23 cm. Taakse sai tehtya pitkan taistelun jalkeen iskarin, mutta etupaa on ihan toivoton.

Toinen ongelma on pyoran ajettavuus maastossa, joka on ihan perseesta. Se on vaan kaiken rakentamisen jalkeenkin kasittamattoman kompelo mohko vaikka painoa ei ole kuin 130 kg. Kun vertaan edelliseen 2-T kotariin (110 kg) niin eroa on paljon enempi kuin numeroiden perusteella voisi luulla.

Kun toi pyora on vahan ajettu ja virheettoman kuntoinen, niin ajattelin vaihtaa se pois ennen kuin tilanne muuttuu kun ei siita kerran sitten kuitenkaan pyoraa saa.

Mika tahansa noista jaljella olevista vaihtoehdoita toimii iskareiltaan varmuudella paremmin kuin nx vaikka 10 cm pudottaisikin. Ja onhan niissa kaikissa irroitettava penkki.

Joten, edelleenkin, maantieajo-ominaisuudet, iskarit, ketteryys / kasiteltavyys pienilla nopeuksilla, tietoa, vertailua?

Kirjoittaja: sirkku kannistoHei, kai jollain on kokemuksia em. vehkeilla
maantieajosta, koneen kestosta, iskareista,
kasiteltavyydesta maastossa, huolloista, ym?
Kertokaa pikasesti kukin mita tiedatte, jooko?
terv. Sirkku

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANNiin, kaikkihan noi on kilpapyöriä, joten niitä pitää huoltaa. Se kai lienee makuasia mistä tykkää, mutta eiköhän noi kaikki aja ihan saman asian.
Jos kadulla meinaat ajaa niin varmasti 400cc tai isompi kannattaa hommata. Kuitenkin jos aiot myös metsässä viihtyä, niin ei varmasti kannata hommata juuri isompaakaan.
Kotariin ja Jammuun saa ainakin varaosia, Hussesta en tiedä.
Jousitus tuskin ainakaan paranee jos olet 150cm ja aiot säätää sen niin että jalat ylettävät maahan.
Jos olet hommaamassa ensimmäistä pyörääsi, valitse 250cc.

Kirjoittaja: TURKKA HAGMANHuomasin tossa että hintamaksimi oli 6000e.
Silloin vaihtoehdot kilvellisinä ovat varmasti ktm 400, ktm 520, ja yamaha 400.
Husseista en tiedä mitä ne maksaa.

Noista vaihtoehdoista ehdottomasti ktm400 on fiksuin vaihtoehto. Siinä on sähköstartti ja se ei ole liian raju mettään.
Varmasti myös luotettavuutta löytyy. Jos hommaat käytetyn, niin huolla tai huollata se perusteellisesti ennen kuin ajat sillä.

Sen jälkeen nelari vaatii säännöllisesti öljyn vaihdot yms.
Itse vaihdoin aikoinaan nelari Jammuuni öljyt 4-6 tunnin jälkeen. Katu/harraste ajossa ei tarvitse vaihtaa niin usein.