KTM EXC-F

Minkälainen pyörä tuo 250cc KTM EXC-F oikein on? Itse olisin ostamassa kyseistä pyörää ja kadulla tulisi suurinpiirtein 80% ajettua ja noin kerran kuukaudessa metsässä.

Minkälaiset on männänvaihtovälit ja venojen säätövälit? Jos en siis tulisi huudattamaan tyyliin 5 krt. viikossa pyörääni metsässä.

Tähtäimessä oli alunperin itselläni yamahan wr250r malli, mutta siinä taas ylittää teho ja painosuhde joten sitä ei voi ajaa pikku a kortilla, joka tässä jutussa nyt olisi se oleellisin asia, että kadullakin pystyisi ajamaan.

Foorumit

itsellä on 07 mallinen 250 exc-f eli uudemmalla moottorilla ja hyvä pyörä on.Harraste käytössä öljyn vaihto väli taisi olla 20h ja mäntä 90h eli melko huoltovapaa peli on kyseessä.Voisin kyllä luopua omastani jos kiinnostaa...pyörä on valkokilpinen,ajettu 165h joista n.140h tieajoa ja loput metsässä eli kyseessä on erittäin hyväkuntoinen peli. puh:0400990097 :)

öljyt pitää vaihtaa paljon useemmin kuin 20h harraste ajossa 5-10 10 on ihan maksimi

selvä :) Mutta mitenkö tälläinen pyörä kestää aavistuksen pidempiä matkoja esim. tyyliin 100km yhtäkestoista matkaa?

Ainakaan piikkisellä kotarilla en yhtään uskaltaisi matkaa ajaa mutta tämähän on sentään nelari, jonka luulisi hieman kestävän paremmin?

Sitähän tykkää kaikki sanomaan että kisapelit metsään ainoastaan vain jne. Mutta miksei tälläisellä voisi kadullakin ajaa vaikka 250cc onkin...

Joo kyllä minäkin metsäajossa oon vaihtanu 5-10h välein öljyt mutta jos ajaa 80% tiellä kuten asiaa kysyvä meinaa tehdä on tuo 5h aivan liioiteltua...nykyöljyt säilyttää kuitenkin hyvin ominaisuudet pidempäänkin.

En epäilisi kestävyyttä tieajossa mutta eihän nuo kovin mukavia pelejä ole tiellä ajaa, ainakin välitykset on syytä olla melko pitkät ja sen myötä tietysti metsäajo kärsii.

Kyseisen pyörän huolto-oppaassa öljynvaihtoväliksi kerrotaan 15 ajotuntia tai 100 litraa käytettyä bensaa. Moottorihan ei juurikaan \"tunne\" sitä, että ajaako sillä metsässä vai maantiellä. Kysymyshän on melkeinpä kaikessa yksinkertaisuudessaan siitä montako kertaa moottorin osat liikkuvat (edestakaisin) eli tuo 100 litraa bensaa on aika hyvä peruste öljynvaihtotarvetta kuvaamaan. Vajaan tuhannen kilometrin Päitsissä kyseinen pyörä vie ripeällä harrastajavauhdilla n. 60 litraa bensaa ja jos esim. aina viiden ajotunnin jälkeen vaihtaisi öljyt -pitäisi Päitsissäkin vahtaa öljyt melkein kuusi kertaa... Eipä juuri kukaan taida vaihtaa kertaakaan.
Päitsissä myös ajetaan yli 70 km siirtymiä maanteillä ja hyvin pyörä sen kestää. Tilanne on vähän sama, kuin 1.0-1.2 litraisella moottorilla varustetulla autolla ajelisi kaupunkien välejä. Kestäähän sellaiset autotkin satoja tuhansia kilometrejä.
Omalla 250 EXC-F:lläni on ajettu jonkin verran yli sata tuntia enskakisaa ja -treeniä ja venttiilit eivät ole kaivanneet minkäänlaista säätämistä koko aikana. Ainoastaan männänrenkaat on juuri pitänyt vaihtaa kerran, koska niiden päittäisvälys suurenee niin, että huohotinletkusta alkaa tipotella öljyä.
Huolto-ohje kyllä vaatisi venttiilijousien vaihtamista 40h/270 l välein ja venttiilien, kiertokangen ja kampiakselin laakerien vaihtamista 80 h/540 l välein. Nuo vaihtotarpeet kyllä tuntuvat kovasti ylimitoitetun tiheiltä. Meilläkin päin tällaisia pyöriä on useita ja yhteenkään niistä ei ainakaan ensimmäiseen 150 tuntiin ole tarvinnut tehdä mitään noista toimenpiteistä.

Jepjep..se on vaan vähän niin, että jos 250cc nelarin haluaisi suurimmaksi osaksi katukäyttöön, on kaikki nuo pikkunelarit ns. \"kisapelejä\". Sama pätee lähestulkoon kaikissa supermototyylisissä pyörissä.

Ja kun a1 korttini muuttuu lähiaikoina pikku a:ksi ei kyseeseen voi tulla edes mikään kovin kummoinen pyörä, jossa olisi tehoja tyyliin esim. 40kw ja pyörä olisi katupyöräksi jo valmiiksi rakennettu.

Mitä pikkunelaria itse suosittelisitte sitten minulle jos n. 80% tulee kadulla ajettua ja loput 20% metsässä? Huoltoja ja kestävyyttä ajatellen.

KTM 250 exc-f tietysti ;)