KTM EXC 4-T Huollot ja kesto

Kirjoittaja: sirkku kannistoNyt kun olen paattanyt etta seuraava puorani on joko EXC 250 Racing tai EXC 400 niin kaytetty ensisijaisesti aikeenani hannkia muutama kysymys huollosta ja korjauksista:



Miten naissa kestaa mannat, venttiilit jne?

Onko jotain mista esim hajoamassa olevan osan voisi kuulla, jotta osaisi vaihtaa ajoissa?

Enta kun hajoaa, meneeko ne osat yleensa yksin tein tuusan nuuskaksi pitkin konetta, vai parjaako paasaantoisesti k.o. osan vaihdolla?

Jos pyoralla on ajettu esim. 100h paaosin enduroa maastossa (kisaa), niin olisiko syyta ottaa kone auki ja katsoa manta, venttiilit, laakerit, tmv.?

Mista toisaalta tunnistaa milloin pitaisi (ennen kuin mitaan totaalista vauriota tapahtuu)?



Minun kayttoni on maasto/katu 50/50 suhteessa ajallisesti, 25/75 matkallisesti. Maastossa seka montulla ajo on aika ajoin spurtteja, sitten korottelya/lepailya kunnes kunnon kohetessa korottelyjaksot vahenevat.



Kertokkahan siis jotain kokemuksistanne:

Mika olisi talloin oletettavissa oleva vaihtovali tulpalle, mannalle, sylinterin kestoika, venttilien kestoika, kytkimen kestoika, tarpeellinen oljyn vaihtovali maantieajossa/maastoajossa km/h, tarpeellinen venttiilien saatovali,kaasarin saato?, erilaiset tarkastukset jne.



En odotakaan, etta joku osaisi sanoa mitaan absoluuttisia totuuksia, mutta hiettakaa jotain kokemuspohjaista arviota, esim. mannan vaihto 50 vai 200 tuntia, minulla kun ei ole hajuakaan. Kyseessahan on tallainen hiukka nosso kolmekymppinen rouva.



Myos naiden huoltovaraosien hinnat ja hankintapaikat (Tampere+muu suomi) kiinnostaisi. Minulla kun ei ole kokemusta kuin 2-T piikista vuosien takaa...Sirkku


Kirjoittaja: sirkku kannistoMoro kaikki!

Nain matkalta palattuani oli kiva huomata, etta joku on jaksanut kommentoida, kiitos kaikille!

Kertokaa ihmeessa lisaa...

Mites muuten se nokka-akselin valys, tunnistaako sen venttiileita saataessa

(eli missa kohtaa ja millainen/ millainen viritys siina oli ?)

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIJos oletetaan että ko pyörä on huollettu ja hyvässä kunnossa niin mäntää ei tarvii ihan äkkiä vaihtaa. Kyllä männän pitäisi rauhallisessa ajossa pari vuotta kestää, männänrenkaat voi ehkä vaihtaa, tuskin niitäkään. Muusta huollosta: venttiilien välyksen tarkastus

Kirjoittaja: pirhonen osmoN.100 tuntia ajetun koneen ainakin yläpään katsoisin heti, eli tarkistaisin venojen välykset ja männän kunnon. Omassa -02 520 SX:ssä olen tarkistellut 15-35 tunnin välein ne venat eikä säätämistä ole juuri ollut.



Öljyt olen vaihtanut n.5 tunnin välein ja putsarit 10, ja laadukkaat öljyt ovat kyllä jonkin verran tummuneet kun pääsevät myllystä pihalle.



Kone on levinnyt noin tarkalleen piljoona kertaa (oikeesti 4 kertaa, 3 kertaa lohkot auki), mutta tuurin tai hyvän suunnittelun ansiosta vahingot muihin kuin hajonneeseen osaan ovat jääneet aika pieniksi.



PS. Osta se 400 niin ei tartte katua kun on alitehoinen ja sellaiseksi ylipainoinen vehje.

Kirjoittaja: Olli SaarinenAjoista en tiedä, mutta kuvittelisin tuon männänvaihtovälin olevan lähempänä 200 tuntia, kuin 50.Isällä on -01 400 EXC ja siihen tuli lähes totaalinen tuho viime keväänä. Nokka-akselin päässä oli muistaakseni väljää ja nokkaketju katkesi täys kiihdytyksessä. Mitään sivuääniä ei ollut sitä ennen. Kun kone avattiin siellä oli muut osat tuhoutuneet paitsi lohkot ja pytty. Syyksi epäiltiin edellisen omistajan pihiyttä. Nokka-akselista löytyi jälkiä pienemmästä vauriosta, joka oli korjattu tyyliin "kone toimimaan ja pyörä myyntiin". Korjauksesta tullut lasku olikin sitten niinkin mitätön kuin 3000?. Normaali tilanteessa luulisin koneen kestävän suhteellisen pitkään. Kävi vaan huono säkä.