KTM Etujouset

Moro,

Onko KTM etujouset samat yksi ja kaksikammoisissa?

-janne-

Foorumit

Ei oo. Jouset eri mittaset.

Ok,

Kiitos tiedosta.

Trqakalleen ottaen, puolet lyhyemmät. -muuten ei paluujousiyus oliskaa yhtä voimakas kun compressi. ...joku on sanonu et kun koittaa pyörää, niin kädet venyy ja silloin on liika pitkät paluujouset. - saksilla vaan pala pois, naps! Ja taas toimii.
Mut älä ota liikaa, sillo pyörä makaa liikaa ja Sagkki ei tykkää. (se on Guru näis piiteis)
Sit kokonaan on eri asia pyörän säätäminen täälä lähellä Australiaa, kaikki on toisinpäin ja käutetään paljon maamangneetteja. Liian pitkä pomppu ja et pääse takas maan vetovoimaan millää, sillo se on kutpai ja Laika-koiraa ulkoiluttamaan!
Olkaa varovaisia siellä Suomessa, jäät ei sovi kun lasiin ja silloinkin siinä pitää olla lime, giniä ja tilkka tonic wateria.
Hyvää Joulua! -höpönassut

Piti aluksi kommentoida, että kun jousta lyhentää, se myös jäykkenee (enemmän kiloja senttiä kohti), mutta sitten huomasin, että Australiassahan se tietysti on toisinpäin tau niäpnisiot. Kirjoittaja ei näin kyllä väittänytkään, mutta yleisen väärinkäsityksen korjaamiseksi:

Jousen mitan muuttaminen leikkaamalla on ERI asia kuin esijännityksen säätäminen. Esijännitettäessä jousen ominaisuudet eivät muutu, tarvitaan koko ajan yhtä paljon kiloja, jotta jousi puristuisi kasaan tietyn verran. (tämä pätee ei-progressiiviselle jouselle). Jousi ei siis esijännitettäessä "jäykkene", vaikka se pintakovalta saattaakin tuntua ennen jouston alkua.

Voisi kuvitella, että kun jousta lyhentää, se tulisi löysemmäksi. Ei, vaan päinvastoin, jäykkenee. Johtuu siitä, että lyhyessä pätkässä on vähemmän joustavaa metallia käytössä. Kierrejousi on oikeastaan mutkalle väännetty tanko. Jos on metrin pitkä tanko, se joustaa enemmän kuin 10 sentin tanko.

Mutta Australiassa olikin toisinpäin, pyörät yläpuolella.