KTM 250 SX-F suutinprobleemia

Kirjoittaja: Tommi RuuskaMoikka,

Nyt kaivattais viisaampien neuvoja. Oma -06 kottarainen kärsii "ilmavaivoista" eli polttaa putkessa kaasu nollilla aika runsaasti. Aloitin säätämisen seosruuvia kiristämällä- ei vaikutusta. Seuraavaksi siirsin neulaa alaspäin, eli nostin prikkaa yhden pykälän "nelosväliin". Ei muuta vaikutusta kuin että pienellä kaasulla esiintynyt ikävä porras poistui vedosta. Avasin sitten kaasarin siinä toivossa että edellinen omistaja olisi laittanut kiinni isot suuttimet talviajoa varten ( toimi muuten hyvin pikkupakkasilla), mutta näyttivät olevan 168/40/86 eli ilmeisesti aika vakiokamaa.

Lueskelin nuo asiaan liittyvät tarinat läpi ja tuntuisi että jengi käyttää 178-182 luokan pääsuutinta ilman senkummempia rytinöitä. Kannattaako siis vaan hankkia pienempää pääsuutinta, esim. 162 tai vastaavaa, vai vielä onko jotain muuta mitä pitäisi säätää ennen noita? Äkisti ei tulisi muuta mieleen noin _hyvin_ rajallisella teknisellä taidolla mietittynä. Eli vinkkejä sopivasta suutinkattauksesa otetaan vastaan.

Kirjoittaja: Tommi RuuskaNyt löytyis 172/42 setti, eiköhän sillä päästä ainakin sinne päin..

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenPääsuuttimella on hyvin vähän tekemistä sen paukuttamisen kanssa.
Suurin vaikutus on neulan suorall aosuudella ja tyhjäkäyntisuuttimella / seosruuvilla.

Laihuuttaan se paukkuu, rikkaalla ollessan pätsähtelee täyskaasuvaihdoissa.

Kirjoittaja: Tommi RuuskaKiitos neuvoista. Mä olin jostain saanut päähäni että tuo putkessa paukuttaminen olisi merkki liian rikkaalla käymisestä, en tiedä miksi. Samaa nuo suutinarvotkin vähän vinkkaisivat, eli isompaa suutinta kiinni. No, eiköhän se siitä asetu, kiitti tosiaan oikaisusta. Aina sitä oppii jotain uutta, tavan tumpelo erityisesti.

Kirjoittaja: JARNO KASSLINJos käsitin oikein niin eikös se paukuttannu pakoputkessa? Eli kone käy laihalla. Isompaa tyhjäkäyntisuutinta jos ei asetu seosruuvilla.

Kirjoittaja: Tommi RuuskaEikös tuon pitäisi kuitenkin asettua pääsuuttimen pienentämisellä, olettaen että venttiilinvälykset on kohdallaan? Eli tuossa kun on 168 jo valmiina, niin mun logiikan mukaan 172 olis isompi, eli seos rikastuis tuosta 168:sta? Eli jos tuo kerran käy valmiiks jo rikkaalla, niin voisi kuvitella että pääsuutinta pitäisi pienentää sinne 160-suuntaan..

Kirjoittaja: Jarmo Niskaneneipä ole niin ja se olisi sinne hyvä saada.
Paikka kyllä on leak jetille

Kirjoittaja: TIMO UNKURIoops, siellä on sitten leak jetin tilalle kierretty "sokea", no sittenhän se leak jetti on helppo asentaa...

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenKokeiles näillä säädöillä:

-Pääsuutin #172-175
-tyhjäkäyntisuutin #45
-neulan prikka 4 loveen ylhäältäpäin laskettuna
-seosruuvi 1,75 - 2,25 kierrosta auki ( vaikuttaa siis bensanmäärään toisin kuin 2-t)
-leak jet #50

kiihdytyspumpun ajoituksen säätö niin, että suihku menee juuri luistin alta
kiihdytyspumpun lukitseminen O-renkaalla auttaa myös

Kirjoittaja: TIMO UNKURIJarmo, SXF:ssä ei taida olla vakio kaasarinpohjassa leakjettiä.
EMX:llä on hyviä tuotteita tuohon FCR:n kaasariin, esim JD:n neulat, kiihdytyspumpun pohja, splitstream yms.
JD:n sarjaan tulee myös Jarmon mainitsemat o-renkaat mukana.
Katso emx.se
mm. Motopalvelu myy emx:n tuotteita

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENOotko tarkistanu venttiilien välykset?

Kirjoittaja: Tommi RuuskaEn ole tähän saakka ehtinyt. N. 10h vasta takana tällä mopolla ja ainakin edellisen omistajan mukaan kokonaistunteja olis alle 35. Tuon joutuisi teettämään kyllä ammattilaisella, loppuu nimittäin osaaminen kesken..