KTM 250 EXC-F 2007 tyhjäkäynti (seos) ongelma. Apua kaivataan :)

Moi!

Nyt kaipaisin apua kaasarin säädön/korjauksen kanssa!

Kyseessä on KTM 250 EXC-F (eli nelari), vuosimallia 2007 ja ajettu reilut 240tuntia. Kyseisessä pyörässä on Keihin FCR-MX kaasari http://www.keihin-us.com/am/_media/pdf/fcrmx_parts.pdf ja alla selostus mikä mättää:

Eli tyhjäkäynnin tasaisuuden kanssa on ongelmia, sekä se että ei tahdo käydä tasaisesti tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynti jaa hetkeksi koholleen ja sitten vasta palautuu normaaliksi. Saattaa joskus myös itsestään kohota. Sitten myös välillä sammuu ihan sattumanvaraisesti. Outoa on se että seosruuvin säätö ei vaikuta mitään tyhjäkäyntiin tai sitten tähän oireeseen? Eli vaikka säätöruuvi on täysin kiinni tai auki niin tilanne on sama???
Lisäksi kun pyörä sammuu tyhjäkäynniltä niin se ei tahdo lähteä käymään ennen kuin on antanut lisää bensaa kiihdytyspumpulla. Kylmällä tai kuumalla kelilläkään ei tahdo olla merkitystä oireeseen….

Tässä asioita joita olen (jo) testannut/korjannut/tutkinut/vaihtanut:
• Vaihtanut alkuperäiset suuttimet (paikallaan oli hieman suuremmat 6-days suuttimet ja neula) -> ei mitään vaikutusta
• Tarkistanut TPS:n (eli kaasunasennon tunnistin) toiminnan -> kaikki tuntuu toimivan ja vastusarvot kohdallaan
• Tutkinut mahdollisia ilmavuotoja kaasarin sisällä ja mahdollisia vuotoja kumisessa imukurkussa sekä ilmansuodattimen puolella
• Venttiilinvälykset tarkastettu vajaa 10 tuntia sitten samalla kun mäntä vaihdettiin
• Huoltomanuaalissa kehotettiin vaihtamaan pienempi tyhjäkäyntisuutin jos seosruuvi ei vaikuta mitään -> 38 vaihdettu alkuperäisen 40:n tilalla ja edelleen seosruuvi ei vaikuta asiaan
• Polttoaineen pinnan taso tarkastettu ja vaikuttaisi että myös venttiili kohon ohjaamana toimii normaalisti
• Tarkastettu että luisti ei takertele ja muutenkin liikkuu sutjakkaasti

Joten kysymys kuuluu olisiko ideoita missä vika?

Tällä hetkellä vaikuttaa että tuo kierrosten kohoaminen on aivan samanlainen kun ”ryyppyä” käyttää hieman, joten voisiko tuo ryyppy jotenkin vuotaa? Ja miten yleensäkin tuo ryyppy toimii? Se näyttää avaavan yhteyden kohokammion ja luistin yläosaa, mutta miten se käytännössä rikastaa seosta? Entä onko luistin tai sen ”tiivisteen” kulumisella mahdollista saada tällaista aikaan. Huoltokirjassa kun mainitaan että se pitäisi uusia 200 tunnin kohdalla (ja jostain luin että kisakuskit vaihtaisivat jopa 25 tunnin välein….)

Entä miten tuon seosruuvin pitäisi toimia. Nyt siitä pääsee vaan näkemään että se sulkee avaa jotain yhteyttä kaasuttimen etualaosaa ennen luistiaa. Mutta mitä ja miten sen pitäisi säätä tuota seosta?

Kaikki apu otetaan avosylin vastaan! Kiitos jo etukäteen kaikille jotka jaksoivat lukea tämän vuodatuksen loppuun asti :)

Terv,
Sami Tuominen
sami.tuominen@seutuposti.fi
0400993178

Foorumit

Tuossa ainakin ehkä paremmin valaiseva kaaviokuva FCR:stä: http://www.motot.net/galleria/kuva106074/

Luistin etupuolellahan on FCR:ssä sellainen erillinen alumiinilätkä, joka kannattaa ehkä ainakin tsekata. Tyhjäkäyntiin vaikuttaa noiden mainitsemiesi juttujen lisäksi myös kuumakäynnistyssysteemi ja tyhjäkäynnin ilmaruuvi (osa 2 kuvassa, tulee siis sieltä ilmanputsarin puolelta).

Sen luistin lätkän kuluminen voisi periaatteessa päästää niin paljon ilmaa että kone menisi laihalle, mutta silloin se tuskin olisi satunnaista. Melkein veikkaisin että bensan(ei ilman) syötössä tuossa on nyt jotain hämärää.

Itselläni aikoinaan -02 520SX:stä lohkesi siitä lätkästä pala ja sen tosiaan huomasi (vaikka se pala ihmeen kaupalla ei tehnytkään tuhoja männän päälle kun ajelin just silloin melkein tyhjäkäynnillä ja huomasin heti että jotain on pielessä).

Vähän koholleen jäävä tyhjäkäynti ei näissä ole mikään ihmeellinen huolenaihe, mutta tuo sammuminen tietysti on.

Aluksi kiitos kaikille kommenteista ja ehdotuksista!

Nyt uskoisin että sain vian paikannettua:

Liian pieni tyhjäkäynti suutin ainakin ahisti, ja sitten "ilmalinjasta" löytyi likaa ja se auttoi kun puhdisti linjat huolellisesti.
Lisäksi ilmavuotoa tuntui olevan kohokammion tiivsteessä. Toivottavasti vika nyt pysyy poissa!!!

-Sami

Tuo on kyllä hyvä kuva, kiitos!

Edelleen hieman ihmetyttää että miten tuo seosruuvi vaikuttaa???

Tuo erillinen alumiinilätkä on kyllä ehjä, mutta siinä on jossain kohtaa sellainen kiillottuma. Muistelen vaan että on aika kallis osa, mutta jos sillä vika korjaantuu niin sitten se on halpaa :)

Tyhjäkäynnistyksen ilmaruuvinkin olen tarkastanut ja vaikutti ehjältä ja puhtaalta ja myös suuttimen takaa oli vapaa pääsy (eli ei näkynyt tukoksia)

-Sami