KTM 125 exc pätkii?

Ongelmana on ylimmillä kierroksilla pätkiminen, röpöttäminen ja huipputehon uupuminen. Kaasari tarkistettu moneen kertaan ja eri suuttimia koitettu, itse epäilen
sähköön liittyvää vikaa. Onko kenelläkään kokemuksia tämän tyyppisestä viasta? Pyörä toimii moitteetta alhaalta keskikierrosalueen loppuun asti ja
vain kun kierrokset ovat korkeimmillaan niin pätkiminen ja röpötys alkaa ja tehot uupuvat.

Foorumit

Voisin tässä topicissa kysäistä myös oman pyörän ongelmaa kun ei viitsi tehdä uutta samanlaista.

Pyörä 125 exc -09 ja ongelmana se, että pyörä menettää vääntönsä tyystin kun ajaa täyskaasulla/ isoilla kierroksilla, tämä tapahtuu oikeastaan lämpimällä koneella.
Pyörä toimii hetken kylmällä koneella oikein hyvin, mutta lämpimällä koneella kun pääsee avaamaan pätkällä niin takkuaminen alkaa heti. Äänet muuttuu ikäänkuin pakoaukosta tulisi kaikki läpi eikä säädin laskisi alas, äänet kovenevat selvästi (kuuluu putkesta läpi).
Jossain vaiheessa pyörä alkaa taas hetkeksi toimimaan ja väännöt palaavat. Sitten ne taas katoaa kun pääsee jossain vaiheessa ajoa avaamaan kunnolla kaasua.

Pyörä lähtee aivan normaalisti hyvin käyntiin ja käy sekä kiertää normaalisti. Vian tullessa pyörä "booaa" jos antaa paljon kaasua pienillä kierroksilla, röpötystä ei tapahdu missään vaiheessa.

Ongelma tuli heti männänvaihdon jälkeen, jossa putsattiin pakoaukonsäädin viimeisen päälle ja testattiin sen toimivuus. Lisäksi lohkosta tuleva tappi on kohdillansa. Pyörä oli lämpöleikannut kevyesti ennen männänvaihtoa, sylinteri hoonattiin ja laitettiin vakiokoon mäntä tilalle.

Seuraavaa kokeiltu jo:
- kaasarin huolellinen putsaus paineilmalla ja cleanerilla
- jäänestoa laitettu tankkiin
- pari läppää oli hieman jo löystyneet joten käänsin ne toistepäin. pyörä kuitenkin toimi niillä läpillä ennen männänvaihtoa ihan hyvin.
- pakoaukonsäätimen säätöruuvia säädelty kiinni- asennosta vastapäivään 0,5-4 kierrosta välillä, ei poistanut ongelmaa
- eri tulpilla kokeiltu
- kaasarinsuojat olleet paikallaan
- vaimennin/putki tarkastettu, ok
- ilmanputsari vaihdettu
- sähköosien liitännät OK
- suuttimet 172, tyhjis 50, neula NOZD 3 lovi, starter jet 50... Toiminut aina talvet hyvin näillä säädöillä
- Imukaulassa ei halkeamia, läppärunko ehjä
- Ajotunnit 120h

Alkaa konstit loppumaan, missähän mahtaa olla vika? Tuskin voi mikään kaasarin jäätäminenkään olla, koska pyörä ei ole koskaan ennen jäätänyt talviajoissa. En usko vian löytyvän sähköistäkään.

Johannes: omassa pyörässä oli vastaava vika kun staattorin toinen käämi otti maihin kiinni, joku edellisistä omistajista oli tuhertanut alkuperäisiin staattorijohtoihin kiinni jälkiasennus staattorin jossa myös valopuola ja jättänyt johtojen suojaukset pois. Loppujen lopuksi koko stattori oli viallinen mutta yläkierrosten röpöttämisen aiheutti tuo käämin maadoitus.

oletan tietenkin että suuttimet ovat oikean kokoiset esim vakiot ja pakoaukonsäätimen toiminta on varmistettu..

Kävin läpi sähköt, vaihdoin uudet läpät ja vaihdoin suuremmat suuttimet. Nollakelillä pyörä toimi oikeastaan ongelmitta mutta pakkasasteilla takkusi hieman, joskaan ei läheskään niin pahasti. Ongelma poistuu antamalla reilusti kaasua pienillä kierroksilla, ikäänkuin pumppaamalla tavaraa koneeseen.

Täytyy vielä kokeilla isommilla suuttimilla jos ongelma häviäisi kokonaan.

Hiukan päivitystä:

Kokeiltu isommilla suuttimilla ja lähes kaikki mahdollinen käyty läpi.. Magneeton puolella eikä lootaöljyissä ollut bensaa seassa joten kampuran stefat pitäisi olla ok.

Tosiaan mitä kylmempi on niin sitä enemmän pyörä takkuaa. Nykyiset säädöt 178/50/NODZ , 4-lovi. Tuntuu käyvän jo melkoisen rikkaalla noilla. Motopalvelulta kysäsin säätöjä ja ehdottivat 188/48/NOZE 4-lovi eli heittämällä isompi pääsuutin mutta laihempi tyhjis ja neula.. Kuulostaa vähän ihmeelliseltä vaan?? Koska aikasempien talvien säädöistä pelkkä pääsuutinkin on jo noilla säädöillä 16 pykälää isompi.
Varmaan kuitenkin seuraavaksi vielä kokeiltava nuo motopalvelun säädöt.

Onko kellään tietoa pakoaukonsäätimen tehdasasetuksesta 09 piikkiin? Nyt säätöruuvi on 1,5 kierrosta auki kiinni-asennosta. Alla vielä kuva miten pakoaukonsäädin on tällä hetkellä, kuuluuko olla tuollainen pykälä vai pitäisikö sen olla pakokanavan mukaan linjassa?

http://aijaa.com/qHOHIT

jos pyörä on aikaisemmin toiminut tietyillä suuttimilla, niin miksi veivaat säätöjä. Ei se vika suuttimissa ole, tekemäsi asia männävaihdon yhteydessä ( läppien kääntäminen?) Ei niitä käännetä, ne vaidetaan jos sanomista löytyy. Tietysti jos halut et pyörää leikkaa läppien takia niin homma on hoidossa. Pienikin virhe läpissä vaikkuttaa jo pyörän toimintaa,

Läppien kääntöä kokeilin aiemmin vain testatakseni, onko vikaa niissä. Vaihoin kuitenkin myöhemmin uudet läpät tilalle. Kaasarin säätöjä oon muokannut, koska oon huomannut niillä olevan vaikutusta vian ilmenemiseen sekä samoin lämpötilavaihtelut on vaikuttanut vikaan.

Osaatkos kertoa sitten missä se vika on? Aika kattava lista on asioista mitä on käyty jo läpi.

Siinä on sähkövika, staattori tai cdi. Testaa normaalia pienemmällä ja suuremmalla tulpan kärkivälillä. Jos pienemmällä paranee tai suuremmalla huononee niin varma homma. Seoksen muuttaminen voi vähän parantaa toimintaa mikä lähinnä johtaa väärille jäljille.

Sakarille

Mulla ei ole kokemusta ko pyörästä tai vaivasta,mutta kyllä vika/tuo äänen muuttuminen kovemmaksi täytyy johtua sieltä pakoaukonsäätimestä.
Jos sytkäennakko/seos muuttuisi radikaalisti voisi ko käytös selittyä,mutta en usko että äänet muuttuisi noin selkeästi.

Itsellä oli samat oireet -12 250 sx:ssä. Vikana oli staattoriissa. Ei näkynyt päälle päin, mutta pikku tutkinnan jälkeen vika löytyi .

1) Tarkista, ettei pakoaukonsäätimen tappi mennyt ohi "haarukasta" männän vaihdon yhteydessä(tällöin pakoaukon säädin ei pääse kunnolla liikkumaan).

2) Onko pulssianturi kunnolla kiinni ja puhdas?

-ville

Katso cdi liitos!! voi olla että liittimet ovat löysällä vastaavan lainen vika oli sx mallissa.

Sakari: Koita 188-195 pääsuutinta. Johannes: koita uutta tulppaa.

Meillä rupesi Yamahan 125 pätkimään yläkierroksilla, vika löytyi lopuksi viallisesta tulpanhatusta. Mittaa tulpanhatun vastus, Yamahassa sen pitäisi olla 4-6 k ohmia, meillä oli 11 k. Tehtiin remonttia 500 €:lla ja vika oli 5 € osassa.