Koska ilmasuodatin paskanen?

Kirjoittaja: Vesa MartinOnko ilmasuodatin selkeästi hiekkanen kun se pitää vaihtaa vai näkyykö mistään kun on pesukunnossa?

Kirjoittaja: JUHA YLIKULPPIItse vaihdan/ pesen suodattimen joka ajokerran jälkeen. Ei kannata odottaa "paskoittumista" liian kauan. Mottikin kestää paremmin puhtaalla suotimella... Ei ole kova homma vaihtaa "normi" pyöränpesun yhteydessä.

Kirjoittaja: Harri VanhalaPikku kommentti:
maailmalla on tutkittu filttereiden kykyä pidättää ja toisaalta päästää likaa lävitseen. On huomattu, että juuri putsattu ja pesty filtteri ei suodatuskyvyltään ole hiukan likaisen veroinen. Lian tarttuminen filtteriin ei tarkoita, että se menisi läpi. On selvää, että likainen filtteri estää ilman virtaamista, joten syytä se on pitää puhtaana hengityssyistä.

Katastrofi syntyy, kun tahmeaan öljyyn perustuva filtteri saan kunnon satsin vettä. Vedestä menee osa läpi ja jos foamissa on tarjolla saastaa, niin siitä osa kulkee mukana. Mitä enemmän saastaa, sitä enemmän vesi vie sitä koneeseen.

Urbaanin legendan mukaan nelari-Hondien imuventtiiliongelmat johtuisivat likaisista suodattimista. Muihin merkkeihin tämä ei vaikuta. Jossain kohtaa Hondien venttiiliongelma crossipuolella (ei enska-) olivat niin yleisiä, että tähtien asennoistakin saattoi löytää riittävän hyvät yhteydet vaurioihin.

Vanha K&N -hypetys on, että kyseinen filtteri laskee ilmaa niin ja niin paljon enemmän läpi kuin alkuperäinen, OEM, filtteri. Näin varmaan on. Pitäisi vielä kysyä, onko ilmanpuhdistin pullonkaula hengityksessä. Jos ei ole, niin suurta iloa ei vapaammin virtaavasta suodattimesta ole.

Kirjoittaja: Vesa MartinOllaan kaverin kanssa ihmetelly että on ajettu jo 4 tuntia uudella öljytyllä suodattimella. Se näyttää päällepäin aivan puhtaalta. Mistä tiedän että onko vaihtokunnossa?

Kirjoittaja: Pekka RekolaVoipi ollakki? -riippuu siitä millaisissa oloissa olet ajellut.
Yleensä kyllä päälle päin jo näkee jos siihen jotain pölyä ja epäpuhtauksia on tullut. (vertaa rasvattuun puhtaasen suodattimeen rinnakkain)
Toisaalta pesase se nyt, niin näet mitä neljässä tunnissa tulee ja kuinka ensikerralla toimitaan? ajotyyli vaikuttaa likaantumiseen paljon.

Suosittelen "vesiliukoisia" ilmanputsari öljyjä. On sitten helppoa ja halpaa käyttää vaikka 10 litraa vettä / suodatin siihen pesuun. ....ja sitä hiekkaa ilmestyy sinne pesuastian pohjalle, vaikka peset 5 kertaa!

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENJoka ajokerran jälkeen pitäis vaihtaa/pestä.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläVille, eikös pientä itsekritiikkiä voisi harrastaa ennen kuin tuollaisia kirjoittelee?

Kirjoittaja: juha paakkariHä!eikös tuo Villen vastaus ollut ihan asiallinen!!?Itse pesen joka ajokerran jälkeen kesäisin,melko musta se putsari on parin tankillisen jälkeen kun on kuivassa pöpelikössä/hietikossa käynyt päästelemässä,talvisin en käytä juuri ollenkaan.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläEi, ja vastauksen kerroit jo itsekin. Eli noilla pölymäärityksillä on ihan päteväkin väittämä, että putsari pitää vaihtaa joka ajokerran jälkeen. Mutta yleisesti sanottuna että putsari on vaihdettava joka ajokerran jälkeen menee ainakin oman kokemukseni perusteella pahasti metsään, talvisin ja sadekelillä ei näin ole omalla kohdallani.

Kirjoittaja: Teemu PartaItse vaihdan joka ajokerran jälkeen kyselemättä tai katsomatta onko likainen..

5 samanmoista hyllyssä ja spray air filter oilil vaan sutasee öljyt pintaan ja sit kun on kaikki 5 likasia niin kaikki yhtäaikaa pesulle. Ja ihan bensalla pesen.
Vaikka bensa on olevinaan kallista mutta on se kuitenkin halvinta pesuainetta mitä löytyy :D:D ainakin jos vertaa filtterin pesuaineisiin tai moneen muuhunkin "liuottimeen".

Mun mielestä on helppo ja halpa pitää suodatin puhtaana ja toivoa koneelle pitkää ikää.!

Kirjoittaja: JESSE BERGSamoilla linjoilla Partasen kanssa..

Kirjoittaja: JANNE NIEMINENjep jep!! bensalla pestään ja putsari vaihtoon joka ajokerran jälkeen paitsi talvella. tässä vuosien varrella ei vielä yksikään putsari ole liimauksistaan sulanut/auennut bensalla pesun johdosta. höpö höpö puhetta jos joku sellasta väittää.