Korkeampi tanko?

Kirjoittaja: Jyri JokinenTervehdys!

Tarkoitus olisi ostaa korkeammalla taivutuksella oleva tanko. Pyöränä toimii 03 125 kawa ja tällähetkellä tanko on todella matala mikä tekee seisaaltaan ajon hankalaksi sekä kädet väsyvät helposti. Mitä merkkejä/malleja suosittelette tavallisille kiinnikkeille? saisi olla taivutukselta mallia korkea sekä tietenkin kestävä. En viitsi ostaa fatbareja kiinnikkeiden kalleuden takia, mutta onkohan muita mahdollisuuksia.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMitähän tässä kukakin tarkoittaa korkeudella.

Tangon voi säätää korkeammalle, sarvet pystyyn.
Tangon voi vaihtaa korkemmaksi.
Kiinnikkeet voi vaihtaa korkeammiksi.

3 eri asiaa.

Lisäksi kiinnikkeitä voi kääntää tai vaihtaa kiinnitysreikää, siis säätää teen /taakse.
Harvoin muutos siirtää tankoa vain ylös/alaspäin. Esimerkikiksi korotuspalat siirtävät myös hieman taaksepäin.

Kirjoittaja: Jukka OittinenJoelin kanssa samaa mieltä..Ikuna en ole osannut oikeen ajaa, mutta stonkaa puottamalla on omissa mutkissa ollut helpompaa.

Kirjoittaja: JOEL LÄNSIVUORIMitä korkeampi stonga-> sitä enemmän painoa takana= vaikeampi runtata mutkaan

Mitä matalampi stonga-> paino enemmän eturenkaalla jolloin mutkaan on huomattavasti helpompi mennä..

Näin olen omilla kokeiluilla oppinut ja monen nopean kuskin neuvomana,
se on totta että selkä puutuu kun on vähän pidempi kuski puikoissa. Mutta siihenkin
tottuu alkuun se tuntuu ihan kauheelta mutta sitten kun ajoon saa sen tietyn rentouden
niin sitä vaa menee.

Ja se stongan korkeuskin on tietysti melko paljon myös pyörä kohtainen, esim. vanhalla pyörällä (ktm 125 exc) tykkäsin ajaa renthalin mini mx bendillä, se oli siihen pyörään
omasta mielestäni aivan huippu stonga. Mutta sitten kun vaihdoin yammuun ja laitoin siihen samanlaisen stongan niin ajosta ei tullut yhtään mitään pyörä oli todella vaikea ohjata kun stonga oli aivan liian korkea, sitten vaihdoin pyörään ktm:än vakio stongan joka on noin 3-4cm matalampi niin ajo helpottui huomattavasti. Vaikka selkä tulikin alkuun vähän kipeäksi.

JL

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAiemmin pyörien mittasuhteetkin ovat olleet vähän muuta ja tuolla tangon korottamisella ei kyllä varmasti kenelläkään mene paino eteen -etenkään metsässä. Jossa se paino mieluusti on hiukan taaempana kiviä ylitettäsessä ja toisaalta edempänä esim. spooreissa.
Korkea stonga antaa nimenomaan lisää tilaa hallita pyörää, vai kuinka usein keulit rintapanssari kiinni pehmusteessa? Miten tuolla stongan asennollasi pääset eteen mutkissa, istuen, en ymmärrä?
Tuokin meni ihan ohi, että tarkoititko siis, että krossissa, ja kesällä enskassakin, pitäisi siis istua? Ei se Remeskään kyllä muuta kuin hetkeksi istahtaa mutkan alussa, lopussa se seisoo jo tapeilla. Enkä menis vannomaan etteikö se persus olisi hiukan irti ja paino pääosin toisella tapilla niissä "istumis"kohdissakin.

Kees, lajista riippumatta, en toivoisi penkin ulottuvan polviin asti, ainakaan yli! Niin järkyttävän paljon se vie pois pyörän ohjailtavuudesta ja hallittavuudesta kun pitäisi korjausliikkeen aikana nostaa alemmaksi jäävä jalka tapilta että saisi korjattua. Kesällä kokeilin muutamaa normaalikokoista pyörää ja ihmettelin miten olin vielä vuotta aiemmin niinkin hyvin pystynyt niillä ajamaan, tuntui kuin olisin sivusuunnassa täysin liikuntakyvytön yhtenäinen puupökkelö rungon ja penkin kanssa ja jokainen kivi josta muljahti, joko kaatui tai ainakin läheltä piti. Eli liikevara jäi liian pieneksi. Mieluummin kidun invalidikokoisten pyörien kanssa kuin tingin mahdollisuudestani liikkua pyörän päällä. Siispä iloitse saamastasi mitasta, älä masennu siitä ;-)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNiin - ennen kuin kukaan suuttuu, viittasin niissä lyhyissä koivissa piilevään vauhtipotentiaaliin...

Kirjoittaja: Ossi Mertsalminiin no, ne on makuasioita. Niinkuin mainitsinkin.

Ainakin itsellä ajaminen parantui huomattavasti ja kellokin tykkää juuri tuolla crossiradalla kun ajaa tarpeeksi matalalta ja takaa. Ainakin itsellä korkeilla tangoilla ja korotetuilla kiinnikkeillä oli se ongelma että hartiat nousi liian ylös ja eteen. Tällöin etupyörälle tulee liikaa painoa ja vaatii lisää vaimennusta. Tuon matalalta ajamisen metkut opin ja hiffasin ihan puhtaasti kun yritti ajaa kovaa seisottavalla jetillä. Jos munien ja mahan välinen kulma on liian iso (lähelle 180 astetta tai yli noin 170). Vehkeet ei vaan pysy pystyssä... Tästä innostuneena hankin matalimmat tangot, mitkä myös kääntyy eniten taaksepäin (carmichael bend) ja pistin ne stanu korkeudelle. Ja sitten käänsin stongan päät "Arto Panttila 80":s" asentoon(eli tangon päät miltei alas sojottamaan)... Tällöin se kääntää väkisin kuskin asennon pieni kulmaiseksi ja siirtää persettä taaksepäin. Jolloin se paino on siellä missä sen pitää. eli alhaalla ja takana jotta pyörä pitäisi mahdollisimman hyvin.

Itse ajelen oikeasti ihan terveisiä tuolla radalla joten ei ihan kauhean vakavasti kannata ottaa. Itse pähkäillyt ja testaillut asiaa näin. Ja omasta mielestä toimii.

Eräs suomalainen pitkän linjan motocross ja enduro mekatsu monien maailmanmestarien takaa on joskus todennut että Crossipyörässä on satula ja trial pyörässä ei. Eli trial pyörä on tarkoitettu seisaaltaan ajettavaksi ja crossipyörä satulasta. Toisaalta tuokaan ei pidä ihan täysin paikkaa... Mutta mutkan ajaminen helpottuu huomattavasti ajaa istuviltaan jos tangot fiksulla korkeudella, eli suht matalalla. Toisaalta jos mutka ajetaan seisoviltaan on silloinkin ajoasento mahdollisimman matala.

Toisaalta spoorissa ajaessa ja metsässä h-moilemisessa tangot on hyvä olla korkealla jotta painopiste edessä ja selkä suorassa. Jotta sinne etupyörälle saa paljon pitoa, ja selkä saa olla suorassa, kun sinne kumminkin iskua tulee aika paljon.

Itse huomannut myös sen että tangojen kääntämisellä on iso merkitys... Omasta mielestä oma uusi yamaha oli aivan mahdoton ajaa vakio stongalla mutta kun väänsin sen rohkeasti "Panttila asentoon" niin alkoi löytymään pitoa taakse ja kääntymään mutkissa omaan makuun.

Itse olen 185 pitkä enkä ole mitenkään erikoinen mittasuhteiltani ja itsellä ollut 50 milliä pahimmillaan korotusta tankojen alla. Nyt pikkuhiljaa hiffannut sen että ensin kannattaa koettaa hinkata lihakset iskuun ja sen jälkeen vasta alkaa moittimaan pyörää. Kun itsekin tuli piikki aikoina nostettua turhaan tankoa kun selkä väsyi...

T.Ossi

jettiajoasento:
http://www.larimontonen.com/Kuvat/Valkla2005/imagepages/image3.html

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTuo Anssin toteamus on totta. Matalalla tangolla ajaminen on aivan älyttömän raskasta, koska pitkä ei voi nojata tankoon kiihdytyksessä joutumatta tukemaan itseään kuin etunojapunnerruksessa. Samoin satulan korkeus on kompromissi, sillä olisi mukavaa, jos satulalinja kulkisi polvien yläpuolelta tai edes niiden tasolta kahdestakin syystä. Ensinnäkin motskaria on parempi ajaa polvilla puristen ja työntäen sopivasti sekä yksinkertaisesti siitä syystä, että satulan ollessa ns. trial-pyöräkorkeudella, jokainen kyykystä nousu suorille jaloille vie paljon energiaa ja aikaa verrattuna aitoihin lumessakahlaajiin, jotka korottavat ahteria jokaisessa jaloille nousussa sen max 5-10cm. Suomalaiset - olkaa ylpeitä niistä "persjaloistanne" ;)

Kirjoittaja: JOEL LÄNSIVUORITere!

itse suosittelen renthalin ylä t-kappaleen ostoa, siinä saa helposti säädettyä stongan etäisyyttä ja korkeutta kun ostaa korotus paloja.. itselläni ei ole korotus paloja olenkaan vaikka olen sen 188cm pitkä.. stongana on joko ktm:än vakio stonga tai sitten renthalin mini mx bend.. riippuu vähän fiiliksestä että kummalla stongalla ajaa, tällä hetkellä ktm:än stonga tuntuu parhaimmalta.. niin ja pyöränä on 250 yzf -05.

JL

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKyllä ne stongan ja kahvojen asennot vaihtelevat huipuillakin vähän väliä. Ei tuota taideta lopulta ihan yksinkertaisella fysiikalla selittää.

Meikäläiselle (192 cm) ajoasento tulee aina olemaan kompromissi. Jos haluaisin ajaa mukavasti seisten, pitäisi stongaa korottaa ehkä 15-20 cm. Siinä vaiheessa se olisi tietty kainaloissa kun ajan penkistä, jota sitten pitäisi korottaa samat 15 cm. Tuo alkaisi jo vaikuttamaan aika radikaalisti painopisteeseen istuen ajaessa. Lowboy-jalkatapit kolisevat jo nyt spoorisissa kurveissa maahan.

En oikein käsitä, miten muka reilusti yli 180 cm Everts ajelee suunnilleen jalat suorina hiekkaröykyissä. Ehkä se on vaan sen verran persjalkainen ja pitkäkätinen.

Kirjoittaja: Jyri JokinenTerve!

Kiitos Ossi valaisevasta komentista. Täytyy tutkia tuota jos kävisi normi 7/8" mcgrath taivutuksella hakemassa tai sitten nuo korotepalat ja kokeilis maltillista korotusta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPerusteleppa Ossi miksi ihmeessä ajoasento siirtyisi taakse matalammalla tangolla? Pienen mietinnän jälkeen, ehkei sittenkään?

Myös tuo painopisteen madaltuminen hieman kummastuttaa, minkä painopiste siinä nyt oikein madaltuisi? Käsivarsien? Mitähän ne painaisi, 5-7kg? Eli 5-7kg massan paikka laskee esim. 30mm muutoksella sen verran toisesta päästää, eli keskimäärin 15mm. Vaikka vielä ymmärtäisikin, että jonkun A-kuskin mielestä 1kg painavampi äänenvaimennin häiritsee liikaa ajoa, niin tuota ei kyllä enää.

Jos taas tarkoitat yläkropan asennon muuttumista ja siitä aiheutuvaa painopisteen madaltumista, niin ristiriita ajoasennon muuttumisesta taakse sen kuin kasvaa. Vielä kaiken lisäksi ajoasentokin vääristyy yläkropan osalta.

Muistaakseni TWMX:n sivuilla oli juttua siitä millainen perusajoasento pitäisi tapeilta ajaessa olla, jonka perusteella sitten säädettiin stongan asentoa ja jos/kun tarvetta, korkeutta. Oli ihan positiivista luettavaa kun milloin mitkäkin "asiantuntijat" tulee vinoileen ja "neuvomaan" mun korotetun stongan takia.

Tämä siis kesäajoon, lumispoori on tietty eri asia.

Kirjoittaja: Ossi MertsalmiJos on kumiripusteiset ne tangon kiinnikkeet niin ne valmistajat ei suosittele käyttämään semmoisia yleismallin kiinnikkeitä, vaan suosittelevat saman kaltaisia kuin ne orkkis joissa ylempi kiinnitys pala yhteinäinen. Itse ajelin omilla kawoilla tuollaisilla perus tarvike kiinnikkeillä missä ei yhtenäistä yläpalaa. Ainoa ongelma on se että joka lipan jossa tulee kunnon isku tankoihin niin tarvii availla pultteja ja oikoa kiinnikkeitä tangon ympärillä kun pääsee pyörähtämään.
Ite olen tykästynyt noihin renthalin fatbarein ja pro taperin contour tankoihin. Kestää hyvin, en ole vielä yhtään saanut kieroksi. En tosin ole ajanut yhdellä tangolla kuin yhden vuoden.
Jos haluaa korkean tangon niin Mcgrath taivutus on aika korkea, ja yhdistettynä +5mm paloihin niin tuli jo vähän liian korkeaksi.
Kannattaa muistaa että ne tangot kannattaa pitää niin mahdollisimman matalina kuin pystyy, kun painopiste nousee tulee ajosta huterampaa. Ainakin itse tullut ajettua liian korkealla olevilla tangoilla, kun madalsi niin tietysti oppimiseen meni hetki mutta tuli parempi ajaa. Matalat tangot siirtää automaattisesti ajoasentoa taaksepäin ja helpottaa hiekkapatin ajoa. Tämä on oma mielipide.

T.Ossi

Kirjoittaja: Jyri JokinenTerve!

Tuo itsetekeminen voisi olla yksi ratkaisu. Kuulin huhun että nuo universaalit korotus setit eivät sopisi hyvin juuri tuohon 03vm kawaan? eli onkos siinä jotain ihmeellistä kiinnityskohdissa tms?

Mistäköhän suomesta voisi tilailla pro taperin tankoja? näyttäisi nuo 7/8" olevan hivenen korkeampia kuin renthalin vastaavat ja tuskin ne huonoja tankoja ole.

Kirjoittaja: Jyri JokinenSe olikin 119euroa :) 40mm korotuksella ja mahdollisuudella säätää eteen/taakse.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis tuohon rahaan kannattaa kyllä käydä jo ostamassa pala alumiinia, sahata sopivat kappaleet ja tehdä hyvältä tuntuviin kohtiin kierteet siirtomahdollisuutta varten. Vaikka koneistamolla teettäis niin ei pitäis yli 40e maksaa, kunhan löytää paikan missä mielellään välikevennyshommina väsäävät. Mullakin on tuuman vahvaa levyä jos ei satu paikallisesta romufirmasta löytymään.

Kirjoittaja: Jyri JokinenTerve!

En löytänyt tuolta BTO:sta tuollaisia korotus paloja. Mihinköhän kategoriaan ne kuuluvat? Suomesta tuollaset saisi 60eurolla.. pieni hintaero jos joutuisi pelkästään nuo tilaamaan. Ei kukaan ketään kiinnostaisi kimppatilaus? ;)

Kirjoittaja: REIMA ALANKO
Kannattaa hommata sellaiset jotka korotuksen lisäksi siirtävät stongaa eteenpäin jolloin stongan sijoitus pysyy lähellä normaalia eikä tule silmille. Itse tilasin BTO:sta 30mm alkuperäisestä korottavat ja noin 5mm eteen siirtävät palikat ~ 40 eskoo ja hyvin menee.
Ainoa ongelma on lippaillessa vaikka on 12.9 pultit niin tuppaavat vääntymään.

Ja ei ehkä kannata pelkkiä paloja lähtee tilaamaan Ameriikasta vaan ottaa kerralla kunnon läjän kromia, menee spoorissakin paremmin kun on billet venttiilihatut ;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAi siinäkin on irtaimet stongan kiinnikkeet. No sit, hae pisemmät pultit (riittävän lujat, kannassa merkintä 10.9 tai 12.9) ja laita mieleises määrä korotusta. Itse olen toteuttanut korotuksen aina kesäksi pitkillä pulteilla ja 3kpl M10 muttereita joka M8 pultin ympäri stongan kiinnikkeen ja T-palan välissä. Yksi vääntynyt stonga ja yhdet vääntyneet pultit, samalla kertaa.

Kirjoittaja: Jyri JokinenLähinnä ongelmana on käsien tai ranteesta kyynärpäähän alueen väsyminen. Myös seisaaltaan ajoa helpottamaan mietin tota korotusta. Kai se pitää tilata tuollainen korotus satsi ja kattoo mitä sillä saa aikaseksi.

Kirjoittaja: tomi nieminenMoro.

Siihen kawaan sopii ihan alkuperäisiin kiinnityksiin n. 6 mm korotusta. Taas on japsi ollut viisas ja laittanut niin pitkät pultit että korotus on mahdollista. Joku kyläseppä voi tehdä palat tai sitten laitat vaan prikkoja (tangon kiinnikkeen ja ylä t-kappaleen väliin). Hyviä tankoja esim. renthal honda high / windham / tortelli. Ittellä oli kyseinen patentti -04 kawassa (ihan vaan prikoilla) ja hyvin peitti. Joku vois sanoa että 6 mm ei oo paljoa mutta kyllä vaikuttaa. Varsinkin kun liikutaan ihan siinä "mukavuuskynnyksellä". :) Liika korotus voi muuten sotkea mutka-ajon. kokeile ihmeessä, ei maksa mitään..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo kovinpa on lupaavat kelit! Vähän kelikameroiden perusteella arvelinkin, että aikas tasoiss apitkin maata ollaan...Sysmässä taitaa olla aurauskalustokin jo käynnissä? Täällä päin ei vielä kuuden aikaan oltu edes motaria aurattu!

Niin, tarkoitin siis, että se 35mm muuttaa jos tosi paljon ajoa. Otin kerran vaihdossa -02 KX 125:n ja siinä oli ainakin joku sikamatala, ehkä 35mm kaikkiaan korkea stonga. Mulla väsähtäisi alaselkä heti alkuunsa semmosella. Lisäksi, jos stonga on liian matala, niin ajoasento takana vääristyy (tulee ajettua liian edessä esim. nypyt/patit), käytös on etupainoista kuin etuputkia olisi nostettu T-kappaleissa reiusti, mutta spooreissa ajaminen istualtaan helpottuu.

Liian korkea stonga taas vääristää ajoasentoa ja vie painoa ehkä enempi taakse, spooreissa ajaminen (istuessa) vaikeutuu kun ohjausliikkeitä tekevät lihakset ja niiden liikeradat muuttuu vääristyneiksi.

Kuitenkin esim. alaselän puutuminen voi olla sentinkin korotuksesta kiinni, joten se säädettävä korotus on varmasti oikein hyvä.

Fatbar

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENmulla oli edellisessä pyörässä myös korotussarja. sillä oli kyllä älyttömän hyvä ajaa tapeilta ja ajoinkin sen takia paljon tapeilta. istualtaan ajaessa tanko jotenkin vähän niin kuin ahdistelija. tuli turhan syliin. tankoa joutui kääntämään eteenpäin jonkin verran. muuten oli kyllä hyvä se korotussarja.

Kirjoittaja: JARI SAARINENSysmässä lunta 10-15 cm ja lisää luvassa, pakkasta -3 ast. ja tuulee kovasti.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENlunta on täällä hämeenlinnan suunnalla kans tota 15 senttiä tai jopa yli kun äsken tepastelin tuolla ulkona, kun ei muutakaan tekemistä ollut kun oli sähköt poikki. satelee edelleen ;)

Kirjoittaja: Jyri JokinenMorjens sirkku! Täälä helsingistä 40km on lunta se 10-15cm kanssa.

En ihan tajunnut tuota sinun juttuasi mutta ei se mitään. Siis lähinnä harkitsin tuollaista 5-35mm korotus-sarjaa että saisi kyllä muutettua korotusta. Se kiinnostaisi joutuuko paljon korottaessa tangon lyömään liian eteen ja kärsiikö siitä ajogeometria liikaa?
Tuollainen 5-35mm korotus-sarja on varmasti tuohon korotus hommaan omiaan, vai?

Mitä muita etuja tuosta fatbar tangosta on kun parempi tärinän "eristys"?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO35mm on todella paljon, mulla se on käytännössä lähes koko ajan tapeilta ajon ja lumispoorin välinen erotus madalletun penkin kanssa.

Tampereella muuten lunta liki 15cm ;-) ja pakkasella, jatkoa lupaa...
Mites muualla?

Kirjoittaja: Jyri JokinenTerve!

Millä tavalla ajogeometria muuttuu jos lyö vaikka 35mm korotusta tankoon, eli tuleeko tanko käytännössä syliin? Tuo korotus sarja missä olisi mahdollista saada korotettua 5-35mm voisi olla ratkaisu, saisi etsittyä itseä miellyttävän korotuksen. Nyky tanko muuten hyvä mutta tosiaan aivan liian matala.

Minkälaisia kokemuksia teillä noista vähän korkeamman mallin pro taper:eista? eli ihan normi 7/8 tanko eikä fatbar-

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMMoro,

Tokimotosta ainakin pitäis löytyä ramirezin korotus paloja,niillä saat korkeemmalle tankoa.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENItellä oli vuosi sitten Reikonin tanko korkeemmalla bendillä ja oli kyllä hyvä tanko, tosin en tiä mistä niitä saa.