Kiitos Laakson kentän brankkarit

Kirjoittaja: JARI SIVULAKiitokset avusta Laakson kentällä pääkatsomon edessä sattuneen kaatumisen jälkihoidosta. Mukava olla amattimiesten hoidossa missä järkytyksille ei ole sijaa ja huumoria löytyy vaikka ei henki ihan kunnolla kulje. Töölössä todettiin kuudennen nikaman murtuma selässä että ajotaukoa tulee ihan kunnolla. Kaverille sanoin lähdössä että vedän kunnon kaulan jo tällä pätkällä mutta ei se pitkään kestänyt, todettiin vain että vauhtia tukkien ylitykseen oli ihan liian vähän, ei lentänyt kaikkien yli. No nyt on aikaa tehdä linnunpönttöjä
jarttu 180

Kirjoittaja: JESSE SANDENNoi tukin ylitykset vois jättää A-luokkaa lukuunottamatta pois kilpailuista. Muilla kun ei TAITO ja JÄRKI riitä niiden ylittämiseen. Kuinkahan moni harrastaja on loukkaantunut viimesen vuoden aikana Suomessa? Yleisö kyllä tykkää, mut vakuutusyhtiöt ei varmaankaan.
nimim.
Himoksesta saakka taukoa pitänyt ja vielä pitkään ajamatta.

Kirjoittaja: PEKKA RANTANENNoissa tukeissa ei tosiaan ollut mitään järkeä, liian vaarallisia tälläiselle harrastelijalle. Sen verran oli porukkaa nutullaan että varmaan tuli muillekin kipeetä kun sulle Jari. Oli tosi pahannäkönen lento ja luulin et nyt kävi tosi pahasti, mut onneks ei kuitenkaan.
Muuten kisa oli todella mahtava, kiitos järjestäjille.
Voisko ajankohta olla pari viikkoa aiemmin ens vuonna niin saatais ajaa luultavasti lumella eikä tarttis ajaa nastoilla kivikossa niinkuin viimevuonna.
Kiitokset vetoavusta numeroille 204 ja 205, ens vuonna nähdään jos lumella ajetaan.

T:Pekka 203

Kirjoittaja: TMI RIIHELÄINEN RACINGTukit eikä muutkaan putket,ratapölkyt,junttapaalut,betonirummut ym.mekaaniset rakennetut esteet EIVÄT kuulu enduroon. Ratamestari on oltava KAIKISTA näistä tällaisistä rakennelmista tulevista henkilö vahingoista sekä aineellisista tappioista ,menetyksistä täydellisessä vastuussa. Suomi enduro on tarpeeksi extremeä muutenkin ei tarvitse tahallaan järjestää vaarallisia tilanteita. Kyllä A-kuskitkin kuper keikkoja tekevät,tuskin on montaakaan "vielä kilpailevaa" kuskia joka kaipaa tälläistä hölmöä pelleilyä. Täydellistä paranemista toivoen Reijo Riiheläinen

Kirjoittaja: JAN TURUNENSamaa mieltä edellisten kanssa että eiköhän Suomen metsä juurineen/kivineen ole ihan tarpeeksi extremeä ja liukkaiden tukkien ylitys yleisön iloksi ole pikkasen turhaan. Tai ne vois jättää parhaalle a-ryhmälle.

Kirjoittaja: MIKA SIRKKIÖJarille pikaisia paranemisia! Ainekset olisivat olleet noissa pannuissa vaikka mihin. Toivotaan että nikamat paranee nopeasti. Itse olin katsojana paikalla ja täytyy sanoa että ei ole mitenkään mieltä ylentävää katsoa kun jätkiä kannetaan radan sivuun kun Raatteen tiellä. Kaikki pahimmat lipat oli tukkien ylityksissä. Jää kaikille huono maku kisoista, kun tulee noin paljon raatoja yhdellä pätkällä. Järkeä mukaan! Mielummin katson vauhdikasta kisaa kuin ylivaikeita esteitä, joissa joka toinen koheltaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPikaista paranemista ja vähän rauhallisempaa otetta sitten ensi kerralla!

Tapaturmat ovat aina ikäviä, mutta en ole vielä Suomessa sellaista extremeä nähnyt, joka sisältäisi yhtään oikeasti vaarallista estettä. Kaikki on voinut ajaa vaikka kävelyvauhtia istualtaan, joskin silloin on varmasti joutunut vähän työntämään tai nostamaankin.

Ellei ole järkeä päässä ajaa taitojansa mukaista vauhtia, saa kyllä itsensä rikki ihan metsässäkin, extremejä ei tarvitse syyttää vaikka se niin houkuttelevaa onkin kun todistajia ympärillä riittää. Jos nuo esteet olisivat todella vaatineet vauhtia, miten niistä muka kuntoluokkakin olisi yli päässyt? Seli seli.

Pahin onnettomuus tässäkin kisassa sattui kuitenkin aivan muualla kuin extremellä, vastaava vamma, mutta pelastustoimen kannalta paljon huonommin saavutettavissa ja siten kuskillekin kaiken kaikkiaan paljon vaarallisempi.

Kirjoittaja: HERRA VANHANENsirkku, nyt rauhallisesti ! juutubissa on nähtävillä se sinun himos / extreme äpöstys. reilu minuutti siinä meni. " kävely vauhtia istualteen " no huh huh, miksi sitten itse ajat tapeilta ko. videossa ? videon paras kohta on se käsien levitys, joten etu jäi saavuttamatta ? vaikka sinulla oli selkeä etu lyhyen akselivälin vuoksi. kuten edellä todettiin. keinotekoiset esteet eivät kuulu enduroon, trialissa ne vielä sulatan. lopuksi vielä ikelle tsemppiä ja uutta matoa koukkuun !

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIhan tosi tuota mieltä? Koitappas nyt kuitenkin ensin itse millainen jako on vaikein, sellainen missä takarengas on juuri edellisen tukin korkeimmalla kohdalla kun eturengas osuu seuraavaan, vai jokin muu kenties? Hei, tuon vaikeampaa jakoa suhteessa akseliväliin ei ole ja siksi se niin kiehtoikin.

Ehkäpä halusin ajaa ne, en nostaa ja työntää, ehkäpä siksi yritin tapeilta, tuliko ollenkaan mieleesi sellainen mahdollisuus? Kävelyvauhdilla ei kyllä loukkaantumisvaaraa ollut. Aivan turhaan nostit minun ajamiseni tähän aiheeseen, ei yhtään hävetä pitää luut ehjinä. Hypitään sitten vasta kaikkia yli kun määrämittaset on varmasti hanskassa ja eka tukki alempana kuin taka-akseli.

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOKyllä tapaturmia taatusti sattuu ilman extreme-osuuksiakin. Maastossa vaikeat kohdat pyritään merkkaamaan varoitusmerkein. Varoitusmerkit vain tuppaavat olemaan aika pieniä ja niiden asettelu vaihtelee. Minulta jäi huomaamatta -02 Ohkolassa paluumatkalla crossiradalla olleet merkit ja ajoin ns. huolella nyttemmin poistettuun pysäytyshyppyriin. Jouset pohjaan ja lasarettiin... Laakson extreme-osuudella olisi tukkien kohdalla pitänyt ehdottomasti olla varoitusmerkit. Muutenkin varoitusmerkkien näkyvyyteen pitäisi vauhtien kasvaessa kiinnittää entistä enemmän huomiota. Pieni, huonosti sijoitettu kolmio ei näy kuljettajalle riittävän hyvin. Varsinkin jos action-nälkäiset katsojat poistelevat merkkejä. Edellä mainittu on osunut kohdalle muutaman kerran. Sääli, että oli kiire. Olisi voitu mennä yhdessä saunan taakse......

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOJarille pikaisia paranemisia ja tsemppiä kuntoutukseen.

Ps. liikennevakuutus korvaa sairausajan ansionmenetyksen täysimääräisenä.
-Hannu

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIMuistanette, että Aro vetäisi myöskin etukautta ympäri Himoksella viime vuonna. Mattilalla oli kisassa myöskin läheltä piti tilanne.
Jos Extreme pätkän ajaa 4-5 kertaa kisan aikana, on hyvin todennäköistä, että kuka tahansa loukkaa siinä itsensä. Mika on oikeassa siinä, että turhia vammantuottamisia pitäisi välttää. Laji on extreme-laji jokatapauksessa.
Ei kalliokiipeilijäkään näe tarvetta kiivetä 100 metrin kalliolla 5 metrin pätkää ilman varmistuksia. Vain sen takia, että oma tai katsojien nautinto on suurempi kun vammautumisriski on todennäköisempi.

Järki käteen. Sirkun kommentti on vaikea ymmärtää. Sirkku voisi koettaa ymmärtää kilpaurheilijan luonnetta. Kisakuski yrittää extreme ylityksiä ei kiinnostuksesta tai näytönhalusta vaan siksi, että siitä hyötyy sekunteja.
Kyllä paremmuusjärjestys saadaan aikaan ajamalla ilman rohkeuskokeitakin. Ajaminen sinänsä on jo aivan hirveän vaativaa. Jos se ei suurelle yleisölle riitä, niin tehdään sitten turvallisia hyppyreitä. Ne on näyttäviä ja niissä harvoin kukaan vammautuu.
Tai sitten laitetaan radan viereen trampoliini, pyörä parkkiin siihen ja komeimmat voltit tehnyt kuski saa yleisön suosikki viitan palkintojen jaossa :-))

Kirjoittaja: KALEVI TERVASHONKAMuutama kommentti keskusteluun.Fotohanan sivuilta löytyy c/kuntoluokkalaisten suorituksia Laaksosta,oli aineksia vakaviinkin loukkaantumisiin,nastarenkaat alla,yli ohjaustangon ja pyörä päälle,suoranainen ihme että enempää vahinkoja ei sattunut.Omasta päitsistä sen verran että vanhuuttani/sokeuttani eksyin Nuden pätkälle pe,iltana ihan omalla at,ajalla.Sen jälkeen huomasin että olen pätkän lähdössä,kysyen ek,henkilökunnalta ajaako kuntoluokka kuitenkin tämän pätkän,vastaus oli päätäitse ajatko vai etkö,lähdin a/b luokkien eteen ajamaan pätkää, muutaman kilometrin jälkeen vaihdepoljin osui kiveen ja irtosi,kiinityspultti meni poikki,Ykkösvaihteella selvisin pois metsästä huoltoon ja saimme pyörän kuntoon.Hotellilla kysyin valvojalta/tuomarilta keskeytänkö nyt vai aamulla, vastaus oli että kisa jatkuu aamulla.Lauantai oli sen verran rankka päivä että Kuhmoisten/Autoisten/Evon pätkien rankkoine spoorisiitymineen olintäysin poikki.Yöllä majapaikassa tärisin ihan kauttaaltaan,energiat oli täysin loppu.Sunnuntai meni ihan hyvin,mutta Laakso olis pitänyt jättää kuntoluokalta ajamatta,oli varsinaista säheltämistä,itse kolaroin Jarpin kanssa,hyvä ettei käynyt pahemmin pieniä mustelmia lukuunottamatta.Olis kiva kuulla muiden kommentteja miten voimat riittivät T Kalevi K luokka 310 mahd,vanhin maaliin selviytynyt kuljettaja Vielä tosi isot onnittelut kaikille naisille jotka selvittivät päitsin.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAMiten olis CrossCountry-malliin joko extreme tai sitten vaihtoehtoinen kierto.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAntti, eikös kilpaurheilija ota aina riskin ihan jo yrittäen ajaa pidon rajalla maksimaalista vauhtia? Kyllä extremestä saadaan myös reikäpäille turvallinen (kilpaurheilijan pitäisi kyllä tietää myös omat taitonsa ja rajansa, ei kukaan muu voi olla vastuussa siitä jos yrittää B:n tasolla pitää A:n vauhtia jne.) kun tehdään pari ohjaus rajoittajaan käännöstä metri ennen estettä.

Kalevi, tuosta olen täysin samaa mieltä kanssasi, olin yllättynyt, että Kuntoluokkakin ajoi Laakson sunnuntaina. Monille siellä se reissu oli kaikesta päätellen ollut todella läpiajotaistelu ja rättiväsyneenä ne esteet varmasti vähän liikaa. Tuskin yleisö olisi mitään menettänyt, vaikkei K siellä olisi ajanutkaan. Ei siinä perse pitkällä työntämisellä ja jopa avustettuna nippa nappa yli nostamisella ole mitään viihdearvoakaan. Sanotaan nyt niin, että jos vaikka olisin itsekin mukana ollut, niin olisin toki moisesta pettynyt, mutta silti pitänyt oikeana ratkaisuna jättää MK28 väliin K:ssa. Yhtä väärin oli Huhdanojan ajattaminenkin, kun käytännössä liki koko B:kin sai häntäpään kiinni.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTotti, minusta ainakin se malli on aivan täydellinen! Jesse vaan jaksaa valittaa siitäkin, silti faktaa että Himoksella suurin osa V/H/jr./D/B aika-ajoissa kokeili ja kisassa tyytyi kiertämään. Eikä sen kiertolenkin tarviisi olla niin pitkäkään kuin Himoksella (muistaakseni Extreme kisassa 7s. vs. onnistunut kierto kärkikuskilla 28s.). Extreme voisi olla hitaampi, vaikka 15s. onnistuneella ajen läpi, jos kierto vie 30s. Himoksella kun Extreme oli suora, oli se myös niin nopea. Tuntuu toisaalta niin tyhmältä ettei saa rupukuskiluokassa niitä ajaa, toisaalta ymmärrän ettei voida ajattaa. Tuo vaihtoehtoisuus on ratkaisuista paras, vaan ei jossain Laaksolla toteutettavissa.

Tosin tuli tässä sellainenkin asia mieleen, että eikö voisi toteuttaa asiaa niinkin, että voisi valita ajaako Extreme-maastokokeen vai ottaako jonkun tietys ajan suosiolla, vähän kuin trialissa vitosen merkkauttaminen koittamattakaan ajaa jaksoa? Eli parhailla 2min. ajoaika voisi olla 5min. vaihtoehto, jolloin keskimäärin hyötyisi ehkä minuutin onnistuessaan ja menettäisi useita...extremen vaikeusasteen mukaan tietty luokittain eri ajat. A:ssa se "leimaaminen" olisi tietty sekunneissa vähemmän tappiota tuottava, koska A:n keskiarvo pätkällekin olisi pienempi, kuten hajontakin, vs. B ja edelleen siitä vs. Vet jne.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINähtävästi meininki tuolla päitsin extremellä on ollut aivan sama kuin Himoksellakin, eli äijää on tukeilla pinossa enemmän kuin järkkärit ehtii kantaa pois. Aivan älytöntä siis. Ainakin vaihtoehtoinen kiertotie pitäisi olla tarjolla tuollaisissa. Himoksellakin tosin vaikka oli tuo kiertomahdollisuus, taisi suurin osa loukkaantumisista tapahtua juuri siinä...
Ja nimeltä mainitsemattoman temmikuskin ei kannattaisi paljoa tuota kohtaa kommentoida, siinä ei meinaan juuri riskiä ole että ajaa itsensä kävelyvauhtia keskelle estettä jumiin :-) Siinä on riski sitten muilla kun yrittävät väistellä yhtä tientukkoa joka keskittyy vilkuttelemaan yleisölle...vaan ehkä se juuri oli tarkoituskin ?
Paranemisia Jarille, hyvä ettei käynyt pahemmin !

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikEn tiedä millaisia kicksejä siinä haetaan, kun ajetaan puolimetristen betonipossujen yli kelloa vastaan. Ihmetellä vain voi riskienhallinnan puolesta. Kai se on osa luontevaa jatkoa ajopaikkojen vähenemiselle, että aloitetaan lajin mukauttaminen kaupunkiolosuhteisiin ja tehdään mitä mielikuvituksellisempia keinotekoisia esteitä.

P.S. Missä viipyvät kuntoluokan palava kakkosnelosaita ja backflipit? Kaikki viihteen, viihde kaikkien puolesta?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAi ketkä muut??? Ne kaikki neljä siellä jossain minuuttien päässä kuka missäkin päin reittiä?

Huomasitteko, ei Jari syytellyt järjestäjää?

Kirjoittaja: KALEVI TERVASHONKAHaluan vielä herättää keskustelun siitä että oliko ek henkilökunnan toiminta tavallaan oikein kun kysyin ajaako kuntoluokka nuden pätkän,vastaus oli se on sun päätettävissä.Kuitenkin ollaan ns,huvikseen ajelijoita.Jos itse olisin ek.n henkilökuntaa ehdottomasti yrittäisin opastaa en piruuttani johtaa harhaan.Olen itse ajanut ekan endurokisan v,69 ja tiedän että kysymys on luotettavuusajosta jossa kuski vastaa tekemisistään,mutta että kuntoluokassa jossa on kysymys pelkästään hauskanpidosta. Jyväskylän pätkällä oli todella ystävällinen henkilökuntä

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKITämä keskustelu on aika hyvä.
Ei tietenkään kukaan järjestäjää syytäkään. Ihmettelisin suuresti moista.
Me ihmiset vaan ollaan pääsääntöisesti niin yllytyshulluja, että kun mahdollisuus tarjotaan, sitä käytetään. Kysymys kuuluukin, pitäisikö mahdollisuus jättää tarjoilematta?
Syyllisten etsiminen on aina turhaa hommaa. Se on ikäänkuin jälkiviisautta sekin.
Mutta turhia loukkaantumisia pitäisi välttää kaikin keinoin. Ja tukit on kieltämättä aika hazardeja vetää vauhdilla yli. Sehän niissä juuri on tarkkoitus. Ei se yleisö mitään voimamieskisoja halua katsella, vaan vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Hyi meitä!

En minäkään vedä koskaan "pimeään" hyppyriin sata lasissa, varsinkaan treeneissä.
Enkä mielellään kisoissakaan, aina pelottaa niin perkeleesti, että siellä on joku alla.
Mutta joku vetää, ja niitä "jokuja" on aina joka kisassa. Tosin kisassa kaikki on lähteneet samaan aikaan, joten on jonkunlainen haju siitä, onko rata auki vai ei.

Nyt kun esimerkiksi Vantaan vauhtikeskuksessa oiotaan monen toimesta mutarännejä, johtaa se siihen, että kuskeja sinkoilee radalta suunnasta jos toisesta ajolinjalle. Yritä siinä sitten treenata. Olisi sääntöjen kertaamisen paikkaa vauhtipuistossakin.
Tukeissa kieltämättä on se hyvä asia, että niiden yli näkee. Mutta ei sekään auta jos kuskeja on extreme- pätkällä pitkin ja pinossa. Onko takanatulevan maksettava "aikasakko" edellä ajavien ajovirheiden takia?

Ei ole ihan valmista kauraa nämä "yleisöerikoiskokeet". Ugh.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPuhut Antti pitkälti asiaa. Ja tuo extremen valinta, se varmaan johtuu paljon siitä yleisöstäkin. Eipä jätkät yleensä valitse sitä vaikeampaa ajolinjaa kivikossakaan, oli sitten nopeampi tai ei, ellei yleisöä ole (ks. vaikka PH-videon Liepee, yms.). En toki varma ole, ei muhun vaikuta, Himoksella odotin hirveetä buuausta (ja kyllä siinä eka esteellä pottuilua tulikin!) kun sössin joka kerta.

Mitä taas tohon kärsimiseen edellä ajavien sössimisistä tulee, niin enskassa ainakin on ihan tyypillinen tilanne C:ssä, paikoin jopa B:ssä, että takaa tulee ajoteknisesti taitavampi kuski, joka joutuu kuitenkin sitten mäessä työntämään kun joku heittäytyy eteen. Kaippa se rossissakin pätee, jos 2m edessä toinen kaatuu niin hyötyyhän siinä se vähän kauempana ajava päästen ennakoimaan ja pitämään vauhtinsa paremmin?

Kaiken kaikkiaan noilla Extremeillä saisi kyllä olla enemmän leveyttä ja reunasta reunaan yhtäläinen vaikeusaste. Ensimmäinen extreme (excream luki kyllä reittiselostuksessa...) nähtiin tietääkseni 2006 Jämsässä Nuorten SM:ssä. Porukka vartoili ja katseli pätkän lähdössä, kävi kävellen tutkimassa, kakat housussa. Yhden selvän havainnon tilanteesta tein: kuskit sössi jännityksessään aivan samanlaisia "esteitä" kuin metsässä oli pitkin muita pätkiä, siellä tuskin huomasivatkaan jotain yksittäistä kaatunutta puuta minkä ylittivät. Itse menin vaan pätkälle, jännittäen että mitä kamalaa ne on keksineetkään MM:stä. En kokenut sitä kovin haastavana, vain yksi esteistä jäi sieppaamaan kun en päässyt sitä pysähtymättä ja ottamatta jaloilla esteeseen.

Uskoisin, että "ohjelma" extremeillä johtuu pääosin kuskien nupin sisäisistä tekijöistä. Yleensä ne menee ihan kun vaan ajelisi metsässä ja tulisi kivikkoa tai tuulenkaato vastaan, extralla vaan useita lähellä toisiaan. Hyvä esimerkki on Hyvinkään kisan tukki. Kaikki tietää sen etukäteen, jännittää sitä, ajaa päin tai kaatuu vähän niin kuin varmuuden vuoksi. Näin tein itsekin -06, viime vuonna suljin koko tukin mielestäni ja kun se tuli, tuli se kuin missä tahansa pätkällä vastaava. Ei onkelmia. Ei voi kuin suositella ettei kävelisi suotta pätkiä etukäteen vaan ajaisi kuten mitä tahansa uutta polkua ja katse vähän pisemmälle kuin etulokariin. Yleisöä tai ei, ei ne aja sun pyörääs vaan sinä!

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATämä on näköjään ihan yökyöpelijuttua, mutta kun jostakin "xtremestä" puhutaan, niin kai siihen voi jotakin sanoakin. Motocrossissa oli n. 10 v. sitten pakko tehdä upareita joka kisaan. Sieltä sitten kannettiin B-luokan kuskeja jatkuvasti ambulanssiin. Vammat olivat selkänikamissa, ja ranteissa, ja nilkoissa. Pirun kalliita hoitaa, ja myös monelle ihmiselle henkiökohtaisia murhenäytelmiä. Kyllä niitä tapaturmia sattui myös ns. A-luokkalaisille, joita jotkut pitivät ihan ammattilaisina. Ei kai nyt tässä endurossa haeta samaa? Uparit ovat poistuneet crossiradoilta. PS EXTREMEÄ haluavat voisivat vaikka panna tavalliset Järvisen sukset jalkaan ja lähteä johonkin 50-60m:n hyppyrimäkeen, ja eikun vaan tornista alas, niin tehtiin kultaisella 60-luvulla ;) Pappa

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITämä koko asia pyörii saman jutun ympärillä, eli kysymyshän on itse asiassa hyppäämisestä, eikö ? Hyppääminenhän kuuluu olennaisesti kuramoottoripyöräilyyn, ei siinä mitään, mutta ikinä en ole tajunnut sitä miksi hypyn epäonnistuminen tai lyhyeksi jääminen pitäisi tehdä "rangaistavaksi" ? Puhun tässä kaksareista, kolmoishyppyreistä, tukeista jne. Lyhyeksi jäänyt hyppy pöytähyppyristä ei todennäköisesti laita suorittajaansa sairastuvalle, mutta esim. kaksarissa on jo paljon paremmat mahdollisuudet. Sama koskee tukkeja. Näyttävyys yleisölle on silti aivan sama riippumatta siitä mitä hypyn lähdön ja alastulon välissä on ? Vai olisiko alkuperäiskansojen suosima pyydys, "teräviä keppejä kuopan pohjalla" sittenkin paremmin katsojia keräävä hitti, esim. kaksarin pattien välissä :-) Voi olla että jos sellaisen saisi radalle laittaa, siellä olisi suurin katsojien kuhina. Tällöin voidaan kyllä jo vetää johtopäätös että katsomossa olisi aika verenhimoista porukkaa...näinhän ei tietysti oikeasti ole, eihän ?

Tukkihommaahan on muuten helppo kokeilla/harjoitella niin että laittaa johonkin sopivaan paikkaan yhden tukin josta ajelee yli. Sitten pikkuhiljaa rupeaa kokeilemaan kuinka pitkälle sellaisesta ponkaisemalla pääsee, joku vaan mittamaan ja vetämään viivaa maahan. Ja kun/jos tulos on sitten x-harjoittelumäärän jälkeen sen kuutisen metriä (huom. takapyörästä :-), on tukkiesteen ylitys jatkossa kuin kesäinen iltapäivä puistossa :-D !

Kirjoittaja: Hannu MäkiEi kukaan varmaan tosissaan väitä, että saman pituinen pöytähyppyri on yhtä näyttävä kuin esim. tuplahyppyri? Tuskin se oli Jukan kirjoituksen pointti, mutta kuitenkin... Sama pätee extremen esteisiin...

Vaarallisuus on näyttävää -> yleisö pitää näyttävyydestä -> enduro kaipaa yleisöä?

Ainakin kuskit kaipaavat, väitän minä...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMiksi tarvitsisi hypätä, meni siitä moni ihan jaksottamalla ajaenkin ja tuolla Laaksolla ei ollut kyllä yhtään vastaavia esteitä.

Vaikka murtsikat onkin kovasti kaventuneet ja muuttuneet, niin hiukka rohkenen epäillä silti tavalliselta pulliaiselta moisia hyppyjä Järvisillä tai Peltosilla ;-)

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMHaluaisin kyseenalaistaa tuollaisten esteiden ylihyppäämisen hyödyt ylipäänsäkin. Itse ajoin koko C:n kolmanneksi nopeimman ajan vaikka ajelin tukkien yli varmasti ja rauhallisesti. Tappiota tuli luokan nopeimpaan vain 0:02:35. Tuollainen ero ei merkkaa oikeastaan missään kilpailussa mitään. Jokainen tietysti laskee itse millainen riski kannattaa ja millainen ei.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIHyötynäkökohta on mielestäni täysin selvä.
Himoksella olin harrasteluokan 7s. Onnistunein hypyin extreme- pätkällä olisin ollut 1 tai toinen. (Jälkimmäiset tukit olivat lähinnä vitsi ja traktorinrenkaat eivät nekään mikään ongelma uskoisin kenellekään). Kärkikuljettajista ei ilmeisesti kukaan ajanut extr-osuutta jos huoltojoukkoni oikein laskivat. Harmi etten ollut ylityksiä Jukan kuvailemalla tavalla (vielä) ehtinyt harjoitella. Kokeilin ylitystä treeneissä ajamalla mx-pyörällä. mx- jousilla ja säädöillä se on täysin pyörän mitoista kiinni. Jos pyörä ei mahdu tukkien väliin tai vastaavasti ylety tukilta tukille siitä ei ajamalla pohjia myöten mene kukaan. Ei kukaan. Kantaa ja nostella toki voi... Jo tästäkin syystä este on hieman hämmentävä.
Olen sitä mieltä, että tukkien ylitys maasta ylös nostetut= korkeat) ovat hyppyri, ei jumppaharjoitus. tai sitten ne on laitettava todella paljon korkeammiksi.
Ehdotankin, että seuraavissa kilpailuissa reitillä on viisi kuusi tukkia, ensimmäinen 40cm korkealla, toinen ja kolmas 25cm ja loput taas 30-40cm. Nostellaan niitä pyöriä spooreissakin jos ajamalla ei enää voi edetä, siinä sitten erotellaan jyvät akanoista :-)) Panttilalla on ainakin helppoa. . .

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIYmmärrän kyllä Hannun pointin ja kunnioitan sitä, makuasioitahan nämä tyylikkyysjutut ovatkin...mutta täytyy silti olla eri mieltä kanssasi, minun mielestäni hyppy on aivan yhtä "näyttävä", lennetään siinä sitten kaksarin tai pöytiksen yli. Paitsi jos tarkoitit että kaksarin ylitys on vaarallisempaa, ja sitä se eittämättä on. Ja jos et usko, tutustu supercrossin historiaan rapakon takana, siellä siitä näyttävyydestä on maksettu kai kovin hinta...eikä se pöytiskään mikään läpihuutojuttu ole jos siihen laitetaan tarpeeksi mittaa :-) ?

Ja Antti, mikä siinä "kaasu pohjaan ja silmät kiinni"- teoriassa on vikana...? Sillähän sä oot mennyt ennenkin :-D

ps. tulipa vain mieleen, tätähän voisi soveltaa esim. benji-hypyissä; jos tavallinen hyppy on jo haukotuttavan tylsää pelimiehille, voidaanhan sama suorittaa vaikkapa haialtaan yläpuolella, vähän virttyneillä valjailla ? Tai kivilouhoksella, nilkat voilevilla rasvattuna...:-D
Karsiutuu meinaan jyvät akanoista ja nähdään kenessä on sitä oikeaa sankariainesta !

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikNyt kun päästiin jo asiaan, niin itse näkisin, että kaksareiden väliin rakennettu allas, johon olisi yhdistetty voimavirta, olisi varmasti näyttävä ja mikä parasta - kannustaisi kuntoluokkalaisiakin tulemaan kunnolla yli heti ensimmäisellä kerralla. Eikä kannata väheksyä sitäkään "tosiseikkaa", että me suomalaiset olemme tuleenkatsojakansaa. Yksi testi voisi aivan hyvin olla esim. palava autonrengasmeri, jonka läpi ajetaan kuskin suoritustason mukaan joko vähän nopeammin tai sitten voi cruisailla vähän hitaamminkin, ellei pelkää savunhajun tarttumista vaatetukseen...mun mielestä ainakin näillä pääsis hyvin alkuun - mitä muut ratamestarit tuumivat?

Kirjoittaja: Hannu MäkiNiin makuasioita nämä ovat, mutta...
Vähän sama kun Pastrana hyppäsi lentokoneesta ilman laskuvarjoa (You Tubesta varmasti löytyy). Pastranan temppu kerää enemmän katsojia, vaikka perussuoritus on miltei sama, toinen tapa on vaan hivenen vaarallisempi.

Kyllähän Jenkeissä tuntuu kuolevan noita crossikuskeja melko paljon, joten tuskin se vaara on sen arvoista. Mutta pakko sanoa että on siinä kuskillakin eri fiilis hypätä pyödän kuin tuplan yli...

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIEntäpä pöytähyppyri väärinpäin, eli maahan kaivettu "kolo" tiputukset sellaset 10-12metriä. Pohjalla kiimaisia vuoristogorilloja. Niitä voi sitten maanitella kantamaan se pyörä ylös sieltä kuopasta, "maksua vastaan"-luonnollisesti.
Kuntoluokka voi jäädä pelaamaan petanqia kuopan pohjalle jos hiekka on sopivaa. A-luokka kiertää koko montun, koska niillä on aina kiire muutenkin...
Yleisölle myydään banaaneja hyvään hintaan. Eläimiä saa ruokkia!

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIJoo, makuja on erilaisia ja onhan se kuskin näkökulmasta eri asia loikata pöydästä kuin kaksarista, pöytää voi ikäänkuin "hivutella" pikkuhiljaa mutta kaksari olis suotavaa mennä yli sillä ensimmäisellä kerralla...

Mutta nuo ratauudistukset olisivat varmasti hitti...katsomon puolella :-) Tai sitten pikku täkyillä lisätään viihdearvoa, ylipitkiä nelohyppyreitä radalle ja ensimmäiselle ylittäjälle vaikka viis tonttua kouraan ! Näinhän jenkeissäkin tehtiin ja läski tummui :-)
Mutta yhä: eipä tullut katsojilla aika pitkäksi.

Kirjoittaja: TMI RIIHELÄINEN RACINGPalaan hieman asiaan ,MM-promoottori sai extremen aikaiseksi yleisöä haaliakseen seuraamaan kilpailua ,kuinka maailman huippu kuskit taiteilevat vaikeissa paikoissa. Sehän on aivan eri asia kun ammattilaiset sen tekee kuin harrastastusta aloittelevat. En usko kovin monikaan MM sarjaa ajava pitää extremeä järkevänä,koska minuutin jaksossa voi pilata koko päivän jopa koko hyvin alkaneen sarjan. (Muistutus siitä että kilpailijat itse voivat vaikuttaa joukolla tähän hölmöilyyn suomiendurossa ) Taitaa yksi nais kuski virittää vähän eroottista juttua kisaan mukaan , huuteli nääs tuolla sysmänreitin varrella oleville katsojille onko kellään "kumia" .Oli muuten nääs rengas puhki. Onhan siinä kyllä vinha perä että jos tytöt ajaisivat vaikka hieman Top-les tyyliin ,niin reitin varret täyttyy paikkakuntien poikasista saatikka "meistä" vanhuksista. Tämä olisi paljon vaarattomanpaa " EXTREMEÄ " haalia yleisöä. Se siitä . reijo

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHuutelin sisäkumia, enkä siksi, että rengas olisi ollut puhki. Se vaan sattuu olemaan ainut varaosa mitä saa ottaa vastaan missä kohtaa reittiä hyvänsä (kisan maalin kommenttisi huomioiden: lue sinäkin säännöt joskus) ja minulla sattui olemaan äänenvaimentimen kiinnikkeet poikki eli yhtään tössäystä se ei kestänyt vaimentimen irtoamatta ja menemättä renkaan ja lokasuojan väliin. Hyvä jos sinulla tuli lämmin, minulla tuli siinä vauhdissa vain vilu! Että tunge reijo vaikka pesutulppa suuhusi! Tai kaikki sormet samaan kumiin.

Kirjoittaja: HERRA VANHANENKylläpä tämä keskustelu jenyy ja paukkuu. En millään voi käsittää, että laatu merkin äänenvaimentimen kiinnikkeet voivat mennä poikki ? On mahtanut olla melkoinen loikka tukkien yli, että saa tollasta jälkeä aikaan... aika hurjaa ;)
Antti ei siellä Himoksella sentään traktorinrenkaita ollu. Kyllä kaupunkilaisenkin pitää eroittaa mikä rengas kuuluu kuorma-autoon ja mikä massikkaan. Eräs Peräseinäjoella asuva ystäväni tiesi kertoa, että kiinamopojen runko on hitsataan vesijohtoputkesta, mahtaako olla peräää ?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEn tiedä kiinamopoista, mutta kyllä se tässä on CrMo-terästä kuten saarivaltiossakin valmistetuissa. Kerkisin kyllä jo kirota kiinakakaksi ihan sitä todella tarkoittaen tuon laitteen, kunnes vähän helpotti: jäi sinne yks HVA matkalle samaan vikaan, sattuu näitä nähtävästi "paremmissakin piireissä".

Kirjoittaja: Jani HoviPakko myös kommentoida asiaa. Yli 15 vuotta lajia seuranneena ja ajaneena on huomannut lajin muutokset. Ennen kilpailuissa oli metsissä ojan ylityksiä, mäkiä ja muita haastavia paikkoja. Ja lähes poikkeuksetta noissa paikoissa oli ihmisiä katsomassa ja kannustamassa. Harvoin ketään paikoissa sattui, korkeitaan kaaduttiin ja kerättiin tavarat ja jatkettiin matkaa pienen työntämisen jälkeen.

Nykyisin yritetään houkutella ihmisiä paikalle kasaamalla tukkeja ja renkaita. Mäkiä ei oikeastaan enään ajeta ja kaikissa pienemmissäkin ojissa on sillat. Kumpi sitten on järkevämpää? Läheltä nähneenä Laakson kentän ja Himoksen tapahtumat, niin pakko sanoa että pahaa teki välillä katsoa. Noissa nykyisissä extreme osioissa on sattunut jo tähän mennessä ihan liikaa tapaturmia.

Tosiasia kuitenkin on, että suurin osa ihmisistä tulee katsomaa kilpailuihin tapahtumia eikä pelkästään vauhdikkaita ajosuorituksia. Onko sitten parempi houkutella ihmiset paikalle kuskien terveyttä vaarantavilla tukkikasoilla, vai kenties järjestämällä esim. siirtymille haastavampia paikkoja joita halukkaat voivat mennä katsomaan?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHienoa, että palattiin aiheeseen. Osuit Jani naulan kantaan. Olen jokusen +-20v. enskavideon katsellut ja eittämättä hieman haikeana. Oma kipinä enduroon alkoi kyteä jo niinkin varhain kun 1981, pätkä päitsiä telkkarissa, pätkä jossa toiset meni reikään sarvien yli, toiset ajoi reiät yli kuin reikää ei olisikaan sai pikkutytön mielenkiinnon heräämään. Se oli selvästi jotain mitä toiset osasivat ja toiset eivät. Jotain mistä voisiko koskaan selviytyä itse? Mihin ne sillattomat ojat sun muut ovat kadonneet? Viimeksi muistan moisia Kärmeen lisäksi tavanneeni -04 Toukokuunajossa, silloin en selviytynyt siitä mutapainista.

Kyllä ne voisivat ja saisivat olla kellotettavilla osuuksillakin. Niille pitäisi olla yleisöä varten opastus. Extreme on sikäli helppo, että yleisön on helppo löytää paikalle, jos haveri sattuu on ensiapu vieressä, sairaalakin lähellä. Voidaan järjestää useamman tyyppisiä esteitä, joissa kukin voi pienellä kävelyllä valita millaisen suoritus eniten kiinnostaa. Toisaalta extreme on helpompi, esteet on odotettavissa, tietyssä kohtaa reittiä. Niihin voi valita saapumisen hyvävoimaisena, eikä kädet jumissa. Toisaalta se on ikään kuin enduron perinteen vastaista.

Aivätkä ne extremet niin kummallisia ole olleet. Itsekään en ole semmoisia varsin harjoitellut. Muutama eturenkaan korkuisen ilmatukin ylitys ja neljästi poikien rakentama extra ajettu. Loppujen lopuksi ne ovat kuin kivien ja tuulenkaatojen yli ajaisi polulla. Koottuna yhteen paikkaan yleisöystävällisesti. Enduro lajina tarvitsee tällaisia Laakson kaltaisi yleisökohteita ja ensi vuonna toivottavasti taas. Tänä vuonna tiedotus ja erityisestä Päitsi-sivun ylläpito ansaitsee todella kiitokset. Näin tämä hieno laji saa ansaitsemaansa huomiota, vuosi vuodelta enemmän. Ja kun muistaa, että ne extremet sujuu niillä samoilla eväillä mitä ihan oman "treenipolun" kivikotkin, niin ne menee ihan kuin ne kivikotkin.

Kirjoittaja: KYÖSTI HELENIUSPistämpä vielä vanhan lusikkani tähän soppaan, juttu on niin että Päitsi tarvitsee näkyvyyttä ja Laakso on siihen mitä loistavin paikka. Laakson extreme on ennen kaikkea tarkoitettu yleisölle, eikä sillä ole mitään merkitystä Päitsin tuloksiin, mutta yleisölle on tarjottava katselatvaa. Eikä tuo extreme hääppöistä ajotaitoa vaatinut, poikittaisten tukkien yli lensi niin että helähti, eikä niiden rappujen kiipeäminen vaatinut kun malttia. Enkä edes ole tollaisia treenanut mutta olen tokin ajanut viisi Päitsiä putkeen, mutta edellisen normaalin enskakisan ajoin
v -61. Joudun kyllä ottamaan Trevashongalta vanhimman kuskin tittelin,
62 v veteraaniluokassa. Päitsi on loistava kisa.

Kirjoittaja: MIKA SIRKKIÖNiin olihan siinä näyttävyyttä yleisölle ihan tarpeeksi yhdeksi pätkäksi. Yksi selkänikaman murtuma ja yksi rintalastan murtuma.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENVai johtuuko ne tukinylitys ja muut niissä sattuneet onnettomuudet nimen omaan siitä että nykykisoissa ei juuri ole normaali reitillä tosissaan niitä vaikeitä kohtia pätkillä eikä siirtymilläkään..eipä juuri ole niitä mäkiäkään..Tietysti sitten tulee valituksia jos mäet ruuhkautuu ja joutuu jonottamaan..