Kiitos IDIOOTIT!!!!

Kirjoittaja: JUKKA JESKANENNyt se on loppu nimittäin luvallinen ajo Hankoniemellä. Viimeinen ajomahdollisuus menetettiin 28.12.2007 Joten "SUURKIITOS" kaikille teille, jotka ajoitte ilman lupaa meidän luvallisilla reiteillä, joiden ajoajat ja säännöt olivat tiukat. Tekisi mieli ojentaa teille kaikille jotain täydeltä kouralta ja se tuskin olisi "kukkasia"!!!!!
Toivottavasti muille luvan saaneille ei käy samalla tavalla, koska samanlaisia idiootteja löytyy ympäri Suomen. Ensin ostetaan pyörä tai mönkijä, koska on kiva ajaa, mutta ei välitetä ottaa selvää missä saa ajaa ja milloin. En tiedä muuta harrastusta, missä ensin ostetaan välineet ja sitten mietitään missä niitä voi käyttää. Tälläisellä käyttäytymisellä ajopaikat vähenee ja uusia on entistä vaikeampi saada. Ottakaa yhteyttä paikkakunnan kerhoihin ja kyselkää asioista.

T; Jukka "Juki" Jeskanen

Kirjoittaja: Marko PeltonenMoro

Saitko /Saitteko ikinä selville noiden herrasmiesajelioiden nimiä? Jos sait /saitte niin laittaisitko minulle sähköpostiin nimet (marko.peltonen@metso.com).

Kirjoittaja: Harri VanhalaIkävää luettavaa.

Maastoajelun perinteisiin kuuluisi nyt syyttää viherpiipertäjiä ja lintuharrastajia kasvihuonekeskustelun hengessä. Juki ei näin tee eikä varmaan ole aihettakaan. Tehtyä kirjoitettua tai kirjoittamatonta sopimusta on rikottu eikä siihen ole muita syyllisiä kuin ymmärtämättömät, joskin ilmeisesti ulkopuoliset harrastajat.

Lusikallinen tervaa pilaa tynnyrillisen viiniä ja taitaa terva olla omissa porukoissa (laajassa mielessä, ei tarkoita hankolaisia) kehitelty, ei viranomaisten tai luontoharrastajien keittämää.

Kirjoittaja: TOM NORDMANNiille muille joita myös luvaton harjoittelu hiertää niin muistakaa että SML:n lisenssikuskilta voidaan ottaa lisenssi pois luvattomasta harjoittelusta. Myös syyte voidaan nostaa, mutta ymmärtääkseni vain maanomistajan toimesta.

Kirjoittaja: TIMO KOSKINiin voidaankin ottaa jos joku vaan sinne moottoriliittoon tekee ilmoituksen ja siellä asiaa vaivaudutaan tutkimaan mutta voipi olla melko turhaa??? luulen...

Mutta toinen asia liittyen tähän ajoasiaan ilman lupia on mielestäni myös se että ensin porukalla käydään talkoilla tekemässä reitti talvikuntoon ja sitten eräät oman kerhon kuljettajat ottavat omaksi asiakseen käydä pluskelillä vetämässä muka radan kunnossapidon takia kymmenen kaverin kanssa viistuntia kahva levällään....

Ja sitte kun pitäis päästä pakkasella ajamaan niin nämä parhaat kuskit kiroaa kun joku p**keleen m**kku käynä ajamassa.......

Toki harmittaa itsekin kun ei pääse tyrkkäämään mutta ei mulla ainakaan ole aikaa ns turhiin talkoisiin jos joku idiootti käy sitte talkootulokset pilaamassa vaan huvikseen.....Kun kerran lapissa oli kaks astetta pakkasta....

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläAlkakaa pistää nimet vaan tänne julki, josko se olisi keino karsia luvatonta ajoa. Luulisi hävettävän, jos nimensä sellaiselle listalle tänne saa, ja näin ollen ehkä jättää sen luvattoman reissun tekemättä. Ja tietäishän sitten ainakin boikotoida ja olla pyytämättä kyseisiä kavereita omille luvallisille mestoille ajelemaan.

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo Jarkko olet oikeassa ja niin pitäiskin toimia mutta luulen että kellään ei noita nimiä taida olla? Ja jos onkin niin onhan täysi varmuus että kyseessä oikeasti samat henkilöt?

Se oliski hienoa jos tuollaisten ajopaikkojen pilaajien nimet saatais julkisuuteen tai edes poliisin tietoon niin saatais asiaan joskus jotain tehtyä.

Sitten on tietenkin ongelmana nämä ns luvalliset ajopaikat....jotka ei sitte olleetkaan niin luvallisia mutta kun siellä kaikki ajanu nuun miksi en minäkin....Eli tehkää niinku mä omalla ns privaatttipaikalla eli laittakaa selkeä kyltti laminoituna näkyvään paikkaan reitin varrelle josta asia käy ilmi ja oma puhelinnumero mukaan jotta luvatta ajaja voi kysyä ikä on alueen tilanne oikeasti.Kosk

Kirjoittaja: TOM NORDMANMoi Timppa,

Ymmärtääkseni asialle todellakin tapahtuu jos vain viitsii laittaa asiaa eteenpäin SML:n esim. kirjeen muodossa kerhon hallituksen toimesta.

Saas nähdä koska joudutaan meidänkin porukoilla järjestämään valvontaa Hansikselle 8>).

Pakkasta kiitos!

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo voipi tomppa olla mutta aiemmin menneinä vuosina näin ei ainakaan ollu,sanottiin vaan että hoitakaa paikallisesti...(viittaan kerava/kaatis/maatumiskasat....)

Mutta joo ymmärsit oikein tuon pienen vihjeen...=) ja mun mielestä tuo ns seuranta olis ihan ookoo tuolla kohta vissiin ainoalla alueemme luvallisella ajoalueella.Koska oikeasti harmittaa ne tunnit ja päivät mitä siellä vietettiin enemmiän ja vähemmän lapion ääressä tehden hyvää lenkkiä mutta eipä menny kauaa kun se jo oli pilalla ja urilla....=(.
Joo sehän se onkin kun alueita ei vaan ole niin jotain tarttis oikeasti tehdä jotta nuo vähäisetkin saatais säilytettyä.

Ja kaikkein eniten ehkä omat asenteet pitäis saada osalla kuskeja kuntoon jotta yhteinen hyvä saatais säilytettyä,tätä toivoen -MÄ-

Ja tomppa niin minäkin toivon PAKKASTA ja riittävästi....edes hetkeks.

Kirjoittaja: JUKKA JESKANENJari Taittonen,Markus Ruuska,Jusi Ontto.Mika Hakkareainen on Hangosta.Yhden sankarin nimeä en ole saanut selville,on joku entinen Hankolainen asuu nykyään
pääkaupinki suedulla.Voin myös laittaa moottoripyörämerkin edustajan nimen
jos haluatte,on todistajat kuka ajoi.Osuiko???

m T.Juki Hangosta

Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNHienoa että laitatte nimet esille.
Näin päästään siitä kaikkia syyttävästä asenteesta ja oikeita tahoja rangaistaan.

Timo Mc

Kirjoittaja: NiffeMorjens,

Tarkoitatko sitä maahantuojaa, joka huhupuheiden mukaan järjestää oikein seuramatkoja luvattomille reiteille? Laita vaan, kun ei ole edes meidän merkkiä! Hävetkööt muittenkin puolesta!

Kirjoittaja: Pekka PitkänenTäällähän on oikein vanhanajan lynkkausmeininki?

Kirjoittaja: JUKKA JESKANEN

Miksei olisi lynkkaus meininki,silloin ehkä kaikki tajuaa mitä on sääntöjen
merkitys ja saadaan pitää nykyiset ajopaikat.Kiitos ei tekstiviestejä minulle
jos on asiaa voi tulla naaman eteen.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenEhkä siksi, että elämme Suomessa, ja vuosi on 2008.

Kirjoittaja: JUKKA JESKANEN
Koska elämme Suomessa ja kaikeenmaailmanVIHERPIPERTÄJÄT vaikeuttavat
meidän harrastusta niin ei kai tarvitse oman porukan sitä lisätä,jos osu kielteinen
kommentti kohdalle niin on yksi nimi enemmän.

Kirjoittaja: NiffeEhkä tässä kohtaa on hyvä avata vähän, mistä on ollut kysymys. Ensinnäkin ajopaikka on ollut sellainen, jossa ajamisen ehdottomana ehtona on ollut tarkkojen paikkojen ja sovittujen aikataulujen noudattaminen. Sovittuna ajankohtana ja oikeaan aikaan on siis saanut ihan vapaasti toteuttaa itseään mielin määrin hyvin laajalla alueella ja monipuolisessa maastoissa. Toiseksi sinne on aina huolittu mukaan kaikki, jotka ovat ottaneet seuraan yhteyttä ja halunneet osallistua harjoituksiin - ilman mitään eri veloitusta ja liittymispakkoa seuraan. Ehtona on ollut ainoastaan, ettei käydä omaan lukuun souvaamassa ajopaikoilla silloin, kun se on muussa käytössä.
No nythän on käynyt siten, että viitseliäisyyttä ottaa yhteyttä paikallisiin toimijoihin ei ole ollut ja ajoluvat paloivat näiden "vapaamatkustajien" vuoksi. Hitonmoinen temppu, jossa ei tarvitse hyssytellä yhtään minun mielestäni. Huomatkaa siis - aina on päässyt ilman ylimääräisiä velvoitteita tai maksuja ajamaan, kunhan on ilmoitellut tulostaan etukäteen ja noudattanut ajopaikan käyttäytymisetikettiä!

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläOlen kyllä Niffen kanssa ihan samaa mieltä. Ei mitään hyssyttelyä, sitä hyssyttelyä on harrastettu ihan tarpeeksi enskapiireissä tähän asti. Osaan kuvitella itseni Jukan paikalle ja minä en kyllä ainakaan yhtään hyssyttelisi. Sen verran alkaisi pinnaa kiristää, kun tuolla tavalla tähän astinen työ ja hyvä ajopaikka menee ihan hukkaan muutaman valopään takia.

Ehkä sitä on vaikea ymmärtää, mitä luvallisten polkujen teko vaatii, ja kuinka paljon siihen kuluu työtä. Ja sehän siinä on surullisinta, että usein tällaisista tapauksista kärsivät vain ne, joiden kontolla luvallinen polku on. Heiltä menee luvat ja ajopaikka, kun taas tilanteen aiheuttajat pääsevät ilman seurauksia. Mikä siis estää näitä vapaamatkustajia jatkamasta touhuaan ja siirtymästä seuraavaan paikkaan tai vielä takaisin samaan paikkaan, josta luvat jo menivät? Näin ollen mielestäni helppo keino saada seuraamuksia heille, on lynkata vaikkapa täällä nimet julkistamalla. Oma kantani on se, että luvatta ajoa ei tulisi missään nimessä hyväksyä. Muuten suuntaus on se, että vain luvatta voi enskaa treenailla, kun luvallistenkin polkujen luvat menevät. Ja kukapa ulkopuolinen sellaista lakeja rikkovaa lajia kovin hyvällä silmällä katselisi?

En myöskään yhtään ihmettele joidenkin maanomistajien asennetta lajia kohtaan, kun katsoo miten jotkut ovat asioita hoidelleet. Ensin ajellaan lupia kyselemättä ja kun maanomistaja tulee asiasta juttusille ja ihmettelee ajoa ilman lupaa, hän leimautuu enduron vihaajaksi. Ei kellään ole tullut mieleen, että asia olisi ihan toinen, jos lupa olisi kyselty jo ennen ajoa? Ja oman kokemuksen perusteella usein näiden enskapiireissä puhuttujen "enduroa vihaavien maanomistajien" suhtautuminen treenispoorien tekemiseen onkin sitten jotain aivan muuta kuin vihamielinen, kun asiasta menee kasvotusten sopimaan eikä pyydä puolta suomea mukaan tahkoamaan metsää puhki.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenTuolla lynkkaamisella lähinnä viitasin yläpuolella olleeseen:

"Tarkoitatko sitä maahantuojaa, joka huhupuheiden mukaan järjestää oikein seuramatkoja luvattomille reiteille? Laita vaan, kun ei ole edes meidän merkkiä! Hävetkööt muittenkin puolesta!"

Asiasta en sen eneämpää tiedä, mutta huhupuheiden perusteella ei kannata alkaa vielä hirveästi kimpoilemaan. Tuosta nimien julkistamisesta en osaa sanoa. Tiedotusvälineet eivät esim saa julkistaa tuomitun nimeä, jos rangaistus on (muistaakseni) alle vuoden ehdoton tuomio (korjatkaa viisaamman, jos muistin tuon ajan väärin). Koskeeko tuo tämmöistä keskustelufoorumia? En tiedä. Mutta, jos sattuu mopo lähtemään käsistä, ja aletaan nimeämään "syyllisiä" huhupuheiden perusteella, ollaan heikoilla jäillä ja päästään itse sinne syytettyjenpenkille.

Jäitä hattuun vaan.

Kirjoittaja: JUKKA JESKANENEi ole huhupuheita nimet olen ottanut kaverit kiinni.Ja maahantuojaa en viitsi
sanoa,koska se vaikeuttaa hänen toimintaa,toivottavasti ymmärtää olla
ajamatta luvattomissa paikoissa.

Kirjoittaja: NiffePekka - syvästi tietoisena lainsäädännöstä, en minäkään tohdi suoraan järkyttää tätä kauhun tasapainoa, jossa jo nimeltä mainitut voivat lähteä tekemään ilmoitusta saaden todennäköisenä vastalahjana syytteen luvattomasta ajelusta tai yrittää vaieta asiaa kuoliaaksi, vaan polemisoin asiaa juuri Jarkon yllä mainitsemasta problematiikasta käsin. Varmaan Espoon ja Siuntion harrastajatkin kokisivat todella voimakkaasti, jos hankolainen motocross-delegaatio lähtisi pyörineen kiertämään Siuntion ja Espoon Golf-kenttiä säännöllisesti kiinni jäämättä. Jäämättä kiinni siksi, että heitä ei ole viitsitty motoristien keskuudessa vallitsevista solidaarisuussyistä ilmiantaa. Alueen erikoisluonteesta johtuen valvonta on kuitenkin tiukempaa kuin yleisesti luullaan ja vaikka em. luvattomat ajelijat eivät olisi rysän päältä kärynneetkään, heidän kuljetusvälineistönsä rekisteritunnukset ja havainnot autoilta tai peräkärryiltä lähtevistä moottoripyörän jäljistä ovat tallennettu useampaan otteeseen, joten voit olla varma, ettei tässäkään tapauksessa ole liikkeellä savua ilman tulta.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenJäitä hattuun edelleen, ja annetaan poliisin hoitaa tutkiminen (vaikka sitten niiden vihjeiden, valokuvien, todistajien, yms avulla). Asianomistajat nostakoot syytteet, ja asia edetköön tarvittaessa syyttäjälle. Syyttäjä nostakoot tarvittaessa syytteen, ja käräjäoikeus langettakoon tuomionsa.

Kirjoittaja: NiffeTarkoitatko, että siihen asti on ihan ok ajella toisten tonteilla? Tuli mainittua tuo golf-kenttä juuri siksi, että kun se on kynnetty, on paikallisilla tosi helppoa rakennella paikallista harrastuskulttuuria maanomistajien ja päättävien tahojen kanssa. Tässä tapauksessa asenne on ollut juuri tuo, että Hankoniemi on riittävän kaukana olevaa erämaata, jotta sillä olisi mitään merkitystä. Ei ole katsos mitään väliä...

Kirjoittaja: Jyrki EckertTäällä penalandiassa on ollut samasta aiheesta kovaa vääntöä viimeisten kuukausien aikana (onkohan nyt vihreät liittoutunut yli rajojen sillä samoja uutisia on tullut lähes joka maasta...)

Telkkariuutisia myöten on käsitelty kolmea eri tapausta:

Kaikki alkoi keväällä NEEREOTERENIN treeni / MM radan (Evetsin kotirata) kohtalosta jossa kaupunki on 100% radan takana ja valtion kirjoissa rata-alue on yksi harvoista permanent statuksen omaavista radoista.
Kaikesta tästä huolimatta radan lähelle 3v. SITTEN MUUTTANUT henkilö alkoi kampanjan radan lopettamiseksi. Kyseinen "M.Ulkvist" tunsi oikeat piipertäjät joilla oli kontaktit sekä rahnoo takana ja nyt rata on kiinni.
Tätä tosiaankin sitten seurattiin joka käänteessä mainstream mediassa ja kuten arvata saattaa uutisointi oli melko negatiivista. Samoilla "liito-oravan p#ska linjauksilla" myöskin legendaarisella KESTERin kisaradalla näyttäisi nyt olevan ajot ajettu.

Toisessa vihreän sävyisessä erävoitossa Antwerpenin satama aueella oli loppu kesästä luvatomalla ajopaikalla 14 kuskia. Polliisit paikalle miljööviranomaisten kanssa, kundien mopoista rungonnumerot ylös ja parin päivän päästä oli haaste postiluukussa. Marraskuun lopussa oli sitten oikeudenkäynti, jonka tuloksena joka hepulle 1100e sakkoa per.lätty ja MOPOT VALTIOLLE!!

Näillä kahdella ensimmäisella tapauksella olikin sitten media hehkutettu ja heidät saatiinkin kivasti protestimarssia seuraamaan jossa vastustettiin uutta rataa. Oli oikein mieltäylentävää nähdä TV-kuvissa 3-5v. muksuja STOP CROSSEN t-paidat päällä ja meininki soihtuineen ym. oli melko dramaattinen ja varmasti rivikansalaiseen vetoavaa...

Positiivista oli että viimeinkin offroad väki heräsi oikein kunnolla. mxworld.be on täällä paikallinen OFP netti foorumi ja pari häiskää otti härkää sarvista (tai piipertäjää rastoista, ihan miten vaan) aloittamalla netti addressin, pommittamalla minstereitä meileillä (vuonna 1998 on säädetty asetus jossa joka provinssiin luvataan 2kpl pysyviä rata-alueita...mutta eipä ole alueita löytyny) sekä lobbaamalla lehdistössä. Ihan viime viikkoina on ollut lehdissä asiallistakin keskutelua ja ministeritkin (siis niiden apulaiset) ovat vastanneet meileihin ym...

Koko edellinen litanja ei kauheasti hetkauta Hankoniemen ajoja mutta täällä vaaditiin edellä mainitut tapahtumat ennen kuin ME HARRASTAJAT herättiin IHAN OIEASTI TEKEMÄÄN JOTAIN. Kilpailu puolella ensi vuonna onkin sitten useimmissa liitoissa äänenmittaukset, g.estapo meiningillä valvotaan roskaamista, miljöömattoja ym. ja rangaistuksina jaetaan 2vkl. kilpailukieltoja.

Vielä kun täällä saataisiin luvaton ajo, 100mm nelariänäreidenpäät treeniradoilla ja iki-ihanat minimopot kuriin asutusalueilla niin alkaisi rauha palailemaan maahan :)

-Jykä

Kirjoittaja: Pekka PitkänenMitähän minä tarkoitan? Hmm, olen sitä mieltä, että ilman lupaa ei mennä ajelemaan toisten metsiin, eikä golfkentille, pelloille, jne. Siitä ei epäilystä. Maastoliikennelain rikkominenhan on asianomistajarikos, eli maanomista tekee asiasta tutkintapyynnön poliisille ja tässä vaiheessa on mielestäni ihan oikeutettua auttaa poliisia kertomalla tietoja epäillystä vintiöstä.

Siitä olen hieman erimieltä, että aletaan netissä julkaisemaan rangaistuksenomaisesti nimilistaa "syyllisistä". Syyllisistä siksi sitaateissa, että syylliseksi ei tässä maassa ketään voi nimittää, ennen kuin tuomio on lainvoimainen.

Tämä Internet on mukava tapa jakaa tietoa, ja täällä ei paljon sensuuria ole. Mietitäänpäs asiaa näin; suostuisiko esim Helsingin Sanomat julkaisemaan nimilistan yleisönosastollansa? No, nimet on julkaistu, ja ovat kai luettavissa ikuisia aikoja.

Kirjoittaja: NiffeNo hyvä - sittenhän me olemme samaa mieltä siitä, kenen tontille saa rakentaa ja kenen ei. Mutta tuosta kontrollipuolesta olen jyrkästi eri mieltä - ellei näissä tapauksissa ole minkäänlaista sosiaalista painetta, käy juuri niin kuin tässäkin tapauksessa. Syyttömät saavat kärsiä ja homman ryssineet jatkavat seuraavaan kohteeseen ryssimään muiden mahdollisesti vuosia kestäneet ponnistelut muutenkin hankalasti julkisuudessa perusteltavan harrastuksen olosuhteiden parantamiseksi ja hyväksynnän lisäämiseksi. Täällä päin on moottoriseurojen ja asioiden ympärillä puuhastelevien vapaaehtoisten toimesta järjestetty kaikenlaista kampanjaa, näyttelyä ja teemapäivää, jotta muun yhteisön ennakkoluulot mootoripyörätoimintaa kohtaan vähitellen sulaisivat ja harrastus saisi jatkua ja pikemminkin kasvaa.
Sitä paitsi, miksi aina aina tarvitsee sotkea poliisit näihin asioihin? Kyllähän sitä normaalin aikuisen pitäisi ymmärtää, milloin on ylittänyt hyvän maun rajat ilman virkavaltaakin. Ajattelutapasi on vähän niin kuin, että oletko syyllinen vasta, kun poliisi on pysäyttänyt sinut piikkimatolla ajattuasi 200 km/h tiesulkuun, etkä hetkeäkään ennen sitä? Silloin vasta olet syyllistynyt johonkin, kun virkavalta puuttuu asiaan ja tuomari kertoo sen sinulle - ei tämä homma näin voi toimia, vaan vastuulliset ihmiset hoitavat asioita niin, ettei poliisia tarvitse yhdistää heidän harrastuksiinsa missään vaiheessa. Jos tietää olevansa tekemässä jotain luvatonta ja varsinkin sellaista, mikä tuottaa vahinkoa toiselle, kannattaa vaihtaa harrastusta opiskeluun tms. joka kehittää erityisesti tuota mentaalipuolta ja ymmärrystä siitä, milloin on vahingoksi itselleen ja muille.

Kirjoittaja: Jarkko HeikkiläOlen vähän samoilla linjoilla Niffen kanssa siinäkin, ettei aina tarvitsisi virkavaltaa alkaa sotkemaan asiaan. Eikös se olisi kaikille helpompi, parempi ja halvempi keino, jos hommat saadaan hoitumaan vaikkapa juuri sosiaalisen paineen kautta ennemmin kuin siten, että aina ollaan soittamassa poliisia, kun luvattomia kuskeja näkyy poluilla? Mielestäni esim. nimien kirjoittelu foorumilla olisi paljon lievempi keino saada hommaa aisoihin. Näin ei porukan tarvitsisi sakkoja maksella tms, mutta asiaa ehkä alkaisi miettiä, jos huomaa ettei tapausta paineta kuitenkaan aivan villaisella. Eikä itselläni tulisi ensimmäiseksi mieleen alkaa poliisia soittelemaan tällaisessa tapauksessa. Ensin tietenkin pysäyttämään ajelijat ja puhumaan asiasta, eikä heti aleta foorumeilla huutelemaan. Jos näyttää siltä, ettei puhe tepsi vaan samat naamat näkyvät poluilla vielä uudestaankin, alkaa ymmärrykseni loppua etenkin, kun aikuisista ihmisistä on kyse. Sen jälkeen olisin edelleen halukkaampi käyttämään jotain poliisia lievempää keinoa, kuten muille kuskeille tiedottamista asiasta. Eli ehkä pitäisi miettiä mitä tehdä, jos ei halua sietää moista toimintaa, mutta poliisin vaivaaminen moisella asialla ei tunnu tarpeelliselta?

Ja eihän Jukka mitään tuomioita mielestäni ole antanut tai kenenkään syyllisyyttä tai syyttömyyttä paasannut, kirjoittanut vain listan nimistä, joilla ei ole ollut lupaa ajaa reitillä, jolta hän on heidät kuitenkin pysäyttänyt? Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä kertomuksesta, jota ei sen kummemmin ole vahvistettu todeksi tai epätodeksi, kuten mitään keskusteluja täällä muutenkaan. Itse en pidä foorumeita kovin virallisina tietolähteinä, muiden kantaa en tiedä.

Kirjoittaja: TIMO NIEMIMitä sitten vaikka poliisia asialla vaivaisikin, kylläpä virkavaltaa kiinnostaakin!!. Oikeasti on kysymys meidän kaikkien harrastuksesta enskapoluilla tai krossiradalla. Rohkeasti vaan asiaan kiinni ja vaikka nimiä esille, jos on varmat todisteet. Harrastuspaikat alkavat kohta ihan oikeasti käydä vähiin, euroopassa on jo saatu lopetettua ajaminen esim, Stefan Evertsin; kotiradalla, (luin jostain ) Viherpiiperöt eivät kaihda käyttää kaikkia mahdollisia toimia omien tavoitteidensa läpiviemiseksi(saasteeton usa ja kiina), mitä vitun väljä jos laskettelen 6 km enskapolkua mopolla o,7 litraa pentsaa käytetty, onhan ainakin täällä EU perseennuoliasuomessa, (uusiutuvaa energiaa kaikille;ikäänkuin emme olisi omaa osuuttamme täyttäneet),bensa riitävän tyyristä, mistä vitusta EU :ssa neuvottelevat korkeapalkkaiset mulkunjuuret saavat palkkansa, pyllistellään vaan joka suuntaan, niin aina vaan enemmän pannaan perseeseen, hienoja on saavutukset nykypoliitikoilla! ainakin täällä Turengisssa liimatukat vedättelee vanhoilla takaveto Bmw,illä sladissa illatpitkät pitkin raittia, ei näy vissiin kukkartossa korotukset. Hyväksyttävä harrastus ilmeisesti? Ei ainakaan kukaan valita. Mikä Vittu siinä on ettei tä

Kirjoittaja: TIMO KOSKIHuomenta Kaikki !

Nyt keskustelu saanut jo kunnoon vauhdin ja mielestäni ollaan oikeilla jäljillä ja nyt herääkin seuraava kyssäri mieleen:

Ovatko nimeltä mainitut herrat ottaneet mitään yhteyttä paikalliseen kerhoon tai ketjun aloittajaan nimien julkaisun jälkeen ?

Luulisin että kannattais....Asialle vois olla mahdollista EHKÄ tehdäkkin jotain jos yhdessä maanomistajan juttusille ja silleen..
En tosin tiedä miten tarkka systeemi teillä siellä hankosessa on mutta luulis että josko asian nostais maanomistajan kanssa asianomistajien kanssa pöydälle niin ainakin maanomistaja saisi tiedon ettei luvalla olleet ole hommia ryssineet,JA se olisi mielestäni VÄHINTÄ nitä nämä metsien urhot vois tehdä asian korjaamiseskis tai edes yrittämiseksi....

-timppa-

Kirjoittaja: Jukka NieminenLuin jostain ulkomaan foorumista että taitaa Brysälässä olla ajot ajettu myöskin Namurin legendaarisella puistossa ja linnan pihalla kiertelevällä crossibaanalla.
No, mikään ei ole ikuista...

Mahtaisiko nelareilla ja niiden äänillä olla mitään tekemistä näiden lisääntyneiden kieltojen kanssa meillä ja muualla? Siinä missä yksittäisen kaksitahtipelin ääntä pystyy tyhjällä radalla tuskin kuulemaan kun pyörä on radan laitimmaisessa päässä, kantautuu nelitahtisen jylinä jopa kilometrien päähän radasta.

Tulevaisuudessa 10-20 vuoden päässä saattaa olla hyvinkin olla sellainen tilanne että "viherpiipertäjät" ja liito-oravan paskat ovat tehneet offroad-harrastuksen mahdottomaksi tai ainakin hyvin hankalaksi myös täällä pohjan perukoilla aivan kuten nyt belgiassa. Jos vertaa tilannetta nyt ja 20 vuotta sitten niin ei homma ainakaan helpommaksi ole mennyt. 80-luvulla sai ajella milteipä missä tahansa hiekkamontussa tai metsikössä jos sitä ei oltu nimenomaan erikseen kielletty mutta miten on tilanne nyt? Tarttiskohan tehrä jotain?

Kirjoittaja: Pekka PitkänenTimpe; Niinhän se on, että poliisi sakottaa meitä ylinopeuden ajamisesta, sakottaa meitä jäällä ajamisesta ja häiritsee muutenkin meidän kunniallisten mopoilijoiden elämää. Vaan sitten kun itse tarvitsisi apua, niin virkavaltaa ei enää kiinnostakaan? Vai onkohan se noin sittenkään?

No, oma kantani on kai tullut jo selväksi. En ole mikään poliisi-kiihkoilija, vaan haluan kovasti (toistaiseksi =)) uskoa oikeusvaltion toimivuuteen. Onhan nuita ollut omia lakeja läpi historian; lapuanlaki, korpilaki, jne. Minun mielestäni kumminkin selkeintä ja ennen kaikkea oikeudenmukaisinta edetä virallisen kaavan mukaan. Itse kun on selvittämässä asiaa, niin siinä on monesti objektiivisuus kaukana.

Juha Vuorisen tuotannon ensimmäiset osat oli ainakin kovin viihdyttävää lukemista.

Kirjoittaja: JUKKA JESKANENEi ole kukaan ottanut yhteyttä,ja niin kuin Niffe sanoi mukaan on päässyt jos on
viitsinyt kysellä.En lähde ilmoittelemaan kenenkään nimiä jos en ole asiasta täysin
varma.Tiedän kyllä joitakin nimiä ja osa on vielä niitä joita olemme ottaneet mukaan luvallisilla ajoilla että kiitos.Maanomistajat kyllä tietää,että me ole hommaa
pilanneet,mutta se ei nyt auta.

T.Juki Hangosta tässä vielä yhteystiedot 0400473284,fax0192484026
huoltoju@surfnet.fi

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSOnpas tiukkaa keskustelua.

Olen kyllä virallisen linjan kannattaja pääsääntöisesti, mutta mitä tulee luvattomaan ajoon niin olen sitä mieltä että poliisia ei kannata vaivata (paitsi aivan törkeissä jutuissa). Poliisin kautta jutut päätyy lehteen ja taas maine huononee. Ja jaksan myös epäillä, että jaettavat rangaistukset eivät ole mistään kotoisin.

Liian monia ajopaikkoja on menetetty juuri sen takia että paikalliset on sopineet pelisäännöt ja tehneet reitin, sitten kun tieto leviää niin tullaan 5-15 kuskin voimin jostain kauempaa "päitsitreeneihin" tms. Vielä kun tämä tehdään arkipäivänä niin ei yleensä satu olemaan paikallisia ojentamassa. Siinä on sitten helppo mellastaa miten tahtoo. Tällaista se taitaa olla kisareittien etukäteen treenamisessakin...

Nykyään on varmaan jo tiukempaa, mutta ei niitä huomauttajia kovaäänisille pyörille, kypärättä ajajille, varikkokaahareille ynnä muille tunnu paljoa olevan. Että pitäs katsoa vähän omaan pesään ja tehdä selväksi asiat heti paikan päällä, kaikki kun eivät ymmärrä ottaa muita huomioon. Ja sitä sosiaalista painetta niille jotka tästä huolimatta munaavat muiden hommat, niin kilpailu- kuin harrastustoiminnassa..

Mun mielestä ihmisiä on turha leimata ja nimitellä viherpipertäjäksi, ainakin minua ja uskon että muitakin kiinnostaa ympäristö, se on lisäksi kasvava trendi, joten meidän ei kannattane leimautua kaikkea vastustaviksi junteiksi vaan kehittää omaa toimintaa. Esimerkkeinä huoltomatot, äänet, reittien sulkemiset kelirikon aikaan jne.

Maailma on muuttunut, esimerkiksi Malmin lentokenttä ei käsittääkseni haitannut ihmisiä silloin kun rakensivat talonsa ympärille, nyt haittaa. Myöskään perhekotia, koulua, leikkipuistoa, etenkään skeittipuistoa tai ongelmaisten asuntolaa ei haluta edes samaan kaupunginosaan tai samalle seudulle. Saattaa nähkääs oman kiinteistön arvo laskea ja skeitin kolahdus tai lasten kiljunta häiritä aamuespresson juontia.

Mielestäni enemmän korjattavaa on meidän asenteissa kuin "tavisten" ja vaikka näin ei olisikaan, tulemme kuitenkin olemaan vähemmistö jatkossakin.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: TOM NORDMANEi täysin liity tähän kirjoitukseen mutta menee hyvin otikon alle....

Varmaan monelle on lehdestä tullut jo tutuksi Vantaalla olevan Natura-alueen (suo Keimola, Vestra) täystuho Mönkäreiden ansiosta.

Asia ei juurikaan ollut kiinnostanut ennen kuin kävin viime viikonloppuna ulkoilemassa tuolla alueella

Kirjoittaja: HANNU MERIKALLIOEi ole vaikea kuvitella Vantaan päättäjien mielipiteitä Hoorikin alueen kieltoon jos ja kun joku heistä on tutustunut Natura-suon tuhoon. Valitettavasti muutamat älyn jättiläiset pilaavat aktiivisesti harrastusmahdollisuuksia muilta(kin). Maltti, terve järki, yhteistyö ja hyvä tiedotus.... Edelleen kaipaan listaa/karttaa ajoharjoittelupaikoista vaikka tämän lehden nettisivuille, painetussa lehdessä ne unohtuvat nopeasti.

Kirjoittaja: ALEKSI JUKOLANiin satunnaisena vierailijana Hankoniemellä käyneenä poikieni kanssa kyllä vituttaa nyt kun ajot on ajettu hankoniemellä.
Ollaan viikkotolkulla jopa kuukausia odotettu joko sinne saa mennä ajamaan. Jukille soiteltu joko nyt ja mihin aikaan.Kiitos Jukille menneistä ajokerroista.
Meillä päin on kyllä totuttu sovittamaan ajot sillei että ne on luvallisilla paikoilla ja luvallisella ajalla.Ei se voi niin vaikeeta olla.
Hieman kun vaivautuu kyselemään ja soittelemaan kyllä vastauksiakin saa, saako ajaa

Panu Jukola Järvenpää

Kirjoittaja: Antti Himanenon se vaikeeta toi enskahomma :)