Kiero etupää

Kirjoittaja: Matti HoikkalaPäivää!
Ostin vähän aikaa sitten Team Örtheniltä pyörän (RM 125 -03), ja sanottiin että on hyvässä kunnossa,
mutta siinä on etupää jonkinverran vino.
Radalla ajaessa en ole huomannut, mutta suoralla tiellä ajaessa huomaa.

oikea pumppu on jonkinverran taaempana, joten rengas näyttää vähän oikealle.
Pumpuissa en ole huomannut vinoutta ja jousitus toimii hyvin.
Vaihdettiin myös testiksi pumppujen paikkaa--->silti oikea puoli oli taaempana.
Joten minun järkeilyni mukaan kierous täytyy johtua t-paloista.

Haittaako mitään, jos löysentää pultit, vääntää etupäätä suoraan, ja samalla kiristää pultit? Niin etupää jäisi suht. suoraan.

Vai pitääkö suosiolla ostaa uudet t-kappaleet?

-Matti H.

PS. Mistä löytyy halvimmalla t-kappaleita, ja onko kenelläkään myytävänä käytettyinä? Halvin mitä olen löytäny maksaa 230*eur*

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEn vaan Rotaxia ;)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOnneksi on yksi Itävaltalaismerkki, joka pistää kampoihin Kiina-ilmiölle ;)

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAhäähää eikö taivu rauta, minulla taipuu

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAhuono pyörä ostit

Kirjoittaja: TONI PEKKOLALOL KIERO ON KUSKIKI

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAÄäh, kaveri pääs sit häärimään mun tunnuksilla tänne. Joten tää viesti on virallisesti vasta mun =)

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKees varmaan tarkoittaa itävaltaisella merkillä Puchia. Se on ainakin yksi niistä monista muista itävältalaisista. ;)Pappa

Kirjoittaja: Pentti RaittilaElekee, elekee ainakaa meikäläistä itoliksi ottaa... sain kuitenkin juur papikan pelloomaan, ja siitä on hyvä mieli. Asiaan: Mitä sitten kun kaikki Korealaiset, kiinalaiset, yms. halpatyövoiman maat saavat tekniikan luotettaviksi? Onko sitten enää yhtään nykyistä moottoripyörämerkkiä? Ennustan, että niistä tulee äkkiä Zetoreja, Jawoja ja Pappa-tuntureita. Zing-Zang ja Hoo-Hoo ovat tulevaisuuden merkkejä? Tiijä vaikka IC kokisi uuden nousun? ;) Pappa

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIOlet Pentti oikeassa. Kyllähän ne Zekeissä tekivät ennen "oikeasta" valuraudasta, niimpäniin.
Mutta maailma tosiaan muuttuu, ja tekniikka. En minä kummastakaan mitään ymmärrä, näppituntumalla, ilman koulutusta vaan olen niitä metallipalikoita väännellyt jä väsäillyt. Rakkaudesta moottoripyöräilyyn, niinkuin eräs iäkkäämpi Turkulainen mopokauppias sen sanoisi.
Jonkinmoinen taju kuitenkin kai on muodostunut päässä siitä, mikä on "oikeanlainen" osa. Niitä on ainakin voittajien pyörissä.

Kiistakapulaksi asti yltänyt t-kappale saa olla mun puolesta vaikka lasia, kunhan toimii.
Ennen ne oli valurautaa ja joissain vehkeissä kai vieläkin. Niillä peleillä ei sitten kylläkään hurjastella kovin lujaa. Ainakaan kivikossa.
Perussääntönä kai kuitenkin varsinkin offroad-värkeissä petee; jos ei se jousta niin se ei toimi. Tai ainakin se on painava, eli ei senkään kautta toimi.
Ja jos uusi on parempi, niin vanha on silloin huonompi.

Menikö oikein?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKai se sitten täytyy tunnustaa, että voi se maailma muuttuakin. Voihan se olla niin, että kun 60-luvulla valettiin osat Tsekkoslovakiassa niin ne olivat oikeata valurautaa.(Samoissa pajoissa Zetorit ja Jawat). Nyt kun VP:t sun muut kaikki tehdään jossakin Koreassa samoissa pajoissa (merkeistä riippumatta) niin ne ovatkin purukumia. Tai sitten ei?? Pappa ? ( Muutos tulee kyllä rajusti ja lisääntyy, siinä ei tarvitse olla kummoinen ennustaja)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPentti - sä olet mun idoli! Eiköhän tämä tästä vielä eduksi käänny ;)

Kirjoittaja: Harri VanhalaMaailma muuttuu eikä nostalgiakaan ole enää niinkuin ennen!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaMikä peli on menetetty? Ei kai näissä asioissa pelata mitään peliä? Ja jos joku Kotarin nokka on jonkun mielestä vinksallaan, niin edelleenkin se tarttee vaan kunnon potkun sinne eturenkaaseen. Sillä se tulee kuntoon. Nyt ei oikein ymmärretä sitä tosi asiaa, että pyörät tulevat maahan pahvilaatikossa, johon ovat "vinosilmät" mättäneet korealaisten tarviketehtaiden tavaroita lähetyslistan mukaan. Siinä vaiheessa voi tulla virheitä. Se joka haluaa oman pyörän, rakentelee sen sitten itselleen sopivaksi. Onnistuu tai sitten ei? ? Pappa?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPappa-energiaa? ;)

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKITuota..öh...noin, taitaa mennä jankutukseksi mutta...
Ei se edelleenkään kuules Pentti ole noin. Ei se mainitsemani WP:n mutkalle mennyt valukonponentti potkulla oikene. Jos sen oikaista haluaa, pitää käyttää pitkää vääntötyökalua ja rajusti voimaa.

Yllättävän kimmoisaa kamaa se valupökäle on.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikYksi itäisten maakuntien viisas mies ainakin pitäisi saada paikalle ;) Ei vaan - Pentti -pitää osata luovuttaa, kun peli on menetetty. Niin minäkin teen. Laitan leuan kiinni rintaan ja suuntaan kohti uusia epäonnistumisia!

Cheers, Kees

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIMulla on tallissa uuden nihkeä, pinnaltaan aivat vieheetön ja särötön, mutta vähänkin tarkemmin katsoen selvästi kiero KTM:n valualumiininen ala T-kappale. Vääntymä keulaputkista mitaten on useita asteita.

Tulkaa katsomaan ihmettä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEi kai ratakiskot ole mitään valurautaa. Näin ihan vaan yo-merkonomin tavaraopin tiedoilla, ne ovat "valssattua tai vedettyä terästä". Sellainen teräs kyllä taipuu. Erään sukulaisen kummisetä sanoi aikoinaan: Hanki tolle pojalle leluksi metrin pätkä ratakiskoa, jos se on pitempi niin se vääntyy, jos on kevyempi niin se häviää. Se sukulaispoika oli silloin n. 3v. Siinä sitä on miettimistä. Eipä ole vielä tullut haetuksi sitä pätkää, vaikka ihan tässä Savonradan vieressä asustellaan. ? Josko sitten joskus ;) Pappa

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOlematta kumpaakaan jäljempänä mainittavaa, tuli mieleeni vanha aiheeseen liittyvä ja sitä osin asiaa tukeva puujalkaosaston näyte - nimittäin mitä eroa on insinöörillä ja metrin pätkällä ratakiskoa? No, oikea vastaushan on tietenkin, että ratakisko taipuu ennemmin.

Sen enempää kommentoimatta, eikö vitsailu kävisikin hyvin argumentoinnista?;o)

Kirjoittaja: Miika SavoHauraasti murtuvia materiaaleja ovat valurauta, useimmat keraamiset materiaalit, betoni, lasi ja jotkin metalliseokset. Hauraasti murtuvat materiaalit murtuvat jo pienillä venymillä ja muodonmuutoksilla.
Sitkeitä materiaaleja ovat useimmat teräkset ja metalliseokset, ja niiden murtumista edeltää voimakas venyminen.

Murto- ja myötörajojen ero muuttuu oleellisesti jos materiaalia käsitellään uudelleen. Myötörajaan asti muodonmuutokset ovat kimmoisia ja palautuvat. Sen jälkeen alkaa syntyä pysyviä muodonmuutoksia, ja materiaali murtuu murtorajalla. Murtorajan ja myötörajan jännityskestävyyden ero on yleensä kymmeniä prosentteja - ei prosentin osia. Sitkeällä teräksellä on selkeä myötöraja, kun taas hauraasti murtuvalla myötöraja on 0,2 % venymää vastaava jännitys.

Etenkin sitkeille materiaaleille on siis ominaista, että ne venyvät/taipuvat jopa useita kymmeniä prosentteja ennen murtumista. Tämä kertoo myös Papalle miten junaradat voivat taipua ja antavat periksi. Olipa sitten joke tai ei.. Eri juttu on sitten materiaalien lämpöpiteneminen/-laajeneminen (esim. kiskoilla).

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä sitä todella tieteellinen keskusteluketju. Oma tieteellisyyteni perustuu ajatukseen:Todellista tietoa voidaan saada vain empiirisellä lähestymistavalla, siis kokemuksen kautta. Kokemus A) Kiertokanki katkesi yllättäen 2-t moottorista. Se rikkoi ympäriltään kaikki valetut osat. ( mäntä, sylinteri, moottorin lohkot, vaihdelaatikon, sylinterin kansi) Vaihteisto ja kytkin jäi ehjäksi. Siis syynä valuraudan äkillinen murtuma. Kokemus B) Pakkas murtuma ratakiskossa esim. Jämsässä viime talvena. Kysymys on eri asiasta, koska kiskot eivät ole valettuja. (Savon rata ei ole murtunut, joten en ole saanut sitä puolen metrin pätkää) C) Joku rationalisti voisi todistaa nämä väitteet roskakoriin. D) Hauskan pidon puolesta. ( Kerran sain korville kun sanoin tansseissa: Neiti on sitten haaskan näkönen) ;) Pappa

Kirjoittaja: Harri VanhalaKyllä siinä kehto hytkyi, kun nämä vitsit ensimmäisen kerran kuuli.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEn osaa enää ihan erottaa, että mikä tässä on tsoukkia ja mikä ihan vakavissaan lauottua. Faktaa kuitenkin on, että valuseoksia on ihan joka lähtöön, mm. kännyköiden kuoret. Metalliseoksiakin löytyy painevalusinkistä (kaasarit, todella haurasta) hyvinkin sitkeisiin seoksiin. Vaikka papan pallografiittivalurautaisen vasaran sakara onkin lohjennut varoittamatta, ja myötörajan/murtorajan ero voidaan laskea prosentin murto-osissa, joustaa valu-T-kappale ilman plastista muodonmuutosta normaali ajotilanteessakin enemmän.

Kirjoittaja: TIMO KOSKIHahaa nyt näyttää siltä että Keessi meinaa ruveta pilkkuja viilaamaan no okei okei totta että mikä vaan materiaali taipuu tai taipumaa voidaan todeta jos käytössä TARPEEKSI tarkka mittauskalusto mutta mutta olisin kyllä vastaavaa kommenttia ododttanut eräältä toiselta täällä ah niin paljon tietävältä henkilöltä....JA HEI TÄMÄ LUETTAVA HUUMORILLA....Mutta joohieman outoa en oo ite kuullu koskaan että valettu t kappale olis tolleen vääntyny mutta mähän ajankin vaan sen merkkisellä kalustolla että moisia onkelmia ei taia olla muita aina välillä mutta niitäkin kohtuudella mutta hyvvee viikonloppuva kaikille

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi sillä ole väliä, millä kalustolla ajaa, vaan sillä, että törmäilee riittävästi ;) Ei vaan oli mikä oli syynä, niin kantsuu purkaa ja varautua siihen, että mikä tahansa voi olla pragannut - rungosta tai kolmiopaloista lähtien...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKuule pappa - nyt lähti matto alta. Fysiikan tunnilla opimme, että ratakiskokin taipuu, kun siihen puhalletaan. Eri asia on, millä mittaustavalla tuo taipuma todennetaan.

Kirjoittaja: Miika SavoNo ei kai siinä auta sitten kun purkaa keulapaketti ja tarkastaa missä on vika.
En kyllä suosittelisi T-kappaleiden suoristamista. Osta mieluummin uusi/uudet!
Metallien ominaisuudet (myötö- ja murtolujuus) heikkenee aika paljon jos niitä vaikkapa löijätään kuumentamalla ja muokataan uuteen muotoon.
Älä laita niitä putkia jäkittämällä suoraan asentoon. Jos keulaputket laittaa väkisin suoraan, liukuputket ei tykkää (kulumista) ja stefatkin alkaa vuotaa varmasti helpommin (alinomaan!). Ainakin Sirkku jo tästä mainitsikin edellä.

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo näin meillä mutta asiaan eli niinkuin jo kilometri sitten totesin pura koko paketti ja kasaa osa kerrallaan ja siinä vaiheessa tarkista missä kohtaa kierous alkaa ilmetä....voi toki olla ne kolmiopalat pas...na mutta kannattaa ensin tosiaan ottaa ne irti ja kasata rauhassa ja samallahan saa rasvattua sen emäputken laakerin mutta tsemppiä etsintään

Kirjoittaja: Pentti RaittilaVai että valettu taipuu? Onko kukaan nähnyt lommolle mennyttä valurautapataa tai vääntynyttä mäntää? Niin ja jos kaksipyöräinen menee suoralla kahta raidetta on A kuljettaja humalassa ja kommertelee, B menopelin runko vääntynyt, C kuljettaja ajaa liian hiljaa pysyäkseen pystyssä. Kaikkiin näihin vaihtoehtoihin suosittelen Erkkolaa (siis invamopoa) se jättää ainakin kolme jälkeä ;) Pappa ( ja tietysti ihan tosissaan)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHanaa, hanaa ja kaksi pyöränjälkeä menosuuntaan. Kyllä se on ihan ok niin kauan kuin rinnakkaisten pyöränjälkien keskinäinen etäisyys ei ylitä 20 cm suoralla. Sitä paitsi ainahan sitä voi vaihtaa crossi- ja enskaspoorit speedway-kaukaloon, niin ylimääräinen herkkyys toiseen suuntaan on vain eduksi. Muistelisin, että eräskin iskariguru totesi erään merkin (valettujen) enduromallien kolmiokappaleiden olevan muutaman tunnin ajon ja parin rutiininuppauksen jäljiltä kaikki niin paljon eri suuntiin, että jos fillarit laitetaan riviin, sen näkee silmillä, kun taas vastaavasti rinnakkaisen crossimallin koneistetut osat kestävät aivan eri tavalla kaltoin kohtelua. Mene ja tiedä - toisia se tuntuu haittaavan, jos pyörä ja kuski etenevät kyynärpää edellä. Joka tapauksessa valettukin taipuu, mutta millä se taivutetaan takaisin järkevästi ilman lämpöä (tai uudelleen sulattamista) - en tiedä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOlisiko koko tässä pitkässä jutussa Pyry osunut bingoon. Jospa se onkin lokari, joka on vinossa. Tässä saattaa olla se suuri ongelma, joka näkyy myös endurokisoissa c-luokkalaisten reitiltä eksymisinä. Kun kypärän lippa on näkemisen esteenä etulokarista eteenpäin, niin ei oikein tiedetä mihin ollaan menossa. Ajoasento rohkeasti sellaiseksi, että katse on vähintään 20 m.n päässä kulkusuunnassa... ja hanaa, siitä se lähtee. No enpä tiiä olenko paras neuvomaan? Mulla pappamallin kypärässä ei ole etes lippaa, papikka kyllä kulukoo suoraan, niin kauvan ko suutin mänee tukkoon. Mutta näillä isoilla maastomopoilla on kyllä turhaa katella siihen lähelle, jos peli ei kampea ja jousitus pelaa, niin hymyä huuleen ja paanalle :) Pappa ;) Tanelle Terveisiä!!

Kirjoittaja: MIKKO ILONENKyllä ne voi kun vetää tarpeex kovaa vastapattiin (ite stongan yli tyylillä). Ykkös Mp:n kavereiden kanssa katottiin homma ja tilattiin uus T-kappale...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMitähän se Tane oikein höpsii, kyllähän se nyt haittaa ihan pirusti jos etupumput kanittaa! On tuo sen verran kallis pyörä kuitenkin, että varmaan kannattaa selvittää mikä siellä varmuudella on vääntynyt ja uusia osa, saa sitten vähän paremmin ajonautintovastinetta rahoilleen.

Kirjoittaja: PYRY TAKKUNENTerve! Mulla oli kans samanlainen juttu yamahassa, että keula näytti kierolta. Purin sen keulan osiksi ja kokosin. Edelleen näytti kierolta kun penkillä istu ja zoomaili. Katoin ohjaustangon "suoruuden" eikä ollut kiero. Sitten ruuvasin etulokarin irti tarkemman tutkimisen vuoksi ja huomasin että etulokarissa oli kiinnitysreijät päin honkia ja ihan vinossa! porasin reijät kohdalleen, lokari kiinni ja heti näytti ja oli keula suora! Ei välttämättä apua tässä tapauksessa mutta kummiskin.......

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONe pumput pitäisi asentaa nimenomaan niin, ettei mitään jännitystä jää. Jos kinkeet sen etupään suoraan, kanittaa pumput tehdessään joustoliikettä ja herkkyys on tiessään. Lisäksi liukuholkkien kuluminen moninkertaistuu.

Pahoitteluni jos kirjoitukseni vaikutti jotenkin tunteelliselta, ihan rauhallisessa henegessä yritin sopuisaan sävyyn tuoda esiin eri aspekteja, myös kauppiaan näkökulma huomioiden.

Kirjoittaja: MIKKO ILONENMoro Matti!

Todellakin uskon, että sulla on T-kappaleet vääntyneet tai ainakin toinen. Itellä oli piikin jammussa alempi T-kappale vääntynyt ja rengas sojotti aina vaan vinoon vaikka kaiken näköistä yritti. Vika korjaantu heti kun hommas uuden T-kappaleen.

Oli aika mielenkiintonen lumispoorissa...

Kirjoittaja: Matti HoikkalaSoitin tänään örthenille.
Sanoi että keula ja t-palat on niin kovaa ainesta että ne eivät voi vääntyä, tai ainakin kuulostaa uskomattomalta.
Pitäisi kuulema pyörä viedä sinne että voisi katsoa onko t-palat vinot ja sen jälkeen suoristaa, mutta on sen verran pitkä matka ettei kannata.. :/

Ja ehdotti samaa tyyliä mistä on ollut tässä puhetta. Sanoi että ei haittaa mitään että etupumput ovat jännityksessä, "bensaa vaan tankkiin ja menoks".

-Matti

Kirjoittaja: Miika SavoTarkennus edelliseen:
se halkeama tuli siis ETUISKARIN PUTKEEN ei T-kappaleeseen.

Kirjoittaja: Matti HoikkalaNo siis...
Kyllähän sen saa väännettyä suoraan (kun mutterit on löysennetty) samalla tavalla kuten polkupyörissä, mutta heti kun päästää irti, rengas menee takasin vinoon.

Oma veikkaus on että t-palat ovat vähän vääntyneet vähäsen, ja sen takia oikea putki on taaempana&rengas vinossa.

Eli siis haittaako etupumppujen toimintaa yms. jos tekee noin niinkun minä ja moni muu on sanonut, koska silloinhan se jää tavallaan "väkisin" suoraan.?
Keulahan on siis "jännityksetön" (näin myöhään en keksinyt parempaa sanaa) ollesseen hiukan vinona.

Ja Sirkku voi vähän rauhottua, en (ainakaan tarkoituksella) mollannut örtheniä, mainitsin vain liikkeen mistä pyörän ostin. Kerro toki lisää jos on jotain aiheeseen liittyvää. :)

Huomena soitan örthenille ja jutustelen.

toivottavasti joku tajusi teksistä jotain, minä menen nukkumaan.

-Matti H

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHyvää yötä ja huomenta vaan! Ihan hyvin meni tuo edellisenkin kirjoittajan kirjallinen osuus, mutta kysymystä tulkitaan selvästikin monella eri tavalla. Osa kirjoittajista ei nähtävästi usko, että valettu kolmiopala voi vääntyä ja neuvoo oikaisemaan keulan, kuten renkaanvaihdon jälkeen tehdään. Uskon kuitenkin, että sopivan rysäyksen jäljiltä kolmiot voivat todellakin olla eri paria? Siksi kolmiopalojakin tehdään erilaisia crossi- ja enduromalleihin puhumattakaan kolmansien osapuolien valmistamista kymmenistä erilaisista "works"-T-kappaleista.
Nyt päästään taas tukevasti intuitiivis-spekulatiiviselle tasolle, mutta kolmiopalat eivät ilmeisesti ole mikään kovin jäykkä rakenne, vaan kuten täälläkin on kirjoiteltu, niitä pitäisi aina välillä löysätä ja kiristellä mahdollisten ylimääräisten jännitysten ja asentovirheiden korjaamiseksi. Vetelät valupalat saattanevat lisätä woblausta moottorijarrutuksissa, vähentävät suuntavakavuutta kaikkein pehmeimmillä alustoilla ja lisäävät runkoon ylimääräistä joustoa hyppyrien alastuloissa tai korkeammassa patikossa. Siksi joissakin rinnakkaisissa malleissa saattaa olla sorvatut teräskappaleet valettujen sijaan. Näkyykö niistä kolmiopaloista päälle päin, että ne olisivat solmussa?

Kirjoittaja: juha koskiVoi hyvänen aika tätä touhua...

Kirjoittaja: Kees van NiftrikVääntyyhän ne T-kappaleetkin, jos ei muuten, niin ainakin ylipitkistä pompuista, kaatumisista ja muista törmäilyistä, eikä niitä ainakaan käsin takaisin väännetä. Toivoa sopii, ettei koko runko ole "kuosissa". Rohkeasti vaan kauppiaan puheille. Vaihtamaan ne todennäköisesti joutuu, ellei niitä jollain tunkilla saa suoriksi.

Kirjoittaja: Miika SavoMyöhä on, mutta ei se jutun vääntämistä estä...
Ihmettelen ettei T-kappaleissa ole näkyvissä mitään jälkiä esim. halkeamista jos putket on kerran oikeasti vääntyneet. Itellä tuli kunnon mällissä oikein kunnon halkeama T-kappaleen reunan kohdalle, mutta putket ei silloinkaan vääntyneet. Olisiko tässä voinut käydä siten, että T-palat on kääntyneet eri linjaan rungon emäputkeen nähden (jännityksessä) tai toisena mahdollisuutena tangon kiinnityskorvakkeet olisivat vääntyneet. Kokeile löystyttää emäputken kiristys.

En tiedä miten Suzukissa on tangon kiinnitys, mutta joissakin pyörissä tangon kiinnikkeet on tapilla kiinni ylimmäisessä T-kappaleessa. Isommissa mälleissä näillä tapeilla on tapana vääntyä luokille. Ne saa kyllä taivutettua takaisin suoriksi, mutta takeita kestävyyden säilymisestä ei ole. Konsti saada tapilla kiinnitetyt tangon kiinnittimet pysymään linjassa on laittaa/teettää kumien tilalle alumiiniholkit. Silloin korvakkeet eivät väänny, lipassa tanko tosin voi ottaa itseensä tai sitten vaihtoehtoisesti putkilinja jää jännitykselle. Niin no tangot/kiinnittimet ei vissiin ole tässä tapauksessa vinossa. Putket ei kuitenkaan pitäisi mennä solmuun. Useimmiten ne pystyy oikaisemaan löysäämällä putken kiinnityspultit ja vapauttamalla jännityksen jaloilla eturenkaasta kuten edellä muutama asiantuntija jo mainitsikin. Outo tapaus! Kaikkea sitä kuulee...

Kirjoittaja: TIMO KOSKIvoi Sirkku hyvä ..... En halua olla sinua vastaan mutta mutta välillä musta tuntuu....no joo eihän tuo kysyjä mollannut millään lailla kunhan mainitsi kaupan mistä osti ja mitä sanoivat,mollaaminen on kaiketi vähän erilaista(muistelen omia kirjoituksiasi muutaman huonon hankinnan jälkeen...)
Joo anteeksi jos puutun taas tähän mutta malttia sirkku ei kaikki oel niin mustavalkoista......Toivoo MÄ

Kirjoittaja: TIMO KOSKIAi niin ja joo en usko minäkään että T kappaleet olis "vinossa" ennemmin ne kai menee p..kaks mutta en tunne susukia niin hyvin että voisin antaa viisaampia neuvoja mutta pura ja kasaa auttaa usein...Ja kokeile ottaa T kappaleylä ja alapää löysälle ja kiristää se laakeri uudelleen suorassa ainaki pojan jammussa auttoi kun tuntu että stonga killissä...En tiedä mutta kokeile ja tane auttaa kyllä kun soitat ja kerrot ja kysyt siltä se on eriveijari ukkelin oikeasti(vain hyviä kokemuksia)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO"Vaihdettiin myös testiksi pumppujen paikkaa--->silti oikea puoli oli taaempana."
Mun nähdäkseni ne ruuvit on olleet tuossa kohdin jo aikas löysällä...

Timo, olen kyllä mollannut parikin kauppiasta maan rakoon. Olen myös kertonut miten on reklamointiin suhtauduttu. Kyllä se niin on, että Tane on ehkä tän maan reiluin kuramopokauppias, niin aika pahalta tuntuu, että täällä tuodaan pahassa esiin ennen kuin on edes Tanen kanssa puhuttu.

JOS Tane vaan nakkelis niskojaan kun otat asian puheeksi, niin kerro se sitten täällä, yksityiskohtia myöten...eikös se ole reilua? Kyllä se on ihan yleinen tosiasia, että kaikilla sattuu virheitä, ja joskus huonoa tuuria, ei niistä kannata huudella. Niistä pitää sanoa, neuvotella, keskustella sen toisen osapuolen. On toki aina sellaisiakin kauppiaita, jotka paskat nakkaavat reklamaatioista, mutta aika harvassa tuntuvat olevan ja eikös se silloin ole jo tahallista tai siihen rinnastettavaa?

Kirjoittaja: Matti Hoikkalakyllähän sitä on väännelty ja käännelty suoraan, mutta "lepotilassa" on vinossa, joten täytyy koko ajan vääntää samalla kun kiristää.
Mutta siis ei haittaa että kiristää tavallaan vääntyneenä & suorana?

-Matti H.

Kirjoittaja: TIMO MCKEOWNMoi,

Löysää ala ja yläpultit ja sitten pidät eturengasta polvien välissä ja käännät ohjaustangosta. Tuon pitäisi riittää. Samaa tapahtuu kun kaadut pyörällä.

Timo Mc

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi taida auttaa kun on etuputketkin jo vaihdettu päikseen. Eli se T-kappale siellä mitä todennäköisimmin on vääntynyt.

Mutta Manu, tuo on aika normaalia ja toisekseenkin, onko asiallista moittia kauppiasta siitä, ettei vaihdokin antaja ole kertonut kauppiaalle kaikkia pyörän vikoja? Olisiko ehkä asiallisempaa ensin kysyä Tanelta josko tulisi rempassa vähän vastaan sen sijaan että mollaat täällä?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEi kai tuo tartte kun vähän löysätä "telarien" pultteja ja antaa kunnon potku etupyörään. Silloin pitää olla myös kunnon henkilö niissä sarvissa kiinni. Voi sitä sitten potkia takasin päinkin jos meni liikaa. T-kappaleen vääntymisestä en ole kuullut koskaan. Poikki menneitä ja muuten palasina on "meitin painuneessa tallissa monia" Pappa :)