Kevyt-MP lainsäädäntömuutos??

Kirjoittaja: Miika SavoKatsoin tuossa 8:n uutisia sivusilmällä, kun siellä puhuttiin ehdotuksesta jonka mukaan kevytmoottoripyöräilyn lainsäädäntöä oltaisiin halukkaita muuttamaan. Mopoikää nostettaisiin 16 vuoteen ja kevari-ikää 18 vuoteen. Perusteluina muutokselle on suuret onnettomuusmäärät. Mitähän mieltä siitä on muu offroadväki??? Aika takapajulasta tuollanen päätös olisi mun mielestä! Ainakin enduroa ajatellen aivan p***eestä!

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANTuo on aivan naurettavaa, mopollahan sitä liikennettä opitaan lukemaan, ja mitä nuorempana oppii, sitä parempi. Itse olen sitä mieltä, että missään nimessä kevarin ikärajaa ei pitäisi nostaa, muutenhan viritettyjä mopoja alkaa näkymään entistä enemmän, koska ei kukaan 16-v halua körötellä 45-50 km/h. Sen tiedän aivan varmasti, koska itselläkin on tuskaa ajaa Derbin mopolla hikiseen 50 km/h hyvässä myötätuulessa. Tämän puolesta puhuu se, että tutuistani kuudella seitsemästä on viritetty mopo. Muutama on jäänyt kiinikin, ei se ole estänyt virittämästä uudestaan. Se, kun joku sanoi, että jenkeissä saa ajaa autoa 16-vuotiaana, on totta osittain, nimittäin on siellä osavaltioita joissa sen saa 18-vuotiaana - kuten suomessakin. Skotlannissa on ymmärtääkseni käytössä systeemi, jossa ajokortin saa hommata 17-vuotiaana, mutta kyydissä ei saa olla kovinkaan nuoria henkilöitä, en muista sitä rajaa, mutta kavereiden kanssa naureskeltiin, että tuleekohan sakkoja, jos on isovanhemmat takapenkillä.
Jussi

Kirjoittaja: Miika SavoEi tässä asiassa voida vedota tosiaankaan mummojenpotkimisen lisääntymiseen tmv. Ja muutenkin aina ois varmaan hyvä miettiä voisiko päättäjät loppupelissä sittenkin olla oikeassa. Useasti sitä tuijotetaan vaan omaan napaan ja mikä itselle on tärkeintä.

Ei silti, kyllä tämä juttu jotenkin tuntuu hieman kaukaa haetulta eikä turvallisuus- ym. perustelut pelkästään riitä. Vaikka lakimuutosehdotuksen taustalla vaikuttaakin turvallisuusnäkökulmat, pitäisi pohtia myös asiaa laajemmin esim. mikä vaikutus nuorten mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden määrällä on ylipäänsä yhteiskunnallisesti. No poliitikkojen suora vastaushan tähän olisi varmaan, että nuoret joutuvat käyttämään enemmän julkisia kulkuneuvoja tai polkupyöriä (terveyttä edistävää!), joilla on luonnonsuojelua edesauttavaa vaikutusta. Eihän se kuitenkaan ihan näinkään ole. Vaikkapa maaseudulla ei nuorten liikkuminen ole julkisilla tai fillarilla kaikkein helpointa pitkien välimatkojen ja bussiliikenteen vähyyden vuoksi . Mitenköhän tämäkin näkökohta on otettu huomioon. Pitääkö maajussien lasten siis lähteä traktoreillaan "isompaan maailmaan"???

Kuten joskus aiemmin kirjoitin tähän keskusteluun, voisi ajokortin saamisen vaatimuksia kiristää ainakin aluksi eikä saman tien nostettaisi ikärajaa. Ajokorttikokeessa testattaisiin esimerkiksi ajajan kypsyyttä vaikkapa jonkinlaisen koeajan (esim. 6 kk) avulla. Sitä, miten koeaikana mopoilijan/moottoripyöräilijän edesottamuksia sitten voitaisiin valvoa, onkin vaikeampaa ratkaista.

Nyt hyviä ideoita ettei lakia oikeasti heti mennä muuttamaan!

Kirjoittaja: Nikkanen EeroYli-insinööri Juha Valtosen mukaan ikärajan nosto ei sinällään paranna turvallisuutta muuten kuin siten,että tällöin liikenteestä kokonaan puuttuisi yksi ikäluokka.Seurauksena olisi myös se,etteivät isommat pyörät edes ala kiinnostaa jos mopoilu ja kevari vaihe jäävät kokonaan kokematta.Edelleen oman näkemyksensä mukaan turvallisuuden vuoksi ei pidä pelkästään vähentää moottoripyöräilyn riskejä vaan koko moottoripyöräilyn määrää.
(STT /KOLU)

Että semmonen yli-inssi ystävä moottoripyöräilijöillä on.

Edellisjutun logiikalla tietysti autokortin ikää pitäisi muutamalla vuodella korottaa ja tietysti yläikärajaa samassa suhteessa alentaa.Tippuisi potentiaalista onnettomuuteen joutujaa tilastoja rumentamasta.

(-huokaus-)

Toivotaan että järki voittaa...

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENEi muuta ,kun muuttamaan enduron sääntöjä/koko luonnetta . Kisoja sujetuille alueille stadion tyyppisiksi GNCC TYYLIIN. Säästyis toi siirtokilpi hintakin ,joka nousee näköjään vuosivuodelta nyt jo 15 eskoooo..

tulis yleisö ystävällistä menoo , myös crossi jäbät tulis mukaan isommalla joukolla niin tasokin nousis, kisat vois olla 2-3 tuntia pitkii, niin kaikki sais ajaa niin loppuis se ajon vähyys valittelu.

T: YLI KRIITTINEN

Kirjoittaja: Harri VanhalaItsekin paikallistason lobbausta moottoriurheilun puolesta harrastaneena saanen pari sanaa mainita.

Ajokortissa on kyse myös kypsyydestä liikenteeseen eikä vain kyvystä ajaa pyörää. Kypsyys saattaa ilmetä paitsi liikenteessä myös tavassa ilmaista itseään julkisesti, vittu saatana perkele.

Me voimme täällä tietysti keskustella vapaasti ja vapaalla tyylillä, mutta päättäjien kanssa käyty keskustelu oli se sitten suullista tai kirjallista kandee pitää jollain tasolla.

Oman lobbauskokemukseni mukaan ei ole viisasta vedota siihen, että nuoriso olisi ilman moottoripyöriä potkimassa mummoja ja haistelemassa liimaa. Nämä aktiiviset nuoret tai heidän vanhempansa keksisivät muuta puuhaa tilalle. Nämä mummonpotkimisjutut tuovat heti mieleen sellaisen ajatuksen, että nämä ovat siis niitä potentiaalisia mummonpotkijoita. Siispä heitä ei missään tapauksessa saa päästää likenteeseen, jossa vahinkoriski muille on vielä suurempi kuin nakkikioskilla.

Mitä vikaa mummojen potkimisessa muka on?

Jos katsotaan moottoripyöräilyn historiaa lähivuosikymmeninä, niin olemme me pyöräilijät olleet väärässäkin. 70- luvulla vapaiden tehojen ja vapaiden nopeuksien aikana vastustimme kypäräpakkoa ja nopeusrajoituksia. Jos näissä olisi myötäilty järjen ääntä ja päätöksentekijöitä, ei vallanpitäjien olisi (mahdollisesti) tarvinnut mennä harrastuksen rajoittamiseen verotuksen tietä. Tuolloinhan tuli se 120 % ylimääräinen pyörävero eikä ole ollenkaan varmaa, ettei siinä omaakin vikaa olisi ollut.

Nykyinen voimassaoleva korttisäännöstö rajoituksineen paransi turvallisuustilannetta eikä ole kohtuuton meidänkään kannaltamme: m-pyörää ei saa ajaa uudella autokortilla, tehot on porrastettu iän ja sen myötä kypsyyden mukaan. EI saa sekoittaa toisiinsa kykyä hallita pyörää ja kykyä hahmottaa liikenteessä omaa ja toisten tilannetta. Jotkut tietysti säilyvät höyrypäinä ikänsä ja heitä sitten poistetaan liikenteestä muin keinoin.

Nyt tietysti palstan perinteiden mukaan alkaa vääristelevä ja alatyylinen loanheitto. Tämä kirjoitus ei tarkoita, että kannattaisin esitettyjä muutoksia, mutta on hyvä tarkastella asiaa myös toisen osapuolen kannalta ja pohtia, mitä muita näkökohtia on kuin vain oma tai kauppiaan etu.

Kirjoittaja: Ville LaitinenVaikuttaakohan tuo ikärajan nosto mitenkään traktori korttiin?

Kirjoittaja: SAMI LEINOVoi Pyhä Sylvi Vieköön. (Siinä pee ja vee alkuiset). Tässä on kyseessä oksettava poliittisten irtopisteiden keruu. Kun ei ole mitään tehtävissä todellisille ongelmille (budjetissa rahnaa, halua tai kykyä), keksitään jotain, että saadaan naama uutisiin.

Vahinkotilastot kertovat faktat. Ongelmakuljettajia ovat ne yli 5kymppiset jotka 30 vuoden ajotauon jälkeen, ruostuneella Jawa kokemuksella hyppäävät nykykatupyörän sarviin. Tämä on vahinkotilastoista luettava fakta!

Onkohan tämä Priasman kassalta ministeriksi hypännyt typy koskaan ajanut moottoripyörällä, tai tutustunut edes liikennevakuutuksen vahinkotilastoihin?!!

Epäilen.

Anteeksi jos loukkasin vee ja pee alkuisilla sanoilla.

Kirjoittaja: Miika SavoISO OTSIKKO TAAS YLEN UUTISISSA:

(lainaus) " Mopoilun ikäraja 16 vuoteen

Viranomaiset haluavat nostaa mopolla ja kevytmoottoripyörällä ajon ikärajaa.
Liikenneturvallisuusasiainneuvottelukunta esittää, että mopoajokortin ikäraja nostettaisiin 15:stä 16:een ja kevytmoottoripyöräkortin ikäraja 16:sta 18:aan.

Neuvottelukunta lisäisi mopokortin vaatimuksiin myös ajo-opetusta ja ajotutkinnon. Moottoripyöräilyn ajo-opetukseen tarvittaisiin samantyyppinen kakkosvaihe kuin nykyään on henkilöauton ajokortissa.

Ehdotusta perustellaan onnettomuuksien määrän kasvulla. Liikenneturvan mukaan vuonna 2005 tieliikenneonnettomuuksissa kuoli 30 moottoripyöräilijää ja loukkaantui yli 600. Mopoilijoita kuoli vuonna 2004 13 ja loukkaantui yli 500.

Valtioneuvoston on tarkoitus antaa neuvottelukunnan suunnitelman perusteella periaatepäätös liikenneturvallisuuden parantamisesta.

Ikärajojen nosto vaatisi myös lakimuutoksen. STT "

* * * * *

Ei moottoripyöräilijöiden mielipiteillä ole ollut ilmeisesti mitään vaikutusta päättäjien pääkoppiin tässä asiassa. Kävikö muuten kukaan siellä ministeriön keskustelusivulla antamassa mielipiteitään julki? Kohta pitänee järjestää kansalaisadressi, jottei enduron harrastusmahdollisuutta (ja etenkin kilpailemista) haudata kokonaan nuorten (alle 18-vuotiaiden) osalta.

Kirjoittaja: NICO FAGERSTRÖMtoi on vittu ihan perseest !!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Kirjoittaja: ANTTI KIINTONENMielestäni ei ole järkeä muuttaa ikärajoja mutta esim. mopokortin saa aivan liian helposti. Usein näkee just kortin saaneita jotka ei osaa ees kytkintä kunnolla käyttää joten jo mopokorttia varten pitäis mun mielestä olla käsittelykoe ainakin. Nykyinen teoriakoe mopokortissa on aivan liian helppo.

T:Emil

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNiin tuohon jälkimmäiseen vielä, että vielä saa sentään mopo käydä muuallakin, kun salaa oman tallin perillä...

Kirjoittaja: Miika SavoEi laki varmaankaan tule vaikuttamaan vuoden parin sisään vaikka se astuisikin voimaan. Jonkinlainen siirtymäkausi siihen varmasti tulisi. Ja jos nyt on saanut kortin tai tässä hiljakkoin, niin ei laki tod.näk. mitenkään vaikuta. Eri asia on sitten miten pyörien kuristussäännöt tms. pykälät muuttuu.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikLainsäätäjien ja kohderyhmän plaatu ratkaisee monesti näissä aikatauluasioissa. Esimerkiksi, kun näinkin hyvällä asialla ollaan, laki tullee voimaan takautuvasti (vrt. ennakkotapauksena tekijänoikeuslakien uudistus, joka paranneltiin viimeistä sanaa myöten Paramount Picturesin luonnoksen mukaiseksi). Toisin taas oli autoveroasiassa, johon päättäjämme näkivät kohtuulliseksi 30 vuoden siirtymäajan, jonka ensimmäisen 29,5 vuoden aikana ei ollut tarkoitus tehdä mitään "mullistavaa". No sitten tulivat EU-virkamiehet ja sotkivat sen kuuluisan ajopuuteorian...Niin ja olkaa onnellisia, ettei Karpela ole liikenneministeriössä...

Kirjoittaja: Riku SaksalaJuu, piikin hommasin 10 päivää sitten. Minäkin ensi kesänä saisin piikkikortin ja aattelin vähän kisoja kokeilla. En kyllä usko että se minun piikkikorttiini vaikuttaa tuo laki. Paitsi jos siihen jonkinlainen kaksivaiheisuus tulee. Kyllä se ikärajan nostaminen on ihan hanurista. Jossain saa sentään autokortinkin 16-vuotiaana.

Kirjoittaja: MARKO KAIVOLAINENEkasta osoitteesta pääsee suoraan keskusteluun.
Tästä löytyy suunnitelma:
http://www.lvm.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid…

Kannattaa käyttää CTRL+C:tä, kun en osaa tehdä tänne suoraa linkitystä.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroK.Vesilintu aikanaan junaili moottoripyöriin kohdistuneen tappoveron,josta nyt onneksi osittain on päästy eroon.Nyt taas joku mp vihaaja poliitikko yrittää samaa temppua,mutta toivotaan että järki voittaa.
Mp-onnettomuustilastoissa komeilee kaksi syytä;kova vauhti ja alkoholi ja joskus molemmat.Poliittisella logiikalla näihin ongelmiin puree parhaiten korotetut ikärajat korttien saannille,eli kun harkintaa on ekoille viinakauppareissuille oikein luvan kanssa,niin silloin voisi korttiakin jo hieman harkita tiukkojen testien jälkeen.Itseasiassa yli kuuskymppisillä korostunut itsesuojeluvaisto liitettynä heikkoon tasapainoon,huonontuneeseen näköön ja hoksottimien yleiseen hitauteen,antaisi oivan mahdollisuuden hitaampaan vauhtiin selevinpäin ja siten mahdollisuuden ajo-oikeuteen vaarallisella kaksipyöräisellä...
Vai kuinkahan tuo nyt olisi?
Älkää huolestuko,en aio osallistua edm. keskusteluun veellä enkä ilman...

Kirjoittaja: WILLIAM PEKKARINENihankun toi laki ois muka toteutumassa musta vähän tuntuu että sitä kauemmin kun nuorisot joutuu ootta etta pääsee ajaan mp tai kevarilla sillon ne vasta päästelee kunnolla hoyryjään ulos niin sillonhan ne kolarit lisääntyy että josse laki toteutuis niin ehkä noin jotenkin kävis. ootteko vähän eessamaa mielt??
onko kaikkien mielestä toi laki p***eest....

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenNo eipäs anneta vääriä todistuksia Pappa. Minä en lobbaa, ainoastaan vinoilen.
Mutta Enduron-lajiryhmä tulee lobbaamaan. Lobbaaminen on kaikille sallittua, mutta tosiaan ne v- ja p-sanat kannattaa jättää pois. Lajiryhmän syväkurkku puhui myös tuosta Liikenneministeriön keskustelupalstasta. Minulla ei ole linkkiä sinne, mutta varmaan joku on sen jo löytänyt.
Mutta, mutta, mutta pojat, pojat ja sie yksi tyttö se kielenkäyttö, näytetään, että me ollaan hienoja immeisiä ja hallitaan sanasto.
Voi veeee mitä kirjoitin, vaan sitä tarkoitin.
Paavo

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNiin kukahan se mahtaa olla se "lajiryhmän syväkurkku". Sille kurkulle voisi ihan laittaa terveisiä, että tässä on edessä sama homma kuin autopuolella: Offroad lajit kulkevat ihan omia teitään ulkopuolella kaiken AKK:n byrokratian. Kilpailut joissa on mukana baltit, venäläiset, ruotsalaiset ja suomalaiset ovat kymmenen kertaa suurempia kuin esim. MM-enska. Tämä kai on sitten tavoitteena myös täällä mopopuolella. Vai mitä Kurre ja kumppanit ??? Pappa vaan ???

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä on nyt kyseessä sen Suomen ainoan MM-mitalin tuoneen moottoriurheilulajin elämä tai kuolema. Paavo on ansiokkaasti jo hoidellut lobbausta, mutta se nyt ei ihan taida vaan onnistua täältä kansan syvistä riveistä, joita on myös se lajiryhmä. Kyllä se lobbaus pitää tapahtua ihan sieltä oikeasti opetusministeriön alaisuudessa työkseen virkaa hoitavilta ihmisiltä. Urheiluministeri Tanja Karpela on saatava puolustamaan omiaan. Se on ihan yksiselitteisesti hänen tehtävänsä, ja siihen hänet pitää "valjastaa" Suomen Moottoriliitto, joka "uhoaa" hallitsevansa jo kaiken moottoripyöräurheilussa. Sitten, jos joku nyt tietää sen liikenneministeriön sivun, johon juttua voi lähettää.... niin saattaa olla, että on viisasta ainakin jättää kaikki v ja p alkuiset sanat pois sinne lähetyistä teksteistä. Hyvää Joulua Toitottaa Pappa

Kirjoittaja: EETU HEINOItse en kyllä kyseistä asiaa ymmärrä.
Mopo kortin ajoin tänä kesänä ja piikkistä enskaa olen menossa katsomaan lauantaina ja kortistakin haaveilen jo.
Se voi olla totta että nuorilla tapahtuu liikenne onnettomuuksia mopolla ja kevareilla, mutta ikä rajan nostaminen.???? Ei ymmärrä! Sen tosin ymmärrän että tulisi oikein tiukat ajokokeet, joista selvisi vain harjoittelemalla jossain. Sillä itse olen siitä onnellinen että minulla on ollut joskus kauan sitten (12v) trial motskari, jolla tuli jotain opittua. Kuten jarrujen käyttöä ja sen käyttäytymistä. Ja voin jopa leuhkia että kertaakaan en ole ajanut kolaria. Kerran eräs nainen ajoi persuksille, muttei siinäkään mitään vakavaa tapahtunut... Sitä paitsi. Juurihan kevarikortin ajokokeita muutettiin! Eräs mikä olisi olisi se että mopon saisi vielä 15v, tosin ajokokeella. Kevarikortin saisi seuraavana vuonna, mikäli ei ole ollut syy pää kolareihin, rikkonut liikennesääntöjä, virittänyt mopoa. Tämän jälkeen olisi uusi teoria- ja ajokoe. Ajokokeessa tutkittaisiin henkilön ajotaidot ja mikäli sieltä löytyy moitittavaa niin kortti jää saamatta. Sama juttu olisi teoriassakin.

Koittakaa saada selvää, sillä nyt ei nappaa tarkistaa. ymmärtää sen ken ymmärtää!!!!

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenTuli taas puhelinsoitto, nyt ei ollut ns. virtuaalinen. Enduron-lajiryhmä on välittömästi huolestunut tästä ajokorttiasiasta ja on laittanut pyörät pyörimään, mukava sanonta motukkapiireissä!
Vaikutti siltä, että tämä asia on otettu tosissaan. Jos ymmärsin aivan oikein lajiryhmä tulee tiedottamaan kokouksestaan samoin kuin muutama viikko sitten Lajiparlamentista. Uskon, että täällä on myös silloin linkki, mutta varmuuden vuoksi seuratkaa myös: http://www.fin-enduro.com/.
Liitto on sittenkin muuttumassa, upeeta.
Paavo

Kirjoittaja: WILLIAM PEKKARINENjoo ei ooo nimittäin kia uutinen :D

Kirjoittaja: WILLIAM PEKKARINENtaa on nimittäin sillain sanotaanko etta vittu maista kun ne on kerta vähentyneet niin miks sitten ne aikoo muuttaa laKiA LOLZ

Kirjoittaja: WILLIAM PEKKARINENPITÄÄ OLLA JÄRKIPÄÄSSÄ EIKÄ JÄÄSSÄ NIIN EI TAPAHTUIS ONNETTOMUUKSIA
:D

Kirjoittaja: Miika SavoTurvallisuudesta ja onnettomuuksien vähenemisestä oon kyllä sitä mieltä että vaikka mopo-/kevari-iässä tulisi onnettomuuksia, voi moottoripyöräilyllä olla myös autoilukulttuuria parantavaa vaikutusta. Mopo-/kevari-iässä nimittäin usein päästellään ne isoimmat höyryt (vaikka kenenkään ei tietty pitäis edes silloin) ja autoiluun siirryttäessä on sitten enemmän kokemusta liikenteestä ja ollaan hieman viisaampia. No tiedä häntä onko näin mutta kuitenkin voisi olettaa...
Onhan 2-pyöräiset autoja onnettomuusalttiimpia kulkuneuvoja, mutta antaa ne toki toisenlaisen näkökulman liikenteestä. Tilanteiden ennakointi, mopon/kulkuneuvon käsittely ja autojen etulyöntiasema esim. kolaritilanteissa pistävät varmasti ajattelemaan, myös nuorta huolimatta ajattelun kypsyydestä. En tunne onnettomuustilastoja, mutta kyllähän yli 18-vuotiaat isommilla katupyörillä ajavat "hurjapäät" on niitä kaikkein vaarallisimpia tapauksia. Isojen pyörien ajo-oikeuden saamista voisi pikemminkin kehittää, mopo- ja kevariajokokeen läpäisyvaatimustason nostamisen lisäksi. Enkä näkisi myöskään, että MP-urheilua harrastavat olisivat kaikkein vaarallisimpia vaikka kilpailuhenki saattaakin jäädä myös liikenteeseen. Meillä on kuitenkin pyöränhallinta aika hyvällä tasolla.

Tilastot on muuten aika epämääräinen käsite, koska niiden paikkansapitävyys on aika kyseenalaista. Mitä todisteita on esitetty siitä miten onnettomuudet muka pienenevät jos ikärajoja muutetaan? Kyllähän isommat menopelit ne kaikkein pahimmat onnettomuudet aiheuttavat, eikä mopot tai kevarit. Ja jos moottoripyöräilyikä alkaisi vasta 18-vuotiaana, tietäisi se aloittamista heti suurella pyörällä eikä se varmasti näyttäisi hyvältä onnettomuustilastoissa.

Mitenkäs ison meren toisella puolen tää juttu on hoidettu - nuoret saavat ajaa jopa 16-vuotiaana, ja AUTOA! Vähän eri meininki.

Kirjoittaja: HENRY ELDei helvetti. kyllähän ne liikenne onnettomuudet noin vähenee. mutta mitä sitten tehdään kun nuoret juovat ja rellestävät siitäkin edestä mitä ennen mopolla/kevarilla ajoivat.

Kirjoittaja: HENRY ELDsiis alaikäisten onnettomuudet. tohon edelliseen viestiin lisäystä

Kirjoittaja: WILLIAM PEKKARINENvoi saatana miten ne ny tollain ala ikäisten paskat just olisin päässy aja maan 125cc luokassa enduro skaboissa ei wittu jos noin on niin ei ny juma

Kirjoittaja: Matias MertsalmiHurjalta kuulostaa. Jos nyt en ihan väärin muista, niin lähivuosina tilastot ovat kertoneet nuorten (olikohan 16-25v.) moottoripyöräonnettomuuksien vähentyneen, kun taas kortin aikoinaan kylkiäisenä saanneilla on eniten niitä vahinkoja sattunut. Eiköhän ne jossain vaiheessa kiellä kaiken yksityisen liikkumisen, kaikki liikkuvat kohta julkisilla välineillä. Harrastuksiakin luultavasti tullaan karsimaan, kaikki mikä ei ole hyödyksi Neuvosto-Suomelle kielletään tai tehdään mahdottomaksi ja moottoriurheilu on varmasti heti kieltolistan kärjessä.

Kirjoittaja: KAI-PEKKA SCHILDTkuulin saman uutisen mutta sen on vasta alku tekijöillä enkä usko sen tulevan vielä vuoteen voimaan.

Kirjoittaja: WILLIAM PEKKARINENonneks toi jutttu ei oo niin varmaa viällä mitähän käy jos on vaikka 16 uotias ja onse kortti jo niin otetaanko han se pois jos aik polliisi pysäyttää taijjos on 15 niin jos on jo mopo ja on kortti mitähän käy?

Kirjoittaja: WILLIAM PEKKARINENkyllä on kiva homma pakasta vedetty pyörä ja joutuu venaan 2 votta noh ei se mitää

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIMielenkiintoista! Käytännössä tämä tarkoittaisi ettei endurokilpailuja voisi aloittaa ennen täysi-ikäisyyden saavuttamista. No jotkut tykkäävät ajaa piikillä vanhemmallakin iällä :-)... Itseäni huolestuttaa se että millä annan ajonäytteen katsastusmiehelle kun ei ole kuin punakilpinen laite? Tuleeko herra lailliselle ajopaikalle tekemään inssiajon?

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASItse en kyllä laita pahaksi vaikka muutoksia tulisikin. Se lienee kiistaton asia että mopo ja moottoripyörä onnettomuudet ovat lisääntyneet viime vuosina. Syynä on tietenkin ajoneuvojen lisääntyminen mutta osaltaan kuljettajien ajotaito. Tuskin tämän foorumin lukijoilla ei tässä ajotaidossa ole ongelmia, mutta valtaväestössä on paljon niitä jotka lähtevät liikenteeseen huonolla ajotaidolla kun ajokortti ja oma palvaa halu kaksipyöräisen sarviin käy ylipääsemättömäksi.

Itsekkin opetin yhdelle pojalle mopolla ajoa kun oli saanut mopo- moottorikelkka ja traktorikortin ensi yrittämällä. Mutta kaveri ei osannut mopoa potkaista käyntiin saatika jotenkin hallita ajoneuvoa liikenteessä. Mutta lisenssi liikenteeseen oli. Sama koskee myös niitä entisiä moottoripyöräilijöitä, jotka haluavat saavuttaa uudestaan vapauden tunteen täytettyään 50 vuotta ja ostavat reilut 1000 kuutioisen moottoripyörän jalkojen väliin. Entinen moottoripyörän ajokokemus saattoi olla 20 - 30 vuoden takaa.

En ollenkaan laittaisi pahitteeksi että näille ajokokelaille järjestettäisiin ainakin ajo tai käsittelykoe kirjallisen suorittamisen lisäksi. Olen saamaa mieltä kirjoittajien kanssa siitä että ikävuoden nostolla ei tätä aisaa pelkästään hoideta, mutta uudistuksessa oli muitakin elementtejä jotka olisivat ihan harkitsemisen arvoisia. Minusta toinen hyvä uudistus olisi jos me vanhan, ennen vuotta 1995, ajokortin saaneet henkilöt eivät automaattisesti saisi ajaa minkälaista moottoripyörää tahansa. Näillekkin tulisi ajokoe ennen ajoluvan myöntämistä.

Ehkä tästä voisi myös seuroille syntyä uusi toimintamuoto jos seurat voisivat järjestää käsittelykoulutusta mopo- ja mootoripyöräkuskeille. Siitä voisi joku kolehtikin tipahtaa seuran kassaan.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo tuo aloitehan nyt oli aivan maltillinen ja odotettavissa. Vaan kiittäkää pojat onneanne, että Tanja Karpela ei ole liikenneministeriössä. Ajokortin sijaan lähtisi varmaan p*llit muusinuijalla uusitusta liikennerikkeestä ja joutuisi kuljeksimaan ympäriinsä vaaleanpunainen "aasi-hattu" silmillä. Kortinkin saisi heti 35-vuotiaana, koska silloin vasta onnettomuusalttius kääntyy laskuun ja muutenkin, kun tuo autoilu on sellaista "poikien hommaa"...

Kirjoittaja: Miika SavoNo joo ei tuosta Moottoriliiton osuudesta ollutkaan mitään puhetta. Ei siis syyllistetä ketään tahoa asiaan sen kummemmin. Mutta uutinen on kyllä aivan totta, enkä kuullut harhoja. Ihan MTV3:n kasin uutisista. Kai sen käsittelykin on jo aika pitkällä kerran siitä puhutaan jo uutisissakin... Kannattaisi kuitenkin tehdä peliliikkeitä Liitonkin puolella!

Kirjoittaja: Miika SavoEn huomannutkaan jonkun toimittajan kirjoittamaa artikkelia tästä kyseisestä aiheesta tänne OffroadPron palstalle. Ihan hyvä juttu.. Eiköhän mennä sinne liikenne- ja viestintäministeriön keskustelupalstalla heittään "läppää", jotta kaikkien mielipiteet tulee varmasti kuultua!

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenVaimo tuli ja säpsähdin hereille. Olin tainnut kirjoitella tänne unissani. Ei kait nyt kukaan valveilla ollessa voisi kuvitella Liitolla olevan kantaa Moottoripyörien Ajokortti-Ikään ja vielä keskustelevan Ministerin kanssa asiasta. No ei takuulla.
Unohtakaa nuo kaksi aikaisempaa kommenttiani. Nyt ollaan hereillä.
Paavo

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenTuli tuossa puhelinsoitto edellisen kommenttini jälkeen. Moottoriliiton kanta tähän ajokorttiasiaan löytyy tietenkin Liiton sivuilta, liitto on moottoripyöräväen edustaja tällaisissa tärkeissä kysymyksissä ja on ollut yhteydessä Liikenneministeriin. Ulkopuolisten ei kuulemma tarvitse asioihin puuttua. Ovat Liiton hoidossa 100%.
Anteeksi.
Paavo

Kirjoittaja: jouni simonenei huolta.
katsokaas mp-kauppiaat yhdistys tulee pitämään huolta että tuollainen lakiehdotus ei mene läpi...siihen loppuu mopojen myynti (kuka 16v- haluaa ajaa mopolla ?) ja kevarit jää kiinaan ja japaniin (kuka 18v- haluaa kevarin (15hv) jos saa ajaa iskän gti:llä (vaikka 500hv) ?

että turhaa pullistelua joltain dorkalta hallintonaiselta.....pitäähän kaikkien jotain puhua ja kirjoittaa lämpimikseen....hahhahaaa.

olisiko tälläkin huhulla yhteys jälleen kerran puheenaiheena olleissa (lehdissä ja mediassa yleensä) kuolemantapauksissa 2005...?

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenKuulin jostain, että uudistuksen kovimpia kannattajia on Moottoriliitto. Tietäisi selvästi vähemmän hommia Liitolle, voisivat keskittyä oleelliseen. Olisko ollut jopa niin, että Liiton ehdotus motukan alimmasta ikärajasta oli 25v? Politiikot olisivat kuitenkin hieman kavahtaneet tätä.
Paavo

Kirjoittaja: AKI IMMONENToivottavasti toi uutinen on vitsi....Vai onko joku 70 - 80 luvun byrokraattijengi sulatettu syväjäästä,(jos toi on totta, toivottavasti ei). Muutenhan juuri kukaan ei ajele kevarilla enää tulevaisuudessa ja autoiluinnostuksen jälkeen ajaa sitten suoraan isonpyörän kortin ja sehän se on turvallista....Kielletään kaikki, nostetaan ikärajotuksia tai ainakin nostetaan kustannuksia lisää," kyllä se siitä ":(

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENon toi kyllä tavallista touhua, että kevari vasta 18v. häviääkö se pikku-A hommeli pois? vai saako sitte ajaa isoa pyörää vasta kun alkaa "keski-iän kriisi"? Tääkin on varmaan liikennesäännöistä piittaamattomien mopopoikien ja nakkikioskeja kiertävien "supergisakatukotariheebojen" syytä, ainakin osaksi. Paha juttu tää on endurolle, mutta minkäs sille voit jos noi sillai päättää :(

Kirjoittaja: Miika SavoYksi pointti lainsäädäntömuutoksessa oli myös ajokortin ajokokeen vaatimustason nostamisessa. Miksei asiaa voisi hoitaa vain tätä kautta eikä ikämuutoksella?
Mielipiteet näissä poliittisissa asioissa on niin kinkkisiä.. Onhan siellä Arkadianmäellä toki meistä "parhaat ja pätevimmät", mehän heidät sinne ollaan valittu.
Kattokaa nyt MTV3:lta pressaväittelyä, niin saatte kuulla miten meillä Suomessa toimitaan..

Kirjoittaja: Jukka OittinenKyllä ja ihan hanurista muutenkin.Liikenneonnettomuustilastoja saadaan ehkä tällä paremmaksi, mutta muut asiat vastaavasti huononevat.Esim nuorten väkivalta-, päihde- ja rikostilastot..Ei järjen häivää...HYVÄ SUOMI taas kerran jos näin päättävät.