Keulan säätöä?

Kirjoittaja: Nikkanen EeroVaikka olen piakkoin miljoonatta vuotta satulassa,en ole oikein saanut otetta nykykeulan säätöihin.Varikkopuheissa yksi jos toinenkin pähkyy samoissa ongelmissa.Pyörä on 03 Kotka,ja keula toimii nopealla röykkyisellä radalla kaiketi ihan ok,mutta ajettaessa hitaassa kivikossa,on keula pehmeä ekat 15cm,jonka jälkeen kivikova.Lyö käsille,eikä kulje suoraan,alkaa pomppia sivusuunnassa...Simmata pitäisi sanoo nyt yksi jos toinenkin.Mutta kuinka se käytännössä tehdään,ja kannattaako samantien antaa ammattilaiselle?Juttuja olen kuullut,että "ammattisäätäjänkin" jäljiltä ollut aivan mahdoton..Prikkoja siis pois,tai eriasemiin,mutta millä kaavalla.Haussa olisi keula,joka jättäisi pohjaamatta painavan harrastelijan pahimmat singahdukset,mutta toimisi ehdottoman nöyrästi kivikoissa,ja juurakoissa.Täten säästäisi kuskin puutuvia voimattomia käsiä,ja jättäisi muutaman "ohhoh";n pois ajorupeamalta....Ja edelleen neuvot kelpaisivat säädöistä sileämmille lumispooreille....Kiitos...

Kirjoittaja: Alar MozolevSemmoinen linkki: http://www.favoroffroad.ee/eng/index.cfm
Ei se hirveää rypimista ole, virolaiset kun ovat vähän laiskoja ja täällä semmoista Päitsin kaltaista miehen sisun mittausta ei järjestetää. Meikälaiset ovat vähän enemmän crossihullua kansaa. Pienestä harrastajmäärästä riipumatta 4 kaveria MM-sirkuksessa mukana.

Kirjoittaja: Alar MozolevNo hei Sirkku!

Tallinnan liepeillä järjestetään aina 2 kerta vuodessa semmoinen endurocross kaltainen kilpailu, missä Suomalaisista on mm. käynyt myös Tommi Mäkinen :).
Ei muistakseen naiskuskeja ole ollut, elikä sulla olisi mahdollisuus olla se ensimmäinen ja se on muutenkan hieno tapahtuma.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONjaa...ei siis ole ollut naisia, eli onko se jotain (inhoamaani) totaalista rypemista...? Ellei, niin mikas siina. Jos tapahtumasta on esim. nettisivuja, niin laita ihmeessa linkkia.
Rakkaalla miehellani kun on eestikin hanskassa niin etta aksentin takia kay ulkoeestilaisesta, niin mika ettei, saattaisi nimittain olla etta saisin koko perheen innostumaan. Ja mikas sen mukavampaa kuin saada tasta harrastukssta vahan "koko perheen juttua".
Niin ja ihan mielusti myos kokemuksia/kuvausta k.o. tapahtumista...
::::::::Sirkku

Kirjoittaja: Timo LieskoskiKiitoksia, kysymällä asiat selviää.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAlar!
Mika tuo "tule jumakauta muuten kevaalla Tallinnan Offroad-kilpailulle" oli???
Mika se on ja miiksi sanoit noi? Jotai, oh, miinaa pikkupyoralle vai ;-)

Kirjoittaja: TIMO UNKURINo jos vakavissasi kysyt, niin katsoppa vaikka näiltä Öhlinsin sivuilta periaatteet sagin mittaamiseen. http://www.ohlins.com/pdf/07251-02.pdf .
Jos sinulla on pyörän käsikirja niin sieltä selviää samat asiat.
WP:n PDS:n iskarissa painuma pyörän oman painon alla (pyörä pukilla-pukilta alas) 35-40mm, ei saisi olla alle 35mm! (on perusteltu mulle).
Painuma kuskin kanssa (pyörä pukilla- pukilta alas, kuski päälle) vähän maun mukaan 90-...105..110mm.
(Jousen esijännitys (vapaa pituus-kiristetty pituus) pitäisi osua muistaakseni välille (katso käsikirjasta) 4-6...max 10mm.)
Jos et saa painumaa säädettyä noihin arvoihin jousellasi , niin taitaa olla jousen vaihto edessä. ( stanu jouset tarkoitettu 70-80 kg varusteineen painaville kuskeille (ainakin isommissa peleissä, piikistä en tiedä).
Sillä näkyvällä kierteen pituudella ei ole merkitystä, (jousiakin on erimittaisia).

Kirjoittaja: Timo LieskoskiKun täällä nyt noin kovaa jousista ja iskareista väännetään niin auttakaahan iloista amatööria hiukkasen.
Eli pyörä on -02 125sx, mittasin "sagin" eileen ja se oli n120mm. ja eikun jousta kiristämään.
Sain kiristämisen jalkeen mitaksi n95mm joka ymmärtääkseni on ihan ok?
MUTTA jos oon homman ymmärtänyt oikein niin iskarin "näkyvä kierreosa" ei saisi olla liian suuri, nyt kierrettä näkyy ehkä 25mm, kuuluuko tämä mitata ja mitä siitä selviää,
Onkohan edessä jousen vaihto? jousi on alkuperäinen.
Ja elopainoa ittellä hulppeat 95kg.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVarmuudella ainakin siita pyorassa jonka sitten lopulta ostin oli paikallaan tehdas-asenteinen jousi. Tilalle ostamani loysempi jousi tuli Racing-Biken kautta Itavallasta Tampereelle ja tilasin sen nimenomaan jousivakion mukaan, eli "-02 puolikkaan nelarin loysin mahdollinen jousi, pitais olla 75-82% alkuperaisesta jousivakiosta...ahaa, ai se on loysin, no kai se taytyy vaan sit tyytya siihen 87%:iin...".
Jousi tuli viikossa ja kyllahan silla parjasi. Olihan se takaapaa sen jalkeen ihan eri lainen, lakkasi pomppimasta ja sai paluuvaimennusta vahan loysata/ei enaa pakannut ainakaan mun ajolla.
Ja mita muuten tohon PDS:aan tulee, niin minusta se koko prosessi on paremmin hanskassa etenkin ali- tai ylipainoiselle kuskille tolla linkuttomalla systeemilla. Noissa linkkuvarkeissa on hyvin usein se kiusallinen piirre, etta progressiisvisuus tulee voimien varsista/vipusuhteista ja kevyella kuskilla jos saakin sagit kohdalleen, niin liike ei sitten kuitenkaan ylla ikina lahellekaan pohjausta. Tai, mina siis en ole viela yhtakaan muun laista linkkuviritysta tavannut, ainoa missa rakenne toimii on tuo nykynen temmi, mutta sehan on tehtykin mun kokoluokan ihmisille.
Olishan vaan hyva, etta tahankin saisi jonkun selvyyden. Vaikuttaa tassa vaiheessa todella vahvasti silta, etta noissa PDS:ssa on nyt ollut sitten ihan sekaisin vuosimallista riippumatta noita merkintoja. Toisaalta kun en enaa ole kotaria hankkimassa, niin enpa jaksa nahda yrk-maahantuojalle soittelun vaivaa...

Kirjoittaja: Alar MozolevNo hei Sirkku, älä nyt pillastuu :). Voi olla että olet oikeassa, mutta oletko varma, että tuo jousi on juuri 02 mallisen tarkoitettu, kun PDS perä on kotareissa jo vuodesta 98 alkaen. Ainakin mun tilamaani jousessa ei ollut jousivakiomerkintöja. Tiedän sen siksi, että halusin pehmeämmän jousen ja vahingossa tuli tilattu samalla jousivakiolla, mutta 10 mm lyhyempi jousi (kun PDS numero oli kuitenkin pienempi). Ei sitä ennen huomanut, kun jousi oli jo pyörässä kiinni ja sag ihan sama, kuin alkuperäisjousella. Periaatessa esimerkiksi PDS0=PDS5, mutta on vain lyhkäisempi. Muuten, jos sa olisit katsonnut mun lähettämäsi linkkiä, niin sa olisit huomannut, että PDS1, PDS2 ja PDS3 on vousimallin

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENNo parempihan se on(-04exc). Ei tarttenu heti simmitellä. Mutta hiekalla kunnon pateissa saa pohjaamaan. Ja vauhdistahan se tietysti johtuu. Mutta mulle ainakin ens kesäks progressiivinen jousi ja Skogin simmitys. Kyllä mä jo kerran kokeilin nollanelosen stanu iskariin progressiivista jousta, ei ollu hyvä.

Kirjoittaja: Alar MozolevTrakistakaa paikasta.
http://www.motofiches.com/sites/TYRBUW/default.asp?cs=&mk=KTM&cc=&ml=

Ja Sirkku sa olet muuten täysin väärässä: 02 mallisten kotareiden takajousessa on vain PDS#-pituus merkinnät, eli jousivakio ei ole merkattu. Tiedän varmasti, kun tilasin omaan pyöränsä kesällä uuden jousen. Tietäkö muten kukaan, miksi ainakin 02 mallisin kotareihin tehdään jousia kahdella pituudella (ainakin 125 mallisen) eli 260 mm ja 250 mm, kun jousien vakiot ovat lähes samat.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOAinakin sen perusteella mita noissa jousissa oli maalattuna ja mita maahantuojalta kerrottiin, on tuo arvo se jousivakio jouston alussa.

Ja Alar: Mulla on silmat paassa ja niista on yhteys aivoihin, toisin kuin sinulla tai muilla tuntemillasi ihmisilla kun on kerran otsaa vaittaa etta olen vihjaamallasi tavalla vaarassa asiassa jota juuri katsoin.

Kirjoittaja: TIMO UNKURINo Sirkku, jos toi mun juttu oli mielestäsi kuitenkin osittain potaskaa niin kerroppa miten näät siitä epälineaarisesta jousestasi jousivakion jos siinä on merkintä 71/260? (jousivakio epälineeaarisessa jousessa on muuttuva).
Tuomakselle: -04 iskarissa on muutakin muutoksia kun lineaarinen jousi, eikä se mulla ainakaan "lyö helposti läpi" , (mutta sehän onkin vauhdista kiinni). Mun mielestä -04:sen jousitus on paljon parempi kuin vanhemmissa malleissa jo vakiona.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPiti oikein kayda tallissa tarkastamassa.
Tuo nyt talliin jaanyt lienee 63/260 ja taisi siis olla se tehdasasenteinen 71/260 eika 91 kuten aiemmin muistelin. Ja manuskan seka maahantuojan mukaan se on PDS6-jousi. Noissa kaikissa oli tasmalleen samat merkinnat, katsoin niita koska se takapaatuntui jokaisessa aina uudelleen ja uudelleen kauhean kovalta, tietty niin tallaiselle keijulle.
Nuo Timon ilmoittamat k=a...b arvot ovat kylla laskenallisesti ihan mahdollisia pienella erolla nousussa, joten ei ilmeisesti sittenkaan kaikelta osin potaskaa, sorry siita.
Mitenkas Eero, onko tama nyt heittanyt ihan volttia vai oletko saanut tasta jotain irtikin...?

Kirjoittaja: TIMO UNKURIHei Sirkku, kyllä mä yritin nyt tässä harvinaista kyllä pysyä asiassa. Mulla on tossa tallin nurkassa jäänyt jousia 98-03 kotareista ja niissä kaupasta saatavissa lukee vaan esim. PDS6 265, eikä jousivakiota. Mutta kun olen pistänyt alkuperäisen aina pyörään kiinni sen myydessäni niin voi tosiaan olla, että uudemmissa oli jousivakio painettu jouseen, en enää muista , mutta ei ollut tarkoitus puhua potaskaa. Mitäs niissä sun jousissa sitten lukee?
Noi mun PDS jouset on kyllä epälineaarisia, niinkuin taulukko sanookin esim. PDS6 = 71,5-90,5N/mm.
(-04 jousessa lukee 250 88 ja se on lineaarinen)

Kirjoittaja: Rimpiläinen Karino minkäköhän painoiselle se 250 88 on sopiva, ja mikäköhän olisi 100kg jäppisen jousi näissä 2004 malleissa

Kirjoittaja: TIMO UNKURISun pitää Kari kysyä Racing Bikesta, tää omistajan käsikirja ei kerro tosimiesten jousista mitään ( taulukko loppuu 90 kg), mutta seuraava jäykempi on 92 N/mm. Toi vakiojousi on vaan tälläsille poikasille 70-80 kg väliltä. Ja 88 oli vakiona 250 EXC 2t.

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENOn niin mielenkiintosta että haluan myös sanoa jotain. -01 kotareissa oli vielä takajousen merkintä mallia PDS ja numero. -02 eteenpäin on orkkiksissa myös newtonit mainittu. Ja Progressiivisen jousen (ainakin -02/-03ktm) kierre on yläpäästä tiuhempi, josta se myös ennemmin joustaa. Olettaisin että myös karkaisun kovuudella on merkitystä jäykkyyteen, koska ei se yläpäästä ohkaisempi ole.
Ja -04 kotareissa on ainakin -02 ja -03 malleihin verrattuna pehmeämpi alusta. Johtunee ainakin lineaarisesta jousesta takapäässä( joka lyö helposti läpi) ja pienestä keulan simmityksen muutoksesta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuules nyt Timo, tapoihini ei kuulu vaittaa jotain mita en tieda, joten katsoppa itseasi peiliin.
Omassa -02 KTM 250 4-T:ssa oli mainitsemani merkinnat ja samoin siihen tilalle ostamassani UUDESSA ALKUP. jousessa. Myos -03 vastaavassa nelarissa ja katsomassani -02 400 EXC:ssa oli merkinnat tasmalleen samoin.
Joten, ala viitsi, pysy asiassa ja sanomallasi on paljon enemman arvoa kun todella tunnut monesta asiasta todellisuudessakin paljon tietavan.

Ja sitten viela sen verran, etta yleensa, huom. nimenomaan yleensa, kierrejousi on lineaarinen ellei nousu tai halkaisija muutu paasta paahan kuljettaessa. Toistaiseksi en muista tavanneeni muulla tavoin tehtya epalineaarista kierrejousta ajoneuvoissa. Vahaista epalineaarisuutta olen tahan mennessa tavannut kaikissa kapistelemissani mopojen jousissa, l. 2-6mm ero halkaisijoissa paiden valilla.

Kirjoittaja: Rimpiläinen Karimitä eroa on pds4 vs. pds8. ja loytyykö mistään taulukoita jousen numero vs kg?

Kirjoittaja: TIMO UNKURIPDS+n:o on progressiivinen jousi esim. PDS4= 85-111N/mm ja PDS8=81-99,5N/mm.
Uusien (-04 mallien) jouset on lineaarisia esim. 250 2T EXc:n on 88N/mm.
Näitä uusia jousia tuskin kannattaa laittaa vanhempiin iskareihin , koska sisäkalut on erilaiset. Vanhoissa progressivisuutta hoideltu enemmän jousella, kun uusisssa neulan pituudella.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIJäi tuossa edellä vielä sanomatta , että vasta uusien lineaaristen (-04) jousissa on tuo jousivakio (esim 250 88 = 250 mm pitkä ja jousivakio 88 N/mm) suoraan painettu jouseen.
Vanhemmissa (progressiivisissa) lukee PDS+no joka pitää katsoa taulukosta miten jäykkä se on.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPDS6 on se vakiojousi ja ykkonenkin lahempana 6:sta kuin 0:aa arvoltaan.
Soitto RacingBikeen, ehdotat haluamaasi jousivakiota ja he katsovat mika on lahin. Siina jousessa nayttaa uusissakin olevan samalla lailla luku, joka kertoo jousivakio/pituus -arvot, siis mustat numerot valkoisessa jousessa. Ei pitaisi olla vaikeaa.
Tuo 0.46kg/mm eteen kylla kuulostaa aika jaykalta, originaali on 0.42 ja jaahan jollain .44:lla sitten varaa passata silla oljypinnan korkeudella.
Kannattaa Eero soittaa tuolle skogille, sen jalkeen ei enaaitsekaan ole varma mita tuli tehtya missakin valissa :-)
- Kiitokset Arille vaan ja ps. meni vahan keulat sekaisin, mutta ehka jatkossa paremmin kun ei vaihdu pyora (toivottavasti) enaa jatkuvasti...

Kirjoittaja: HANNU LEHTINENLaita PDS4 (kokemusta on) tai PDS8. On myös olemassa PDS XL, joka taitaa olla_tosimiehille_ (Eero?). Keulaan 4.6 vieterit. Jos tuntuu kovalta, laita toiseen putkeen stanu jousi...

-H

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOhjekirjan mukaan se esijannitys on 4 tai 6mm ja maksimi siina olisi 10mm paikkeilla, tosin perustelua sille en varmuudella tieda, teknisista syista kyseessa voisi olla jousen vasymisen ilmeneminen esijannityksen kasvattamisen tarpeena.
Esijannityksella saadat sen sag

Kirjoittaja: TIMO UNKURISanoisin Eero näin perstuntumalta, että jos laitat 160mm öljyä ja kliksut auki niin varmasti keula tuntuu pehmeältä hitaassa kivikossa mutta pohjaa kovemmassa nopeudessa suuremmassa patissa niin että ranteesi on solmussa ja kotarisi lähtee maata kiertävälle radalle.
A.Skogin puh. on 050-5111920.

Kirjoittaja: Rimpiläinen Karimikähän olisi sopiva pds jousi 100kg kaverille?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO;-)
"Olipahan oivallus kokeilla ajaa ilman ilmaruuveja, mutta mitäköhän olis kuskit testeissä sanonut kun olis lasit ollu heti öljyssä."
;-)
Siis ihan mukava hymyilla tyopaivan lomassa vahan...
Tama minun harrastaja-oivallus olisi ehka vahan liikaa...hmmmm...sellaiselle, jolla iskarit kayvat kivien valissa, mutta tapit pysyy vakiotasolla...

Unohtakaa. Mulla se toimii, mutta ajankin vain pienen patkaa omaa nopeuttani, siis sellaista jolla jaa Koskisen Tarustakin 25% ja monista miehista paljon enemman...

Kirjoittaja: Nikkanen EeroVilkkaudesta päätellen en ole ongelman kanssa yksin.Tosta nyt pitäis seuloo jotain järkevää.Muuan hyvän Kotarikokemuksen omaava ystävä soittikin,ja antoi säätelylle aloitusohjeet,eli WP;n vitosta sisään ja pohjatun putken yläreunasta öljypintaan 160mm tyhjää,sen ohjekirjan ehdottaman 110-130mm;n sijaan,ja edelleen kliksut lähes auki.Koitetaan tätä,ja ellei auta, ottaisin mielelläni Ariin yhteyttä,jos jostain löytyy(muistaakseni jossain edellisissä keskusteluissa oli)puhelinnumero....Samaan syssyyn heitän kyllä vielä jatkokyssän.Eli jos perän pitäisi pudota kuskin painolla 90-110mm,niin oman pyöräni jousi on senverran kireällä ettei pelin omapaino pudota perää kuin 20-30mm,kun kuulemma pitäisi pudota 40mm.Jäykempi jousi siiskö,niinkuin Hanuri jo neuvoikin?Mistä saa,ja onko arvokas?
..Epäilen olevani kyselyiässä...

Kirjoittaja: Ari SkogHyvä Sirkku!
Parinkymmenen vuoden kokemuksella alan huipulta ja ollessani ollut jousitus projekteissa mukana siitä asti kun niihin on budjetit annettu, voin sanoa että pystyn kertomaan diagnoosin avulla mitä kannattaa tehdä. Diagnoosin tulkitseminen ammattilaiselle on yksi tärkeimmistä asioista ( gurut ovat tietääkseni jotain poppamiehiä, joita on olemassa ihmeen paljon).
Öljymäärän vähentäminen on kyllä helpoin vaihtoehto alkaa pehmentämään, mutta jos se ei auta on ryhdyttävä muihin toimenpiteisiin ja kyseiseen keulaan kyllä tarvitaan settingin vaihto.
Lyhyesti kerrottuna simmityksen tarkoitus on kontroloida öljyn virtausta, johon vaikuttaa suurimmaksi osaksi iskun nopeus.
Jousitusta säädettäessä on tottakai otetteva huomioon jousen jäykkyys/esijännitys/öljymäärä ja muut öljyn virtaukseen vaikuttavat tekijät, sekä kuljettajan paino, ajotapa + vauhti.
Olipahan oivallus kokeilla ajaa ilman ilmaruuveja, mutta mitäköhän olis kuskit testeissä sanonut kun olis lasit ollu heti öljyssä.
Jos tarvit apua siinä sun temmin keulassa niin otapa yhteyttä.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIKannattaa Eero kiikuttaa se keula (ja samalla myös takaiskari) alan ammattilaiselle, Skogin Arille. Tulet yllättymään, miten hyvä jousitus Kotarissasi sen jälkeen onkaan.
Ei alkuperäiset (muutkaan iskarit) parane, niin että toimisivat sekä patikossa että kivikossa, shimmejä pois heittämällä tai niiden järjestystä vaihtamalla, kyllä niihin tehdään aivan uudet settingit.

Kirjoittaja: Jani Vuorela"Oletko keskittänyt akselin oikein keulaputkiin nähden?"

Väännätkö minulle rautalangasta :)

Kiinostais kaikki aiheeseen liittyvät niksit.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIskarigurulle kysymys:
Kuinka pystyt em. diagnoosin perusteella sanomaan varmuudella, etta shimmitys ratkaisee ongelman? Ilma toimii progressiivisena jousena siella iskarissa ja mita suurempi on tilavuus-suhde keula yla-/ala-asennossa sen progressiivisemmin. Toki, yhdessa suuren kuristuksen/ suuren tarvittavan paine-eron kanssa ymmarran hyvin, etta shimmitys vaikuttaa myos alueella, jossa ilma ei viela vaikuta ja silla saadaan oljyn pinnan korkeuden kanssa mallattua esim. alkujoustoa jaykemmaksi ja keskialueelle pehmeytta. No, tasta toinenkin kysymys: Ei valttamatta tanne, mielellaan esim. sahkopostiin, ettei kenekaan tarvitse narkastya...millaisista purkauskertoimista noissa shimmeissa puhutaan ja minka suuruisia niiden shimmien jousivakiot kaytannossa ovat enduro/MX- pyorissa (toisiinsa nahden, seka lukuarvoina) ja osaisitko kertoa jotain tuosta pyorani keulasta?
No, alkup. kysymys lahinna siksi, etta minusta sen ensimmaisen 15cm pitaisikin olla aika pehmea, mutta koko ajan progressiivinen, joten ajattelin, etta ehkapa Eeron kannattaisi ensin kokeilla helpompaa/vaivattomampaa tapaa. Enka todellakaan tarkoita ajelua ilman ilmaruuveja sen enempaa kuin joku 2-300m kivikkoa, kuka nyt haluaisi iskareidensa sisaan likaa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEero, et valttamatta tarvitse shimmitysta, kokeile ensin:
Ilmaruuvit hiiteen ja kerran yksi ongelmakivikko lapi.
Jos toimii paremmin, niin paasta puoli desia oljya pois kummastakin etuputkesta.
Itse jouduin vaihtamaan loysemmat jouset, eli ongelmana ohella oli
kovuus lapi sen pienen alueen minka liikkui.
Ne shimmilevyt olivat ainakin minun nelarissani niiteilla paketissa, mutta nekin
saa tehtya, en tosin kokeillut, mutta mielestani sinne mahtuu niitin tilalle sellainen ruuvi+mutteri-paketti, jossa "mutteri"-osa menee siis niitin reikaan ruuviosan ymparille, tietanet mita tarkoitan. Asian tehneet neuvokoon.
WP:n 4042:ssa oli alhaalla kaksi samanlaista isoa shimmia ja toisen vaihto ylimmaiseksi (eli poisto toiminnasta) ratkaisi ongelman sen jalkeen kun oljyn vahentaminen ja loysemmat jouset eivat olleet viela kyllin auttaneet.

::::::::Sirkku
ps. Paiolin UDS:n (-02 valikoko-TM) shimmitysta tehneet, neuvokaa, en enaa millaan jaksa opetella joka hiivatin keulaa itse purkamalla...ongelma on vahan sama kuin eerollakin, mutta shimmitysta ei valta millaan.

Kirjoittaja: Ari SkogSimmitys on vaihdettava. Öljymäärän vähentäminen ei auta, eikä kannata ajella ilman ilma ruuveja jos ei ole paljon heittareita. Ota yhteyttä niin voin auttaa.
Ari

Kirjoittaja: HANNU LEHTINENEero, painele WeePee kauppaan ja hommaa jäykemmät jouset (tai yritä vaihtaa joltain SX:n jouset) molempiin päihin. Mittaa se persheen "vajoama" koska vaikuttaa mm. keulan käyttäytymiseen melko lailla. Kotarisi jousitus on mitoitettu 70...80kg "standardijätkälle", johon ainakaan näyttämän perusteella ET todellakaan lukeudu ;P. Simmiprikkoja vaihtamalla saa aikaan mutta hommaa kaavat oikein; tässäkin pätee laki että on yhtämonta kuskia kuin on shimmauksiakin. Sinuna kuuntelisin sellaista kaveria referenssinä, jonka ei tarvinne käydä myöskään puntarilla neuvolassa...

-H

Kirjoittaja: Jani VuorelaAntakaahan mullekkin samalla vinkkejä. Punakilpi RM 125-98. Keula ajo-ajolta jäykentynyt. Aluksi keulan joutuu voimalla runttaan alas, sitten joustaa hitusen. Eli aikas jäykkä, ja liikkuu vähän "töksähdellen". Ajattelin että jos itse koittaisin ensin vaihtaa öljyt, että auttaisikohan??
Tarkoitus kyllä kevääksi huollattaa oikein liikkeessä, mutta nyt olisi tarkoitus talveksi satsata huoltoraha piikkirenkaisiin :)

Kiinnostaisi vielä öljyn määrä, ja hyvät vinkit.

Kirjoittaja: teemu rintalaoletko avannut ilmaruuveja koskaan?

Kirjoittaja: Jani VuorelaMonesti :)

Kirjoittaja: PETRI LEHTO terve! Oli ilo huomata etta em. keskusteluun otti osaa henkilo jonka ammattitaito on todistettavissa tuloksin.Georges Jobe,Joel Smets,Shayne King,James Dobb,Kari Tiainen.Juha Salminen,Shayne Watts ja Petteri Silvan ovat kuskeja jotka ovat voittaneet yhden tai useamman MM-tittelin kaverin tekemilla jousituksilla.kyseessa siis herra SKOG. Lista muista kuskeista on aika vahva, esim. Pit Beirer,Kent Asplund,Niko Kalatie.

Kirjoittaja: SEPPO LEPPÄNENOletko keskittänyt akselin oikein keulaputkiin nähden?