Ketjurasvoista

Kirjoittaja: make savolainenHyviä ja huonoja kokemuksia eri ketjurasvoista?? Mitä porukka käyttää??

Kirjoittaja: MIKKO LEHTONENkannattaa ottaa ketjut pois ja pistää ne kippoon missä on huoneen lämpöistä vaihteistoöljyä 80/90 yön yli. riiputtaa ylimääräiset pois ja pyyhkiä pois.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMua kiinnosti tuo purkki, mikä lämmitetään ja ketjut upotetaan sinne. Onko semmosta enää markkinoilla? Tuntuis aika fiksulta laittaa vähän jämeämpi voitelu sinne tapin ja rullan väliin.
Tuli muuten kesällä itsellekin vastaan tuon tapanen voitelusuositus, tosin se ei ollut likaisiin/vaativiin käyttöolosuhteisiin.

Kirjoittaja: jouni wallius

moro

meeh ny pkele laittaan osia tiskikoneeseen.muija ku tempasee koneen auki
ja siin köllöttää jaavan kaasari sun muuta roinnaa ni tiä sitte kui käy.saa autotallia ainaki kaks viikkoo,ulkoruokintaa.on siinäkin tiätty etunsa,saa olla siel rauhas?

Kirjoittaja: TIMO LAINEMikko veit sanat suustani,olen samaa mieltä kanssasi, ketjulukko auki ja ketjut yöksi öljyyn ja naulaan valuun ylim:öljyt pois toimi ainakin ennen O/X ketjuja.

Kirjoittaja: TEEMU RAUHALA

Moi vaan kaikki ketjun rasvaajat :)

Moni tuntuu olevan vanhan aikaisten rasvausten kannalla.
Itse olen ajanut monta vuotta syntetisellä vaselinilla (HHS-2000), ikinä ei ole ollut ogelmia voitelun suhteen. ainoa nekatiivinen puoli on hiukan sotkee, mut onneks on painepesurit :)
tällä uudella dry-lubella en ole ajanut kuin kerran, hyvin tuntui tuokin toimivan.
eikä sotkenut yhtään.
Sen verran tiedän, katupyörällä on ajettu 1700km yhdellä voitelulla.
Tietysti on hyvä muistaa, kummalta puolelta ketju voidellaan.

Kirjoittaja: Jukka OittinenSamoilla X-rengas ketjuilla voi ajaa kahdet rattaat(ite ainakin).Ketjut eivät juurikaan viru,mitä nyt eka ajon jälkeen kiristellään kun tehdasrasva on tursunut välistä pois.Suurin murhe on juuri siinä kun ketjun keskirulla kuluu sisäpinnalta väljäksi ja rupeaa heilumaan..ja se heiluva rulla syö sitten rattaat nopeasti p aska ksi.Ei kai sellaista rasvaa ole olemassakaan joka kestäisi esim. tunnin pyörivää liiketta sekä rullaan aiheutuvaa painetta...Aikanaan keiteltiin renkaattomia ketjuja vaseliinissä, mutta se työlästä ja aikaa vievää touhua.

Kirjoittaja: MIKA PIRTTIKANGASkuiva tefloni on kokeiltu ja hyväksi havaittu ketjuissa.
on aika hinnakas mutta kestää ajossa eikä kerää paskoo sekä erittäin helppo pitää puhtaana.
suoraa myös ruosteelta jonkin verran.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääHarri kyseli "virallista" tietoa. Klelpaako "viralliseksi" tiedoksi ketjuvalmistajan suositus?

Regina: 80W90, pensselillä. Yllättikö?

Paljon siistimpää kuin sinappipullosta valuttaminen. Pensseli myös pyörittää rullia ja öljy tunkeutuu paremmin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaKiitokset Timo,
ei suoranaisesti yllättänyt. Voisi hyvin olla, että etenkin X- tai O-maailmassa vaihteistoöljy on oikea tuote. Sen pysyvyys on tietysti oma tarinansa. Saksalainen Heinrich Bönsch toteaa kirjassa kauniisti, että suojaamaton ketju on "teknistä barbariaa", vaan minkäs teet. Tässä on vain kärvisteltävä sprayn tai 80W90:n kanssa. Ketjurullan ja rattaan väli on varmaan joka tapauksessa suurimman osan ajasta voitelematon.

Kirjoittaja: Harri VanhalaPiti vielä lisätä, että uunin lisäksi toinen kotitalouskone, jonka käyttöä suosittelemme, on astianpesukone. Se soveltuu osien pesuun. Erityisesti magnesium-seoksiset osat ja tiskikonekemikaalit ovat hieno kombo. Kaasarista ei ole jäljellä kuin O-renkaat ja suuttimet huolellisen tiskin jälkeen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTarvitaanhan sitä tunkeutuvuutta öljyn saamiseksi sinne rullan ja tapin väliin. Olisi varmaan myös hyväksi, ettei se rullan sisäpintakaan pääse ruostumaan.
Itse olen funtsinut asian niin, että ulkopuoleltakin nuo on rasvattava, ettei sielläkään paikat ruostu ja tiivisteet pysyvät mekaanisesti ehjinä. Optimi olisi siis varmaan saada niihin ketjuihin aina yhden ajokerran vaivoin kestävä likaa keräämätön "pinnoite".
Kuomitustilanteeseen joku GL-5 varmasti sopii hyvin, pitäisi vaan saada sitä tulemaan koko ajan lisää jostain automaattirasvarista, eli ei ehkä sittenkään sovi olosuhteisiin. Kuraisissa olosuhteissa ei tosin mistään tökötistä ole ajorupeaman lopuksi ketjuissa enää jälkeäkään. Ainoa muisto on ne pesun jälkeenkin swingistä, vanteesta, yms. löytyvät kaiken lian keränneet roiskeet.

Kirjoittaja: make savolainenManu Hakola,

Toi oli ihan varteen otettava juttu, kiitos siitä. olen kuullut parin muunkin ajajan käyttävän tollasta 80/90 vaihteistoöljyä ketjuissa. Nyt vaan jos usealla on kokemusta kyseisestä ja positiivisia mietteitä tästä niin kaipa tuota kannattaa jo itsekin kokeilla.

Kirjoittaja: LASSE YLÄ-KUJALATuohon vanhoihin ketjujen voitelukeinoihin seuraavaa:
Eräässä vuoden 1963 moottoripyöräkirjassa suositellaan ketjujen voiteluun ihran ja grafiitin seosta. Itse ei tosin ole tullut kokeiltua miten tuo kikka toimii. Näin joulunkin lähestyessä ihan mielenkiintoinen konsti!

Niklas

Kirjoittaja: Harri VanhalaErityistä kiitosta näin joulun lähestyessä saa vanhasta konstista, että vaseliinia ja grafiittia sekoitetaan mössöksi, ketjut upotetaan siihen ja koko paketti 100-asteiseen uuniin. Jos haluaa tymäkämmän aromin, vaseliinin voi korvata hyvin jäykällä vaihteistoöljyllä. Jäähtymisen jälkeen ylimäärä pyyhitään pois ja kärsä kohti Päijännettä.

Näissä konsteissa on sama ajatus kuin ketjusprayssä: voiteluaine sinänsä on jäykkää, mutta se pitää saada juoksevaksi, jotta sen saisi sinne, missä sitä tarvitaan. Sprayssa on ohutta, nopeasti haihtuvaa liuotinta, jolla kama salakuljetetaan paikalleen ja näinhän putsariöljykin pelaa.

On vähän ihmetyttänyt, miksi O- tai X-rengasketju tarvitsisi ketjuspraytä ainakaan voiteluaineen kuljettamiseen. Näissä ketjuissa voiteluaine on suljettuna paikkaan, mihin mitään ei saisi päästä sisään eikä sieltä mitään ulos. Onko niissä muuta voideltavaa kuin rullan ja rattaan välinen pinta (joka on osittain rullaavaa, osittain liukuvaa kitkaa)? Voisi niinkin ajatella, että jotta voiteluaine voisi voidella, sen täytyy pysyä paikallaan. Jotta se pysyisi paikallaan, sen pitäisi olla tahmeaa. Jos se on tahmeaa, se kerää likaa. Lika on huono voiteluaine ja ollaan tilanteessa, jossa voiteluaine voitelee ja kuluttaa. Tästä näkökulmasta voisi kuvitella, että ainakaan ketjusprayn hyvä tunkeutuvuus ei olisi suurikaan etu.

Selvää on, että hyvätkin ketjut tarvitsevat ruostesuojausta, joten ennen seisokkia on syytä jotain tavaraa ketjuihin laittaa.

Onko kellään "virallista" tietoa O- tai X-rengasketjujen voitelusta? Onko ketjun ja rattaan välinen paine ja liukumisesta johtuva kuluma lähelläkään sellaisia lukemia, joissa EP-luokan (GL-5) öljystä olisi hyötyä?

Meilläkin käytetään ketjuspraytä, ja aina vähän ihmetyttää, miksi.

Kirjoittaja: Jukka OittinenNyt menee vähän alkuperäisen aihepiirin ohi,mutta...
Ilmanputsariöljyn tärkein tarkoitushan on pitää pölyt(+vedet) putsarin ulkopuolella.Sen pitää myös läpäistä ilmaa mahdollisimman hyvin.Lisäksi sen pitää pysyä vielä putsarissa kiinni että kone ei karstoitu öljystä pilalle ja aiheuta esim lämpöongelmia.
Aikanaan varikolla puhuttiin että se ja se teräketjuöljy on hyvä ja haiseekin samalle kuin oikea putsariöljy,eikä maksa kuin 70mk/10litraa.Mielenkiinnosta kiertelin paikoissa, jossa näitä öljyjä myydään.Eipä vua tullut sitä ihmeöljyä vastaan.

Jos joku kotikemisti osaa tehdä itse putsariöljyä,joka toimii oikein ja jonka voi pestä kotipesuaineilla pois ja ei ole kovin myrkyllistä niin kertokaa ihmeessä toisillekin.

Kirjoittaja: MIKA LEINONENVau huumorimiehiä joukossa:
Kokeile vaikka sitä Fairia tai siirappia se on helppo pestä vedellä pois.......

Kysyin kuitenkin ihan mielenkiinnosta , josko joku olisi asiasta OIKEASTI jotain tietänyt:

elikkä:

1. Millä aikoinaan esim 80-luvun alussa öljyttiin putsarit, vai oliko silloin jo olemassa näitä erikoistuotteita ?

2. Tuosta ruokaöljystä tmv "fairy"liukoisesta.... onko kukaan kokeillut ( tai kehtaako tunnustaa kokeilleensa)?
Partikkelien pysäyttämiseen ilmanputsarissa tuolla käytetyllä öljyllä on varmasti vaikutusta , mutta voisi luulla että esim matalaviskositeettinen öljy ja ruokaöljy olisivat melkolailla samantasoisia
tuo karstoittavuus kysymys on vähän ,,,,,,,,,,eihän sitä ilmanputsaria läpimärkänä asenneta,,,elikkä imeytyykö imuilman mukana nyt sitten sen enempää haitallisia
määriä öljyä koneeseen,,,,kyllä suurempi karstan aiheuttaja on varmasti polttoaineseoksessa oleva liiallinen öljy.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKokeile vaikka sitä Fairia tai siirappia se on helppo pestä vedellä pois! Ja kerro meillekin kunka onnistuit. Kyllä nämä nykyajan kisapelit on aika tarkkoja myös ilmanputsariöljyistään. Ei se ilma kulje halutusti läpi jos lyöt putsariin jotain muuta kuin siihen on suunniteltu. Ei muuta kuin kokeilemaan!

Kirjoittaja: MIKA LEINONENJoo nykyaikana pitää olla hinnakkaita "kemikaaleja" vähän joka hommaan, vaikka monesti vanhoilla perinteisillä metodeilla selviäisi samasta hommasta murto-osa kustannuksilla:

kyselläänpä nyt tähän jatkoksi teiltä jotka olette päristelleet vaikkapa jo 80-luvulla että millä siihenaikaan esim. pestiin ja öljyttiin ilmanputsarit : moottoriöljylläkö??? ja ketjut tippakannulla??? silloinhan oli ainakin shellillä noita lämmitettäviä peltipurkkeja joihin ketjut upotettiin lämpimään rasvaan ja "kesto"rasvautuivat siinä,,eipä taida olla enään vastaavia tuotteita......

Ja sitten nykyaikaan..........Onko kukaan kokeillut/käyttänyt....tai onko tiedossa mitään "ekologista" öljyä ilmansuodattimeen ( jos jätetään pois nämä bio-merkkituotteet" ) esim.ruokaöljy tmv,,,,,,,joka olisi helposti pestävissä fairylla
pois....

Kirjoittaja: HENRY ELDeikö nuo vasut ole hirveitä paskankerääjiä

Kirjoittaja: JARKKO LAKANENwurth:lle on tullut uusi erikois vaha ketjuille. suihkuttaessa se on aivan litkua, jonka jälkeen kuivuu sen näköiseksi että ketjut ois kuivat.ketjut pysyy puhtaina ainoa miinus kallis hinta 16 e purkki

Kirjoittaja: Hannu MäkiOnko mitään järkeä ostaa ketjujen hintaan nähden älyttömän kallista voiteluainetta? 16*eur* purkki tuskin lisää kalliidenkaan ketjujen elinikää montaa tuntia...

Kirjoittaja: Pekka PitkänenPitäähän o/x-rengas ketjut rasvata. ettei ne ruostu :)

Kirjoittaja: Manu Hakola--Hannu Mäki--
Onko mitään järkeä ostaa ketjujen hintaan nähden älyttömän kallista voiteluainetta? 16*eur* purkki tuskin lisää kalliidenkaan ketjujen elinikää montaa tuntia...
--Hannu Mäki--

Mielestäni ei ole.

Olen ajanut sekä katu- että kurapyörällä jo monta vuotta 80/90 auton vaihteistoöljyä ketjusrasvana käyttäen. Pysyy yllättävän hyvin. Mahdolliset roiskeet on helppo pestä pois. Ei kerää lisää roskia ketjuihin kuten monet vaseliinityyppiset rasvat, ja erityisesti ketjuvahat, tekevät. Lisäksi se vahatöhnä on hankala pestä pois jos (kun) sitä roiskuu levitettäessä muuallekin kuin ketjuun. Litra vaihteistoöljyä maksaa kai 4-5 eur. Litralla rasvaa ahkerampikin harrastaja ketjujaan hyvinkin 5 vuotta. Annostelu sujuu esim. muovisesta sinappipurkista puristamalla. Peltinen pumppukannu ei ole hyvä koska sieltä öljy tulee ulos sykäyksittäin. Tasainen levittäminen on siksi hankalaa.

Suosittelen kokeilemaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOWurth