Kenen syy?

Kirjoittaja: PETRI PARTTINyt kävi niin kuin arvelinkin,harrastajat katosivat meidän sarjacrosseissta. Tämä laji joka vaatii paljon rahaa ja aikaa on käynyt liian vaativaksi monelle junnu harrastajalle.Lisenssipakko vei monta 65-85 kuskia pois sarjacrossista.Mitä pitäisi tehdä, että saataisiin tämä junnuosasto taas innostumaan voisiko liitto tehdä jonkin erityislisenssin jolla voisi ajaa sarjakilpailuja 65 ja85 luokkaan, jotka eivät ajaisi muita kuin sarjakilpailuja

Kirjoittaja: MARKUS PIIRINEN*Juu; en tiedä mihin tuollakin pyritään. Huimia ovat nuo maksut mihin meidänkin 5v crossarin kans törmää, luulisin että olis kaikkien, myös liiton, edunmukaista yrittää todenteolla laskea kynnystä lähteä mukaan tähän harrastukseen. Juuri tuollasia sarja ja kyläkuntakisoja järjestämällä saadaan uusia kavereita mukaan, jos ne näivetetään niin on kaput koko lajin tulevaisuus.

Kirjoittaja: JOUKO KORHONENOn tässä asiassa hyviäkin puolia.Nyt sarjacrossin järjestäjillä on liiton vastuu-
vakuutukset voimassa.Miettikääpä vähän, tähän asti on ajeltu "hiihtoliiton
luvilla".Elikkä jos sattuisi joku tosi paha juttu kerhon kisoissa ja lähdettäisiin
käräjille niin on jonkunlainen turva järjestäjillä.Ns villissä kisassahan kävisi
niin että kerhon hallituksen jäsenet vastaisivat jopa omalla omaisuudellaan
vahingoista.
Ongelmana tässä minun mielestäni on se että lisensissä on mukana vakuutus
mikä nostaa sen hinnan.Minun mielestäni tässä liitto saa osittain syyttä haukut
niskaansa.Nythän liikennevakuutus joskus korvaa ja joskus ei kisoissa sattuneet
haverit.Jos se vakuutus siirtyisi kokonaan liikennevakuutukseen luulisin,että
olisi vieläkin kalliimpaa.

Kirjoittaja: MIKA LEINONENKyllä tämä "uudistus" taitaa tehdä enemmän hallaa tavallisille harrastajille kuin uskotaankaan.

Todennäköisesti monessa kerhossa sarjacrossitoiminta näivettyy vaan pienen piirin ( siis niiden joilla muutenkin on kilpailemisen takia lisenssi ) huviksi.

Tavalliset kunto ja hupiharrastajat jäävät koko huvista ulkopuolelle. Eikös liiton tarkoituksena ole edistää kaikkien harrastajien harrastusmahdollisuuksia yhtälailla, vaiko pelkästään lisenssin omaavien mahdollisuuksia; nythän saatiin sarjakrosseista siivottua hitaimmat ohituskeilat kertaheitolla pois radalta haittaamasta vetomiesten suorituksia.

On turha liiton olettaa että harrastaja , jonka suurin motiivi sarjacrossissa on ollut oman itsensä kanssa taisteleminen että jaksaa sen 20+2 ajaa ja mahdollisesti taistella sen tokavikana letkassa ajavan kanssa "sijoituksista" , haluaa maksaa tuosta huvista 20 euroa kertalisenssin muodossa.

Olisi kyllä ollut liitolta kohtuullista tehdä Taviksille oma vuoden sarjakrossi-lisenssi
vaikka 40 eur hintaan.
Enskalisenssin ostokin on liian suuri kynnys kuntoilijalle pelkästään sarjakrosseja varten.

Tehdäänpä syksyllä galluppi että kuinka monessa kerhossa järjestettiin tänä vuonna sarjakrosseja ja mikä oli osallistumismäärä puomilla esim edelliseen kauteen verrattuna. Tulokset tulevat olemaan mielenkiintoisia.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN
eihän tässä enää ole muuta tehtävissä kuin unohtaa sarjakrossit kokonaan ja alkaa niiden sijaan ajamaan yhteisharjoituksia joissa kello luonnollisestikin käy jotta nähdään millaisia kierrosaikoja harjoituksissa on ajettu. harjoituksen lopuksi vertaillaan miten harjoituksiin osallistuneiden kierrosajat ovat toisiinsa nähden ja parhaiten harjoitellut saa harjoituspisteitä. kauden lopussa sitten palkitaan kunniamaininnalla eniten pisteitä kerännyt eli tunnollisimmin harjoitellut motoristi.

yksinkertaista mutta helppoa!

täytyy muistaa että harjoituksiin osallistuvilta ehdottomasti vaaditaan liikennevakuutus. ei poikkeuksia!!!

ja jos kilpaa ruvetaan ajamaan niin silloin ainoa vaihtoehto on liiton lisenssi.

todennäköisesti ne jotka tunnollisesti harjoittelevat saavat menestystä myös noissa oikeissa kilpailuissa...

Kirjoittaja: Harri VanhalaEspoossa katosivat "viralliset" toimitsijat, mikä on yksi syy siihen, ettei toistaiseksi voi järjestää sarjakisoja. Uusi rata on tulossa eikä vanhalla radalla enää kisoja järjestetä. Niinpä toimitsijalisenssejä on päässyt vanhaksi, ajateltiin, että hankitaan sitten runsaasti koulutusta, kun uusi rata tulee. Toimitsijakokemusta voi hankkia sarjakisoista ilman toimitsijalisenssiäkin. Mm. omat lisenssini ovat vanhentuneet.

Koska jäsentenväliset vaativat lisenssilliset kilpailunjohtajan, katsastuspäällikön (K-lisuke) ja turvallisuuspäällikön, ei meillä ole resursseja pyörittää toimintaa muutaman "virallisen" ihmisen varassa. Pitäisi vielä päivämäärät ja niihin sitoutuvat henkilötkin ilmoittaa etukäteen liittoon.

On tietysti kerhon hallituksen hölmöyttä, että lisenssitilanne päästettiin huonoksi. Ei vain osattu kuvitellakaan moista vaatimusta.

Espoossa ei siis toistaiseksi ajeta sarjoja. Onneksi turvallisuustilanne parani kertaheitolla täydelliseksi!

EMK on pyrkinyt olemaan matalan osallistumiskynnyksen kerho. Sarjakrosseihin ja -enskoihin on voinut melkein kävellä sisään, kunhan perusjutut ovat olleet kunnossa. Nyt satunnainen kävijä pitää lähettää kotiin lunastamaan lisenssi ja hinnan kuultuaan voipi jäädä lunastamatta.

Partille: pidetäänkö HMK:ssa huolta siitä, ettei sarjacrosseissa ajeta enskapyörillä? Näin säännöt selkeästi vaativat (06.1.4.).

Kirjoittaja: MIKA LEINONENMikolle:
Joo tai sitten aletaan järjestää kestävyysharjoituksia, 30-60min harjoitus jossa kerettävä ajaa x-määrä kierroksia , tavoitetasoryhmiä voi olla useita esim.
tavoite 30 kierrosta,26kierrosta,22kierrosta jne....jokainen lähtee siihen taso-harjoitukseen minkä tavoitteen itselleen asettaa, harjoituksessa ei noteerata mitenkään sitä kuka nopeiten saavuttaa tavoitekierrokset koska kelloja ei käytetä, vaan tavoitekierrokset saavutettuaan harjoittelija liputetaan radalta ulos, ja seuraavaan harjoitukseen hän asettaa tavoitetasokseen +2 kierrosta jne. jne.
Suoritustason läpäiseminen merkitään papukaijamerkki-korttiin ja kauden aikana pisimmälle päässyt palkitaan juomarepulla. Tässähän ei kilpailla ketään muuta kuin itseään ja asetetun tason saavuttamista vastaan.

Harrille:
Jaa ei enduropyörällä saa ajaa sarjacrosseissa ? Noh siihen sekin homma sitten kaatuu monella harrastajalla...Mihinkäs tuokin älynväläys sääntö mahtaa perustua ? Onko kyseessä crossin julkisuuskuva vai halutaanko vaan lisätä takalokasuojien ja etunumerokilpien myyntiä?

Kirjoittaja: raimo tuokkoJoukolle; vastuuvakuutus on ollut liiton kerhoille ottamana tähänkin asti kerhojen toiminnassa, varmaankin koko 2000- luvun ajan. Korvaa esim. toimitsijoiden ja ulkopuolisten vahingot kerhon tapahtumissa.
Harri mitä tarkoitat? sääntökohdassa 06.1.4 sanotaan: Tekniikkaan ja moottoriajoneuvojen turvallisuuteen liittyvissä asioissa on noudatettava lajisääntöjä. Kuinka tämä kieltää enskapyörät.
En alkanut sen enempää asian tiimoilta sääntöjä selata, joten varmaan valistat porukkaa asiassa.

Kirjoittaja: Harri VanhalaRaimo: pari kappaletta ylöspäin 06.1.4-pykälää todetaan, että "Ajoneuvojen tulee täyttää lajisääntöjen vaatimukset ja ajajien tulee käyttää sääntöjenmukaisia ajovarusteita".

Eiköhän se tarkoita, että endurokilpailuksi ilmoitetussa jäsentenvälisessä kilpailussa (kilpailuksi ilmoitettu tilaisuus kilpailunjohtajineen ja katsastuspäälliköineen ei voi olla harjoitus) ei crossipyörä täytä lajisäännön vaatimuksia. Enduropyörä ilman lamppuja ja sivutukea voisi ehkä täyttää MX-vaatimukset.

Itse ihmettelin kyllä, miten tuo siteeraamasi kohta suhtautuu tähän aiempaan kohtaan.

Luulen, että tässä käy sääntöjä tulkittaessa niin, että jotkin säännöt ovat enemmän voimassa ja jotkin vähemmän voimassa. Erityisen voimassa ovat ne säännöt, jotka tuovat valtaa ja rahaa.

Kirjoittaja: raimo tuokkoVarmaankin, jos pilkkuja viilataan, enskaa ei voi ajaa crossipyörällä, mutta crossia voi enskalla. Aattelin vaan ottaa osaa keskusteluun, kun näistä HMK:n sarjacrosseista kyselit Partilta........ Et sarjaenskoista. Hymiö tähän

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMKENEN SYY???

Ei ole ainakaan hommat menny parempaan suuntaan,sen jälkeen kun
orava hyppäs johtajan pallille..

Kirjoittaja: MARKO INNANENTähänkin pätee vanha sanonta: Ahneella on paskanen loppu koskien moottoriliittoa. Nyt kannattaa siellä "lintukodossa" miettiä meniköhän tämä lisenssishow päin persettä ennenkuin on myöhäistä harrastajien vaihtaessa lajia.

Kirjoittaja: Marko MoisanenNousiaisen Mikon ajatelma yhteisharjoituksesta on erinomainen.

Ja vielä kun jätetään palkitsemattaa kokonaan, mutta kannustetaan vaikkapa sillä juomarepulla kauden päätteeksi, niin kisoista ei jää mitään muuta jäljelle, kuin hyvä yhteisen tekemisen ja yhteishengen fiilis.

Ei siis kilpailuja eikä siis lisenssejä.

Ja jos harjoituksissa sattuu jotain, niin liikennevakuutus tietenkin korvaa ihan samalla tavalla, kuin missä tahansa muuallakin liikennevakuutuksen kattavuudesta laissa säädetyllä tavalla.

Ja kuten aikaisemminkin on ollut puhetta, niin liikennevakuutus on maailman paras tapaturmavakuutus.

Kirjoittaja: JOUKO KORHONENEikös ne sarjacrossit ole tähänkin asti olleet "harjoituksia".Miltä kuulostaa jos sanoo
vaikka työkavereille,että olin eilen harjoitusten kolmas.Hyvin meni.Lupasin tuossa
talvella heikkona hetkenä ruveta vetämään K-SMKn sarjacrosseja.Siksi tämä asia
kiinnostaa niin paljon että tökkäsin lusikan tähän keskusteluun.Ajokokemusta mi-
nulla on sarjacrosseistakin neljältä vuosikymmeneltä joten uskon että jonkunlainen
näkemys asiaan on.Meillä on tarkoitus järjestää harrastajille ihan oma startti jossa
pidetään niin tiukat kriteerit ettei sinne mitkään kisaukot pääse kukkoilemaan.
Lisäksi on naisten luokka vaikka transsujen luokka jos vaan porukkaa viivalle
ilmestyy.Lisäksi yritetään saada paikalliseen lehteen vaikka joka viikko tulokset
ja muutenkin asialle julkisuutta.Tämä ei onnistu millään harjoituspelleilyllä.
Tarkoitus siis olisi järjestää jonkinlainen Lievestuoreen mestaruus cuppi.
Laskeskelin tuossa noita että mahdollisia kisapäiviä on kesän aikana lähemmäs
parikymmentä joten 155 euron lisenssi olisi edullisempi kuin kertalisenssi.
Lisäksi näillä harrastajilla olisi jonkunlainen vakuutus koko vuodeksi.Epäilen että
juuri nämä vähemmän ajelevat eivät katso sitä liikennevakuutustakaan niin
tarpeelliseksi.Ja ainahan voi kertalisenssillä käydä kokeilemassa.Jos laskee mitä
tämä crossin harrastaminen tänä päivänä maksaa niin ei tuo 155 älytön summa
ole siinä lisänä.Iso raha toki.Mutta lysti maksaa aina.
Ei muuta kun täyttämään K-smkn jäsenkaavake ja Liepeelle ajamaan.
PS. ota lisenssi mukaan

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENJouko, joudut vaatimaan kaikilta myös tuon liikennevakuutuksen. Mieti vaikka tilannetta, että joku hyppää toisen niskaan kesken kisan ja alle jäävä osapuoli halvaantuu. Kuka maksaa jos on pelkät lisenssivakuutukset?

Kirjoittaja: raimo tuokkoLisenssivakuutus. Ennakkotapaus kansallisesta kisasta on. Liikennevakuutusta niskaan hypänneellä ei ollut, ja loukkaantuneen liikennevakuutus ei maksanut. Liikennevakuutuskeskus ei maksanut, koska oli kilpailutilanne, ja suljettu alue. Meni siis lisenssin piikkiin. Tuntuu oikeudenmukaiselta. Jos kuuluu liikennevakuutuksen piiriin, liikennevakuutuskeskus hoitaa kyllä, ja ottaa hyvikkeen turman aiheuttaneelta.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATässä on mielestäni taas kerran "puurot ja vellit" pahasti sekaisin. Aina kun istutaan "mopon" selkään pitää mopossa olla liikennevakuutus, ajettiinpa sillä sitten vaikka vain kerran vuodessa Kauppatorilta Kaunialaan, tai sitten enskaa tai motocrossia. Kyllä se liikennevakuutus sitten korvaa kaikki henkilövahingot ja myös kivut/säryt+ansionmenetykset. Jotenkin nyt tämä SML:n uho on taas jotakin sieltä "vanhasta maailmasta". Onko se nyt tosiaan niin, että vakuutusmafian korruptointi on viemässä pohjaa koko tältä hienolta harrastukselta?? Pappa ?

Kirjoittaja: LAURI MANNINENSML tiedottaa 1/08 (kohta 6):

"ENNAKKOTAPAUSTEN mukaan liikennevakuutus ei anna moottoriurheilussa 100 % korvausturvaa onnettomuustilanteessa suljetun alueen tulkinnanvaraisuuden vuoksi. Tämän vuoksi jäsentenväliseen kilpailuun osallistuvalla ajajalla tulee olla voimassaoleva lisenssi ja siihen liittyvä tapaturmavakuutus."

http://www.moottoriliitto.fi/tied.php?id=237&type=tiedotteet&page=9.1

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATämä on se SML:n näkemys kun vakuutus kaupan proviisiot eivät enää tulekaan pimeästi rintataskuun??? Pappa?

Kirjoittaja: JOUKO KORHONENAika mielenkiintoinen tilanne tuo selkään hyppäämis juttu.Siinähän ei aina välttä-mättä vika ole siinä hyppääjässä jos oikein saivarrellaan.Mutta kuitenkin.Kysymys
on kuitenkin siitä onko liikennevakuutus voimassa vai ei, jos on, se korvaa kaikki
henkilövahingot.Itsellä viime kesänä Tapiola korvasi crossikisassa sattuneen
vahingon.Kaverilla ei If korvannut.Se on vakuutusyhtiön tulkintakysymys. Minulta
ei ole koskaan kysytty crossikisoissa liikennevakuutusta ilmottautumisen yhteydessä.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJälleen kerran, liikennevakuutuksen korvaavuus ei lopulta ole vakuutusyhtiön tulkintakysymys, koska koko homma perustuu lakiin. Oikeus voi tulkita.

Kirjoittaja: JOUKO KORHONENSe varmaan olisikin hieno juttu kun saataisiin ennakkotapaus korkeimmasta oikeudesta
niin tieettäisiin varmasti missä mennään.Väitän edelleen että jos jollakin on vaikkapa
firman vakuutukset samassa yhtiössä ja maksaa kymmeniä tuhansia vakuutusmaksuja
vuodessa niin kummasti saattaa vaikuttaa noihin korvauksiin.Ja saattapa ne antaa
kielteisen päätöksen ihan vaan siltä varalta jos ei kaveri innostu valittamaan.Sehän
on niitten homma.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAJotenkin tämä edellä oleva juttu on edelleen aika sekaisin, ja tosiaan olisi hyvä jos joku tähän antaisi lainoppinutta näkökulmaa. Tuon nyt lisää tällaista maallikko näkökulmaa. Ensinnäkin näillä SML:n säännöillä ei ole mielestäni mitään tekemistä Suomen lain kanssa, ei myöskään vakuutuslain kanssa. Lain mukaan liikennevakuutuksesta korvataan aina kaikki henkilövahingot, ja siinä ei sitten tarvitse eritellä mitenkään kuka oli syyllinen. Kun vakuutusyhtiö on ottanut vakuutukseen maastoajoneuvon, niin vastuu on selkeä ja yksiselitteinen. Sitten on ihan toinen juttu tämä kilpailujen järjestäminen. Se on Suomessa ihan vapaata. On paljon yrityksiä, joiden tomialassa kaupparekisterissä lukee: moottorikelkkakilpailujen järjestäminen. Ihan yhtähyvin kuka vaan, joka yrittäjä voi laittaa toimialaan: moottoripyöräkilpailujen järjestäminen. Tällä SML organisaatiolla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin kieltää lisenssin omaavia harrastajia osallistumasta näihin liiton ulkopuolella järjestettäviin kilpailuihin, ja rankimpana rangastuksena periä pois lisenssit, ja antaa kilpailukieltoja. En vieläkään voi ymmärtää, että Liitossa kuvitellaan, että siellä on ainoa ylhäältä annettu valta ja voima näissä aisioissa. Nyt tämä "valta ja voima" on jotenkin vielä käännetty omia voimia, siis liiton jäsenkerhoja vastaan, joka näkyy mm. tässä hemmetinmoisessa byrokratian lisäämisessä. Liiton pitäisi olla edunvalvojana kerhoille valtiovallan suuntaan, ja myös FIM:n suuntaan puolustaa suomalaista harrastuskenttää, eikä vaan kokoajan nokkia omia poikasiaan. Ugh Pappa !

Kirjoittaja: JERE OJANENLoukkasin polveni -06 veteraani mx cup:ssa. (oma kaatuminen). Soitto Tapiolaan kumpi korvaa lisenssi vai liikenne vakuutus?
Tuli selkee tieto heti , kuuluu LIIKENNEVAKUUTUSLAIN mukaan liikenne vakuutuksen maksettavaksi, eli he (Tapiola) korvaa kivut, säryt ja polven korjauksen ja sairauspäivärahat.
Ja näin myös korvattiin.
Mihin tarvitsen lisenssivakuutusta?

Ps. Tietoa odotellessa kasvaa ehkä kilpailu halut.....

T: Markus

Kirjoittaja: KIMMO RONKONENMiksi endurokisoissa pitää olla lisenssiin kytkettynä vakuutus, joka ei koskaan korvaa kun kisat aina ajetaan nykytulkinnan mukaan alueella, mikä ei ole suljettu??? Onko edes laillista?

Kirjoittaja: LAURI MANNINENMoottoriliiton sivuilla kannattaa käydä säännöllisesti katsomassa uusimmat (ja vaikka vanhemmatkin tiedotteet):

MX-lajiryhmän kokous 5.2.2008 kohta 8

(http://www.moottoriliitto.fi/tied.php?id=238&type=tiedotteet&page=9.3)
--------------------------------------------------------------------------------------------------
8) Lajiryhmän selvennys jäsentenvälisiin kilpailuihin

Kirjoittaja: KIMMO RONKONENJos Mannisen vastaus oli tarkoitettu myös minulle, esitän uudelleen kysymykseni hieman eri muodossa. Moniko ns. "normaali" endurokisa on tai tulisi oikeuden mukaan olemaan järjestetty suljetulla alueella. Eli edelleen, miksi lisenssin yhteydessä vakuutus mikä ei korvaa?

Kirjoittaja: LAURI MANNINENVastaus koski motocrossia, mutta kai endurossa tai ainakin CC:ssä voi oikeus tulkita jonkun kohdan suljetuksi alueeksi, vaikea sanoa.

Kirjoittaja: MARKO LAINEKyllähän noita tulkintoja voi tehdä ihan niin paljon kuin haluaa ja päätös voi olla joka kerta erilainen. Esimerkkinä speedway, radat ovat aina aidattuja. Siltikin olen nähnyt kun jänis juoksee rataa ympäri harjoitusten aikana. Samoin olen nähnyt kun se aita pettää ja katsojalta murtuu jalka. Korvaako liikennevakuutus? Viimeisin oli ihan vähän aikaa sitten kun kaksi pyörää lensi kolarin johdosta laidan yli katsomoon ja taas loukkaantui katsojia.
Eli voiko oikeastaan suoralta kädeltä sanoa mitään ajopaikkaa suljetuksi.

Kirjoittaja: Timo TähkäpääLisenssi vakuutuksen ehdoissa mainitaan korvattavaksi myös äkillisen voimanponnistuksen aiheuttamat vammat.

Ja ainakin BajaMajan voi laskea suljetuksi alueeksi.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILANiin näitä suljettuja alueita... kun kerran jo vuosia monia sitten kyselin sitä ihan oikealta juristilta oli vastaus: Mikkelin läänissä ainoa suljettu alue on läänin vankila. Mutta sitten tämä lisenssivakuutus, on sekin tarpeellinen, sillä liikennevakuutus korvaa vain liikenneonnettomuuksissa sattuneet vahingot. Jos polvi muljahtaa, kun mopoa nostetaan pois vaikeasta mutalikosta, jossa on liekopuita ja teräviä kiviä ja juurakoita, ei se ole liikenneonnettomuus. Silloin lisenssivakuutus korvaa, ja siitä pitää hakea korvaus-sitoumus, niin kyllä se toimii. Tämä vaan on niin kummaa, että miksi siellä liiton Byroossa istuvat immeiset eivät saa näitä asoita kerrotuksi tänne heidän palkkansa maksaville asiakkaille? Vai onko se vieläkin niin, kuin minulle jo n. 20 vuotta sitten sieltä byroosta vastattiin:"Ette te mitään palkkaa maksa, meidän palkat maksaa opetusministeriö"??? Pappa???

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikEiköhän tuo nyt ole melko selvää, että ei näemmä ole vakuutustuotetta, joka soveltuisi kaikkiin vahinkoihin. Jos lennät sarvien yli tai ali - se on eri vakuutus eli hakekaa markkinoilta sopivat tuotteet ja ... maksakaa.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATähän on kyllä heti pantava kuitti: Ei se niin ole, että täällä kentällä olevat harrastelijat ratkaisevat näitä asoita jokainen omassa pienessä päässään. Kyllä se on niin, että tämä Liitto joka on omien sanojensa mukaan suuri ja mahtava, hoitaa asiat vakuutusyhtiöhin niin, että jäsenistö on tyytyväinen. Siellä on tosiaan sitä hyvää laatuaikaa tehdä sitä työtä niillä opetusminesteriön maksamilla hyvillä palkoilla. Ja sitten myös näille Liiton luottamusmiehille: Pankaa ne virkamiehet TÖIHIN !!! Pappa!!