Kehtaako???

Kirjoittaja: Jani VirtaNo morjes.

Mulla on Vm.92 tm mx 125cc... kehtaisko tuolla mennä ihan radalle ajamaan??
Olen käynyt "vihdin" radalla ajamassa viikonloppuisin ja siellä kun ei hirveesti porukkaa pyöri... niin että kehtaako?:D

Kiitoksia vastauksista!!!

Terveisin: Jani Virta

Kirjoittaja: Jani VirtaNyt kyllä menee vähän Offtopic puolelle, mutta eikös olekin myös järkeä uusia kytkikopan tiivisteet??

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis ehdottomasti, ainakin se kytkinlohkon ja keskilohkojen välinen tiiviste. Kytkinkopan tiivisteen nyt voi tehdä vaikak silikonista tai vaihtaa suunnilleen "lennossa".

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄläkä osta semmosta japsipyöriin tarkotettua jälkisasennuskittiä, eri välityksellä oleva kahva ja huollettu vaijeri on yhtä hyviä ellei parempia, alapää jää niissä kuitnekin vaijeritoimiseksi, eikä se toiminta tunnu äteen yhtään samalta kuin orkkis nestekytkin. Se liike siellä alapäässä nääs kun on silti epälineaarinen ja yläpää vain vahvistaa sitä. Eikä ne toimi edes vuotta kunnolla.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄlä tee asiasta suotta noin vaikeata.
Mopo vaan kyljelleen, vesipumpun purku, kiksi irti, kytkinlohko irti. Ei sun tarvii päästää edes lootasta öljyjä pois, jos vaikka olet justiinsa ne vaihtanut, eikä kytkintäkään purkaa.

Sitä nestekytkintä et tuohon kyllä saa, rakenne on lohkossa aivan erilainen. Sullahan menee se vipu virtakopan puolelle, nestekytkimellisissä vuosimalleissa se työsylinteri tulee siihen eturattaan ja virtakopan (pienempi) väliin.

Kirjoittaja: Jani VirtaOkei tota saako noihin ostettua(oma pyörä+vuosimalli)nestekytkin konversiokittiä jotta saisi nestekytkimen, Ja sitten vielä ostin käynnistyskiksi konversion(uudenmallinen) siinä tuli Stopparilevy+uusiakseli+käynnistykiksi ja tämä poljin kierritetään mutterilla akseliin kiinni, niinkuin on 07 mallin temmissä esim. Jotta saan tämän toimimaan/vaihdettua täytyykö minun tehdä seuraavat toimen piteet?

*Tyhjentää koneesta öljyt
*Purkaa muut nippelet irti jotta saan koneen irti
*Kone pöydälle
*Avata kytkinkoppa
*Vaihtaa akseli+stopparilevy
*Laittaa kone paikoilleen
*Pistää nippelit kiinni oikein
*Öljyt sisään
*Ja testata
??

Kirjoittaja: Jani VirtaJoo voin sanoa sen verran että tuossa on kyllä pakoaukon-säädin, en tiedä onko joskus säädetty tai muutenkaan... Ei tuohon parane koskea mutta ajotuntuma on hyvä nytten kun on vähän oppinut ajamaan kytkimen kanssa....

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMulla oli tosiaan itselläni juuri -92 TM, mutta enduroversiona. Alkuun sen alavääntö oli täysin kateissa, mutta uudella neulalla, neulaputkella, pakoputken oikaisulla ja pienellä kaverin suutinvalikoiman avustuksella säädössä siihen sai jo ihan kelvollisen alaväännön. Kaverilla on vissiin alaväännöltään tämän vuosituhannen huonoin vuosimalli, tuo -92 pesi sen ihan mennen tullen. Pienellä lisävirittelyllä siitä koneesta sai lähes viime vuosien parhaita merkkejä/malleja vastaavan alhaalta.

Isoimmat erot TM:ssä ovat mielestäni tulleet rungossa, etenkin leveydessä ja ajogeometriassa, sekä linkkujen toteutuksessa. Muuttuva sytytyksen ajoitus on tuonut tullessaan alaskin säädetyn koneen vielä suht hyvän kierrosalueen ylöspäinkin, moottorit muuten on kehittyneet kaiklta osiltaan sulavammin toimiviksi, esim. nestekytkin toteutuksineen ja pakoaukko/säätimen osat sylinterissä.

Kirjoittaja: Jani VirtaJoo kiitoksia kaikille vastanneille... vaikka tuo on viime vuosituhannelta niin kyllähän sillä kehtaa ajaa, vieläkun saisi sen orkkis väriseksi maalattua mitä temmit silloin oli(punainen )

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINEN1. Iskarit ja pyörän ajettavuus kuntooon!

2. Moottorin kunnostus

90-luvun alkupuolen piikeissä ei paljon alle 10000rpm tapahdu mitään, joten kannattaa opetella heti ajamaan kytkimellä kikkailu jotta koneen saa aina tehoalueelle.

Kirjoittaja: JARI ROUVARITerve vaan. Oon vähän erimieltä tuosta 90 luvun alkupuolen piikkien väännöstä.
En tiedä tuosta kyseisestä merkistä, mutta useissa japseissa ainakaan ei ole tapahtunut 90 luvun alun jälkeen mainittavaa kehitystä, kuten Jukka totesi. Kehitys on ollut mielestäni melko pientä sen jälkeen ku pakoaukon säätimet noihin tuli ja ne lisäsivätkin vääntöä tuntuvasti.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIEikun radalle vaan, kyllähän temmi on aina perinteisesti miestä vienyt :-)...

Eli hyvä pelihän se on, ei häpee uudempia yhtään. Tosiasiassa ei crossipyörissä ole tainnut viimeseen kymmeneen vuoteen tapahtua mitään niin radikaalia parannusta että kannattais mainita...jollei sitten huononnuksia :-D Välillä tuntuu että "parannusten" tarkoitus on tuottaa enemmän varaosamyyntiä kuin viilata satasia kierrosajoista. Toisaalta, autokaupassahan idea on jo kovassa käytössä; asiakassuhde vasta alkaa ostohetkestä, ennenhän se loppui kun takavalot katosivat näkyvistä ;-)

Hyviä ajoja vain !

Kirjoittaja: Jani VirtaNMK tai joku muu vastaava...???

Kirjoittaja: Jani VirtaNiin joo vielä että onko vantaan rata auki??? oloajat tms. Jos kertoisitte.. ei pitkä matka, kun ei saa ajella sitten tuolla niin täytyy alkaa käymään vantaalla (n.30km matka meiltä:P)

Kirjoittaja: Jani VirtaAhaa kiitoksia kertomastasi asiasta... puhetta ollut siitä vähän.. jos kertoisit lisää informaatiota?? meinaan on nää jotka on käynyt ajamassa on sanoneet että saa ajaa tietyillä ajoilla tms.

Kirjoittaja: JUHANI RUSANENVarmaan on sinulle myös kerrottu, että pitäisi liittyä kerhon jäseneksi, jolloin saat lisätietoa siitä missä ja millon saa ajaa.

Kirjoittaja: PAAVO NIKANDERJani Virta ja muut viestin lukeneet harrastajat huomioitavaa.
Alue mistä puhutaan ei ole mikään virallinen rata se sinun pitäisi ymmärtää.
Siellä ei ajeta ilman maanomistajien lupaa.Maanomistajia on useampia kyseisellä alueella,ja jo kilpailuun yksi maanomistaja veti luvat pois kilpailusta luvattomien ajajien takia.
Alueellle oli luvat vain NMK:n kilpailuun.Ajateltiin pitää siellä viellä tulevaisuudessakin kilpailut.Terveisin kilpailun ratamestari Paavo Nikander.

Kirjoittaja: Jani VirtaLisäys äskeiseen

Elikkäs kun piikkisellä tullaan spooriin niin kun noissa pyörissä ei vääntö ole paras saako vai pitääkö niillä remppaa kytkin ja kaasu yhdistelmää niin että pyörä lähtee kunnolla liikkeeseen siitä spoorista??

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENNo kyllä mä sain. ;) Ei oo paljon ajoa päässy petraamaan kun neljä kuukautta ollu ajamatta. Ja viikonloppuna sais ajaa mutta kaikki radat on kiinni.

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMMoro Jani!
Joo ajamaan vaaan radalle,ihan sama millä pyörällä.
Kerroit ajaneesi "vihdin" radalla. Olen muuttamassa vihtiin ensi kesänä kunhan talo valmistuu,niin missähän päin vihtiä toi rata on ja saako miten käydä ajamassa?

T: 30+racing

Kirjoittaja: Jani VirtaMoi.

Se rata jossa käyn ajamassa on vhl:än ja maxit oy välissä.... aikataulut sinne ovat viikonloppusin ainoastaan klo 12.00->15.00 LA ja SU. Jos ens viikonloppuna menis ajamaan ku sai ostettua kytkinkahvan+rungon ja vaijerit.

Terveisin: Jani Virta

kiitoksia rohkaisuista... ja jan wikström toivottavasti nähdään radalla

P.S Asun selissä ja kuuluu vihdin paikkakuntaan ja se rata on ojakkalan vieressä

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSuvaitsevaisemmat tuntuu tarkoittavan tolla termillä jotain, joka ajelee sanamukaisesti kumisaappaat tai lenkkarit jalassa ja farkkutakissa, pyörällä joka on kasattu popniiteillä, rautalangalla ja jesarilla.

Sen sijaan eräiden "parempien" kuskien tai juurikin esim. erään täällä esiintyvän pellen asenteet on säälittäviä. Joku vaan aina kehtaa nimitellä ja naureskella, ellei muusta niin onhan se kumisaapaskrossari jos vermeet on 80-luvulta ja paita ja pöksyt sattuu oleen eri merkkiä. Eiköhän nuo nimittelijät ole vaan alemmuuskompleksisia reppanoita.

Sun tarvii Ville nyt tosissaan petrata ajoasi, katos kun mun ohittamisesta ei pitäis kyllä mitään kiksejä saada, mä nääs en koskaan ole Toijalassa ohittanu ketään ;-)

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENSirkku ilmeisesti tarkoitti kumisaapascrossarilla sellaista jolla ei ole pyörä ja varusteet ihan viimesen päälle kalleimmat ja hienoimmat ja uusimmat mitä kaupasta saa. Joidenkin mielestä nämä eivät kuulu crossiradoille. Mulle kaikki jotka ajaa radalla on ihan samanarvosia harrastajia oli pyörä ja vermeet mitkä tahansa, kunhan niitä harrastajia on!

Kirjoittaja: PETRI KERÄNENHyvät uudet vuodet kaikille!

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENTotta helvatussa! Pöllytät vaan uuusien mopojen ohi, ja katot sitten ketä hävettää varikolla.. Tää laji on kumminkin TODELLA paljon kuskista kiinni. Taitoa ja nopeutta en ole vielä löytänyt purkissa myytävänä.

Vauhdikasta uutta vuotta 2007!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHei,
aina löytyy porukasta niitä, jotka heti supisee takana päin "kumisaapaskrossareista" ja katsoo kuin halpaa makkaraa.

Älä
välitä niistä. Kun itse tiedät, että sun moposi ja varusteesi on kunnossa, niin se vaan on pirun kivaa ajaa jonkun uuden karheella K*M:llä ajavan ohi kun sillä on jääny vaihde ykköselle polkimen löystyttyä tarpeeksi ;-)

Mun paras kokemus krossiradalta on just -92 mallin pyörällä tuo tilanne Kaanaassa! Oisko huonoin sitten se kun piti kesken erän itse kaivaa työkalut ja kiristää 10min. sitten kiristettyä -03 kotarin vaihdepoljinta?

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMun paras crossikokemus oli jättää Sirkku nielemään pölyä Toijalassa! :D

Kirjoittaja: LASSE SUHONENtaidan kuulua tohon kumisaapaskrossarien joukkoon (vaikken tiedäkään mitä se tarkottaa). kuitenkin joskus mietin että saattaapi näyttää nololta kun yritin roikkua jonkun 85sen perässä (itellä iso nelari). noloa tai ei, mutta lystiä kyllä.

Kirjoittaja: Jani VirtaJoo kai sitä täytyy käydä koittamassa....

Terveisin: Jani Virta
P.S Hyvät uudet vuodet!!!!

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENTotta kai kehtaa! Miks ei kehtais, jollain pyörällähän sitä on alotettava.

Hyvät uudet vuodet!!

Kirjoittaja: Janne NurminenIlman muuta kehtaa ajaa missä vaan. Rohkeesti vaan, jos pyörän ikä jotain haittaa niin oman tyhmyytensä osoittaa.