Kawasaki KX250F keulan huolto

Terve,

Onko tullu missään vastaan jousipuolen korkille erikoisavainta järkevämmällä hinnalla kuin alkuperäisen pari hunttia..? Saishan tuon mutterista hiottua itsekkin, mutta jos valmiina jostain saa, niin mielelläni tilaisin.

Foorumit

Moro!

Sama pyörä ja sama avain. Kokeillaan onko murheetkin samat...:D

Eli omassa 2010 pikkunelarissa tämä 47mm showan 2kammiokeula on häirinnyt koko kesän, niinkauan kuin pyörä on mulla ollut. Hirmuisella herkistelyllä sain sagia keulaan n.20mm, mutta jos rauhallisesti meen nätisti pyörän selkään ja hytkyn satulassa niin vain takapumppu tekee työtä käskettyä. Keula on tartuksissa jotenkin. Montulla pelaa hypyissä ja isommassa patikossa ok, mutta tuon herkkyyden puuttumisen huomaa käsissä kyllä. Pyörä painuu tapeilta suoraan kun isosti hyppään, mutta jos rauhalisesti hytkyn niin ei tapahdu mitään.

Tähän mennessä tehtyä:
- Täydellinen purku-puhdistus-kasaus
- uudet stefat/pölysuojat, allballs ei orkkikset (on oikeat, ei erheessä 46mm kybbiläiset)
- 3 eri öljymerkkiä kokeiltu
- 2 eri viskositeettia 5W ja 2,5W
- Purettu kaikki uudelleen ja tarkistettu pukien pyöreys ja suoruus --> OK
- Putkien liukupinnat virheettömät
- Iskari toimii irrallaan painellessa varsin ok, tottelee klikkereitä, ei tarttuile vähääkään ilman jousta jne jne
- Tolpat asennettu pyörään SUURTA ajatusta ja huolellisuutta käyttäen. Väärä linjaus ei ole nyt ongelman syynä. Ei T-kappaleiden osalta sen kummemmin kuin pyörän akselinkaan.
- Kiristysmomentit oppaan mukaiset, kokeiltu myös pienemmällä --> ei vaikutusta
- Keulalla ajettu jo n. 10 tuntia, stefat lienee asettuneet jos siitä olis kyse.
- Huomioitu, että öljy likaantuu tosi nopeasti. Belrayt meni harmaaksi n. 4 tunnin crossi ajolla.

Vinkkejä kaipaisin näihin mustiin pinnoitettuihin Showan iskareihin liittyen. Mitä vielä voin kokeilla. Tai jos joku painii saman asian kanssa niin olis kiva lyödä tyhmiä päitä yhteen.
Jenkkifoorumeilla painivat samojen asioiden kanssa ja näitä "sticky forks" topicceja on useita. Vastauksia nolla ja lienee mahdollinen korjaus jääänyt laittamatta ketjuun niinkuin yleensä on.

Kaverin -08 Rmz:ssa on sama keula, mutta kirkkaalla männällä. Ero herkkyydessä on järkyttävä. Onko tämä vain ominaisuus eikä niinkään vika?
Pitääkö vain laittaa keula kertoon ja hommata toinen tilalle....

Ainut mikä itelle tuli enää mieleen on, että pyörällä on joskus vedetty isommat lipat ja T-kappaleet on saaneet osumaa. No iskarit ovat kyllä suorat, toki voivat olla toki vaihdetut. Tämä kai voisi aiheuttaa, sen, että vaikka kaikki on näennäisesti ok, niin T-kappaleen 10mm ruuvien kiristämisellä putket jäävät kuitenkin pinteeseen. Iskarit liukuvat nätisti T-kappaleisiin ja putoavat omasta painosta pois, eli mitenkään isosti ne eivät ainakaan ole lintassa...

Ylämännän simmipakka karkeasti V muotoinen. Ota pakasta ohkaisista simmeistä pienin ja laita se leveimmän simmin ja männän valiin. Eli suurimman simmin ja männän reunaan jää rako sivusta katsoen.

Ajatuksena se että puristusvaiheessa ei tarvitse tulla paine-eroa virtausen alkamiseksi.
Paluuvaimennuksen aikaan suurin simmi sulkee virtauksen väärään suuntaan koska se taipuu allaolevan ohuen pikkusimmin yli.

Kiitos vinkistä! Laitanpa kokeiluun tämän.
Tuumailin tuossa lisäksi, että pystynkö sulkemaan kaiken simmitoiminnan tästä compressiotestailusta pois jos valutan nesteet ulos ja paikat on vain kevyesti öljyssä että liukuvat hyvin?

Niimpä muuten pystytkin tän yläkammion osalta. Alemmassa männässa voi muutaman simmin venttiilimäinen rakenne comp puolle kumminkin olla

itsellä on kans sama pyörä ja sama vika keulassa.. onko mahdollista että "ulkopuolella" myös käyttäis notkeempaa öljyä.??.siis tällä hetkellä on 5w..!

Mielenkiintoista että samaa vikaa on muillakin....Tai no aika paljon on tosiaan ulkomaalaisilla sivuilla tätä samaa pohdintaa, eli ei mitkään superkepit liene kyseessä.

Ite oon nyt käyttänyt 2,5W öljyä sekä sisä ja ulko-osassa. Sisällä ohjeen mukainen määrä,
ulkona 320ml. Toiminta ihan hyvää, mutta herkkyys on hukassa. Sellasessa pienessä toistuvassa patikossa, esim, matalassa ja tiehässä jarrupatissa keula meinaa aina livetä ja tanko voblaa käsissä.
Mielestäni öljyn kevennys auttoi keulassa, joskin mietin sitä, että jos keula oliis muuten kunnossa ja normaalin "liukas" voisi öljy olla liian ohutta ja pitäisi siirtyä takaisin painavanmaap 5W tavaraan.

Nyt alkaa koneremppa pikapuoliin, toinen iskari vuotaa ja joudun ottamaan ne nyt pöydälle pidemmäksi aikaa. Yritän saada mittalaitteen lainaa jolla mittaan kaverin 47mm kirkkaan showan ja oman sisähalkaisijan.

Onko sulla Petri keulassa mitään väljyyttä? Seinää vasten pyörää työntäessä mulla on pieni välys. Tai pukilla kun kääntää renkaasta ääriasennossa niin saatko tuntumaan putkissa klappia?

Onko tämä nyt sama keula kuin -11 ja 12 mallisessa, eli jousi vain toisessa putkessa? Kysyy S.Meisola

Juuri näin, kuten Mikko tuossa sanoi. Ihan perus 47mm kaksikammioinen Showa on kyseessä.
Samaa keulaa on kirkkaalla sisäputkella ainakin mm. Suzukeissa 06-08 vuosimalliessa.
Kolmessa suitsassa olen näitä pumppaillut ja kaikki toimivat moitteettomasti.

Armas Ahtopaine.. en mielestäni ole huomattavaa väljyyttä huomannut.. mulla on nyt kyseinen pyörä ollut jo parisen vuotta ja keula toiminut suht hyvin mut nyt viimeksi stefojen vaihdon jälkeen muuttui aika jäykäksi vaikka comppi puolen säädöt on ihan pehmeimmillään ja öljy on nyt 5w.. ajattelin ottaa yläpään simmipakan auki ja ehkä ottaa yhden tai kaksi lätkää kokonaan pois..en sit tiedä toisko se sitä herkkyyttä..

https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=13…

Sliden(pienemmän) tulisi ottaa vaan keskeltä kiinni iskarin uraan. Ura tulisi sorvata/työstää reilusti tynnyrin malliseksi. Tällöin liukuminen alkaa herkästi

olisko siis siitä simmilätkien pois ottamisesta mitään hyötyä?

niin ja sekin vielä et stefojen vaihdon jälkeen ulkoputkiin tuli 300ml öljyä ja siitä vielä vähennettiin ja nyt on 250ml ja vielä on liian kova..

Mulla oli kanssa "tönkkö" keula. Normi suomienska kivikko oli yhtä tuskaa kun tanko löi sormille. Tein viikonloppuna omaan v2010 250KXF Kawan keulaan Jukka Oittisen kertoman shimmausmodin eli siirsin pienimmän shimmin ylimmäs. Laitoin myös uudet Stefat ja pölysuojat (SKF). Öljyksi meni Denicol 5w, sisäkammioon normimäärä ja ulkokammioon vähän alle minimi eli 300ml. Keula tuntui jo heti "kylmiltään" todella paljon herkemmältä. Oli pakko lähteä kivikkoon kokeilemaan. Ero oli aivan uskomaton vanhaan verrattuna, nyt pystyi vetämään ihan suoraa linjaa, keula imi kaikki kaikki kivet tuli vastaan sitten isoa tai pientä kiveä. Nyt mulla ei ole enää "tönkkö Showaa" vaan todella hyvä Showa. Naksutkin oli alussa puolessa välissä, kiristin kolme naksua ekan lenkin jälkeen, ja parani vaan. Suosittelen Jukan modia muillekkin.

kuulostaa hyvältä,,pitää laittaa oman pyörän keula samaan malliin!

nyt ois putket purettu ja simmattu uudelleen,jännityksellä odotan kun saan öljyt putkiin miten paljon oli apua! öljyksi laitan REPSOL Moto Fork Oil 5W. onko kellää kokemuksia onko hyvä öljy??

Nyt on putket kasattu ja paikallaan mut en mielestänu huomaa kovin suurta muutosta..osaatko jukka oittinen sanoo neniskö pahasti pieleen jos ottais yläpäästä yhen isoimman simmilätkän kokonaan pois..?

Käy Petri ajamassa ensin...jos jäykkä ota isoimmista lätkistä puolet pois. Vähintään se 1 niitä pitää siihen jättää.

meinasin silläkin et ku on ne yläpään säädöt vieläkin ihan pehmeimmillään niin silti se on vielä hiukan liian kova. mut kokeilen tota. kiitos taas neuvoista!

Muistithan Petri painaa sisäkammion männän täysin sisään jotta sieltä tulee ylimääräiset öljyt pois, ennen kuin ruuvasit sen takaisin. Jos et sitä tehnyt niin se kammio ei kyl toimi oiken

Kumpaa suurempaa lätkää Jukka tarkoitat halkaisijaltaan (yläpäässä)vaiko paksuudeltaan (alapäässä) pakkaa? Kysyn siksi että ymmärtäisin mitkä shimmit mihinkin vaikuttaa. Niin voisithän sinä selittääkin mikä shimmi mihinkin vaikuttaa koska olet asiaan perehtynyt, olis vaan mukava kun voisi itse omaa pyörää säätää.

tottakai pumppasin kaikki vanhat öljyt pois.. yläpään pakasta lätkiä pois.

Tarkoitin Petri sitä, että kun olet lisännyt ohjeen mukaisesti sisäkammion sisään esim. 48mm öljyä kammion pohjasta mitattuna (siitä mitä kammio alkaa kaventua). Niin sit ohje sanoo että puppaillaan varresta rauhallisesti että ilma poistuu öljystä. Sitten Valve assy kiinni varren ollessa kokonaan ulkona. Sitten pumppaillaan vartta sisään n.100mm matkalla useita kertoja (several times). Sit kun se on tehty niin pumpaillaan koko matkan, eli varsi kokonaan sisään, niin silloin ylimääräinen öljy poistuu sisäkammoista. Sitten lopuksi se ylimääräinen öljy valutetaan kammion sivussa olevista reistä pois puhaltamalla paineilmaa toisesta, tai ilmausruuvista kammio ylösalaisin 10 min.. Mutta kyllä sä varmaan tämän tiesitkin, on sulla service manual mukana. Mulla se kammio herkistyi vasta sitten kun lykkäsin sen ekaa kertaa kokonaan "lattiaan" ja ylimääraiset öljyt tuli pois.

Moro!

Hyviä kommentteja! Itse en vieläole ehtinyt tuota keulan shimmitystä purkamaan, mutta kunhan saan mosan kausirempan kuosiin niin on keulan vuoro.

Mulla on selvästi käteen tuntuva klappi nyt keulassa kun ilman rengasta iskarin alapäästä hetkuttaa eestaas. Samanlainen välys on täsmälleen kaverin rmz:ssakin jasiinä keula toimii moitteetta... Ajattelin jos että onko sittenkin ne 46mm slidet erheessä mennyt paikalleen. Mut kai välys olisi todella iso jousto täysin ulkona, jos siellä 1mm liian pienet holkit olis.... niin lähekkäin nuo inner ja outer puslat on tuubi ulkona....

Mut 5w öljyä, puslat ja stefat samoina, mutta shimmejä testaillen lähdetään kokeilemaan parannusta.
Olisan tuo kiva, että talvella pysyis spoorissa....:D

Pakkohan se oli mennä talliin puhteille kun tuli puheeksi taas tämä keula.

Tässä shimmit mitä keulasta löyty: (kpl x halk x paksuus)
Kommentteja, onko vakio edes? 2010 pyörä kyseessä....

COMP:
1x20x10
8x20x20
1x22x10
1x23x10
1x24x10
1x25x10
1x26x10
1x27x10
1x28x10
1x29x10
7x30x10

Rebound:
1x30,5x40

COMP:

8x20x20
1x22x10
1x23x10
1x24x10
1x26x10
1x28x10
2x30x10
1x29x10
1x30x10
1x20x10

Tommosta koittasin

Väli kysymys tähän, älkää pahastuko ketjunne käytöstä. Itsekin aiheesta kiinnostuneena mietin josko minäkin uskaltaisin koittaa simmitystä. Miettinyt olen vaikuttaako tuo pakan kokonais paksuuden muuttuminen mihinkään? voiko levyjä jättää pois jolloin pakka ohenee vai pitäisikö muutos jotenkin korvata jollain?

Kiitos Jukka vinkistä!!! Laitetaan kokeiluun tuo ehdottamasi!

Mitäpä tuosta Tommi pahastumaan, eikös täällä ole ideana asiasta vääntääkkin juttua...:D
Ja rikollisenahan minäkin viestiketjuun

Eipä tuo paksuus toimintaan siihen "millimetreinä" mitenkään välittömästi osallistu mun tietääkseni, välillisetsi kylläkin kun eri jäykkyinen pakka joillain tietyllä virtaamilla vaatii tietyn muotoisen "pyramidin".
Kunhan vain jengalla pysytään...
Ideana kait vain rakennella liuskat vastustamaan virtausta halutulla tavalla, joka on kyllä melkoista tiedettä tai jopa taidetta... Mitä enemmän itse oon asiaan tutustunut, sitä enemmän nousee uusia kysymyksiä...:D

Ensimmäistä kertaa minäkin avasin shimmit ja eipä noi nyt mitään kummosia sinällään ole. Taika on siinä, että mitä muuttaa ja mihin kohtaan. Ei niinkään siinä itse rakenteessa.
Tönäri ja mikrometri, kynää/paperia ja ei muutakuin ihmettelemään. Tarkasti vain koko pakka ruuvarin varteen ja rauhassa sen pariin. En itsekkään uskaltanut molempia keppejä ottaa pöydälle yhtäaikaa. On vielä malli tallella toisen sisällä, jos levitän pakan vahingossa lattialle..:D

Ja niin, ne rebound shimmit on tosiaan siellä ohuen sisämännän päässä. Piti vielä sekin avata...
Siellä lienee orkkis shimmit kun on jenkoisse vielä ne tyssäykset päissä, eiks se sitä vähän tarkoita?

hypätään keulasta takaiskariin.. paljon pitäs laittaa kaasua vakio takapumppuun?

Simmien "kartalle" pääsin itse aikanaan paremmin kun taivutin paikallaan olevaa pakkaa vaikka meisselillä mäntää vasten eri voimalla...sieltä se öljyki tulla luikertaa

tyhmänä kysyn jukka oittiselta onko toi sun ehdotus comppi puolen simmeistä progressiivinen??

kiitos taas tiedosta jukka.. ja sakari sitä arvelinkin et siinä kympin paikkeilla se on.

Moro!

Joo jos muistais ite käydä kommentoimassa mitä apua korjauksista oli, kun itseäkin aina sapettaa et se lopputulema yleensä puuttuu...:D

Eli räjäytin keulan vielä kertaalleen, comppipuoli Jukan ohjeen mukaan, rebound vakio. Talveksi laitoin sisään redlinen 2,5w öljyä. Ulos laitoin belrayn 5w hvi:tä 330ml. SKF stefat meni samalla myös. Klikkerit comp 8 napsua kiinni, rebound 9 napsua kiinni.

Nyt on keula ihan kohtuullinen. Reilu 20mm putoaa pukilta laskettaessa eli ei tartu enää "vintille".
Talvicrossissa pintakovuus on pois eikä tärrää enää käsille, ja keula ei silti pohjaa hypyissä. Kesäkeleille tarkoitus laittaa sisäänkin vielä 5w nesteet.

Kiitos vinkeistä!

Kiitoksia palautteesta. Nyt lähdössä testiin vakiosimmitys siten että mäntä/simmit löysällä ilman mutterin kiristyspäinetta=mäntä pyörii sormin.

oisko jollain antaa tieto yläpään vakio simmeistä??

Ahtopaineen 24.11 simmitys näyttää vakiolle kyllä

ok,kiitos.. täytyy tosta lähtee kesäks rakentelee jotain ...

Ei ole sama keula, -10 mallissa on molemmissa etuputkissa jouset.
-11 mallista eteenpäin tuli SFF keula yhdellä vieterillä käyttöön KX250f:iin

onkohan tämä armas ahtopaineen vakio simmitys siis oikeasti vakio??

"hypätään keulasta takaiskariin.. paljon pitäs laittaa kaasua vakio takapumppuun?"

Olisko 10 bar. Sehän ei jäykkyyteen suoranaisesti kai vaikuta, kun paine on männän molemmilla puolilla sama.

Progressiivinen kyllä mutta pehmeämmin kuin vakio.