Kawasaki kx 125 keulan öljynvaihto

Moro kaikille!

Pyörä kx 125 -07, keula vakio kyb.

Aloittelijalla olisi kysymys keulan öljyjen vaihtoon liittyen. Päätin vaihtaa kaulaan ohuemmat öljyt (motorex 2,5w) metsään suuntautuvan ajon takia ja muutenkin "huoltaa".

Purin iskarista korkin ja otin jousen sekä keskellä iskaria olevan noin 8mm paksun ja noin 50cm pitkän putken pois. Vanhat öljyt tulivat pois kaatamalla ja reippaan pumppaamisen jälkeen (10min). Laitoin 8mm putken paikalleen ja kaadoin iskariin 565ml öljyä manuaalin mukaan joka tarkoittaa ilmeisesti määrää per iskari? Pumppasin hitaasti iskarissa olevaa "mäntää" niin pitkään että ilmaa ei enää tullut öljyn läpi. Kun iskari oli täysin litussa, öljyn pinta oli 20mm korkeammalla kuin sen kuuluisi olla.

Imin öljyäpois noin 50mm jonka jälkeen öljyn pinta oli sen 105mm yläkohdasta manuaalin mukaan. Tässä vaiheessahan iskarin ulkoputki (kuparin värinen) on noin 1cm korkeammalla kuin se kirkas sisempi putki.

Kysynkin siis mikä voi mättää kun öljyn taso ja määrä eivät vastaa toisiaan. Jääkö iskariin yleensä helposti vanhaa öljyä ja pitäisikkö iskari purkaa täysin atomeiksi kun vaihtaa öljyt? Miten iskari reagoi jos siinä on liian vähän tai liikaa öljyä? Oliko tämä lainkaan järkevä tapa vaihtaa öljyt, voiko öljyt imeä pois paikallaan? Miten saa selville jousien tyypin kun niissä ei lue mitään, olen miettinyt herkempiä jousia jos keulan toiminta ei muutu riittävästi.

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii neuvoa. Toivon että vastaus tulisi joltakin tietävämmältä taholta eikä suomi24 tyyppisiä mutu vastauksia. :o)

Jukka Malinen

Foorumit