Kawan takajarru jumii

Kirjoittaja: JARKKO KIPPILÄMikähän nyt on kun kawa kx 125 -98 jumitaa takajarrun muutaman jarrutuksen jälkeen. Jarru jää päälle eikä lähde pois, ennenkun vähän löysää ilmaruuvia tai jaruletkua et paineet pääsee pihalle. Jarrusylinteri toimii hyvin, mäntä liikkuu ja semmosta... ni eikö vika oo sillon siinä jarrupääsylinterissä? Sitäkii jo availin ja putsailin eikä auttanut .... Eli mitäs nyt kuuluu tehä??

Kirjoittaja: Harri VanhalaYksi helppo vielä:
polkimen säätö on voinut ryömiä niin, että pääsylinterin mäntä (= jota poljin mekaanisesti painaa) on koko ajan vähän painuneena. Oireet sopisivat.

Sitten vielä viikon terveysvinkki:
Jos minkä tahansa jarrun mäntä on niin jumissa, että sen joutuu paineilmalla avaamaan, niin paras pitää ruumiinosat loitolla männän lentoradalta. Jarrunesteetkään eivät sovi elimistölle edes ulkoisesti, joten silmät ja kädet suojaan roiskeilta.

Kirjoittaja: TOM NORDMANHarrin vinkistä tuli mieleen oma källini. Painoin nestettä isolla-isolla ruiskulla sisään kun tuo pääsylinteri oli jumissa. Lopputuloksena oli raketin lailla päähän osunut työntömäntä ja mies yltä päältä jarrunesteessä. Hetken nauratti ennen kuin ryntäsin suihkuun. Työntömäntää sitten etsinkin sen tunnin verran ja vannoin että ensi kerralla mietin ennen kuin sohin. No, kaikissa näissä missä

Kirjoittaja: TOM NORDMANSirkulta hyviä vinkkejä. Kannattaa kokeilla ennen sylinterin kiinnitystä takaisin pyörään että neste kulkee sekä sylinteristä pois ja eteenkin takaisin. Juuri tämä takaisinvirtaus voi olla pulmasi (neste laajenee lämmetessään = jarrutus jos paluuvirtaus ei toimi). Omassa pyörässä oli etujarrussa tämä vika ja tuo Sirkun neulakonsti oli ainut mikä kunnolla lopulta auttoi. Tätä ennen hölmöilin paineilman kanssa useita tunteja.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMitä muuten tarkoitit noilla käyttämilläsi termeilleä? Pääsylinterillä tehdään paine ja työsylinteri liikuttaa paloja.

Kirjoittaja: JARKKO KIPPILÄSorry, sanat vähän hukassa, mut oikein ymmärsit. Eli siis työsylinteri on kunnossa. Onko pääsylinterin purkaamisessa jotain niksikikkikoja? Ja saako paineilmaa käyttää? Siis kuinka se oikeeoppisesti tapahtuu?
Kiitos.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEipä oikeastaan mitään ihmeellistä. Tiivistesatsi kantsii tietysti varata työhön mukaan, vaihtaa kun kerran auki on. Ruustukkiin kiinni kiinnityskorvasta ja painat meisselillä kevyesti mäntää sisään kun pitelet lukkorengasta.

Sellaiset ihan ohuet neulat, mitä tulee halpahallin neulasatseissa mukaan tyyliin 10 erilaista, on sopivia sen reiän avaamiseen. En oikein tiedä mihin ne on tarkoitettu, mutta semmoisia kolmen sentin mitaisia ja mahdottimia pujottaa mitään lankaa niin pienestä silmästä läpi. 1-2e setti ja aina löytyy tämmösiin hommiin sopiva ;-)

Puhaltelet vaan paineilmaa läpi ja lopuksi tukit sormilla kaikki muut reiät ja ellei paluureiästä pihise läpi niin painat neulalla läpi. Mulla oli -03 WR-F:ssä joku ihmeen kökkö liimautunut siihen reikään, vaikken ollut kertaakaan kantta edes avannut uudesta pyörästä!

Kirjoittaja: JARKKO KIPPILÄKiitos, täytyy kokeilla :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPura ja putsaa se pääsylinteri. Isokin roska menee isosta reiästä läpi, mutta tukkii paluusuunnassa sen pienen.