Kawa KX250f -04 ei toimi, ei sitten millään...

Nyt on pakko nostaa kädet pystyyn ja kysyä osaako joku sanoa mikä kawassa (-04 kx250f) on vialla!

Ostin mopon siis jo valmiiksi pikku vikaisena tarkoituksena käydä se kokonaan läpi, ostaessa mopo ei siis lähtenyt polkemalla käyntiin. Työntämällä vaivoin ja pysyi käynnissä vain hetken nokan pitäen järjettömiä sivuääniä, kaasua annettaessa kierrokset nousivat todella hitaasti ja tukkoisesti.

Avasin yläpään, sylinteri/mäntä hyväkuntoisia, mutta toisen imupuolen venttiilin päältä oli nokka-akselin alla oleva kuppi murtunut, uusi tilaukseen ja hetken päästä paikoilleen, samassa vaihdoin koneeseen kaikki nesteet ja suodattimet sekä puhdistin kaasuttajan ja säädin sen mielestäni juurikin manuaalin mukaisesti. (Jostain syystä aikaisempi omistaja on vaihtanut siihen dicen bensapumpunkannen ja seosruuvin?)

Jälleen testaamaan, ei lähtenyt polkemalla käyntiin. Seuraavaksi sitten työntämään mäkeä alas ja lähti käyntiin mutta käy vain kaasu pohjassa vapaalla, nyt kuitenkin käynti on tasempaa ja huomattavasti hiljaisempaa. Mikä ihme tuossa on kun ei suostu käymään tyhjäkäyntiä ilman että kaasu on pohjassa?

Aika pitkälti kaikki paitsi puola ja cdi boksi käyty läpi tällähetkellä, puolasta jos olisi kyse niin kipinää tuskin tulisi lanikaan? Onko näissä yleistä tuo sähkö-osien hajoilu?

Foorumit

Tuossa pyörässä tuntuu olevan yleistä vika ihan missä tahansa. Itsellä sama paska ja koko ajan on telakalla. Enemmän taitaa olla huollettu kuin ajettu.

Itellä viime kesänä pyörä oli täysin mykkä. Vika löytyi nokka-akselista, joka oli kulunut piloille edellisen omistajan väärien venttiilisäätöjen takia. Sen taisit kuitenkin jo tarkistaa vai?

\"Tuttu\" mekaanikko sanoi, että tuossa pyörässä ei ole riittävää jäähdytystä ja sen takia kaikenlaisia vikoja tulee. Nyt omassa pyörässä ei ole muuta kuin pultti pohjassa vuotaa öljyä. Oli \"palanut\" kiinni. Kun avasin, niin alkoi ruuvista mureni pari kierrettä ja varmaan kopastakin.

Omassa pyörässä viime kesänä koko kone tsekattu läpi. Koneen puolesta ihan priimakunnossa, joten jos joku haluaa ostella, niin ei muuta kuin viestiä!

Juu kyllä nokat tuli remontin yhteydessä tarkistettua ja olivat ihan hyvässä kunnossa... Vikaa tosiaan tuntuu löytyvän näistä aika montaa erilaista kun foorumeita selailee...

Ei kenelläkään sattuisi lojumaan ylimääräisenä varmasti toimivaa cdi-boksia ;)

Ja tarkastithan myös venttiilien välykset ja ventiilien kunnon? Ajan myötä ventiililautanen kuluu, ettei istu tasaisesti seetirenkaaseen, se voi olla osa syyllinen.. Oletko vaihtanut nokkaketjua, jos se on päässyt venymään, niin se voi aiheuttaa kiukkua koneeseen..
Itselläni oli useamman vuoden kanssa kyseinen pyörä, että tuli kyllä aika moni juttu tutuksi.. ;)

moi, tuo venttiilin välys aheutti ainakin kaverille just saman asian, ei puristuksia oiken ollut ja ei meinannut lähteä käyntiin, välyksen kun sai kuntoon jo niin alkoi kawakin laulamaan

eli tsekkaa välykset kuten äsken jo muut mainitsivat.

Ja tarkista se tulppa vielä koska saattaa toimia hyvän näköisesti mutta ei kuitenkaan oikein. Joskus sellaistakin kokenut.

Oli pakko mennä vielä tarkistamaan välykset uudelleen kun kerran niin epäilitte niitä, pakopuolelta löytyi tosiaan nyt aikatavalla heittoa.
0,17-0,22 pitäisi arvojen olla mutta vielä 0,35 liuska mahtui väliin!
Mittasin kyllä välykset jo heti pyörän ostettuani ja silloin en mitään heittoa huomannut, ilmeisesti joku ensimmäisen asteen virhe sattunut...

Tosin saattaa olla pieni mahdollisuus että entisellä omistajalla on sattunut virhe jaon kanssa ja tästä syystä se imupuolen kuppikin oli murtunut ja välykset olivat silloin mitatessa \"oikeat\". Tai sitten vaan kannattaa lopettaa selittäminen ja lähteä hakemaan uudet shimsit :D

tässä vähän taas huonoja kokemuksia itse ostin viime kesänä saman laisen oli siisti eikä pitänyt mitään yli määräisiä ääniä venttiilit ja mäntä oli vaihdettu 20h sitten kotona parilla polkasulla käyntiin sitten lähettii montulle siellä sit piti polkee ainaki puol tuntia jonka jälkee lähti käyntii parin tunnin ajo jälkee sit kilahti venttiilin nostaja oli tullut kupista läpi sen seurauksena kansi,mäntä,3venttiiliä paskaks ja kampura ois pitäny uusia. ei kannattanu enää ruveta korjaamaan kansiremppa,mäntä,venttiilit ja kampura ois maksanu jo 2000

Viime kesänä ihmettelin kaverin rmz 250 -04 pyörää jossa oli aika samalta kuulostava vika. Vika oli silloin imupuolen nokassa, jonka ratas oli liikkunut. jos paininkuppi on mennyt ihan solmuun on ihan mahdollista, että ratas on päässyt liikumaan.

Ajoitukset kannattaa tarkistaa.Jo ohjekirjassakin oli virhe ajoitusmerkkien laitossa ennen korjaustiedotetta.Lisäksi alijäähdytys sekä luistavan kytkimen ym. aikaansaama oravanpyörä särkee koneesta melkein kaiken liikkuvan.Esim nokkien rattaiden rymppäykset luistavat.Nokkien sivunurkat ovat vakiona niin terävät(hiottava) että vuolevat kuppien päät melkein sorvin lailla.Mitään tehoa lisäävää en koko moottoriin suosittele siinävaiheessa kun saa toimimaan.Nimimerkillä venttiilit pakoputkessa -04.

\"Tuttu\" mekaanikko (sama kaveri joka pyörän viime kesänä laitto kondikseen) sano, että 20h välein kun säätää venttiilit, niin ei mitään ongelmaa...about 50h välein vaihdellaan säätöpaloja...

Ite ainakin niin kyllästynyt ko pyörään, että vaihtuu varmaan merkkikin sitten seuraavan jahka saa jostain rahat moiseen. Vaikkakin kuulemma tuoreemmissa kawoissa jo hommat ok. Tässä ekassa sarjatuotanto nelarissa tuntuu noita lapsuksia löytyvän...

Minulta loppui venttiili ongelmat, kun käytin kannen kunnon kansipajalla ja siihen laitettiin auton seetirenkaat ja uudet venttiilit.. Kannattaa kokeilla, kun se remontti ei edes ole aivan mahdottoman kallista ja se säästää aika paljon hermoja.. :D

Tämä susukin ja kawan yhteisviritys olisi aikoinaan kannattanut vetää paperisilppurista alas, 04-05 vuosimallit taitavat olla niitä pahimpia, muistaakseni yksin valmistetut 06 -> toimivat huomattavasti paremmin. Käytetyn pikkunelaria ostamista on joku verrannut suutariksi jääneeseen käsikranaattiin. \"Ei tosta sokanvedosta mitään tapahtunut, osta tää halvalla pois\"

J-P:n kanssa täsmälleen samaa mieltä.Näiden vuosimallien S&K omistajien ei kannata masentua vaikka rullaavasta ja käyntiinlähtevästä ei yli tonnia kannata maksaa.Helpompi elämä kun pistää ylimääräiset rahat siihen silppuriin ja pelaa tetristä.

Isä ajoi samanlaisella pyörällä ongelmitta yli 80H, sen jälkeen kun tehtiin kanteen seetimuutokset ja uudet venttiilit, joten puheet että ei toimi yhtään vaikka mitä on tehty ja rahaa on mennyt vaikka kuinka paljon ovat pelkkää pas..a.

Ei auttanut vaikka välykset säädin kohdilleen. Aivan samat viat kuin alussa kuvailin, paitsi että silloin satunnaisesti kun saa käyntiin työntämällä niin hyökkää todella innokkaasti eteenpäin. Välissä sitten taas toimii pelkästään kaasu pohajassa ja käy vain tyhjäkäyntiä!
Pitää varmaankin ottaa tuo kansi mukaan verstaalle ja katsoa venttiilit/seetipinnat kohdilleen, samalla voisi ihmetellä tuota kaasunasennontunnistinta.

Kun tarkemmin taas alkoi ajatella niin onkohan sittenkään mahdollista että vika olisi kannessa? Jos vika olisi siellä niin tuskin satunnaisesti kiihtyisi noin \"pirteästi\". Uuden CDI boksin ja puolan saisi 250

tere
juu mulla on ollut noita mopoja 04-06 noin 5 kpl ja ei moittimista.viime kesänä tosta sota ratsustani -06 rmz 250 ilmeni ihme ongelma.ei lähe käymään hyvin... vaikka kaikki tarkastettu.syy oli lopuksi nokka akselin imupuolen rattaan liikkuminen. eli

Jes, nyt vasta huomasin, en kyllä olisi osannut katsoaakkaan silti ^_^
Imupuolen nokka-akselissa on tosiaan vajaat 20 astetta eroa reikien välillä kun pakopuoli on tosiaan kunnossa! Miten rattaan pystyy kääntämään ilman että hajottaa akselia vai kannattaako hakea uusi?

Kuumuudessa rauta antaa periksi ja ratas luistaa karkuun.Jos sovite olisi tiukempi niin tätäkään ei olisi tapahtunut.Pyörät pitää suunnitella ja koeponnistaa kilpailukäyttöä varten.Ei pelkällä kynällä,näppäimistöllä ja hiirellä.Kyllä tämmöinenkin kestää vaikka 1000tuntia jos sitä pyöritää aggrigaattina navetan takana.Jos aktiivinen harrastaja tarvitsee puolenkymmentä pyörää kolmessa vuodessa niin on ajettava kyllä ammattimaisesti,oltava pinkka kohdallaan tai sitten vaihdettava pyörän väriä...Oma jos olisi laittaisin rattaan kohdalleen,isomman suuttimen ja myynti-ilmoituksen vähintään 400km päähän.

-05 vuotisista kokemusta...hyvä pyörä ku ei aja yli 35 tuntia :D

Halakesko mäntä vai mikä Nikolta mäni?

Ei tarvitse hakea uutta akselia, mutta aika tarkka homma se on saada ratas takaisin oikeeseen kohtaan. Alumiini leuat ja reilusti rättiä ympärille ettei naarmutu ja akseli kiinni ruuvipenkkiin. Lämmitetään ratasta kuumailmapuhaltimella tai itse käytin kaasupuhallinta. Käytin rattaan vääntämisessä sellaista keskeltä taittuvaa avainta jolla saa pidettyä vaikka magneeton vauhtipyörästä, mutta tyyli on ihan vapaa. Samalla kun väänsin niin kylmensin akselia kylmäspraylla. Hommassa ei olisi ollut mitään vaikeata jos siinä akselissa ja rattaassa olisi ollut ne tehtaalla lyödyt merkit niin kuin esim yamahassa on. Eli menee ihan kokeiluksi saada ratas oikeeseen kohtaan jos merkit puttuu.

#19 Prässillä pois ja paikalleen.Sen jos vaan kääntää niin 110% varmuudella ei pysy paikallaan.Jos sitä meinaat itselläsi pitää niin varmista koneistamolta miten se pysyy kiinni(tai kempillä)

Prässit ja hitsauskoneet ei sitten tähän hommaan kuulu ollenkaan. Yhden rmz akselin olen vääntänyt takaisin, ja kyllä se on pysynyt paikoillaan 30h tähän mennessä ilman mitään hitsausvirityksiä. Missään tapauksessa ei ainakaan kannata ruveta prässäämään ratasta irti, koska siitä se liitos ainakin löystyy, ja Joka tapauksessa sitä pitää hienosäätää joku pari kertaa kohdalleen vääntämällä, koska se on ihan mahdoton saada ratasta kohdalleen asteen tarkkuudella suoraan prässissä, kun niitä merkkejä ei muistaakseni rmz/kxf 250 akseleissa ole. Eli ensin lämmitetään ja sitten kylmäsprayta akseliin ja liikkuu ihan helposti, ja ihan kokeilemalla se on haettava kohdalleen.

Kun nokkapyörä ja -akseli on linjassa. Eikös siihen olis aika pätevä porata liitoskohtaan reikä, tehdä kierteet ja kiertää kierretangon pätkä. Kierretanko poikki ja pistepuikolla lyö lukon siihen.

Noin saattaisin ite tehdä jos olis ko. ongelmia.

Fyysisesti tai kemiallisesti kiinnitys pitää varmistaa.Spraypurkin ja kuumanilman henki eivät valitettavasti tähän pysty.

Nyt on sitten huumoritaju totaalisen loppu, käänsin rattaan paikalleen ja ei lähde käyntiin enää lainkaan, ei edes työntämällä. Kaikki näyttää kuitenkin olevan ok...

Veikkaanpa imupuolen venttiili ja/tai jousivikaa.
Imupuolen kuppi pääsee murtumaan jos säätöpala kääntyy nurin kupin alla.Tämä taas voi johtua ylikierroksista,kuoleentuneesta tai katkenneesta jousesta.Näin jos käy venttiili tavoittaa liian suuren noston takia mäntään vääntäen sen.

Venttiilejä en vielä ole irrottanut mutta nokan irrotin ja tutkin venttiilien kunnon ihan hyvät olivat. Samalla painelin kuppien päältä ihan vaan testatakseni jousien toiminnan, jäykät olivat, eikä mitään merkkiä katkeamisesta.
Tulpankin tuo kastelee polkiessa heti... Ihmetyttää aika tavalla vaan mistä ihmeestä johtuu että nokkan jaon ollessa väärin kone sentään kävi huonosti, ja nyt kun jako on korjattu niin ei käy lainkaan?

Katsoin myös kampiakselin tunnistimen toiminnan, antoi aivan manuaalin mukaiset arvot, staattorilta en saanut riittävän korkeita lukemia mutta huomenna uusi testi, mutta tuskin se nyt on voinut mennä koska pyörää ei juurikaan ole käytetty ja se antaa hyvän kipinän?

Osta multa varaosiks tai ajoon täysin vastaava peli, mutta kukkuva ja soiva...Saat sopuhintaan. :D

Käynyt kyllä jo pariin kertaan mielessä ostaa toinen samanlainen ja sen avulla hakea vika, vaan järki puuttuu peliin ja käskee laittaa tämänkin myyntiin :D.

Puola näyttää lähes nolla arvoja, uuden laitoin tilaukseen ja pitäisi tulla tälläviikolla. vaikea vaan on millään uskoa kääntyneen nokka-akselin rataan, sen rikkinäisen kuppin ja metsässä olleiden venttiilinvälyksien jälkeen olisi pyörä pysännyt vasta puolan hajoamiseen...

Mutta ei paljon jää vaihtoehtoja koska kone saa bensaa, nokka on kunnossa ja puristuksia sylinteristä löytyy manuaalin ilmoittama maksimi lukema. Jostain päin sähköistä vian on pakko löytyä.

Kampiakseli kun(ei jos) tästä keksinnöstä halkeaa niin ei lähde käyntiin.Vaikuttaa syttyvialta vaan eipä olekaan.

Tuskin antaisi puristuksia hirveästi jos kampura olisi halki?

Nyt kuitenkin pyörä toimii, vanhalla puolalla tosin.
Oli mittaajassa vika eikä puolassa... Kiihdytyspumppuun oli exomistaja vaihtanut dicen kannen ja siinä sivussa ilmeisesti tiputtanut alkuperäisen o-rengas tiivisteen ja tehnyt tilalle letkusta vähän väärän kokoisen. Uusi rengas tilalle ja bensaa alkoi virtaamaan ilmeisesti riittävästi.
Vieläkään ei lähde käyntiin polkemalla mutta uskoisin sen johtuvan kaasarin säädöistä tai mahdollisesti sen nokka-akselin rattaan kulmasta, ajossa toimii kyllä hienosti.

Osaisikohan joku mahdollisesti auttaa kun nyt mopo siis toimii ajossa nätisti ja lähtee työntämällä heti käyntiin, mutta polkemalla ei sitten millään. Kokeiltu on niin kylmänä kuin kuumanakin, ei vaan lähde.
Kaasari on säädetty nyt kolme kertaa manuaalin mukaisesti mutta ei auta, kaikki suuttimet ovat vakio koikoisia.

Unohtui mainita että koneessa on nyt nokka-akselit uudet, eli kulmien on pakko olla kohdillaan.

Onko 100 % varma, että venttiilit eivät vuoda?

Miten tuon saa tarkistettua 100% varmasti? Puristukset on mitattu viideltä polkaisulta ja ihan maksimeissa ovat. Kansi on silmämääräisesti tutkittu eikä näy mitään jälkiä/rakoa venttiililautasten ja kannen välillä.

Kansi irti ja esim. bensaa kanavista sisään.

http://i125.photobucket.com/albums/p70/Tuuningmaster/muu%20sekalainen/V…

Vähän tyhmä olo, monta kertaa tuota kantta ihmettelin mutta en huomannut eikä tullut mieleen testata bensaa kanavaan kaatamalla onko jotain vialla...
Saako tuon vanhan renkaan irrotettua ihan vaan lämmittämällä kantta ja jäähdyttämällä rengasta? Mahtaisiko esim. kuparista tehty rengas kestää tuolla vai saako jostain ostettua valmiita?
Minkähän hintainen remontti tuo olisi liikkeessä teetettynä?

Lahden kansityö tekee n.35

Kansi koneistamolle ja uudet venttiilit kiinni. Kun pyörä käy ja kukkuu niin pistä äkkiä kiertoon ja uudempaa sekä mielellään eriväristä tilalle. Eikä ole viisastelua tai vittuilua vaan kun tuo malli on niin susi jo syntyessään.

Ja se puristuspainemittari kaupanpäälle tosiostajalle...Halkeamaa akselissa ei nää muuten purkamatta ilman heittokelloa

Ei kauas tarvinnut kantta lähetellä kun kotoa löytyy metallisorvaamo ja vempaimet. Nyt on kansi korjattu eikä vuoda enää tippaakaan... Mutta arvatkaapa mitä, eihän se tietenkään polkemalla käyntiin lähde, putkeen kyllä paukkuu mutta that\'s it.

Eikai tässä sitte auta kuin irrottaa kampura ja käydä tarkistamassa se pajalla? Alkaa vähitellen motivaatio loppumaan, pyörä on nyt reilut 3kk seisonut tallissa lukuunottamatta muutamaa ajokertaa joilla työnsin sen käyntiin.

Akselivika paljastuu kun aukaisee magneeton kopan.Vauhtipyörä heittää niin paljon että ottaa kiinni staattoriin.

Molemmissa (vauhtipyörä ja staattori) on tosiaan jälkiä että olisivat jossain vaiheessa ottaneet osumaa toisiinsa. Polkiessa ei tosin vauhtipyörästä huomaa mitään heittoa, pahalta, en vaan millään meinaa käsittää että vika voisi olla tuossa. Alkaa olemaan vähän kallis osa ihan vaan kokeiltavaksi ostaa...

Jäljistä huolimatta ei kampi-akselista löydy halkeamia ja sorvissa tuli suoruuskin mitattua eikä heittoa havaittavissa... Pitää niputtaa ja jatkaa tutkimista.

Pakko tulla ilmoittamaan että nyt on pyörä nipussa ja jälleen uudet nesteet koneessa, lähtee käyntiin laakista, polkemalla siis!
Luultavasti nuo naarmut staattoriin ja vauhtipyörään ovat tulleet joskus aikaisemmin ja akseli vaihdettu.
Nyt olisi täysin toimiva pyörä myynnissä jos tarvetta löytyy, kiitos kaikille neuvoja antaneille!

Mikäs se oikea lääke nyt sitten oli millä käyntiin lähti?

Koneeseen uusiksi meni imupuolelta siis paininkuppi, nokka-akseli, seetirengas sekä pientä kipua aiheutti myös tukkoinen kiihdytyspumppu. Aika pitkälti nuo aihettivat ongelmat, jostain syystä ei vaan lähtenyt millään käyntiin vielä kuitenkaan noiden vaihdon jälkeen vaan vasta kun avasin koneen kampi-akselin mittausta varten ja niputin uudelleen niin lähti käyntiin heti.
Vielä on pieniä ongelmia saada kone kuumana käyntiin, kylmänä lähtee muutamalla polkaisulla, mutta kuumana vaatii todella monta polkaisua että lähtee, mikähän tähän mahtaisi auttaa? Samaa ongelmaa kun tallin vastaavien Yammujen kanssa ei ole, niissä paremminkin päinvastoin, kylmänä saa polkea pitkään...

Täälläkin on ongelmia kawa kx250f -04 kanssa. ongelmana on se että 4 vaihde ei pysy päällä muuta kuin pintakaasulla ja kun annetaan hanikkaa niin puottaa 3 vaihteelle. 1,2,3 ja 5 toimii normaalisti. Kone on käytetty levällään ja ei huomattu mitään erikoista.Missä vika?