Kausi 2009 ja uudet kujeet

Kirjoittaja: ATTE SILTALAEsityshän on alustava.Mutta monelta kohtaa varmaan "ajetaan läpi" vaikka harrastajt/kilpailijat olisivat toista mieltä.
Mutta asijoihinhan voi vielä "vaikutta" olemalla kokouksissa.
Mutta onko tarpeen uudistaa aina liika, ja huomata kauden jälkeen että vähän vituiks meni.
Telvisioinnista.
Tämän homman nähnyt muutaman lajin kohdalta.
Alku innostus ollut hirveä maksettu ja nähty vaivaa rahojen keeruusta että on päästy jollekkin urheilukanavalle.
Mitä jäi käteen, ei mitään.Se porukka joka kävi kilpailemassa odotti ja tuijotti sitten josko itse olisi päässyt kuviin.Ei näkyvää,ryntäystä lajin pariin ja jos joku nyt sitten tuli niin olisi ehkä tullut ilman telvisiointiakin.Eikä rahojen keruu helpottunut lisä näkyvyydenkään ansiosta.Että mikä todellisuudessa oli se hyötypuoli jäi kyllä vähän mietityttämään.
Ei sen puoleen,hyvä ajatus mutta jos kilpailijat ja järjestäjät joutuvat osalistumaan kuluihin niin sitten huono ajatus.
Mutta esityksen mukaanhan kilpailuja, ns.arvokilpailuja järjestäkkään kuin isojen kaupunkien kerhot.
Muutamat kohdat kummastuttavat, mutta niillähän se on mentävä mitä päätetään jos haluaa kilpailla.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että sarjacrosseihin ei olisi liiton tarvinut puuttua,kaikista parasta treeniä mitä kerhot on harrastajille pystynyt tarjoamaan.
Mitä liitto on tarjonnut tilalle?? Ei edes lerityksiä junjoreille toiselle puolelle Suomea, kovaan hintaan!!

Tuossa nyt muutama poiminta esityksestä:
Muutama asia pikkasen ristiriidassa.

•MX1 luokan osakilpailun yhteydessä MXCA Suomen Cup
•Miksi? > haluamme tv:seen näkyville myös Suomen huippujen lisäksi junioriluokan, joka innostaa uusia nuoria mukaan harrastuksen pariin > tarpeeksi suuri kontrasti 85cc vs 250cc/450cc
•MX2 luokan osakilpailun yhteydessä Nuorten alle 18v SM-osakilpailut
•Miksi? > haluamme Nuorten SM-osakilpailusta enemmän MXJ luokan (B-luokiteltujen) kuljettajien sarjan ja MX2 SM-sarjasta nuorten kehittyvien A-luokiteltujen sarjan > siirryttäessä MXCA luokasta ylöspäin olisi mahdollisuus ajaa saman tasoisten kuljettajien joukossa Nuorten SM-sarjaa > voitaisiin jatkossa puhua ehkä MXJ Suomen Cupista > MXJ Cup sarjasta noustaisiin MX2 luokkaan ja rahkeiden riittäessä lopulta MX1 luokkaan > MXJ ja MX2 osakilpailu samana päivänä samalla radalla, helpottaa arviointia vauhdin riittävyyden suhteen MX2 luokassa > saatetaan jopa rajoittaa MX2 luokan yläikärajaa tulevaisuudessa (alle 22v ?)
•Mukailee kansainvälistä toimintaa
•Kaikkiin luokkiin otetaan puomille 30 kuljettajaa > pyritään pienentämään tasoeroja finaali erissä > luo myös lisää turvallisuutta kuljettajien suhteen, sillä vauhtierot pienenevät > samalla nostaa osakilpailun vaatimustasoa jatkoon pääsyn suhteen
•Loppupisteisiin lasketaan brutto -1 erä
•Sääntöihin kohta, joka sallii 14 vuotta täyttäneen MXCA kuljettajan osallistumaan halutessaan sekä MXCA Cuppiin että Nuorten alle 18v SM-kisoihin (MXJ Cup) saman kauden aikana > pyrimme näin kannustamaan ”isokokoisia” ja ”vanhoja” MXCA kuljettajia nopeammin isomman pyörän satulaan
•Turva-alue 3m > SM rata. 1-3m kansallinen/cup > välittömästi turva-alueen reunalla sijaitsevat kiinteät esteet vähintään pehmustettava heinä-villapaalein, mieluiten poistettava.
•SM > Kartta, josta selviää hyppyrit, niiden koko, lippumiesten paikat, ensiapupisteet, ambulanssin reitti jne.
•Voimassa 3v > muutokset ilmoitettava lajiryhmälle
•SM >1500m
•SM > minimi leveys 5m, suositeltava 8m
•Vierekkäin kulkevat rata osuudet oltava 6m päässä toisistaan. 10m FIM.
•Kiinteä kastelu järjestelmä. Erikoislupa haettava poikkeavaan kastelujärjestelmään.
•5 WC
•Molemmissa 3 osakilpailua > 2 erää = 6 erää
•MX1 luokkaan saa osallistua myös MX2 luokan kalustolla > voidaankin puhua ”avoimesta” luokasta > MX1 luokka siis pääluokka, joka myös televisioidaan > halutaan samaan starttiin kerralla kaikki Suomen parhaat kuljettajat
•Lajiryhmä valitsee järjestäjät MX1 osakilpailuille hakemusten perusteella > kriteereinä mm: kerhon kokemus SM järjestäjänä, radan kansainvälinen luonne ja riittävät fasiliteetit, isojen kaupunkien läheisyys >parempi potentiaali katsojamäärien saamiseksi, kerhon aktiivinen ja positiivinen yhteistyöhalukkuus, sitoutuminen 2+1 vuoden järjestämiseen MX1 SM-osakilpailulle, kauden 2008 järjestelyjen onnistuminen
•MX2 SM osakilpailuissa alhaisempi vaatimustaso > myös uudet järjestäjät otetaan huomioon
•Suomenmestaruudesta ajetaan luokissa MX1 ja MX2 (ja Speedcross)
•Tarvittaessa 6 eri järjestävää kerhoa > mahdollisuus myös tupla SM-viikonloppuun samalla kerholla, lauantaina MX1 ja sunnuntaina MX2 > pääsääntöisesti SM-osakilpailu aina lauantaina > mahdollisuudet saada paremmin yleisöä paikalla ja yhteistyökumppaneille parempi vaihtoehto asiakastilaisuuksien suhteen
•MX1 luokan SM kalenteri tehdään sopivaksi MM- ja EM-kalenteri huomioiden > MX2 luokassa pyritään samaan, mutta tarvittaessa niitä sijoitetaan myös MM-tai EM-osakilpailujen päälle

Lajiryhmä on miettinyt harkiten ja edelleen kehittänyt ideoitaan ja tämän tilaisuuden tarkoituksena on esitellä kauden 2009 toimintamallien perustat ja keskustella niistä. Täydellisen muodon kausi 2009 saa loka-marraskuun vaihteessa pidettävän lajiparlamentin yhteydessä, jolloin yksityiskohdat on saatu mietittyä valmiiksi kaikilta os

Kirjoittaja: ARI PAIHOja taas toi menee niin että mx1, mx2, mxc/a sitä ja tätä ja unohdetaan täysin että eniten lajin harrastajia on b luokissa mx1b ja mx2b, nii ja tietty junnut mut kyl ne nyt vielä jotenki muistetaan mukaan laskee..

1 ja 2b:lle tuskin vieläkään mitään cuppeja tai muuta järkevää saadaan aikaiseksi..
(vois olla liikaa vastinetta rahoille nääs)..
ehkä tuurillaan kymmenkunta kisaa josta puolet pohjosen kierroksen yhteydessä..
siinä sitten sopii taas keväällä miettiä että kannattaako ostaa sitä SAIRAAN kallista lisenssiä!!!

että tällästä vuodatusta tähän asiaan mulla!! :D

Kirjoittaja: LAURI MANNINENLajiryhmästä puolet ajaa MXB:ssä eli eiköhän ne B-kuskitkin huomioida lajiryhmän piirissä. Edelleenkin lajiryhmälle kannattaa lähettää ehdotuksia siitä miten hommat pitäisi hoitaa. Moottoriliiton sivulta löytyy yhteystiedot tai meiliä voi lähettää toimiston kautta.

Kirjoittaja: KARRI KUISMAeiköhän nykyinen lajiryhmä ole aika hyvin perillä nykytodellisuudesta, kun itsekin käyvät säännöllisesti kisoissa ja harrastamassa.

Kyllä liitto on ihan oikealla asialla kilpailutoiminnan kehittämisen suhteen, MX 1, MX 2, Nuorten SM ja MX C/A ovat kilpaluokkia, harrastajille voidaan sitten kehittää ja ideoida omat jutut heidän toiveiden pohjalta.

Omasta näkökulmasta kehitettävää löytyy seuraavista asioista:

Kaikille kilpailijoille enemmän vastinetta rahalle :

- Aina kaksi kilpailuerää
- B-Finaali tarvittaessa
-varikon palvelut kuntoon ( Riittävästi vessoja, suihku, pesupaikka, Riittävän suuri varikko)
- Kuulutus ja tulospalvelu kuntoon ( Kiitos Totti, joka on näyttänyt normaalitason)
-Kilpailijoiden osallistumis maksuihin järkeä, jos lippuja myydään, niin ei oikeutta kerätä osallistumismaksua ( tai max. 10-20*eur*).
-Ratojen turvallisuus ja turvallisuudesta vastaavat henkilöt kuntoon ( mm. lippumiehet ja liputuspisteet ja turva-alueet)

Lisäksi:
-Kilpailijoille sanavaltaa ratojen rakentamisessa ja kunnostuksessa kerhoissa, nykyisin entiset harrastelijat tekevät radat melkein entisille harrastelijoille.
- valmennusryhmien valinta asetettujen kriteerien pohjalta, eikä kaveri-tiimipohjalta , perkele.

Pelkästään nykyisilla suomalaisilla radoilla kilpailemalla ja harjoittelemalla ei kukaan tule nousemaan minkäälaiselle kansainväliselle tasolle.
Nuorille huipulle pyrkiville tukea harjoitteluun , silloin kun sitä eniten tarvitaan.

Lopuksi vielä hatunnosto ihan sivustakatsojana Juha Punkille/Team Racingbike :
Nuorille kavereille annettu tukea ja hankittu asianmukainen kilpailukalusto , teamin näkyvyyskin on kisoissa ok.

Karri

Kirjoittaja: Tapio KorhonenKarri puhuu asiaa olette varmaan huomanneet ulkomaan kisareissuilla paljon asioita missä me ollaan täällä pohjolassa aivan jälkeen jääneitä.
Tämän hetken edellytyksillä täältä on aika turha haaveilla kansainväliseen
kärkeen ja eikö se nyt ole hyvä asia että jotain yritetään eritavalla?
Varsinkin tuo ratojen nykyaikaistaminen osuu asiaan kun luin hesarista artikkelin
missä aivan samaa asiallisesti selitettiin miten jäljessä asiassa olemme
ja se vaikuttaa junioreiden oppimiseen jotka ehkä joskus haluavat kokeilla
vauhtiaan rajojen ulkopuolella. Mutta paljon on korjattavaa ja varmaankaan
ei tule olemaan helppo tehtävä niin paljon tähän lajiin on pesiytynyt
vanhoja jääriä mitkä on tehneet asiat 30v samalla kaavalla.

Kirjoittaja: MARKO MELKOhuoh, toivottavasti mxb:ssä jaetaan vielä tulevaisuudessakin nousupisteitä!
Eipä innosta enää paljoa treenata jos kys.luokka "palautetaan" takaisin harrasteluokaksi! Kyllä siitäkin luokasta löytyy kuskeja, jotka yrittää ja satsaaa toimintaan! Eli jos mxb:stä ei ole mahdollista nousta ylempään luokkaan niin loppuu kyllä ajaminen saman tien.

Kirjoittaja: MARKO MELKO(( ari p ))

1 ja 2b:lle tuskin vieläkään mitään cuppeja tai muuta järkevää saadaan aikaiseksi..
(vois olla liikaa vastinetta rahoille nääs)..
ehkä tuurillaan kymmenkunta kisaa josta puolet pohjosen kierroksen yhteydessä..
siinä sitten sopii taas keväällä miettiä että kannattaako ostaa sitä SAIRAAN kallista lisenssiä!!!

))

Pohjoisenkierros kutistuu ainakin näillä näppäimin ,) Mun mielestä lisenssi on halpa, lajin muihin kuluihin verrattuna siis... tänä kesänä jo polttoaineisiin on mennyt se 3500e.. lähinnä kulut etelän radoilla kierrellessä... ei harmita yhtään, rahat menny siihen mihin on halunnu =D

Huoh, toivottavasti kisoja löytyy! Jos ei niin täytyy alkaa keksiin sitten jotain muuta, hmm yksi supercross radan tynkä tuli tuossa rakenneltua kesän mittaan :) ..

Kirjoittaja: LAURI MANNINENTapio: Missasin ks. jutun Helsingin Sanomista. Minkä päivän lehdessä ja mikä oli noin lyhennettynä jutun sisältö?

Kirjoittaja: LAURI MANNINENEi huolta, MXB:ssä jaetaan jatkossakin nousupisteitä.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenEi nyt ole vanhoja Hesareita tässä mutta eikös se ollut Heinolan MM-jutun alla. Jutussa Kovalainen sanoi että maailmalla on "ylämäkikaksareita" ja koneella tehtyjä useampia ajolinjoja. Referaatin tarkkuudesta ei mennä takuuseen :)

Kirjoittaja: ARI PAIHOLauri, saatko terveiset lajiryhmälle tältä palstalta menemään??

soittelin keväällä liittoon ja juttelin konttisen tomin kanssa noista asioista, vaikka tomi ei taida lajiryhmään kuuluakkaan..
sanoin vaan tomillekkin sitä, että joku b cup voisi olla hyvä ratkaisu, koska sillä saataisiin enemmän kilpailijoita kiertämään useammalla paikkakunnalla noita kisoja..
nyt harmittavan moni ajaa vain omat lähikisat esim. vantaa, karkkila.

mieleen väkisinkin palaa vuosi 2002 jolloin ajoin 4t cuppia.
se oli mukavaa näin b kuskille kun pääsi kiertämään jonkunnäköistä sarjaa ja sai kauden päätteeksi katsoa että mones sitä sitten loppupisteissä oli..

ja niin paljon motivaatiota ei mulla ainakaan ole että alkais reenaamaan isommin ja nousisi a luokkaan ajamaan hulluna kilpaa viimeisistä sijoista..
kaikki kun ei sinne a luokkaan kuitenkaan halua, mutta halua ajaa jotain sarjaa varmasti olisi.

Kirjoittaja: RISTO KUISMAMotocrossi ei ole erityisen hyvä TV-laji. TV näkyvyydellä olisi lisäarvoa, jos se tulisi TV1,TV2 tai MTV3 kanavilta. Urheilukanavan ym julkisuudesta ei ole sellaista hyötyä, että sen perusteella kannattaa lähteä motocrosskilpailuja muokkaamaan.

Nykyinen SM. ja Suomen Cup järjästelmä on kohtalaisen hyvä, jos vielä Veteraani Cup palautettaisiin MX1 tai MX2 yhteyteen. Sivuvaunu Cup voisi olla sitten toisen luokan yhteydessä. Kaksipäiväiset kilpailut ovat työmäärän ja talouden suhteen parempia kuin riisutut yksipäiväiset kilpailut.

Kilpailuissa luokkia/lähtöjä pitäisi olla paljon. Se tuo paljon ajajia ja sen myötä yleisöä. Esimerkiksi viikko sitten oli kansallisissa kilpailuissa Tuusulassa paljon enemmän yleisöä kuin eilisissä osanotoltaan ym. laihassa MX1:n ja Nuorten SM-kilpailuissa, jossa oli vain kaksi luokkaa.

Kolmen osakilpailun SM-sarjat näivettäisivät lajin.

Jos veteraanien ikärajaa alennnetaan 35 vuoteen niin tarvitaan 45v ja myös 55 v
sarjat. Kansainvälisesti yleisiä ovat 40,50,60 ja jopa 70v veteraanisarjat.
Motocrossin vahvuus ovat laajat juniorisarjat,harrastelijat sekä veteraanit. He pitävät lajin pystyssä, huolehtivat jälkikasvusta ja kustantavat koko systeemin.

Kirjoittaja: Tapio KorhonenKatsos on Naama Mikan vai mikä se nyt olikin asialliset kommentit poistettu
hyvä juttu että valvotaan mitä tänne kirjoitellaan.