Kärme Kustaa --> Todellinen...

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosPETYMYS!!

Moika! Haluan kirjoita tämän englaniksi koska on vähän helpompi ja nopeampi mulle. Jos joku ei ymärtää voin kääntyä se teksti suomeksi ilalla.

If you CANNOT organise this famous race correctly, DO NOT ORGANISE IT!

IF YOU DON¤T WANT PEOPLE TO WATCH THIS RACE, DON¤T DISCUSS ANYTHING on the net and just send the instructions to the teams by posti! Nothing else!! Where were the signs, on the main road to Lahti, for people to find the racing place, and especially this famous ΜÄKI!?!?! This map on the käsiohjelma was good enough for people to get lost in the forest! As it happened to me and my wife and we walked 2 hours around the forest. Close enough to hear the bikes but still far away from them! When we finally found the path, the race was over because you decided to take the 2nd round off (was it soooo difficult to understand that after the snow and the rains for 1 month it would be impossible to have 2 rounds?? You could inform this here a bit earlier...). What about the poruka who got lost and they were very close to the place the soldiers were shooting? Who would pay if an accident happened there?

If the army does not want to advertise at all this race (it means as well that they don¤t want this race there!) -the yleisö paikat- don¤t do the race!! FIND ANOTHER PLACE!! Do you think that every year the same people watch the race? You don¤t have any respect to new spectators for this race? You don¤t respect at all that a couple might come from Turku and pay more than 100*eur* to watch a bit from this race? And in the end to watch nothing! Excuses from members of the club (KTM Racing auto..) that "we don¤t have enough people to organise this race", are nothing to me!! If you know it already you don¤t start any race!! It¤s not fare to the 300 racers that came there! Not only to me who I just wanted to watch it.

PLEASE, take all what I wrote as feedback for next year!

T: Leonidas - Mervi

Kirjoittaja: HEIKKI VIRTANENOhjelmalehtisiä oli myynnissä myös huolto alueella,ampumaradan puomilla,kilpailukeskuksessa ja mäessä. Lisäksi kolmessa muussa yrityksessä. Lehtisessä oli hyvä kartta millä varmasti löysi perille.

Kirjoittaja: Tomi MarttinenJa järjellisesti kun tuota asiaa ajattelee, niin kaikki kaupat ja palvelupisteethän on pyhäpäivinä aina ihan normaalisti avoinna... Vai onko sittenkään?

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENMielestäni jossain mainittiin, että niitä on kilpailukeskuksessa myytävänä. Ainakin tän persuteella tiistai iltana sen käsiohjelman kävin ostamassa.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenNiin, ironiaahan tuo minun kommentti oli, jota siteerattiin. Pitäisiköhän tähän väliin mainita, että ostin itse kaksi käsiohjelmaa. Ensimmäisen kilpailukeskuksesta, ja toisen Mäestä, kun ensimmäinen oli unohtunut autoon.

Kirjoittaja: Mika KoivunenEn voi olla kommentoimatta...

**************
Pekka Pitkänen kirjoitti:
Eivät mokomat edes osta käsiohjelmaa, joten ei niistä mokomista ole edes taloudellista hyötyä
**************

Itse vuosi sitten asiasta innostuneena päätin lähteä kuvailemaan, myös tänä vuonna. Ilokseni totesin netistä löytyvän tietoa käsiohjelman myyntipaikoista, mielessäni ajattelin saavani kartan, jolla löydän muuallekin kuin samaan mutakuoppaan kuin viime vuonna.

Tiistaina en vielä työesteen vuoksi liikkeelle päässyt, joten sitten lähdettiin ajoissa keskiviikko aamuna. Navigaattorin tungettiin käsiohjelman myyntipaikkojen osoitteet, mutta yksikään ilmoitetuista myyntipaikoista ei ollut auki klo 8.00-8.15.

So..., ei saanut järjestäjä kaksieuroista, vaikka olisin ollut kunnollisesta kartasta valmis maksamaan enemmänkin, ehkä kympissä olisi alkanut olla jo "kipuraja". Lopputuloksena oli suunnistaa viimevuotisen perusteella, samalle suunnalle, toivossa reitin kulkevan siellä. Parempi tuuri kuin Leolla, näin kutakuinkin kaikki kuljettajat kerran...

Mika Koivunen
Fotohana

Kirjoittaja: Leonidas TsiopoulosKiitoksiä tarjouksesta!! :)

Jos huoltomies (yksi sanoi jo että tule..) ei löytyy Turusta sitten soitan sulle.

Täytyy menna ajaa nyt...

Kiitos!

Leonidas

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenJa jos se yhtään helpottaa päätöstäsi, voin lähteä yhdellä autolla mukaan huoltoosi "sponssina".
Kymis

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenItse asiassa olen tosissani Leo. Jos osallistut Päitsiin olet ensimmäinen kreikkalainen kuski siellä. En usko, että voitat, mutta jo osallistumisesi olisi voitto kisalle. Toivon todellakin, että pääset kisaan mukaan ja järjestäjä osaa hyödyntää Sinut markkinoinnissa.
Kaiken kaikkiaan moottoripyöräurheilu tarvitsee mukaan myös "fiksuja" oppineita henkilöitä. Sinulla se tausta on googlettamalla ainakin hienosti kunnossa.
Kärme Kustaan viitoituksista voidaan olla montaa mieltä, mutta niinkuin Merville sanoin puomilla, ensi vuonna se on Teillekin helpompaa. Näin se on vaan käynyt meille muillekin.
Kymis

Kirjoittaja: Matti NykänenOnhan se hyvä asia, että Paavo osaa ottaa vastaan rakentavaa palautetta kisojen järjestämisesta ja jopa yrittää ymmärtää katsojia jotka voivat tulla kaukaakin katsomaan kisoja. Ja ne merkit katsojille on kyllä helevetin vaikeita laittaa sinne tien varteen. Maa voi olla jopa roudassa *klunk* mitäs sit?

Kirjoittaja: Pekka PitkänenLeo; Äläpäs ole pahoillasi. Sanoit ääneen mielipiteesi ja sinulla on siihen täysi oikeus! Pysy vaan samalla linjalla, älä suotta huoli jos tulee törmäyskursseja muiden harrastajien kanssa. Kun luet esim tätä palstaa, huomaat etteivät muutkaan välitä :)

Hyvää Joulun odotusta teille kummallekkin.

Kirjoittaja: Leonidas Tsiopoulos Joo taitaa olla että mun palaute oli paha jutu järjestäjälle.... Oli jotakin jota joku ei halua kuulla.. Siksi Paavo meni sekaisin... Ja google toimi hyvin myös... Ja hän fantasioi että minä kirjoitin että tulen Päitsiin ja voitan kaikki ja näytää kaikille kuinka kova jätkä on se tuleva tohtori Kreikkalainen... Jooo niin se on.......................

Voitto mulle on päästä maaliin... ja jos tiella ohitan jonkun, ohitan kilpailijan, en suomalaista, venäläistä enkä kreikkalaista

T. Leonidas

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenHienoa Leodinas!
Minä olen yksinkertainen suomalainen, mutta nyt koukkuun jäi iso kala, Leonidas Tsiopoulos, filosofian maisteri, dosentti? tuleva tekniikan tohtori? kreikkalainen ja vielä helleeni?
Tämä on kova juttu kenelle tahansa tiedottajalle tänä päivänä EU:ssa. Vielä kovempi juttu on, että aiot ajaa suomalaisessa talvimaisemassa, jossa lämpötila voi pudota jopa -30 asteeseen ja lunta olla metri tai pari, Päijänteen ympäriajon. Tiedottaja: Päijänteen ympäriajo on perisuomalainen moottoripyöräkoitos jo 30-luvulta, mikä hieno kontrasti, helleeni suomen lumisessa luonnossa taistelemassa moottoripyörällä luontoa ja talvisodan voittaneiden veteraanien jälkeläisten kanssa. Kilpailu kestää kolme vuorokautta pimeydessä, pakkasessa ja pahimmillaan pari metrisessä lumihangessa.
Leonidas on Turun Yliopiston kasvatteja tietojenkäsittelyn? alalta, hän valmistelee tohtorin väitöskirjaa, jonka uskoo olevan valmis parin vuoden sisällä.
Leonidaksen perheeseen kuluu myös Mervi, joka on Leon tukena ja turvana suomalaisen joskus jopa hieman erikoisen turkulaisen yhteiskunnan tukena (tää oli pakko sanoa Mika GGG). Merville järjestettäisiin haastattelut Me Naiset, Ilona jne. lehtien kanssa. Juonena tietenkin "Miksi Leo tuli Suomeen".
Jos minulta kysyttäisiin, niin nyt tietäisin miten Merviä ja Leo käytettäisiin "hyväksi" näissä motukka hommissa. Se on tuossa edellä. Olisi aika hyvä täky Päitsin "markkinoinnissa ja tiedottamisessa". Voisko joku kertoa Benille, että tämä muuten oli parasta mitä minä Päitsin suhteen pystyn tekemään.
Paavo Kymäläinen

Kirjoittaja: Leonidas Tsiopoulos Moi!

Kiitos Timo vastauksessa. Ja kiitos kaikille vastauksesta! En tiedä mitä ehdotaisin, mutta tässä tapauksessa 1, 2 pienia merkeija autoisivat todella paljoan..! Oliko se liikaa järjestäjälle? En tiedä. On ohjelmassa ajaa se Päitsi. Jos en ajaa ja joku reitti on Turusta lähellä voisin autaa... Se riipuu... Ainakin olen sanonyt mun klubille (TMK) että aina voin auttaa jos tarvi. Ja Mervi myös autoi Kreikassa viime vuona järjestää scramble kilpailu.

Hyvää Joulua!

T. Leonidas

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo en aio enklanniks kirjoittaa kun en osaa,puhua kyllä mutta se siitä.
MUTTA leo puhuu tosiaan asiaa.Sinne mäkeen oli tosi vaikea löytää jos ei ole koskaan siellä käyny,saatikka jos ei ole ketään jolta olis faktaa tietoa saanu.

Joten sirkku hyvä.......kuten aiemminkin sanonu sulle ja pyytäny niin anna muillekkin oikeus mielipiteeseen ja anna järjestäjien saada palautetta.Se on oikeasti tuolla tavalla annettuna tärkeeä kisoja järjestettäessä,mitään ei saada korjattia jos koskaan ei saada antaa palautetta.
Ja sirkku hyvä,edelleen,jos sulla meni hyvin niin kai joku muu saa antaa palautetta helvetti soikoon.Jos sulla menee huonosti niin joku saa turpiin???ei kuulosta reilulta....Mutta tämä ei ole hyökkäys sua kohtaan ,pyydän sulta vaan ymmärrystä muita kohtaan,onko liikaa vaadittu?

Ja leo,ymmärrän pointtis siellä oli monta muutaki metsässä todella eksyksissä ja tuli paikalle kun kisat oli jo ohi,joten et ollu ainoa jolta tämä huvi meni sivu suun.Pahoittelut myöskin minun puolestani vaikken tähän organisaation mitenkään edes kuulu.

UG olen puhunut,ja sirkku yritä ymmärtää.....=)

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenTaisin olla paikalla Hätilän puomilla, kun Mervi ja Leo sinne löysivät. Fiksun oloinen nuoripari, nyt vaan pitäisi keksiä joku keino millä heidät saataisiin mukaan myös järjestelypuolelle. Parin into motukoihin tuntuu olevan melkoinen, kts. missä kaikissa kisoissa on käyty ja Turusta lähdetty ja sitkeesti seisoivat tiistai-iltana vesisateessa.
Mitä Mervi ja Leo itse ehdottaisivat? Tiedän, että ainakin Päijänteelle on järjestelyporukasta puutetta (Benin mukaan).
Kymis

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENtoi armeijan alueella ajaminen on hyvä juttu, sillä silloin on kaikki samalla viivalla. Ei pääse paikalliset salaa harjotteleen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvät herrat, seuraavista syistä puolustan järjestäjää

- mikäli kilpailun organisaatiolla riittää resurssit vain kilpailijoihin kohdistuviin järjestelyihin tai yleisöjärjestelyihin, uskoisin, että jokainen on yhtä mieltä siitä, että ensin mainittu on ensisijainen

- mikäli kilpailuun ei tule kilpailijoita, ei ole yleisöllekään mitään nähtävää, joten siinäkin mielessä kilpailun pitää olla ensin kilpailtavissa ja sitten katsotaan yleisöpalveluja

- taisi olla tämän kisan historian ensimmäinen käsiohjelma, hinta tuskin kattoi muuta kuin painokulut, joten ehkä siltä pohjalta ei pidä odottaa palveluita?

Onko näistä perusasioista joku eri mieltä?

Lisäksi:
- vuosittain ajetaan kilpailuita, joissa ei edes huoltoautoihin saa karttaa, jossa olisi huoltopaikka merkittynä
- tuo kartta riitti ainakin meidän huoltohenkilöille
- olisin jopa itsekin, luultavasti, osannut sen pohjalta kohteisiin, ainakin paras tähän asti käytössämme olleista
- mielestäni joku tämmöinen kansallinen erikoisuus voitaisiin ajaa vaikka alueella, jonne yleisöllä ei olisi edes pääsyä, eli jos saadaan hyvä maasto käyttöön jossain semmoisessa paikassa ja kuskit haluat ajaa, niin miksi ei saisi kisaa semmoisessa järjestää?

Kirjoittaja: Marko MoisanenEi ne Kärmeksen järjestelyt kyllä kovin huonot olleet, kun näin ensikertalainenkin kisaan osallistuja taapersi homman läpi ilman sen suurempia ropleemia.

Kisasta jäi muutenkin mukava fiilis eli ensi vuonna seuraavan kerran - tosin eri luokassa.

Ja olihan siellä metsät ja mäet väkeä turvoksissa ihan yllättävästikin. En etukäteen uskonut, että itsepäisyyspäivän enskakisaan jaksaa porukka hiippailla kurapyöriä pällistelemään. Ja pitihän katsojille ohjelmaa tarjota: kun en loistavia ajosuorituksia oikein pystynyt tarjoamaan, niin laulaa luikautin jollekin porukalle pätkän Maamme -laulua jonkun suonsilmäkkeen reunalla. Minkä lie takia kannustivat minua jatkamaan pikimmiten matkaa.

Mutta se kyllä on sanottava, että enduroväki ei ole kaikista innostuneinta porukkaa markkinoimaan toimintaansa suurille massoille eikä siten myöskään parantamaan sponrointia ja kasvattamaan yleistä rahavirtaa toimintansa ympärillä.

Käsitys markkinoinnista näyttää endurossa olevan, että Rintterin kyljessä on KTM Racing -tarrat, joita näytetään toisille endurokuljettajille. Siinähän sitä syntyy sidosryhmiä ja raha liikkuu, kun toinen Itävallan ihmeellä ajava pallinaama tillottaa pää kallellaan niin kuin saksanpaimenkoiralla toisen orangemopolla ajavan Ducatohiivatin kylkiä.

Ei tarvitse ollaan kummoinenkaan takamehtien Sorvankylän piirikunnallinen puusuksihiihtokilpailu, niin hommaa suitsutetaan paikallisissa aviiseissa sekä muissa foorumeissa oikein kyläpäälliköidenkin taholta ja kisapaikalla on varmuudella jos jonkinlaista nakinmyyjää, oluthanan vääntäjää ja käsitöiden kaupittelijaa.

Se oheistoiminta vaan vetää ihmisiä puoleensa, vaikka mahdollisesti itse toiminta ei aivan kiinnostuksen kärjessä olisikaan. Puhutaan perhetapahtumista ja se on juuri näin - perheet ovat rahavirtojen kannalta se oleellinen

Mutta hyvä kisa on Kärme Kustaan Kiemurat. Siitä suurkiitokset järjestäjille.

Kirjoittaja: Leonidas Tsiopoulos Ainakin minä maksoin käsiohjelmasta mutta ei tullut mitään hyvää infoa...

En kysynyt että joku kaveri olisi asfaltitiella ja näytäisi kaikille..."Olkaa hyvää ja ajaa sinne päin!". 1, 10*10 cm, merkki riitää...

Ok, ok..! Ei kukaan (eika minä) sanoo mitään mielenpiteita taas järjestäjälle! Ei saa! Kaikki on täydelinen ja feedback ei tärvi...

T. Leonidas

Kirjoittaja: Pekka PitkänenNäin meillä Suomessa.

Joskus aiemminkin on ollut keskustelua aiheesta

Kirjoittaja: Pekka Pitkänen"The Race is organised FOR THE RACERS!" Ikävä kyllä tuo lause pitää paikkansa. Yleisöstä kun ei ole järjestäjälle kuin harmia. Eivät mokomat edes osta käsiohjelmaa, joten ei niistä mokomista ole edes taloudellista hyötyä. Ei kai kukaan sinne metsään jaksa mitään kylttejä tms. lähteä yleisöä varten pystyttelemään!? Liikaa olisi yleisölle helpotusta jos käsiohjelmassa olisi ollut maininta teiden nimistä. Saa yleisö olla onnellinen, että voivat mennä edes moista kisaa katsomaan, ja vielä ilmaiseksi. Joten, eikö ole yleisön aika kohtuutonta vaatia järjestävältä seuralta yhtään mitään!?

Kirjoittaja: Pekka PitkänenLeo; KTM-nauhoilla oli merkkailtu reittiä kohti mäkeä. Ja eksymismahdollisuus oli tosiaan suuri.

Kirjoittaja: Leonidas Tsiopoulos Joo sieltä oli ainakin mulle helpo löytää se mäki mutta kilpailu loppui jo silloin... Väikeä oli miten löytää se oikea soratie kilpailuun...kun asfaltitielta lähtivat vasemalle ainakin 3 samanlaisia soratieta.. Olimme vaaralla tiella autolla, sitten mietimme kävelää ympariin kun siella oli se iso "ampumaa alue.. ei saa kavela"...sitten 1,5 tuntia myöhemin olimme autossa taas kun toinen auto tuli ampuma alueelta ja kaveri sanoi että joo lähellä on se mäki mutta kaikki meni ohi sieltä... Hän ajoi ja sitten löysimme se oikea paikka...

T. Leonidas

Kirjoittaja: Leonidas Tsiopoulos Sirkku, isn

Kirjoittaja: Leonidas Tsiopoulos Moika Tommi!!

I thought to write about it to Sirkku because I was there and trying to take a video in the rain, but I didn

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiko hyvä, pitäisi ymmärtää tuon kilpailun luonteen ja ajankohdan aiheuttama pikkeavuus endurokisoista yleisesti. Kyllä Jaatinen teki oikean päätöksen ajattaa päivällä vain yksi kierros, mutta reitin todellinen kuluminen ei voinut mitenkään olla tiedossa vielä käsiohjelmaa painettaessa. Tuossa kisassa on kierrosmäärä perinteisesti päätetty lopullisesti vasta kisa-aamuna.

Eli eipä yleistetä, minunkaan mielipiteitäni, koskemaan muita kilpailuita, tämän poikkeustapauksen perusteella. On edelleenkin hienoa, että pääsemme kerran vuodessa ajamaan isolle alueelle kunnon maastoihin ja veikkaanpa, että kilpailu on katsojamäärältään vuoden toiseksi suurin. Itse olen katsojana kisaa seurannut kahtena vuonna ja kahtena ollut ajamassa, hyvin ollaan paikalle löydetty printtaamalla netistä alueen kartta ja kyselemällä muilta mihin ja mistä mennä.

Sorry Leonidas, your text just felt very harsh, about a great "race", from my 2+2y. audience+racer viewpoint. Next year, please ask your clubmates and local riders some advice to find the location of your favor spot.

Kirjoittaja: Leonidas Tsiopoulos Moi Niko!

I don

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKI"From a racer point of view the race was perfect!" yes yes, vain yksi joukkue ajoi reitin oikein ekalla kierroksella...

Kirjoittaja: NIKO HONKANENLaji tulee varmaan kehittymään todella hyvin jos asioita katsotaan vain kuljettajan näkökulmasta. Turha on valittaa jos ei ole näkyvyyttä jos ei edes katsojat löydä reittiä...Sirkun mentaliteetillä enduro on tuhoontuomittu. Ellei kehityssuuntana ole se, että muutaman sadan ihmisen joukko saa rämpiä suossa keskenään.

Edelleen kannattaisin niitä banneja tännekin palstalle.

Lontoota vääntämättä esitän pahoittelu Leonidasen porukalle. Toivottavasti lähdette vielä toisenkin kerran Enduroa katsomaan ja asiat olisi silloin paremmin.

Niko

Kirjoittaja: Leonidas Tsiopoulos Moi Sirkku!

You are wrong... The race should be organised for the RACERS (of course!!) AND for the other people who want to watch it! At least this is the norm in every other country who want to have PUBLIC enduro races! Think about it! If you don

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOThe Race is organised FOR THE RACERS!
From a racer point of view the race was perfect!
This race is the best race all year!
It