Kantosen ja Riihilahden Päijänneajo analysoidaan Tallukassa

Hallitseva Suomenmestari Oskari Kantonen tavoittelee A-Avoin –luokan ja koko Päijänteen Ympäriajon voittoa tässä 25.-27.3. ajettavassa SM-kisassa. Kantonen oli selkeästi nopein Sysmässä 6.3. ajetussa kauden ensimmäisessä SM-osakilpailussa ja on siten SM-pistejohdossa. Tuomo Riihilahti lähtee Päijänteen kiertoon kamppailemaan luokan C2504t mitalisijoista. Riihilahden vuoden 2009 Päitsi päättyi harmittavasti luokan kärkisijoilta keskeytykseen teknisestä viasta johtuen.
Uutinen: Kantosen ja Riihilahden Päijänneajo analysoidaan Tallukassa

Foorumit

Kyllä Päitsi on huono esimerkki kaikille urheilukilpailuille. Se kun ei ole mikään yksittäinen suoritus, vaan kolmen vuorokauden epäinhimillinen rääkki. Näin se on nimenomaan niillä, jotka ajavat kisan voitoista A-luokkien tasolla. Ne ynnämuuta luokat ovat siellä vaan joukon jatkona, ja tietysti lystin maksajina, mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä urheilun kannalta. Joten kovin pitkälle meneviä tieteellisiä tutkimuksia on tästä revohkasta turhaa tehdä. Ihan tavallinen enduro-kisa olisi varmasti parempi kohde tutkia asioita. Ja sitten pitää kyllä aina muistaa, että ei C-luokassa jaeta mitään mitaleja. Se on ihan sääntöjenkin mukaan aloittelijoiden luokka, josta on tarkoitus heti yhdellä voitolla hypätä ylöspäin. Kuntoluokka on se jossa on tarkoitus ajella vaikka hamaan maailman tappiin. Joka tapauksessa onnea kaikille Päitsille lähteville. Kelistä taitaa tulla aika rankka, joten sinne yleiskilpailun 15 sakkiin ajavat ovat kaikki "kovia jätkiä".

Näkemyksiä on monia. Fakta on kuitenkin, että C-luokassa ajelee keskimäärin kokemattomanpaa ja huonompikuntoista porukkaa huonomalla kalustolla, joten lyhennetynkin lenkin vetäminen ajamalla hiljakseen "joka montun pohjan kautta" on fyysiseltä rasittavuudeltaan kovaa tasoa, todennäköisesti elimistölle rasittavampaa kuin täydellisellä tekniikalla tehty vastaava suoritus. Testijärjestelyillä haettaneenkin juuri kontrastia eri tasoisten kuskien väliltä, joka onkin erittäin mielenkiintoista ja tervetullutta. Niin ja C-luokassa ei todellakaan jaeta mitalleja siellä jaetaan pokaaleja. Päitsimitallinhan saa jokainen reitin läpi ajanut. Ja sen on mielestäni myös ansainnut. Onnea ja menestystä kaikille kuskeille luokkaan katsomatta!

Kestävyyslajista on tietysti kysymys, kun puhutaan endurosta ja crossista. Sekin on hyvä, että tutkitaan urheilijoiden kuntoa tieteellisesti ennen ja jälkeen suorituksen. Tässä tapauksessa suoritukseen kuuluu kolme päivää, ja kaksi nukuttua yötä, joten tutkimus on aika haasteellinen tehtävä. Ruokailut, mahdolliset hypotermiat, auenneet hiertymät ja erilaiset lihasvammat sekä kaikki muu mahdollinen olisi kai otetettava jotenkin huomioon. Hyvä olisi, jos tutkimuksen lopputuloksesta tiedotetaan sitten aikanaan.

C-luokat ovat tietysti tarpeelliset, mutta sellaiset ajatukset, että ajellaan vuosikausia "c-luokan mestaruuksista", ovat harhaanjohtamista sekä muille, että ajajille itselleen.

Hienoa että mittaillaan.

Pappa: Tosin varmasti paljon rasittavimpia tuloksia saadaan nimenomaan alkaen B-luokan keskitasolta. Mitä nopeampi olet sen taloudellisemmin yleensä ajetaan – eli sykkeet ovat alempana. Muistan että joku vuosi B-kuski kulutti lauantain aikana 11.000 kilokaloria mikä on kyllä samaa tasoa kuin täysi triathlon. A-luokan kuski ei kuluta läheskään tätä määrää johtuen siitä että he osaavat ajaa ja sitä kautta kuluttavat vähemmän.

Esim. mitä kovemmassa kärjessä juostaan maratonia sitä vähemmän kulutetaan. Tämä vain syystä että jos huipun suoritus on vaikka 2,5 tuntia ja minun 5 tuntia niin onhan se selvää kuka tuossa on oikeasti rehkinyt. Eräs maratoneja kilpaa juokseva sanoikin että ei voi ymmärtää sitä miksi ihmiset juoksee niin hitaasti kun se matka tulee niin rankaksi 8>). Eli tämä suhteellinen rasittavuus on subjektiivinen asia ja eri urheilulajien vertailu ei ole kovin järkevää. On kuitenkin selvää että jos kulutetaan 10k kaloria päivässä voidaan puhua kyllä jo kestävyysurheilusta.