Kaksitahtiset

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANViime aikoina on ollut paljon puhetta kaksitahtisten moottoripyörien/mopojen valmistamisen lopettamisesta se ei ole uutinen, mutta haluaisin tietää saako niillä ajaa vuoden 2006 jälkeen??

Kirjoittaja: Ville HarviaAi älä..... onko?? ;)

Kirjoittaja: Henri RissanenJoo no esin 250cc endurossa tai crossissa kumpaa suosittelette 2t vai 4t kun uusimmat mallit taitaa ola 2t?

Kirjoittaja: Ville HarviaNO huh huh.... ihan yhtä uusia malleja on myös nelareissa!!

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANSe on kyllä Travis Pastrana!!!!!!!!!!!

Kirjoittaja: Ville HarviaMiks PASTANAN ajoa pitäis kytätä...??

Kirjoittaja: Henri PosioNiin,ja mikä on katu ryörä...

Kirjoittaja: Maunu Laitinenkansis varmaan kattoo tonne keskustelun alkuun mikä oli keskustelun idea se ei nimittäin ollut että sopiiko 2-t paremmin rossiin kuin 4-t tai ett kumpi niist on parempi!

Kirjoittaja: janne anttilajoo ei muuta kun hanaa ja ajakaa joskus katu ryörällä ni tiedätte mitä on ajaa kovaa... ja kattokaa travis pastanan ajoa!!!

Kirjoittaja: Ville HarviaJoo ei niihin testeihin kannata liikaa uskoo. Eikös Offroadin testissäkin ollu Gustafsson ajamassa, joka ajaa sutkalla? voisko olla et vaikuttais hieman,vähän luulen niin!

Kirjoittaja: janne anttilakyllä se on niin että enduro kuskit ei ymmärrä motocrossista hevon paskaa.. kyllä motocrossis 2t on aiva ihan ehdoton...

Kirjoittaja: HENRI TALVINENNonnih.
Nyt on taas pakko puuttua keskusteluun, koska ihan sama mitä keskustelun aihetta lukee, tulee vastaan aina KAUHEA väittely, että onko 4t vai 2t parempi.
Sivujen ylläpitäjälle vinkki, avata kokonaan uusi keskustelufoorumi, aiheena väittely.
Sinne sais kaikki purkaa pahan olonsa ja "tietämyksensä" jonkun paremmuudesta.

Eihän täällä kukaan viitsi enään neuvoja kysellä, kun aina päädytään 2t/4t kinaan, HALOO!!!!

Itse olen ajanut kaiken näköisillä/kokoisilla ja tahtisilla peleillä luulenpa että jokainen itse tietää mikä on paras itselleen, eikä vaan seuraa testejä ja katso millä maailmanmestarit ajaa...

Tästäkin tulee taas joku väittely, mutta ehdotan että loppuu tää yletön kinastelu, eihän tätä kukaan jaksa lukea enään! Ainakaan minä, hehheh.

Noh, ei muuta kun ketjut kireälle ja hanaa! ;)

Kirjoittaja: Joonas KiiskiEli tällöinkö mielestäsi Kena, Pirinen ja muut kumppanit ovat radoilla pelkkiä hihhuleita? Kyllä jossain klikkaa ja pahasti tuolla ajatusmaailmalla...

Kirjoittaja: Ville HarviaKatoppas Janne ku MX 2 luokassakin nelari kotkat vie...

Kirjoittaja: Pekka rantanenVäittäsin kyllä että kuskit vie pyöriä eikä toisinpäin.
Jos esim.Everts ajaisi kaksitahtisella niin varmasti vauhti olisi sama.

Kirjoittaja: Kari Leppänen"Rekkamies", jolla muuten ei ole edes ko. ajokorttia toivoo pikku tarkennusta Keesiltä nenälleen meno aiheeseen. Siis ainakin kahdesti on menty mutta miten ja missä?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSorry,

Pieleen meni luetun ymmärretyt taas. Luulin sitä aluksi leukailuksi 4t:n puolesta - mutta Karihan nimenomaan kaivoi 2t disut Jenkeistä. Mullon muuten iso "E"! - mutta syytä huoleen - kukaan ei päästä mua sellaisen rattiin ;-)

Terveisin,

kEEs

Kirjoittaja: Ville HarviaTässä verrataankin nyt samansarjan pyöriä keskenään. Kyllä kaikki tietää eron jos on 250cc 4-t tai 2-t!

Kirjoittaja: MATIAS MERTSALMINo noita pelejähän nyt voidaaan verrata vaikka kuinka monella tavalla ja kukin arvostaa niitä tapoja eri tavalla. Yksi näkökulma voisi olla kulutus tuotettuihin hevosiin nähden ja tämän kyllä nelarit voittaa, ainakin tällä hetkellä. Tämä on varmasti eräs pointti, miksi nelareiden markkinointi on kovaa ja tehtaat panostavat niihin paljon. Yleisesti nelari myös mielletään ympäristöystävällisemmäksi, josta johtuen 2t koneisiin ei niin paljoa satsata, vaikka nekin varmasti voitaisiin tehdä yhtä ympäristöystävällisiksi, mutta koska asenteiden muuttaminen on rahaa ja aikaa vievä operaatio, niin tehtaat tuskin ovat kovin innokkaita kehittämään 2t moottoreita.

Kirjoittaja: Kari Leppänen2t diesel rekkaheitto oli tarkoitettu huumoriksi vaikkakin totta toinen puoli. Vielä 1990 alussa oli amerikkalaisista rekkavetureista suuri (jossei jopa suurin) osa varustettu 2t dieselillä. Mikähän on tilanne tänä päivänä? Jossakin mielessä kilapailutilanne on sama kuin mopoissa. Keveys yksinkertaisuus teho vääntö polttoainetalous hinta huoltoväli päästöt.

2t dieselissähän on 2t bensiini moottoriin selkeä etu. Diesel voidaan ruiskuttaa suoraan palotilaan.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikHahaa - hyvä yritys "rekkamieheltä", mutta nenälleen meni - taas. Kaksitahtisia diesel-moottoreita on kehitetty mm. valtamerilaivojen voimanlähteiksi...

Kirjoittaja: Ville HarviaNo ei ketään pakoteta 4-t ajamaan...!! Testi on testi ja jos siinä sanotaan et 4-t on parempi ni souuuuu??

Kirjoittaja: Markus HakkarainenParempi olisi verrata vaikka 200cc 2-t ja 250 4-t. Näissä olisi tehot ja väännöt lähempänä. Kun taas puolikas 2-t pesisi jo mennnen tullen sekä väännössä, että tehoissa.

Mutta silti tarkkasilmäiset voivat havaita kuvista, että 250 4-t häviää tehoissa ja väännössä "piikille" alle 5000 rpm. En kyllä olisi uskonut. Niin paljon kun vielä Sirkku hehkutti sitä. Menee tyhjäkäynnillä ylämäkiä ja kaikkea. Että se siitä alaväännöstä. Kyllä ne sellaisia kierroskoneita todellisuudessa ovatkin ettei kovaa vääntöä yksinkertaisesti saa alas.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMä oon ihan äimänä noista dynotesteistä ;-o

Kirjoittaja: Markus HakkarainenEi ne kyllä mitään pieniä ja nuhruisia kuvia olleet. Tässä on sitten suorat linkit kuviin jos ei muuten saa niitä isoksi.

http://photos.motorcycle-usa.com/YZ125_250F_torque_comparro.jpg

http://photos.motorcycle-usa.com/YZ125_250F_hp_comparro.jpg

Onhan se tosi hyvä verrata kaksi kertaa isompaa konetta puolta pienempäänsä joo.

Kirjoittaja: Kari LeppänenKukas löytää jonkun amerikkalaisen 2-tahtisen rekan (jos ne ovat 2-tahtisia) vääntö ja tehokäyrästöt jostakin. Olisi mielenkiintoista verrata niitä vastaaviin eurooppalaisiin 4-tahtisiin dieseleihin.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSiis täähän oli yleistä-palsta, eikä mikään MX palsta. Tai ainakin sikäli kun noista pienistä nuhruisista kuvista sai selvää, kyseessä oli krossit ja jos nuo YZ-F:n käppyrät yhtään mun WR-F:ään sopis, niin tähän asti takuulla alle 7000rpm sisäänajoa puolella kaasulla ajelleena voin väittää, että tuollasella patilla vääntökäyrässä mulla keulii mopo hetimiten kaasusta ympäri jahka sitä säälii alkaa kääntämään! Sen verran menee nimittäin puolella noista varveista ja puolella kaasullakin. Onpa mulla hurja peli ! ...ja paljon hymiöitä tähän

Vaikka tuo 2T rekka oli kyllä ihan kaiken yliveto vai oliko se ottomoottoridieseli vai mitenkä se nyt oikein menikään :-) .-)

Kirjoittaja: Markus HakkarainenKatsokaas noita dynotestejä!
http://www.motorcycle-usa.com/Galleries_BikeTest.aspx?Gallery=11

Tässä on siis kaksi samassa luokassa sallittua crossipyörää pistetty teho- ja vääntötestiin vertailtavaksi. Kummankohan veikkaisitte uuden kuskin valitsevan jos ei ole kummallakaan koskaan ennen ajanut?

Siis meidät puoliväkisin laitetaan ajamaan nelareilla. On se niin väärin. Ensin valmistajat toisensa jälkeen vetää markkinoilta tehokkaimman pyörän mitä on koskaan tehty eli 500 2-t:n. Ja sitten seuraavaksi tehokkain pyörä kotarilla eli 380 sx lopetetaan ja muilla valmistajilla lopetettiin samantasoisia pyöriä kanssa. Jos 300 2-t vielä lähtee niin sitten ei ole joillain kuin 2 vaihtoehtoa, joko lopettaa ajaminen tai siirtyä isoon nelariin. Puolikas kun ei oikein vedä yli satakiloisia. 80 kiloiselle tai alle vielä 250 2-t on unelmapyörä. Se ei varmaan häviä pitkään aikaan sillä supercrossissa vallan ajavat sillä.

Itse haluaisin ajaa 2-t pyörällä niin pitkään kuin mahdollista koska minulle se on yksinkertaisempi. Kaasarin säätää korvakuulolta ja rempat/huollot tekee ilman mitään vaikeuksia. Nelarin kanssa mikään noista ei onnistu. En ole kyllä nelaritekniikkaan pyörissä koskaan pahemmin perehtynytkään. Kyllä nelarit varmaan hyviä ovat, äänet ainakin ovat mahtavat. Mutta pakotetaan ajamaan sellaisella niin se mättää tässä. Onneksi ne maksavat niin paljon täällä Suomessa, että pysyn kaksitahtisessa niin kauan kuin niitä saa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEhkä Kees ja vain ehkä...itse kun en trialista mitään muuta tiedä, kuin mitä olen nähnyt, vaaditaan noissa HIUKAN muutakin kuin alavääntöä, jotenkin kun tuntuu, että + 7kg pompottelussa kuormalavan päällä tai +10cm koneen korkeudessa SAATTAISI haitata enemmän kuin yläkierrosten tehon kustannuksella tehty alavääntö...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄh, elämä hymyilee onnistuneen spooritreenin jälkeen, tästähän vielä tulee jotain!
JA just siks en viitti yhtään riidellä ja pilata fiilistä.

Lyhyesti vaan sen verran selitykseks, että jos puhutaan yksinkertaisesta kakstahtisesta, eli pelistä jota voisi kutsua toimintaa vaikuttavien osien määrän perusteella yksinkertaisiksi, pitää katsoa 2-T:tä, jossa ei ole paisuntakammiota, pakoaukon säädintä, reed-valvea. No nyky 2T ilman noita ei edes käy, koska ne on suunniteltu hyödyntäen kaikki, mutta jokaikinen tietänee mitä 70-luvun 2T:t olivat. Tehoa on enemmän kuin saman kokoisessa nelarissa, alavääntöä ei todellakaan. Eli alkuunhan oli kysymys yksinkertaisuudesta, ja minusta nyky 2T ei ole yhtään yksinkertaisempi kuin nykynelari. Ainoa vaan, että 2T:n vikoja on joskus todella pirullista löytää.

Ja nautinnosllisia spooriajoja vaan vajaathtisillekin...pakkasista huolimatta!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEn mä ole vieläkään ihan vakuuttunut tuosta nelarinkaan yksinkertaisuudesta - annahan kun selitän. Vaikka jakopää unohdettaisiin ihan kokonaan, ainakin viimeksi purkamani nelarin kaasutin oli jo pelkästään aivan käsittämättömän monimutkainen pumppuineen ym. - aivan hirveä himmeli...

Muuten on aivan käsittämätöntä, etteivät trialistit ole vielä huomanneet nelareiden ylivertaisia ominaisuuksia ;-)

Kirjoittaja: Markku NissiläSama vika, ei sitten anneta myöskään periksi ;)

Kerran vielä: Jos nyt verrattaisiin samankokoisia moottoreita, eikä näiden reilujenkerhon tekemien sääntöjen mukaisia Daavidia ja Goljatia. Jaa , taisi se Daavid voittaa.
Vaikka jos esimerkiksi piikeissä ajettaisiin oikeankokoisilla, eli 125:lla nelareilla, niin ei niihin sitä alavääntöä saa, ei edes ylävääntöä. Entäpä jos 250:sta 2-T:stä tehtäisiin yhtä tehoton kuin 250:n nelari, niin väitätkö vieläkin tosiaan ettei 2-t:hen saada alavääntöä? Varmasti muuten saadaan ja koneesta saadaan myös venyvä jos halutaan. Nyt ei tehtaat sitä halua!

Ole sinä omaa mieltäsi, minä olen tätä mieltä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJees Kees!
Ja mäkö muka nettinörtti tietokonefriikki häh.........?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikBrävöö! Löytyihän sieltä mäppäys skandeille - Linuxissa ja Winsussa täytyy vain huolehtia siitä, että on oikeat merkistömuunnokset käytössä...tosin menee joskus sotkuksi, vaikka molemmissa päissä olisivat samat asetukset...

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMISilloin kun ei ollu lippavalovirtaa otettu akulta, riitti starttivirtaa akulta aina ja runsain mitoin. Ajoin ilman akulta otettua lippawirtaa 8kk ja koskaan ei startatessa "wouwannu" vaan aina läks.

Yhdelle 20w lippavalolle riittäis varmaan akultakin wirtaa vielä katauksen lisäksi ihan hyvin, tuo 35w tutuu olevan siinä hilikulla...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvä kus kerroit!
Yks kaveri nimittäin neuvoi ottamaan virrat lippaan akulta, mutta kun ei toi kirja kertonut laturista mitään, mutta valokäämille se antoi 120W, niin totesin, että otan ne kyllä sieltä valokäämiltä. Pyörä 60W+takavalo 5 (26)W, riittää polttamaan vielä jarruvalon kanssakin 2*20W spotteja kypärässä. Takavalon laitan kylla viela ledeilla: neljä sarjaan parkilla, kolme jarruvalolla, 2W. Sitten riittaa 20+35W spoteille.
Mä sitä vähän epäröin, että kuinkakohan mahtaa akku jaksaa just pikkukiekoilla junnatessa täyttyä kun niitä starttejakin sattuu just silloin tuleen eniten ja ton sun infos jälkeen en takuulla muuta sitä kytkentää. Mulla ainakin tulee mentyä alakierroksilla koko ajan enemmän ja enmmän, oikein nautiskelen kun samaa kohtaa voi mun vauhdilla ajaa vaikka kolmella eri vaihteella ja aina tapahtuu kaasusta saman verran. Eilen jopa stumppailin muutaman kerran "vähän" liioitellessani...:-). Vaikka kaveri sanoikin, että se välikokopiikki oli mun ainoa sopivan kokonen pyörä, ja vaikka oikeassa olikin, ei 2T:hen ole paluuta...mulla

Kirjoittaja: Nikkanen EeroYAHOO!/yähöö(?)
Ihan vaan sivustaseuraajana ilman asiantynkää,huomaan ilolla, Sirkun löytäneen koneeltaan ääkköset.

On kyllä kivempi lukea.

Kirjoittaja: Ville HarviaKatos vaan ;)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJoo joo, kiitosta vaan. Saitte minut siis nujerrettua...:-)
Ajattelin, että olkoot menneex, sellaset saitit, joita ei kumminkaan näe ainakaan mulla käytössä olevin, ei-skandeja-tuntevin järjestelmin. Mutta sen verran kaikille (eteskin niille, joilla on SITÄ nestettä yläkopassa...) vinkix, et älkää hitto vieköön laittako noita skandeja joka pirun paikkaan mitä löy

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMites Marko 450:n käynnistys kiksillä?
Olihan tuo harmaa nappi eilen oikeaa luksusta kun onnistuin todella tyrimään ylämäen puurossa kiitos horjahduksen heti alussa, siinä olisi kiksi ollut perin ilkeä käytettävä...mutta, tossa puolikkaassa se automaattinen puolipuristin toimii kyllä ihmeellisesti. Poljinvoima on 1/3 Husaberista, jossa siinakin oli automatiikka, mutten saanut koskaan eka potkulla kayntiin. Sulla kun oli samanlainen beri ennen (Jarkolla sitten eikö niin, eli startiton/hiukka kevyempi polkea kaiketi) niin mikä on tarvittava poljinvoima tuossa nykysessäs siihen verrattuna?

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIHmm

WR 450 lähtee kiksillä hyvin käyntiin. Poljivoima ? Ehkä väljäksi ajetun husan luokkaa. Joskus kun seisoo viikon pari ajamatta(siis wr), niin silloin lähtee startilla joskus huonosti, ellei lutkuta kaasulla tarpeeksi ennen starttausta. Silloin lähtee kiksillä mutu tuntumalla paremmin. En oo kovin paljoa polkenu jammua...

Nyt oon aina ajon jälkeen pistäny akun ylläpitolaturiin. Parantanee akun kestoa, kun oon ottanu akun latauspiiriltä lippavalolle virrat, jolloin jää valopuolen virrat kokonaan 7" hellalle. (takavalot olen kytkenyt kytkimen kanssa offille kotimetsissä) Näin toimien kun on joskus akku hieman alavireinen hitaan rämpimiskeikan jälkeen. 35w ottalamppu on hieman liikaa ylimääräistä akun latauspiirille, jos kone rumpsuttaa tyhjäkäynnin tuntumassa koko ajan.

Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOJoo, silloin vasta startilla kun kaverit on hapoilla työntämisen jälkeen. Ja jos vanhat merkit paikkansa pitää, arvaan kyllä kenen mopo joutuu ryhmähyväksikäytön uhriksi aamulla, siis noin apuvirtamielessä :)

Tohon alkuperäiseen aiheeseen liittyen mullakin on molemmista kokemusta, sekä pienestä kaksitahtisesta että pikkunelarista. Molemmissa alavääntöä on aika heikosti: saha tuppaa hyytymään varsinkin jos terä on vähänkään tylsä ja se nelari ei mene mihinkään jos ruoho on pitkää tai märkää :=)

Mutta oikeasti edellinen enskapeli oli 250 2T-Yamaha WR, jolla tuli harrastettua 7 vuotta. Läpillä ja putkella sain siitä kutakuinkin sellaisen mopon, joka sopii mun ajotyylini, matalilla kierroksilla väännöllä. Tosin suuttimien ja bensan kanssa lutraaminen ei ole hauskaa. Nykymopo 4T-Yamaha 426F oli heti sellainen kuin halusin, tosin onhan se ikänsäkin puolesta jo eri planeetalta. Tuota 426-mallia ei ehkä lasketa enää pikkunelariksi, mutta ei 2T-mopoon mulla ainakaan paluuta ole.
Ainoa puute on on se starttinappi, laiska kun olen....

Kimmo, WR426F & ATwin

Kirjoittaja: Jouni PatjasJuu kävi mullakin mielessä sunnuntaina että pitäiskö hommata puolikas nelari, sen kuin tyhjäkäynnillä availis spooria... Loppui nimittäin tosta kolmesatasesta kotarista menohalut kun lunta oli sormisuojiin asti :)

Meillä meni kolmisen tuntia kahteen kolmen kilsan kierrokseen ja traktori sentään ajoi pellolle jäljen, että ei muuta kuin tsemppiä vaan sinne spoorin tekoihin kaikille!

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMISpoorinaukaisussa sunnuntai-iltana 30cm lumen tulon jälkeen. 9km rata. wr426f + wr450f. Aikaa rkaan kierrokseen meni about 1,5h. 426:n ed. omistaja oli ottanut paisuntasäiliön pois, minä en omastani 450:stä. Kakkosella ja kolmosella sahattiin kävelyvauhtia puolella kaasulla ja alle. 426:een jouduttiin lisäämään jäähdytinnestettä litran verran, kun hieman keitti, mulle 450:een ei.

On se vaan sika siisti kone (wr 450). Kolmosella rutkuttaa 1/4 osakaasulla hölkkävauhtia spoorinavauksessa ja ylämäen tullen avaa hanat, niin ei tietoakaan koneen puutumisesta, kaasu toimii kuin ajatus ja kierrokset on täpöllä mäkeen mennessä, mäen edetessä sitten on varaa mistä tiputtaa kierroksia vauhdin/pidon hiipuessa. :) :) :)

Timolle: Kuuntelin tuossa nyt illalla puhelimessa kun eräs paikallinen maanviljelijä sahasi jotain maamoottoria käyntiin apuvirralla, bentsiinin mentyä varalle ja akun loputtua sahausoperaatiossa... eli hienoja nostalgisia hetkiä tiedossa viikonlopun reissussa, missä kuutiot jyrää ja pienten onnettomien kaksitahtisirkkelien päälle pöllytetään lumet ohitettaessa ja naureskellaan nuotiolla...

Kipalle: Niin siis sitten kun jätkät ei enää jaksa työntää, sit käynnistetään startilla...

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKI2t/ 4t vääntöön vielä palatakseni, vaikka Marko jo tuossa pari viestiä sitten saikin jo aselevon kutakuinkin aikaiseksi. ( eli hyvän riidan pilattua,susta on tullut jo vanha).
Ensiviikonloppuna meidän kuppikunnalla on kuitenkin lupa harrastaa rasismia. Eli seuraavat kohderyhmät älkööt vaivautuko:
pienitankkiset kaksitahtiset, hitaat, tosikot, vilukissat ja huoltajat.

Hukataan kännykät ja ajetaan koko viikonloppu täysillä kierroksilla vaikka vääntöäkin löytyy. Mutkiin ei ainakaan jarruteta.

Varaa Marko runsaasti tenua mukaan, sillä lumi tarttuu nyt herkästi pääsuuttimeen.

Kirjoittaja: Rimpiläinen Karimitä sillä mittarilla tekee? parmpi vaan repiä ne kakki ylimmääräist tilpehöörit pois. ja se wr paisuntasäiliö on helevetin hyödyllinen, nimittäin nelari keittää tosi nopeasti jos on esim. jossain mäessä jumissa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTekee sillä mittarilla nyt sentään jotain. Oma arvioni olisi ollut, että olen varmaan ajellut 6h siinä kohtaa kun mittarissa ei ollut kuin nafti 40km. Ja kun se oli isolta osin kadulla, niin 3h lienee parempi arvaus.
Nyt siinä on digimittari, ihan aiheellinen kapistus kun ajaa osalle ajopaikoista kadulla.
Mitä tohon keittamiseen tulee, niin eipä kotarissakaan ole paisuntasäiliötä. Yli tulee mita tulee ja ei siinä ole ongelmaa kunhan joskus tarkastelee nesteen ettei ole kennoa paljoa paljaana. Tuo tuossa 46km kohdalla jo keittikin kun yritin tehdä vähän omaa treenispooria, eli huomattu on nämä herkkyydet. Kansipahvi nyt ei kaiketi kuitenkaan mennyt, onneksi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä tossa painopuheessa on asiaakin. Suunnilleen kaikki startilliset nelarit painaa täydellä tankilla sen n. 120kg ja piikit taas n. 110kg.
Esimerkit on KTM 4T -02, KTM 2T -89 ja -96, TM 2T -92 ja TM 2T -00 tai -01.

Ilmeisesti noi jammujenkin painot alkaa nykyaan olla totuudenmukaisia, kirja sanoo 115,1 ja ote + testi 122 kg. Ei siis niin hirveaa eroa enaa kuin -01:ssa, jossa punnitun markapainon ja ilm. kuivapainon ero olisi vaatinut 25L Tankkia!
Krossiversio on 10kg kevyempi.
Esim. KTM:n tapauksessa painoaeroa nelarin ja 125cc 2T:n valilla on vain 10kg, josta akun ja startin osuus on n. 4kg. Jammua on huono verrata kun siitä ei saa kilvellista 2T:tä.
Sen verran tosta jammusta, että on kyllä tosiaan alkanut nyppiä sen vehkeen kertakaikkinen keskeneräisyys. Ei nopeusmittaria, ei kelloa, vaan täysin ala-arvoinen matkamittari. H4-umpio, mutta liittimessä vain 2 piuhaa/ei valonvaihdinta! Valomaski on kiinni jäykästi T-kappaleissa ja kaikkea käsittämätöntä ylimääräistä roinaa/ruuveja/kiinnikkeita/liittimiä/hässäkkää niin valomaskin takana kuin penkin allakin. Seisontatuki sojottaa swingin korkeudella sivulle 10cm ulos, orkkis-stonga jotain tinaa ja öljynvaihto vaatii purkamista vähän sieltä sun täältä. Ja ennen kuin pyörän saa käyntiin pitää roplata kolmea paikkaa (nappi, valokytkin, startti ei toimi vaihteella, kaasun remputus, arg) sen sijaan, että kotarissa kaikki oli pelkistettyä ja toimivaa, sekä yksinkertaista.
Sitten toisaalta pyörässä on muutama loistava yksityiskohta vastapainoksi. Voi kylla olla, että puran tuon jsskn vaiheessa paloiksi, vedän omat sähköt ja laitan kumilenksuvalomaskin yms., poistan typerän paisuntasäiliön, yms.

Hitsi kun meni jupinaksi...

Vinkki: Jos haluat pyörääsi valmiiksi sopivan digi-mittariston, niin osta TM:n originaali mittarisetti. Kiinnitys on takapyörään, mutta itse laitoin eteen. Magneetti on sellainen tappi, jonka saa nätisti upotettua napaan kun poraa tapin kokoisen rei

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIKyllä kai se ajomukavuus, eli kumpi tuntuu (2t/4t) alla mukavammalta ajaa, on harrastajalle tärkeintä. Yksittäisen pätkän nopea aika ei merkkaa mitään, jos kilpailuissa menee maitohapoille itselleen hankalalta tuntuvan pyörän takia. Tai sitten jos itselleen huonon ajettavuuden takia on koko ajan nurin, ei niitä nostotalkoita oteta ajamalla kiinni kovin helposti.

Tässä loppiaisena erään paperitehtaan varjossa otti harjoitusmielessä toisistaan mittaa kolme paikallista kokeneempaa herrasmieskuljettajaa joilla on SM ja MM titteleitä. Nopeimmalla oli alla 250cc 2-t, toisella 125 2-t ja kolmannella 250-4-t kaikki uudenveroisia viimeisen päälle kisakunnossa. Kolmikon parhaat ajat(kolme yritystä) samalla radalla samassa järjestyksessä kuin pyörätkin:
(Vesku 250 2-t)7,20 (Petteri 125 2-t)7,22 (Janne 250 4-t)7,23

Em. voinee päätellä, että jo on pyörä ja kuski kunnossa, sekä kuljettajalla käytössään pyörä josta saa onnistumisen iloa kuten Sirkku Jammustaan, ei liene niin väliä onko se 2-t vai 4-t. Kyse on pitkälti omista mieltymyksistä ja ajotyylistä/osaamisesta.

Itse olen huomannut saavani parhaiten sekunteja pois ajanottokelloista huoltamalla ja säätämällä jousitusta usein. Monet ajavat talvella spoorissa turhaan iskarien ja jousien säädöt piukalla kesän crossiajojen jäljiltä, jouset ja vaimennuksen menopuoli löysälle talveksi, sekä iskarihuolto talven alle, niin lähtee spoori kulkemaan. Myös ajoasennon säätö omakseen pyörän vaihdon jälkeen vie aikaa, mutta kannattaa.

Hauska yksityiskohta on että kun alkukesästä on töissä kiirettä ja ei ehdi ajaa tarpeeksi enduroa, niin satunnaisesti töissä käyttämäni moottorisahan 2-t tuoksut saa aikaan hyviä fiiliksiä menneistä enduroreissuista. Tämä vaikka itse ajan jo varmaan kuudetta vuotta 4-t enskalla ja vinoile 2-t kuskeille kisoissa tästä samaisesta tuoksusta ;)

Tuli sitten sitä luntakin. Tsemppiä spoorinaukaisutalkoisiin kaikille tahdeille

Kirjoittaja: Ville HarviaNo kuule ei nuo 250cc nelarit ees ole painavia!! Hondan 250cc 4-t 92.5kg ja 250cc 2-t jotain 97kg.

Kirjoittaja: Olli SaarinenTuo on kyllä totta, että vajaamittaiselle spooriajo on helpompaa nelarilla. Itse ajan piikillä, mutta välillä myös isän 400 nelarilla ja mittaa on noin 167 senttiä. Kesällä on kaikki hyvin, mutta kun talvella pitäisi ylettää maahankin, niin nelitahtinen on huomattavasti mukavampi, koska voit ajaa tasakaasulla. Piikillä menee hyvin niin kauan, kun voi ajaa tapeilta. Piikillä kuitenkin jaksaa kevyemmän käsiteltävyytensä ansiosta ajaa huomattavasti pidempään reipasta vauhtia.
Kesällä taas molemmissa on hyviä puolia. Piikkiä pystyy rempomaan urasta toiseen kevyesti ja ajo ei kuluta paljoa voimia. Nelitahtisessa nuo ovat päinvastaiset. Ajettavuus on paljon raskaampi, mutta ala- ja keskiteholla pystyy ajamaan erittäin tasaisesti. Piikillä tahtoo mennä nopeaksi kiihdytykseksi ja jarrutteluksi ja sitten mutkanopeus kärsii. Nelitahtisella pystyy tasaisen tehonsa ansiosta pitämään huomattavasti kovempaa mutkanopeutta. Ainakin minä. Sekunttikellolla otin samana päivänä molemmilla pyörillä useampia kierrosaikoja ja ero oli alle kaksikymmentä sekunttia neljän minuutin radalla, vaikka en ollut ajanut nelarilla kolmeen-neljään kuukauteen ja otin ilman totuttelemiskierrosta ajat. Crossissa ero olisi kuitenkin paljon suurempi, johtuen piikin kevyemmästä käsiteltävyydestä.
Oma ajotyylini on isolla vaihtella ja keskialueen kierroksilla ja nelitahtinen sopisi ajotyyliini huomattavasti paremmin, mutta ongelmana on se, että en saa kilpailla vielä pariin vuoteen piikkiä isommalla, joten nyt ensi viikolla tapahtuvassa pyöränvaihdossa tilaukseen lähtee uusi piikki. Piikillä myös jaksan ajaa huomattavasti pidempään, koska voimaa ei ole hirvittävästi ja painoa 55 kiloa. Kuitenkin ensi tilassa pyörä vaihtuu nelitahtiseen, mutta vain sen takia, että en "osaa" ajaa korkeilla kierroksilla, joten kaksitahtisen ominaisuudet menevät hukkaan minulla. Tällä hetkellä kuitenkin piikissä on minulle riittävästi myös keskitehoa, ja ajan mielelläni myös sillä.