Käärme kustaa 2006

Kirjoittaja: Matti LempinenNo niin 2 kk aikaa käärme kustaasee taas
minkälaista yleisöpakettia on tulossa kisasta.
Kummonen reitti on onko identinen viime vuode reitistä onko mitää muutoksia.
kummonen yö-osuus on
voisitteko kertoa hyvää katselupaikkaa huollon lähellä ja muutenkin viime vuonna oli siinä huollon pienessä jyrkänteessä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaVuosi sitten tästä FIM-rangasjutusta pulistiin. Juttu jäi kai pulinoiden tasoille. Järki voitti ja asia haudattiin, muutoksesta eivät olisi hyötyneet edes rengaskauppiaat, koska se olisi johtanut koko harrastuksen vähenemiseen. Luonnon kulumisella ei asiaa ainakaan voida puolustella. Jos joku haluaa tulla asiaa tieteellisesti tutkimaan, niin täältä Otavan maastoista voi aloittaa. Luulenpa, että vähän enemmän kulutusta aiheuttavat FIM-renkaat kuin crossi-renkaat. Tärkeintä on, että vuodessa molempien kisajäljet häviävät maastosta lähes kokonaan. Kyllä enduro on ihan luontoystävällinen laji. Väittää Pappa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlenkysellyt asiaa lajiryhmän jäseniltä alkaen toukokuusta, päivämäärää jolloin FIM-pakko astuisi voimaan ei ole. Lajiparlamentissa vuosi sitten käyty keskustelu oli ALUSTAVA, eikä siitä mitään päätöstä ole tehty. Mullahan loppuisi kisojen ajamiset käytännössä siihen, kun ei renkaita ole saatavillakaan, joten sattuneesta syystä asia on kovasti kiinnostanut.

Onneksi sentään löytyi yksi eturengas, maahantuojan vanhaa varastoa, joka EM:ssä kelpaa ja taakse saa jotain katuenskagummia...

Kirjoittaja: Nikkanen EeroTuoltahan sen löytää :Lajiryhmän kokous 17.11.05

Kirjoittaja: Nikkanen EeroTossa vielä tiivistys :

"Kuljettajilta, ympäristönsuojelutahoilta ja maahantuojilta on tullut ehdotus sääntörenkaan ottamisesta pakolliseksi esim. aluksi SM-luokille kesäkisoissa. Asiasta keskusteltiin puolesta ja vastaan. Päädyttiin seuraavaan ratkaisuun: Kausi 2006 ajetaan entiseen tapaan. Vuoden 2007 alusta alkaen Suomen endurokisoissa siirrytään käyttämään FIM:n sääntörengasta (nappulan korkeus 13 mm) kaikissa kisoissa, joissa ajetaan kesärenkailla."

Ymmärrän (renkaan) maahantuojien suhtautumisen (myynnin edistymisen) ja vielä ympäristötahonkin (ketä ne oikeasti on ?), mutta ketä ovat nämä -kuljettajat- ?

Liitto ja sen sisärengas ovat tehneet päätöksen, ettei esim. OffRoadpro kaltaisilla keskustelupalstoilla oteta mihinkään asiaan kantaa, mutta joskus kyllä olis enemmän kuin syytä tavallaan tulla "kansan" pariin ja hieman lisäselvittää asioita.

Vaan mitäpä Me. Sitä saa mitä tilaa ja artisti maksaa periaatteella mennään.

ps. Kuinkahan tuo TUL;n mahdollinen eroaminen SUL;stä vaikuttaa meihin motoristeihin ?
Saattaa polittiikka tulla mukaan peliä sekoittamaan.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENOnko jossain mustaa valkoisella, että noihin sääntörenkaisiin mennään oikeasti? SM-kärjellehän se tarkoittaa heti sitä, että huoltoihin tulee renkaanvaihdot kesälläkin mukaan. Ja mitä nyt tuon 07 Kotarin vakio FIM Metzelerin syksyllä sileäksi ajoin, niin hirvittää kyllä jo tulevat rengaskulut sen kokemuksen perusteella.

Crossirenkaistahan on tällä hetkellä poikkeuslupa tieliikennekäyttöön enskakisoihin. Kyllä parasta olisi keskivertoharrastajan kannalta jatkaa niillä. Reittien crossirenkailla kulumisestakaan tuskin löytyy mitään päivänvalon kestävää näyttöä. Nuo sääntörenkaat vaan luistaa ja sutii enemmän joka paikassa.

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENNiinpä,rengassäännössä ei kyllä ole kun kauppiaan etu,jos se astuu voimaan..

Kirjoittaja: JARI SAARINENEn tiedä kenenkä edusta on kysymys, mutta kun useimmat crossirenkaat on tieliikenteessä kiellettyjä.

Kirjoittaja: HEIKKI VIRTANENKilpailuun tuo oman lisä jännityksen karhu, joka karkoitettiin hämeenlinnan keskustasta parivikkoa sitten hätilän-metsiin jossa kilpailut käydään. Kannattaa pitää joukkue kasassa jos nallepuh sattuu tulemaan vastaan... Saattaahan se toki olla jo talvi unilla(TALVI ??!?!..).

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENOdotellaan ,jos viellä tuo fim rengas ja 2008 katalysaattori hässäkkään saataisiin kunnon päätös eli ( ei ja jatketaan samaan malliin)

Kirjoittaja: Nikkanen EeroJos maanomistajien kanssa on sovittu, ettei metsiin mennä nastarenkailla, niin sitten ei, sanoi tieliikennelaki sitten mitä vaan.
Luokitusrengassääntö astuu kaiketi voimaan 1.1-07, mutta käytännössä talvikisoja voisi ajaa crossirenkaalla, mutta kevään ensimmäisessä kesäkisassa on takarenkaan (en ole sääntöä niin tarkkaan lukenut, että koskeeko se myös eturengasta) oltava se FIM matalanappulainen...Valitettavasti...

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKIKatselin Rikun kuvalinkkiä...

AAAAHHH ! :) -nyt muistin taas miksi valitsin tämän lajin !

Mut vielä se FIM-rengasjuttu... Jos nyt Kärmestä meniskin ajelemaan nastarenkailla, niin onko yleensä Suomessa enskakisoissa tuo FIM-rengaspakko ? Jos KKK:ssa olisikin ihan suvikelit, niin siellä ei liene mitään asfalttisiirtymiä, jotka tuhoaisi nastarenkaat ?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJuttelin Altsun kanssa, ja selkeesti olen ymmärtänyt kisan luonteen oikein: Jengi kantsii pitää kasassa, koska semmoista paikkaahan ei ole, mistä ei kolmeen pekkaan saisi mopoa yli ;-)

Kelit näyttää just siltä, että järjellä ja maltilla, sekä hyvällä yhteishengellä pärjää ihan loistavasti läpi reitin, toivotavasti ajetaan anakin kaksi kierrosta, jotta karsiintuu leikin kesken jättäneiden joukkoon kaikki ne keiltä ei em. ominaisuudet löydy...

Tsemppiä vaan Riku teillekin, eiköhän tuu kiva reissu! Pikkulinnut jo laulo että te juniorit ootte päättäny muutta treenimaastoja haastaampaan suuntaan tulevaisuutta ajatellen ;-)

Tuo Suontakanen on vaan joku poskeensa soittava luuseri josta ei oo tositoimiin ollenkaan!

Kirjoittaja: Riku SaksalaNiistä mutalammikoista-----> http://www.fotohana.fi/kauppa/index.php?action=showgal&cat=476&page=13

Kirjoittaja: Matti LempinenKylläpäs kärme kustaalle on tulossa paljon partioita. Uusi ennätys on tullut ainaki.
Mielekiinolla odotan sitä pv kun kyseisen kisa on käynissä aulangon ja armeijan maastossa, ja kun keliki voi olla lumeton niin kyllä varmasti tyylikästä ajoa tulee olee.

Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAniin eihän niissä talvirenkaissakaan ole sitä että kaikki laittomia tie liikenteessä

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTALVIrenkaita saa käyttää ympäri vuoden, NASTArengasaika alkaa 1.12., pahoittelen epätäsmällistä ilmaisuani.

Moottoripyörissä ei vaadita talvirenkaita, vain "karkeakuvioinen rengas", eli kyllä nastarenkailla ajaminen voidaan kieltää lain puitteissa.

Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAno mitnkäs se järjestäjä vois kieltää nastat kun ei noissa kesä kumeissa vissiin ole m+s merkintää

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTerve Ari!
Kyllä siellä Kärmeksen reitillä on joskus ihan oikeasti tosi pehmeetä suotakin ollut, yhden videon pätkän ja kuvia olen aiheesta nähnyt, mutta pääosin ne jutut on yhtä paksua legendaa kuin GGN:stäkin. Viime vuonna oli kuulemma aika keskinkertainen keli ja me ei siellä suolla juututtu kertaakaan kiinni. Pintaliitoa pienillä kierroksilla toisten jälkiä vältellen, kovessa kohtaa aina vähän lisää vauhtia, kyllä se siitä.

Tän vuoden reitistä kyllä huhut kertoo hirveitä, pitää vaan muistaa, että kolmeen pekkaan mopot kantaa vaikka yli yksi kerrallaan ;-)

Talvirengassääntöhän menee silleen, että 1.12. alkaen alkaa talvirengaskausi ja LM:n poikkeusluvan mukaisesti silloin saa ajaa kisoissa enskanastoilla. En näkisi kyllä mitään syytä lähteä nappularenkailla, vaikka lunta ei olisi yhtään, pidossa on niin iso ero. Valinnan mahdollisuutta ei tietty jää jos järjestäjä kieltäisi nastoilla ajamisen.

Niin, se rekisteriote riittää. Kaskosta sun tarvii kysyä vakuutusyhtiöstä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä nyt taas alkaa vakuutus-sopan hämmennys, joten jotta ei menisi ihan överiksi: Liikennevakuutus on oltava kaikissa moottoripyörissä, siis myös niissä joilla ajetaan maastossa, myös vaikka ne eivät olisi edes rekisterissä. Liikennevakuutus korvaa kaikki ajoneuvolla aiheutetut henkilövahingot. Korvaus on varsin kattava, siihen sisältyvät mm. vammasta aiheutuneet hoitokulut, korvaukset kivusta ja särystä, sekä menetetystä työansiosta. Maksu on edullinen, ja vain tosi tyhmä jättää tämän velvoitteen käyttämättä. Sitten on pakollinen toinen vakuutus, joka sisältyy kilpailija lisenssiin. Sekin on tarpeen. Sitä saatetaan tarvita juuri sellaisessa kisassa, joka tulevasta Kärmeksestä näyttää tulevan. Tilanteessa, jossa ajoneuvo on uponnut suohon ja liike pysähtynyt, ei liikennevakuutus vastaa. Siinä tilanteessa voi tulla vammoja helposti, kun ajopeliä riuhdotaan epätovon vimmalla ylös. Oikein onnellista seikkailua. Toivoopi Pappa.

Kirjoittaja: TOM NORDMANPyörässä pitää olla liikennevakuutus joka muuten on pakollinen kaikkiin pyöriin on rekisteröity tai ei. Kannattaahan tuosta vakuutuspaperista kopiota mukana raahata vaikkapa ei sitä kyllä sinulta kysytä. Kun sinulla on valkokilpi niin rekisteriote pitäisi kyllä riittää sillä tässähän mainitaan vakuutusyhtiö.

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKINii ja hei ! Tarviiko pyörästä olla esittää jokin vakuutustodistus ? Käykö ihan rekisteriote ? Mulla kun on valkokilpinen täyskaskotettu. Onko tollaisella kaskolla yleensä edes mitään virkaa maastokisoissa ?

Kirjoittaja: ARI LEVOMÄKINo kyllä on menny off-topiciksi nuo ylläolevat... ;)

Sit asiaa ihan oikeasti:

Jos tällaiset kelit jatkuu, niin kisasta taitaa tulla ihan kesärengaskilpailu. Itte ku olen osallistumassa elämäni ensimmäiseen enskakisaan, niin onko ne suvikumit sitten oltava ihan aikuisten oikeasti sellaiset sikakalliit, kaksi treenikertaa kestävät FIM-donitsit ?

Sitten kun olen kuullut legendoja jostain hillittömästä suonylityksestä... Tuollaista "namisuota" ei varmaankaan ole pudotettu pois ohjelmasta... Onkohan se suo nyt vain tämän monsuunikauden jälkeen muuttunut oikein kunnon järveksi ? Ajattelin sitten vain, että täytyy laittaa märkäpuku päälle, tankata happipullot ja rakentaa pyörään snorkkeli ja kopautaa sormella syvyysmittarin lasiin. Ai niin ja varmasti merikorttikin tarvitaan ja kompassi, että löytää polun alun taas sieltä järven toiselta puolelta.

Kirjoittaja: Ei nimeätarviitko sami megatsua kyykäärmeelle???tiedän pari halukasta ja voisin itsekin tulla,ois hienoo kokeilla pylväsporakonetta lumikengät jalassa keskellä helevetin suonsilmää,ja onnekx sulla näytti olevan paskapapruu messis jos joku vetäsee yli 90 metrisii loikkii sielä suolla!!??

Kirjoittaja: RISTO KARJALAINENParahin Sami,olen suontaustalla käydyssä endoru keskustelussa antanut itselleni kertoa että C-luokan sääntömuutokset eivät jäisi edellä kertomiisi vaan:

Omien pallomerkkien maksimi määrä olisi rajattu 400kpl ellei sinulla ole niiden kuljetukseen tarkoitettua telilavettia jossa leveän kuljetuksen vaatimat valot.

Siltanosturia ei saisi kuljettaa vyölaukussa mutta sen saisi sitoa harmaalokin selkään.

Taskussa kuljetettavat omat tiesiirtymät kiellettäisiin,tähän on kuitenkin tulossa tilannetta helpottamaan siirtymäaika.

Muuten täydellistä varustelistaasi täydentäisin maailmanpyörällä 2kpl(käy myös vara renkaasta) ja harmaalokin korvaisin pelikaanilla paremman kuljetuskapasiteetin vuoksi.

Kirjoittaja: SAMI SUONTAKAINEN-RÖNKKÖTerve Enduro Toverit,

Inhottava aurinkoinen, kuiva kesä on takana ja nyt on aika taas harrastaa TYÖ-KALU-RALLIA !
Kyy-Käärme-Kustaa lähestyy ja kukaan ei oikein tiedä tulevista luokista tai niiden jaoista niin ajattelin vielä varmistaa säännöt, ettei tule mitään turhia diskauksia yms. ikävää.
Kuulemma uusien sääntöjen mukaan Fiat Ducato luokkassa ei saa enää ajaa Citroen Jumperilla vaikka ne käytännössä samoja autoja ovat. Syy on ilmeisesti Fiatin uusissa tukivarsissa jotka hankaloittavat auton kiinnittämistä selkään.
Myöskään Wiiman Bussilla ei saa kuulemma osallistua B-luokkaa mutta sitten taas vastaavasti Mersun Sprintterilla saa, vaikka olkaimet kiinnitetään aivan samalla tavalla. Ihmeellisin asia kuitenkin kuuluu tuolta C-luokasta jossa selkään ei saisi enää kiinnittää lentorahtina tulleita kontteja vaan olisi edelleen ajettava rahtilaiva selässä.

Sitten vielä........
Kiitokset monista vastauksista ne ovat todellakin auttaneet minua kokoamaan tarvittavan määrän tavaraa mukaan kyy-käärme-kustaalle muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Haluaisin siis varmistaa että voinko korvata puuttuvat tavarat/osat seuraavilla tuotteilla:

PUUTTUVA TAVARA KORVAAVA TUOTE
undulaatti (pääsi karkuun) Harmaalokki
uutistenlukija talkshow-juontaja
kas kas moottoripyörä toimiva moottoripöyrä
vyölaukku homosohva (honda goldwing)
kertakäyttöastiat astinlauta (chevyvan vm. -89)
puutarha kukkaniitty jossa kaksi koivua

NÄMÄ SAIN KASAAN:
Vyölaukku 4 kpl
vararenkaita 22 kpl
sisärenkaita 30 kpl
oravanpyörä 2 kpl
eri merkkiset housut ja ajopaita 2 kpl
etu-iskarit 3 kpl
rengasrautoja (biltema) 10 kpl
kurahousut 5 kpl
90 metrinen hyppyri (selkärepussa)
tulppa 9 kpl
ruuvimeisseli 1 kpl
pakoputki 78 kpl
undulaatti 1 kpl
juomasäiliö selkään 200 litraa
virveli 6 kpl
tenniskenttä 1 kpl + mailapojat (kaikki mahtui vyölaukkuun)
rälläkällä hiotut vanhat saappaat 4 kpl (osa pareista saman merkkisiä)
Lasketteluhanskat 3 kpl
työkalupakki 230 kg
sivulaukut -83:sta kawasakista
puutarha 3 kpl
teltta 4 kpl
valonheitin kypärään (hesingin jäähallin pihasta)
grillimakkaraa
omenoita 40 kpl
takajarruvalo 2 kpl toinen kiinnitetty kypärään ja toinen pyörään
lumikengät
jääkiekosta pieneksi jääneet kynerpääsuojat
pitkät kalsarit 91 kpl
koiravaljakko
Wc paperia 2 r

Kirjoittaja: Nikkanen EerojUU JUU, SEKAISIN KUIN SEINÄKELLO, MUTTA AINA PARIKERTAA VUOROKAUDESSA OIKEASSA...( "tun" Caps locki !)

Moposta hajos kolmosen ratas noinniinkun pituus suunnassa, eli lohkes pala siitä siirtorenkaasta. Osaava kerhotoveri ( Tiksman ) ruuvas kuntoon, mutta pata on vielä sekaisen tallin lattialla. Mutta odota Timo, talvisarjassa taas tärähtää...tai nyrjähtää ?

Käärme ! ( nyt Paavoa harmittaa) Kustaalle lähden turistina, jos Suontakanen ajaa.

Tossa viite keskusteluun.

KÄRMES

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJuu heko heko oli muuten kaveri sen verran hyvin jyvällä enturon SYVIMMÄSTÄ olemuksesta että eiköhän tämä kaveri vois ruveta pitämään takapihan autotallissa enturo kursseja yhtessä jonku teknisesti vihkiytyneen henkilön kanssa.....

Ja by the vei mä tiedän yhten sprintterin missä paikat kahdeksalle jos huollon haluu mukaan mutta ei tarvii autoon keulaa......tein sellaisen itse viime perjantaina....
Tässä kohtaa kiitos eräälle ambulanssissa aikaa viettävälle crossi/enturo/harrikka miehelle hyvästä kyydistä töölöön.

Mutta eero sä siis salaa harjoitellut senki kettu!!!! mihin muuten olisit kolmosta tarvinnu vai menikö päälle vahingossa?

Joo enkä mä oikeasti osaa kirjoittaa sen takia toi KÄRMES tuli taaaaas kahdella ääääääääällä mut jätän seuraavan kerran kokonaan pois ni onmks sit palanssis?

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenTimo!!!
Se on Kärme yhdellä ääääällä.
t.
Paavo

Kirjoittaja: TIMO KOSKIEero taas sekaisin......Kai sääki lähet käärmeelle kokeileen miten jopo kulkee...pai te vei mikä siin siun mopooos oli tai tuli sillo ohkolankylän rossiratalla????
Kyseleepi surmanajaja suuronen....=) (ex sprinterkuski)

Kirjoittaja: Nikkanen EeroOdotan innolla Sami Suontakasen seuraavaa siirtoa ja rehevää lausuntoa.
Näinköhän metalliverstas on jo hitsailtu Sprintteriin kiinni ja kuinka se pysyy repussa ?

(Selitys edellisissä Kä-Ku jutuissa)

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenSe on Kärme Kustaa.
Kymis

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa lisämääräyskin sanoo, että 3 miehisin joukkuein...me ei kyllä moista tasa-arvolain vastasta määräystä ruveta noudattaan ;-)))