Jarrulevyt

Minun kx:ssä oli jarru levy on vääntyny ja pitäs uusi levy ostaa ja pitäs halvalla saada levy...jote mistä saa?? mitenkäs nuo snellman racing:in motomaster levyt ne varmaan on hyviä, mutta onko tarvike jarrulevyt hyviä?? ja kestääkö ne??

Milloin jarrulevyt pitäisi pistää vaihtoon? Miten sen voi havaita levyä tarkastellessa?

"Normaalisti" jarrulevyt pitäisi vaihtaa kun ne kuluvat liian ohuiksi. Ohjekirjassa on varmaan joku mitta, ja jotain osviittaa voi hakea siitä kuinka korkea on "olkapää" levyn sen osan johon palat osuvat ja muun levyn välillä. Itse en osaa jarruttaa niin, että olisin saanut jarrulevyjä vaihtokuntoon edes 200h ajolla.

Sitten ne pitää tietysti vaihtaa jos menevät liian kieroiksi esim. kiveen osuessaan. Tämän huomaa helposti siitä että pienen ajon jälkeen jarruja pitää pumpata jotta alkavat taas ottaa (tähän voi tosin olla muitakin syitä).

Kiitoksia! Eipä näyttänyt pikasen mittauksen jälkeen olevan vaihtokunnossa ainakaan etulevy.. :)

Kirjoittaja: erkki susionko jarrulevyn kelluvuudella mitään tekemistä sen kanssa, että palat ottaisivat tasaisemmin kiinni ja tuntuma paranisi...kertokaa mielipiteitä

Kirjoittaja: pirhonen osmoJarrut on tärkeää. Loukkaannuin jarrujen vuoksi (Hieman ajon aikana nitkahtaneen jarruvivun vapaaliikkeen säätöruuvin kanta otti kaasukahvan runkoon kiinni estäen vivun liikkeen, vauhtia 170 kmh ja edessä tiukka vasen...lumipenkkaan "hallitusti". Irtautumisen aikana jalka kolahti johonkin ja sääriluu brakasi. Lekurit hoiti lopun.... ja nyt on jalka reidestä poikki. Vaikka yritätte, tuskin niin huonosti kenellekkään muulle käy? Tosin: Menkää mokomankin takia yliopistolliseen lasarettiin tai yksityseen sairaalaan etenkin ns. "päivystysaikana". Se siitä.) Asia 1: Jarrulevymateriaaleista paras "so far" on pallogrefiittivalurauta, se ei "vetele". Ja parhain jarrulevy on "kelluva", eli se ei ole kiinteästi kiinni navassa vaan jonkinlaisten niittien kautta kiinnitetty (kuten esim. vanhemmissa KTM:ssä ja TM:ssä). Se vaan ei ole osoittautunut "rähjäpyöriin" (ja niiden omistajiin?) liittyen sittenkään hyväksi. Näiden "rähjäpyörien", eli niinkuin Teuvo Länsivuori aikoinaan sanoi: "Hyppytalkoopyörien" jarrulevyjen suhteen ei materiaali ole niin tärkeää. Jos levyn kitkapinnassa on paljon aukkoja, niin aukkojen mukana kulkee hiekkaa... ja levy & palat kuluu = siis hyvä on mahdollisiman yhtenäinen levy. Mutta se ei sittenkään taida olla niin yksinkertainen juttu: Esimerkiksi TM:n 250cc- nelitahtiprotossa on nähty todellinen "piparkakku"-levy, eli tähtimäinen ulko- ja sisäkehä meni edestakaisin ohi palojen peittoalueen. Se voi toimia "rähjäpyörähommissa", mutta ei varmaan siellä missä todella kovaa jarrutetaan. Kokemus on osoittanut, että todella koviin jarrutuksiin (Esimerkiksi jääradalla) tärkeintä on hyvät palat, ja alkuperäiset on parhaimpia (esim. Honda). Sitten kun haetaan vielä parempaa jarrurustehoa, on mentävä isompiin jarrulevyihin ("kelluviin"), ja useampimäntäisiin puristimiin.

Kirjoittaja: Nyt sä rupesit taas Matti sähläämään :p

Kirjoittaja: Nimenomaan! Näkisin että oot asian ytimessä!

Kirjoittaja: pirhonen osmoIlkan mainitsema "piparkakku" levy on kaiketi Braking:in valmistama ja jos olen oikein käsittänyt niin sen jarrutusteho perustuu pienempään pinta-alaan eli kun palaan kohdistuva teho on sama ja levyn pinta-ala pienempi niin jarrut ovat tehokkaammat, toisaalta ne myös yleensä lukkiintuvat helpommin. Joskus on kokeiltu koneistaa pieni osa massaa pois paloista ja jarrutusteho on parantunut kuten myös ennen vanhaan rumpujarruissa otettiin pala keskeltä kenkää pois. 90/00-luvulla alkuperäiset jarrut ovat yleensä niin tehokkaat ettei niitä tarvitse normaali käytössä "viritellä", jäärata/supermoto on sitten asia erikseen. Braking:in jarruja tuo muuten maahan Motoxi Porissa. Umpinaiset levyt ei toimi kuin trial pyörissä. Huom. pinta-ala teoriani voi olla kyllä täysin vääräkin ! :D

Kirjoittaja: Mikko HakanenPoijan Kx:ään vaidettiin levyt ja se oli kx:ä. Taakse löytyi levy edullisesti keltaisesta pörssistä, siellä on sillon tällön ilmoituksia kun joku heppu sorvaa itte niitä. Hintaa oli 150mk, ja ei ole ruostmatonta. Eteen löytyi sitten AllRightin kuvastosta normaali (ei uiva) levy ja hinta oli sitten hieman suolaisempi jotain alta 500mk. Tuo uiva tai kelluva tai miten sitä haluaakin sanoa etujarrulevy idea on että se keskittää palat paremmin levylle, varsinkin sitten kuluneilla paloilla. Sellaisen uivan levyn hinta on jotain 700-800mk.

Kirjoittaja: Ville SepponenMinulla on ruostumatonta tuo takalevy... niin ja edessä on kelluva levy ja pyörä oli kx...

Kirjoittaja: sami rantamaulamun TM:mmässä on umpinainen taka levy ja hyvin on toiminut

Kirjoittaja: Lauri SilvennoinenKari: Minkätakia levyjä ei kannata teettää ruostumattomasta? Liian kovaa vai?

Kirjoittaja: Lauri JulinNii-in, eikös sen kelluvan levyn pitäs puhdistua paremmin paskasta, ja näin ollen myös pitääkin paremmin(?).

Kirjoittaja: pirhonen osmoHalvimmalla pääsee, kun teettää (jos mahdollista) esim. jonkun tutuntutuntutun kautta jarrulevyn jostain kunnon materiaalista, ja jättää siitä reiät pois. Itse olen ajanut tällasilla levyillä pari kautta ja ne säästää paloja tosi paljon ja esim kurassa ajaessa pitää paremmin tuntuman (huomasin juuri hauholla, kun pyörässä oli rei

Kirjoittaja: Jari VesaINDY OY:stä saa aiakin suht halvalla jarrulevyjä 330mk/kpl. Laadusta en tiiä mut on mulla ainakin toiminut tähän asti.
INDY OY:n puhelin on 040-5819799.

Kirjoittaja: Sinulla on ns. "kelluva jarrulevy", jonka on tarkoituskin heilua, älä kysy miksi.

Kirjoittaja: Mulla on etulevy löyhästi kiristetty että se pääsee liikkumaan hieman sivuttain ,pitääkö se olla näin?

Kirjoittaja: Petri HonkanenAinakin Cellen MC:stä löytyi edukkaat ja ihan toimivatkin / kestävät levyt honda CR250/97
joten kokeile sieltä. Ja mitä Snelmannin osiin tulee niin ovat kaikki ainakin tähänasti olleet laatukamaa ko. levyistä ei kokemuksia.

Kirjoittaja: J Mäkeläkorjausta edelliseen: valurauta ei varsinaisesti pehmeää, siitä voi olla vaan huono tehdä niinkin ohutta levyä kuin crossissa, autossahan levyt ovat yleensä valua.
Vesileikkaus on parempi kuin laser myös siksi, että laser-leikkauksessa levy taipuu korkean lämmönvaihtelun vuoksi ja levy pitää lämpökäsitellä kahteen kertaan, eli ensin koko levy saman kovuiseksi ja sitten vielä oikeaan kovuusluokkaan.

Kirjoittaja: J Mäkeläjuu tästä olix se pallografiitti teräksestä kannattaa tehdä mutta älkää pistäkö valurautaa. on tässä tekosilla jarrulevyt miehellä joka on ikänsä crossia ja jäärataa ajanut, on hyvä kun faija omistaa metallialan firman niin löytyy tietämys metallin ominaisuuksien tarpeista!

levy kannattaa tehdä vesileikkauksella (onnistuu esim. keuruulla) tai laserilla!
vesileikkaus on tarkempi ja täysin viimeistelevä!

levy PITÄÄ lämpökäsitellä jotta siihen saadaan oikea pintakovuus, valurauta on pehmeää ja siksi huonoa tarkoitukseen!
levyssä täytyy olla reikiä jotka ovat levyssä jäähdytyksen takia, muuten levy taipuu! ja lämpökäsittelyssä pitäisi levy "prässätä" jottei se taivu kokonaan!

siinä vähän juttua teille... ottaa nyt sit tostakin selvää!?!