Jääratafaktaa

Nyt on hyvä aika keskustella jääradasta. Pohjustukseksi tuon esiin muutamia faktoja lajista. Suomessa on poikkeuksellisen hyvät mahdollisuudet harrastaa sitä. Suorituspaikkoja ja kilpailuja voidaa toteuttaa seuduilla, missä ei ole mitään muita moottoripyöräilyyn tarkoitettuja alueita. Lajia harrastetaan kautena, jolloin on huonosti muita mahdollisuuksia. Laji kehittää oivallisesti niin ajotaitoja (esim. jarruttamista ja ajolinjoja) kuin teknistä osaamista (esim pyörän moottorin ja jousituksen säätämistä). Molempia tarvitaan kaikissa muissakin lajeissa. On nimenomaan tarkoitus, että laji on jääRATA, eli vauhti ja RR-sukuisuus kuuluu asiaan. Takavuosien kansainvälisesti menestyneet ajajamme ovat lähes kaikki olleet taitavia myös tässä lajissa. Niin se on vieläkin (Mika Kallio, RR:n suurin lupaus tällä hetkellä). Jäärataakin voi harrastaa eri tasoilla: Tavoitellen Suomen Mestaruutta ja panostaen treenaamiseen ja tekniikkaan täysillä - tai harrastellen, sen enemmälti viilailematta ja käyttämällä huippukuskien hylkäämiä renkaita. Ehkä B-luokissa kisaillen ja etenkin kaveriporukoissa ratoja koluten. Hyvä idea on lyöttäytyä kimppaan jonkun A-luokan kuskin kanssa ja ajaa samalla pyörällä B-luokan lähdöissä, siinä on hyvä tilaisuus oppia lajin saloja. Lajia kilpailuihin osallistuen harrasti tänä vuonna noin 200 ajajaa, muita harrastajia lie saman verran. Parhaimmillaan kisoissa on ollut yli 3000 katsojaa, viime talvenakin päästiin Konnevedellä ja liki kait Mätsälässäkin yli tuhannen - tapahtumassa on urheilujuhlan tuntua niin kuskeille, järjestäjille kuin yleisöllekin. Tulevana talvena panostetaan B125 -luokkaan ja järjestetään heille oma erikoispalkintosarja. Näin siksi, että tuosta luokasta oletetaan parhaimmin nousevan lajin pitkäaikaisia harrastajia. Sivuvaunuluokka oli ainoa, joka meinasi lopahtaa, sen aktivoimiseksi jatkossa ajetaan yksisylinterisillä. Yhteenveto: Jäärata opettaa aktiivisesti crossia ja enduroa ajavalle hyödyllisiä taitoja ja sopii mainiosti myös "hyppytalkoomoottoripyöräilyyn" kyllästyneille. RR-kuskeille se on ainoa tapa ylläpitää ja kehittää ajotuntumaa Suomen talvessa. Eikä ajokin tarvitse olla viimeisintä mallia, kymmenen vuotta vanhalla voi aivan varmasti vaikka SM:n voittaa. Raittila ja kumppanit: Kannattaa tutustua lajiin!

Kirjoittaja: pirhonen osmoKun ei ole koskaan kokeillut ja näinollen ei mitään asiasta tiedä - ja on perisuomalaisen suvaitsematon - tulee lausuneeksi arvottomia kommentteja. Kokeilkaa kerran pitkillä välityksillä crossi/enduropyörää oikeilla jääratarenkailla hyvällä radalla, sitten ymmärrätte mistä siinä on kyse. Keski-Euroopassa ajettava "jäärata" on ainakin mitä kanavilta on nähty: Kapeassa, kurasohjoisessa rännissä könyämistä, ei sukuakaan oikealle jääradalle. Toivottavasti Mika Sironen voi viedä tietoa lajista. Lajien vaarallisuuden vertailu ei auta mitään. Sääntötyöllä pyritään korjaamaan selviä ongelmia. Samoinkuin liikenteessä: Vasta kun vauhti on 0, niin törmäysvahingolla on vain vähän seurauksia.

Kirjoittaja: pirhonen osmoRuotsissa koettivat pitkään ajaa enduropiikeillä jäärataa - ei saanut laji suosiota. Nyt heillä on sama sääntö kuin meillä ja joukko innokkaimpia harrastajia käy täkäläisissä kisoissa opissa. Ajon tiimi on vastavuoroisesti käynyt oikein paikanpäällä näyttämässä miten suuri ero heillä on vielä kurottavana. Ja kehitystä on tapahtunut: Mäntsälässä ison B:n voitti Niklas Jansson ja on tulevalla kaudella ensimmäinen Suomessa A-luokilteltu ruotsalaiskuljettaja. Samat kuskit voittaa, vaikka ajettaisiin ilman nastoja. Ajaminen vaan on turhauttavaa kun pito on huono. Jos taas on kovin pitkät (läpipultatut) piikit ei sekään ole hyvä. Meilläkin on parina vuonna sitä kokeiltu. Ongelman voi havaita kun katsoo pari vuotta vanhan pätkän:
http://www.algonet.se/~ice-r-r/. Yritämme jatkossakin kehittää rengassääntöä lajia suosivana kompromissina, ideoita vastaanotetaan.

Kirjoittaja: pirhonen osmoIlkalle: Sinulla on kokemusta ja älyä yli kaiken jäärata-asioissa, joten älä aliarvio itseäsi. Se että vihdoin toteat, että asioista voidaan keskustella ja olla, jopa eri mieltä on suuri voitto lajille. Sinähän et ole jääräpää- kuten totesit. Sirosen Mikalle terveisiä ja onneksi olkoon hyvästä kaudesta. Olkoon sitten niin että Suomi-jäärata voi ilmeisen hyvin täällä ja kaikkialla muualla ei siitä tiedetä mitään. Kävin muuten siellä Algolin sivuilla, en löytänyt "is-baanaa", mutta endurossa oli tulokset EM-sarjasta. Ullevolle oli tietysti ykkönen, mutta että Frostad oli kolmas on ihme, mies kun aina hävinnyt esim. Otavan kylän mopoilijoille. Asiat ovat harrastusastella meillä, jos teillä on niin tiukkaa antakaa anteeksi pieni "herjan heitto".

Kirjoittaja: Antti SoitialaKyllä mä enduroo lajina arvostan ja erityisesti näitä suomalaisia enduroässiä mutta mitä ihmettä sä Raittilan Pentti tuut tälle palstalle käännyttämään sellaista väkee enduropuolelle, jotka haluavat talvisin ajaa jäärataa. Onks endurokisoissa talvisin osanottajapula vai minkä takia sä yrität haalia sinne kuskeja pakonomaisesti?

Kirjoittaja: Seppo HelenEiköhän siitä nelaristakin löydy sen verran potkua että ruumiita tulee lisää koristamaan mp-urheilu tilastoja. Onx paljo ideaa tossa touhussa?

Kirjoittaja: Ville Sepponentahi papiskassa nitroa tankissa... heh...

Kirjoittaja: pirhonen osmoAntille: ei näissä hommissa tehdä mitään pakon omaisesti. Pyytäisin nyt vaan katsomaan ikkunasta ulos. Ylätuvan ukko taitaa päättää ajetaanko "jiärattoo". Tai sitten se on kasvihuoneilmiö. Sepolle: On liian raakaa puhua nyt ruumiista. Toivotaan vaan parasta. Keski-Euroopassa ajetaan kuulemma supermoto-pyörillä jäärataa. Nastat on ulkonemaltaan enintään 1 mm. Radat on jäädytetty vuoristoon, ja tosi mutkaisia. Yleisöä aina useita tuhansia, ja kaikilla on hauskaa. Vaikka huippunopeudet pysyvät reilusti alle sadan. Ja siellä ajajat tienaavat ajamisella. Miksi meillä kaikki pitää aina olla niin ykstotisen vakavaa?

Kirjoittaja: Pekka HänninenTosissaanko se Pena piruja seinille mualoo? Entäpä jos on niinkuin minä ja kaatuu spoorissa 10 metrin välein? Parin kilometrin jälkeen alkaa olla jo ajonautinto kaukana. Minulle tuntuu talvisin tuo tela-ajoneuvo sopivan parhaiten.

Kirjoittaja: pirhonen osmoMuuten hyvä, mutta kun nuo kansan sääennustajat ovat sitä mieltä, että "Kaijjaanin", eteläpuolella ei järvet jäävy tänä talevena olenkaan. Ostakaa vaan ne enduronastat, se kausi alkaa tammikuussa. Oli sitten sulat maat tai ei.

Kirjoittaja: samuli pjoo tee sepponen vaan leveempi rata ni saadaan talvella sitten kunnon kisat...varo vaan ettei molskahda intikka lampeen!

Kirjoittaja: Ville SepponenSe nyt ei innostas leveen radan ajelu... lähtösuora on leveä ja eka kurvi sitten tulee pyöritystä ja kapeaa rataa!!! samuli:lle minä teen kapean radan että saa hakea kunnolla linjaa... ja sladeja!!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJätä suorat veks, auraa leveätä jatkuvaa kaarretta, niin ajolinjojen merkitys korostuu, mutta vauhti ei vielä nouse riskinopeuksiin.

Kirjoittaja: M. LaineEttei vaan olis taas ollu niillä ennustajilla sammakot hukassa...

Kirjoittaja: Tuomas pOis muuten siisti toi nelariluokka! tuli mieleen jos ois kaks luokkaa (vaikka alle 500cc,yli)jotka ajas vaikka samat lähdöt b250 ja b500 luokkien kanssa.. ehkäpä tuhoontuomittu idea vai??

Kirjoittaja: M. LaineJos kilparataa olet tekemässä, niin vähimmäisleveys jääradalla on 15m. Tämä tarkoittaa myös sitä kaikkein tiukinta kurvia. Valitettavasti tästä säännöstä on poikettu milloin minkäkin verukkeen perusteella. Kun radan tekee tarpeeksi ajoissa ja tarpeeksi leveäksi niin sitä on varaa vähän kaventaakin ennen kisoja ja silti se täyttää vielä tuon sääntöjen sanoman 15m.
Kyllä tuo 4m riittää jos ajat alle 100km/h ja yksin, mutta jos on kaverikin samalla radalla niin ahtaaksi käy. Tarkkuuttahan tuo opettaa kun ajaa kapealla radalla, turvallisuudesta en menisi takuuseen.
Yleensä monet harjoitusradat tehdään lyhyiksi ja kapeiksi, tietysti osaksi resurssien puutteessa, mutta kyllä sitä vaan on aika pallo hukassa jos on sellaista rataa harjoitellut ja sitten kisoissa pitäisi tuplata vauhti. Toivottavasti talkoohenkeä riittää että saamme täksikin talveksi paljon hyviä harjotteluratoja. Kaikki radat saa ilmoittaa allekirjoittaneelle, jotta voimme laittaa ne kaikkien tietoisuuteen MP Team Laineen sivuille.

Kirjoittaja: pirhonen osmoNäyttää siltä, että nelitahtiset tulevat; laji kuin laji - ja siihen on sopeuduttava. Toistaiseksi niiden suorituskyky ei ole riittänyt, mutta epäilemättä pian riittää. Tasaisesti vääntävä nelari on helppo moottorin ominaisuuksien puolesta jäällä, näissä vanhemmissa oli painopiste vähän korkealla, ja siksi hieman kankeita ovat kääntymään, mutta suurin puute on tehoissa. Säätöjen osalta pätee sama kuin kaksitahtisissa: Kylmän (tiiviin) ilman vuoksi tarvii rikastaa seosta kaikilla alueilla. Nelareitten viilarit on erikseen, nyt tarvii olla yhteistyössä automiesten kanssa, tai sitten maarata/speedway-koneitten kanssa touhuavien hemmojen. Toivottavasti pian nähdään nelareita jäällä, jo äänienkin vuoksi!

Kirjoittaja: Vesajoo tee rata jossa suorat on SUORIA ja kurveissa on LEVEYTTÄ ,että voi hakea ajolinjoja...

Kirjoittaja: Ville SepponenOnko ne radat minkä levyisi?? ite aattelin tehdä semmosen 2lingon levyisen eli n.4m leveän radan...
Ja kyllä se on nelitahtisessa semmonen juttu että jos sitä ruvetaan jäämään 2-tahtiselle. niitä kyläseppiä on mitkä tekee noista nelareista semmosia että kulkee... mutta kyllä häviää tasasesti vääntävä konekkin sen siliän tien...

Kirjoittaja: pirhonen osmoNelariluokka oli jäillä jo vuosia sitten, mutta taidettiin olla edellä aikaa - ei ollut tarpeeksi osallistujia. Arvelen, että erikseen sellaista ei enää perusteta, tekniikan kehitys tekee tehtävänsä ja tulevaisuudessa nelarit ei tartte mitään "tasoitusta". Jo nyt hieman "säädetyllä" nykynelarilla kerennee kyytiin 500:ssa, siellähän crossin tyyliin saa ajaa vaikka 650:llä nelitahtisella. Jääradan perinteen mukaan päätykaarre pitää olla loiva jolloin siihen ei tarvitse tiukkaa jarrutusta. Ja kaikkiaan hyvässä jääradassa on vain yksi tiukka neulansilmäkaarre, muitten kurvien pitäisi sitten mitata kuskien ajosilmää. Leveä, puhdas rata on upea kokemus!

Kirjoittaja: Vesamitä mieltä ootte, onko nelari paljon helpompi ajaa jäällä kuin 2-t, ja helpompi saada säätöihin?

Kirjoittaja: SA MA............Jos kyyti pelottaa, pitää pysyä kotona ja kirjoitella asiantuntevasti nettiin...............

Kirjoittaja: I HAnssi ja muut: Mopo ei hajoo kun vaihtaa tarpeeksi harvan välityksen (niin pieni ketjupyörä kuin takanavalle sopii..), isontaa suutinta reilusti ja nostaa (vaihtaa ohuemman) neulaa. Harva crossari tietää millaiset kyydit vakiomonttukone tarjoaa pitkillä välkkäreillä!

Kirjoittaja: Pekka HänninenNiin, missäs noita jääratoja oikein on? Ainakaan täällä Siilinjärvellä ei ole ollut enää vuosiin. Kesämökkiläiset häiriintyivät, linkoaminen oli kallista, aura-auto upposi jne... Eli missä radat on, milloin niillä saa ajaa ja miten kalliita on ratamaksut?

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJääradalle en kyllä lähde kisaamaan ja mopoa vinguttamaan hajalle, mutta pääseeköhän niille jäille pärisyttelemään joskus kun siellä on vähän vähemmän porukkaa hönkimässä niskaan? Jossain pienissä lätäköissä on tullut sladdailtua krossinastoilla, ja olis kiva tehdä vastaavaa vähän isommallakin jäällä.

Kirjoittaja: M. LaineNiin siis linkin osoite oli http://www.suomentivoli.fi/mpteamlaine
Linkki menee kyllä oikeaan osoitteeseen kun siitä painaa.

Kirjoittaja: M. LaineNoista paikoista ja paljon muustakin Suomessa ajettavasta jääradasta voi lukea osoitteessa http://www.suomentivoli.fi

Sinne kerätään kaikki jäärata ajopaikat sitä mukaan kun niitä saadaan tietoon.

Kirjoittaja: jatkuu...eikös sen NSU:n tyyppi ollut MAX?... Nortonilla on Manx.

Kirjoittaja: pirhonen osmoPena, väitteesi pyörien sopimattomuudesta vauhtiin jäärata-ajossa on kaikin puolin vailla teknistä pohjaa. Yritä perustella, niin päästään puremaan. Ja myöntänet, että tässä taannoin esittämäsi kuvaus jääradan tilanteesta ja tulevaisuudesta oli huonosti harkittu? Oletko milloin käynyt katsomassa jääkisoja viimeksi?

Kirjoittaja: pirhonen osmoIlkka Heinäaholle: Olen kaikkien moottoripyöräurheilun lajien kannattaja kaikesta sydämestäni. Jäärata nimiseen lajiin olen tutustunut ajamalla sitä 60-luvulla Jawa-Cz ja NSU-manx merkkisillä pyörillä, ilman mitään suurta menestystä. Mutta nykyinen meno, jolla on saatu n. 100 km/t vauhtiin tarkoitetut crossipuörät kulkemaan lähes 200 km/t, ei ole oikein. Pyörien tekniikka ei sovi siihen vauhtiin. Ihan sama kuin Honda-monkey ja Suzuki-pv:lle laitetteisiin asfalttiratasarja ja moottorit saisi olla 500 cc. Tässä on se turvallisuusriski. Lupasin jo aikaisemmin, että en enää tänä vuonna kirjoita tälle palstalle, Kuitenkin jos jäitä tänä vuonna Suomeen tulee, toivon että kaikki menee hyvin. Vielä lopuksi nämä ovat "Pappa" Raittilan mielipiteitä, pojat Tero ja Totti elävät omaa elämäänsä, ja voivat ja saavat olla ihan omaa mieltänsä.

Kirjoittaja: pirhonen osmoHankasalmen ym. "poijjaat": Näin syksyisin aina hetken löytyy kummeja, kunnes ne pois nurkista ostellaan. Heittäkää vaikka maililla: ilkka.heinaho@camaster.fi, niin tutkitaan nurkkia. Kyselkää muiltakin, esim. Laineen Markolta ja Aki Ajolta, he tietää lisää rengas"liidejä". Pena: Joka kisassa viime talvena oli muutamilla A- ja B-kuskeilla yhteisiä ajokkeja. Vaan useasti aivan kärkeen A:ssa sijoittunut pyörä ei sittenkään kiidättänyt B-kuskia voittoihin; mites sen selität? Vaan suotta taidan kysellä, kyllä sinä jotain keksit. Molemmat ollaan pärrä-äijiä henkeen ja vereen, ja toivottavasti pystytään edistämään mieleisimpiä lajejamme...?

Kirjoittaja: Ville SepponenMiulle kans... T:lisää hankasalmelaisia.
samulille:meijän lammella rata ens talvena, niin kiusataan greenpeacin miestä oikein kunnolla!!

Kirjoittaja: samuli paananenIlkalle...sulta varmaan löytyisi käytettyjä enska ja jäärata pyöriä....onko näin? olisitkohan halukas myymään niitä evukkaasti?? t: hankasalmen poijjaat...

Kirjoittaja: pirhonen osmoVastaan nyt kun kysytään, mutta tuntuu vähän turhalta jauhaa tätä enempää. Jäärataa kävin muutama vuosi sitten katsomassa Mäntyharjulla, kun Sirosen Mika voitteli niitä lähtöjä mennen tullen. Se oli hienoa nähtävää. Jo silloin "etelän miehet huusivat" radassa on liikaa mutkia, tämä ei saa olla motocrossia. Tämän päivän jääradassa laitteet ratkaisevat kaiken. Aikanaan kun ajelin mootoripyörillä ja mikroautolla samoilla "jäillä" n.30 vuotta sitten autoluokissa eräs herra,jolla oli kahdeksansylinterinen Buick sanoi: "jos rata olis suora niin pytyt olis min". Mielestäni mp-jääradassa on nyt sama tilanne, jos on rahaa ostaa rr-viritteinen kone ja muuttaa koko pyörä, sekä ostaa renkaita 30.000 mk/kausi voi pärjätä. Kuitenkin jää on aina jäätä, ja se voi aiheuttaa äärettömän ikäviä yllätyksiä. Suosittelen enduroa, kausi alkaa tammikuussa ja loppuu joulukuussa - siitä löytyy kaikkea kaikille.