Jäärataa Ranskassa

Kirjoittaja: pirhonen osmoRanskassa autojen ohella myös motskareilla vedetään "jäärataa". Suomen Mika Sironen osallistuu HVA:lla ainakin muutamiin kisoihin tässä ns. Trophee Andros -sarjassa. Viime viikonloppuna (Val Thorens) hän oli neljäs. Kisaan osallistuu aika kovia motomiehiä, mm. Stephane Peterhansel (autolla ja pyörällä), Regis Laconi jne. Kisan säännöt poikkeaa meikäkäisistä: Ajokki saa olla muuntelematon crossi tai enduro 2T/250cc tai 4T/400cc. Michelinin kummissa n. 250 tylppää nastaa. Ajetaan myös valaistulla radalla ja suurillakin stadioneilla. Usein jää on jauhautunut pois ja ajo on kapeassa rännissä räpeltämistä. Katsokaa esim: http://www.tropheeandros.com/finalesmoto.htm
ja arvioikaa onko meillä meininki makeempaa.

Kirjoittaja: "pastillinjauhamisesta" faktaan: 60-luvulla jäätiet Etelä-Savossa olivat kunnossa itsenäisyyspäivästä vappuun. Kees von N. meilläpäin laitettiin naru ja kanisteri myös kuskin nilkkaan, jotta kevväällä nostaessa voitiin nähä oliko jalassa "rossisaapas" vai luistimet. Jos oli luistimet niin hyvä ahventuro siitä tuli.... siellä varmaan meren rannalla juttu elää... mummo uudestaan pyyntiin ... nahkiaisia nääs.

Kirjoittaja: Tohon säähän kommentoin kun on pakko. Vaikka tänä vuonna tuo jään tulo näyttääkin hieman kestävän niin on turha kuvitella että talvet ovat sitten ohi. Miksi kukaan ei puhunut kaksi vuotta sitten mitään talven puutteesta kun kaikilla oli turpa huurussa viidenkympin pakkasissa. Sää vaihtelee, mutta ei siitä mitään yleistyksiä kannata ottaa.

Ja jos vielä pikkusen kommentoin tuohon Supermotoon... ilman jäärataa sitäkään lajia ei olisi Suomessa, vai voiko joku väittää vastaan. Vaarallisuudesta en sitten tiedä kun en ole koskaan jäällä kuullut pyörän katkeavan poikki toisin kuin Supermotossa. Vauhti ei tapa, vain se nopea pysähdys.

Kirjoittaja: Tuomo SeppänenOn se kumma kun aina vedotaan siihen, että Euroopassa menee lujaa ja yleisömäärät on huimia. Kuten P Raittila todisteli supermoton tilasta.
Totuus on kuitenkin toisenlainen. Väitän, että sekä enduron että crossin julkisuus mitattuna tiedotusvälineiden palstatilalla on suomessa huomattavasti suurempi kuin muissa Euroopan maissa (Paitsi crossin julkisuus Belgiassa). Myös katsojamäärillä mitattaessa, jotka tietenkin on suhteutettava väkimäärään, olemme paremmassa asemassa muihin keskisen Euroopan maihin verrattuna (koskee myös Belgiaa).
Sitten vielä sananen supermotosta, joka on huimassa nousussa P Raittilan mielestä. Saksassa sekä ajajamäärät, että yleisömäärät ovat kulkeneet alamäkeen viimeiset kolme vuotta kertoo Motorradin toimittaja Peter Mayer. Mies joka on vastuussa sikäläisen supermoton avoimen mestaruussarjan julkisuudesta. Toiseksi esimerkiksi otetaan Mettetin Supermotard kisa, joka lienee keskisen euroopan perinteikkäin supermotokapina. Sielläkin mennään alamäkeen ja lujaa. Ajajamäärät ja katsojaluvut kuihtuvat.
Että se siitä.

Kirjoittaja: V.I KingTaitaa Raittilan papan käsitys kilpaurheilusta olla se, että ensin arvotaan kilpailijoille pyörät, sen jälkeen ajetaan turvallisissa olosuhteissa parituntinen rupeama jossain suon laidassa. Ja kaikki tietenkin omaan tahtiin turhia kiirehtimättä. Parituntisen päätteeksi osallistujien kesken arvotaan mitalit. Ei ainakaan olisi turhan vaarallista, eikä kenenkään tarvitsisi rasvata käsiään viritystouhuissa. Se olisi myös tasapuolista ja nostaisi moottoripyöräurheilun suurten lajien joukkoon.

Kirjoittaja: R.I.Pno mikäs siinä supermopossa on parempaa kuin jääradassa. raittilan papan mielestä se varmaan on maailman turvallisin laji heti enturon jälkeen...varsinkin jos kevyesti vain mettässä työntelee

Kirjoittaja: Kiitokset enduron ja crossin saamasta "palstatilasta" kuuluvat Jorma ja Timo Pulkkiselle, sekä tietenkin legendaariselle Kari Salmiselle. Että kiitos Tuomo kun arvostat näitä ammattimiehiä. Jos Euroopassa menee huonosti, niin kuitenkin sinne ne näyttävät häipyvän entiset jääradan Suomen mestarit. Kaikella ystävyydellä kaikille hyvää jatkoa!

Kirjoittaja: Pete LaukkanenOlisit raittila tosiaan pitänyt lupauksesi ja
lopettanut, ainakin kommentoinnin jääradasta!
Oletkos hyvinkin perillä tuosta ilmaston lämpenemisestä? jos olet niin pistä faktaa äläkä jauha paskaa!! Lähitulevaisuudessa ei sitten ilmeisesti järjestetä esim.talviolympialaisia ja hiihdon mm-kisojakaan vai kuinka!! itse olen kyllä enduro harrastaja mutta pistää kyllä vituttamaan tollanen asenne ja muutenkin noi kommentit!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEi siellä mitään snorkkeleita tarvita, vaan tyhjä kanisteri narun päähän, että fillari löytyy, kun sitä porukalla tullaan hakemaan (naurakaa vain, mutta tämä tapa on aikoinaan ollut yleinen käytäntö rospuuttoaikana!). Muuten Raittilan "papan" säätiedotus näyttää huolestuttavan hyvin pitävän paikkansa ilmaston lämpenemisen osalta. 20 vuotta sitten sai Länsi-Suomessa vetää tukkiautolla meren jäälle näihin aikoihin...

Kirjoittaja: pirhonen osmoVastaus RIP:lle ja Kingille. (Ovat varmaan oikeita nimiä, joita tähän keskusteluun vaaditaan): Mielestäni suomalaisessa mp-urheilussa jylläävää sisäänpäin lämpiävää hulluutta pitää pystyä vähentämään. Se on johtanut siihen, ettei maailmalla pärjää enää ketkään muut kuin endurokuskit. Esim. supermoto on laji, joka kasvaa Euroopassa huimaa vauhtia ja yleisömäärät ylittävät kaikki suomalaiset mp-kisat. On ihan tuha syyttää meikäläistä jonkinlaisen "rämehomo" enduron puolustajaksi. Esim. viimekesän Mikkelin kisasta sain arvostelua, että pätkillä oli liian kova vauhti, ja loukkaantumisia tuli liikaa. Suunsoittajat ruvetkaa tekemään töitä lajienne eteen. Myös pitää muistaa, että jokainen kohtalokas loukkaantuminen lajissa poistaa harrastuksesta vähintään sata henkilöä. Vanhimmat "tieteenharjoittajat" muistavat, kuinka "Eltsun" ja Imatran Ajojen päättymiseen johtaneet tapahtumat olivat suistaa koko SML:n konkurssiin ja lopettaa mp-urheilun koko Suomesta. Riittäköön tämä saarna nyt, mutta jos joku nyt on menossa jäälle ajamaan, niin ottakoon pitkän "snorkkelin" sekä pyörälle että kuskille.

Kirjoittaja: pirhonen osmoHyvä Ilkka, lupasin just koko meidän suvulle, että en kirjoita mitään... ainakaan jääradasta. Mutta.. mutta mitenkähän vahvat jäät siellä Konneveellä nyt on . Puulaveellä meinaavat pittää vetouistelukisat Joulupäivänä. Ranskassa ajoojvat jiärattoo tavallisilla mopoilla ja autojen nastoilla. Niin jo nyt, hyvä ystävä, olisko hyvä ottaa järki käteen ja unohtaa asenteet?

Kirjoittaja: P.R.Mikähän se on se kansallisleimainen enduro ? Suomessa on n. 500 lisenssiä lajiin. Ruotsissa n. 4000 ja Euroopassa lienee n. 10.000 jos ei jonkun verran ylikin. Ihan hyvä, jos "Suomi-jäärata" säilyy hengissä. "Sattumalta" tuntemani lajin harastajat ovat 100% lopettamassa. Siirtyvät ilmeisesti supermotoon. Siinä on laji, jolla on tulevaisuutta. Maailma muuttuu ja ilmasto lämpenee. Vuonna 2001 on jääradalla ja maararadalla vielä SM-arvo, mutta onko sen jälkeen?

Kirjoittaja: I. H.Olisit Pentti vaan pitänyt lupauksesi. Jäärata on meille lähes yhtä tärkeä asia kuin sinulle se kansallisleimainen enduro. Me yritetään kehittää lajista mahdollisimman hyvää. Kritiikki voi parhaimmillaan edistää, mutta vaihtoehtoja on silloin esitettävä. Sääntöjä valmistelee varsin kokenut joukko, jota kehityksen edetessä vaihdetaan ja täydennetään. Varmasti tammikuun viimeisenä viikonloppuna ajetaan jäällä SM-kilpaa. Ja tammikuun ensimmäisenä päivänä treenataan!