ISDE-tukikisan Kierrosajat Harrasteluokasta

Moi. Jos Juho Tykkälä näkee tän,niin voisitko kertoa mistä noi harrasteen kierrosajat saisi? Etkös sinä ollut ajanotto päällikkönä siellä? T. J-P Kallio,#114

Foorumit

Aikamoista heittoa noissa harrasteluokan tuloksissa todennäköisesti on. En paikalla asiaan kovin tarkasti keskittynyt, mutta väittäisin että nuo häntäpään kierrosmäärät eivät täsmää alkuunkaan. Harrasteluokan häntäpää lähti tokakierrokselle muistaakseni 20-22 minuutin kohdalla. Parin kierroksen jälkeen arvioin häntäpään kiertävän lenkin 5-6 kertaa. Melkein kaikille kuitenkin merkattu kahdeksan kierrosta.
B-ssä häntä tuli mielestäni noin 15min kohdalla ja siellä kierrosmäärät täsmäävät.

Nämä tosiaan näin jälkikäteen muistista repäistynä. Eihän tuo niin vakavaa harrasteluokassa ole, mutta hyvähän se on kaikkien tietää että nuo tulokset eivät todennäköisesti täsmää.

Ja tietysti kritiikkinä sen verran, että jos homma kusee ja tuloksia ei saada, niin ei niitä myöskään kannata keksiä.

Ville Häkkinen

Tulin ihan häntäpäässä ja kypäräkameran mukaan mun aika oli 15.42 toiselle kiekalle lähtiessä, kärki lähti noin 45 sek aiemmin liikkeelle.

Kyllä, Poutsun tekstistä selviää pääkohdat.

Sateen aiheuttaman teknisen vian vuoksi vain osa ensimmäisen lähdön (harraste+naiset) ajoista saatiin talteen. Tulokset ovat muodostuneet kahden eri parin käsipöytäkirjamerkinnöistä, mutta myöskin niissä saattaa esiintyä yksittäisiä puutteita vetisen kelin ja täten numeroiden huonon näkyvyyden vuoksi joka aiheuttanee muutaman kilpailijan kohdalla yhden kierroksen puuttumista 8 kierrosta ajaneissa.

Puuttuvia tuloksia ei suinkaan keksitty, vaan ne perustuvat pöytäkirjamerkintöihin.

Vikatekijän poistuttua saatiin Yleinen+B tulokset tehtyä normaaliin tapaan sähköisesti ilman pöytäkirjoista tarkastelua.

Moi,
Itse siellä ihan loppupäässä ajaneena esitän havaintoni. Neljä kierrosta kun olin ajanut kävin tankkaamassa ja siinä vaiheessa mopon mittariin oli tullut tunti ja minuutti. Sen jälkeen luulin ajaneeni enää kolme kierrosta mutta tuloksissa on totaalina 8. Kilsoja mittarissa on 63 ja siitä jakamalla noilla kierroksilla tulee 7,8 joten ilmoitettu kierroksen mitta on aika lähellä. Itselle tulos tai se montako kierrosta olen ajanut on ihan samantekevää. Kyseessä kuitenkin oli harrastajaluokka joten kunhan pääsi maaliin oli itselle ainakin voitto.
Viikonloppu oli kyllä antoisa ja paljon oppi uutta. Olisi vaan saanut ne uudet opit sisäistettyä tuohon kisaan.

Kari #177

Moro taas kaikille! Saako Tykkälä niitä KIERROSAIKOJA mistään vai ei??? Ja jos tollainen \"vesisade\" aiheuttaa teknisiä ongelmia,siirry AMB-pondereiden käyttöön. Totin kellottamissa kisoissa on vettä,kuraa ja kyyneleitä,mutta tulos-palvelu pelaa ja vieläpä reaaali-ajassa!!! Ps. Reitti oli hyvä.

Moni asia on ristiriidassa keskenään itsensä kanssa yllä olevassa tekstissä, joten kommentoin vain kierrosaikoja.

Harraste+Naiset kierrosaikoja ei julkaista, ellei tulevina päivinä asiaa käsitellä ja päätetä toisin.

Asia selvä!

Harrasteluokka tai ei, kun maksetaan osallistumismaksu, ni

Jounin kanssa täysin samaa mieltä,ei tunnu kritiikkiä kestävän tämä ajan-otosta vastaava henkilö. Olen jälleen ristiriidassa itseni ja kirjoitukseni kanssa,mutta onneksi pystyn elämään sen kanssa :)

Taas näyttää olevan paljon halukkaita henkilöitä osallistumaan kilpailuiden tekemiseen. Toivoisinkin jokaisen tuloksia kritisoivan henkilön osallistuvan oman kerhonsa kautta tähän toimintaan. Endurossa voidaan toki siirtyä käyttämään samaa järjestelmää kuin Totti käyttää, mutta kustannusten puolelle se aiheuttaa erittäin suuren hyppäyksen. Tarkkaa hintaa en Totin laitteistolle tiedä, mutta oletettavasti se ei ihan halpa ole. Muuten niitä varmaankin olisi Suomessa kiinteästi asennettuna usealle radalle. Nykyisellään käytettävät laitteistot ovat kohtalaisen \"edullisia\", nopeasti kasattavissa ja uudelleen purettavissa. Tästä esimerkkinä toimii vaikka Päitsin toteutus sähköisellä ajanotolla. Endurossa käytettävä järjestelmä on muutenkin hiukan monimutkaisempi toteuttaa kuin ratalajien järjestelmät. Usein MK-lähtö kun on aivan eri paikassa kuin maali. Silloin tarvitaan aina kaksi ajanottolaitteistoa per MK. Pääsääntöisesti näitä enduron ajanottoasioita hoitaa henkilöt rakkaudesta lajiin pelkillä kulukorvauksilla.

Minua on aina ihmetyttänyt ihmiset, jotka ovat erittäin hanakoita antamaan palautetta toisten tekemisistä. Jos tunnistat itsesi tällaiseksi henkilöksi niin voisitko hetkeksi pysähtyä miettimään seuraavia kysymyksiä. Voisinko minä tehdä asian parantamiseksi jotain? Olisiko minulla mahdollisesti muuta annettavaa kuin kritiikki?

Jos jollain heräsi halu osallistua näiden asioiden sunnitteluun ja kehittämiseen niin toivottavasti osallistut oman kerhosi kautta vaikka Kalkku ry:n toimintaan.

Terveisin,
Sami Sundholm

Moi. Olitko Sami paikalla Joutsassa? Ei siellä ollut käytössä ne Kalkun ponderit,vaan tarra joka liimattiin lokariin.Totta kai on hienoa kun on rakkautta lajiin,tämä kilpailu vaan edusti lajia nimeltä Cross Country,ei ollut Enduro-kilpailu. Mutta tästä eteenpäin en varmasti kritisoi ketään koskaan. Olenhan vaan yksi niistä joka tähänkin kilpailuun osallistumisesta maksoi.Ei meillä ole oikeutta kysyä epäkohdista,eihän? Maksetaan maksu,ajetaan ja pidetään suut kiinni,oli tuloksia tai ei.T.J-P Kallio,sijoitus ilmeisesti 69.

Laita Juha-Pekka googleen: SAMI SUNDHOLM niin selviää kenen kanssa rupattelet.

Sen enempää provosoitumatta siitä, kuka on mitäkin tehnyt enduron eteen kerhoissaan ja kilpailuiden järjestämiseksi tehnyt, niin kyllä palautetta saa ja pitääkin antaa ja saada. Palautehan ei näissä hommissa yleisesti ottaen ole hirmu positiivista ja palautteen tarkoitus on myös saada kehitystä aikaan lajin ympärillä toimijoille, ettei aina tarvitsisi mennä perse edeltä puuhun. Ajanotto on kehittynyt huimasti näinä 18 vuotena, joina olen offroadlajien parissa touhunnut kilpailijana, sekä järjestäjänä. Menee vaan yli ymmärryksen se, että laitteita ei ilmeisestikaan testattu kisa-aamuna ennen lähtöä ja siihen ei sinänsä liity kenenkään vapaaehtoistoiminta millään muotoa.

Tom Nordmanille; Sami on Kalkun sihteeri.Niin??? En hänen nimeään toimitsijoista löytänyt,niin eikö voi kysyä hänen olleen paikalla?

Tässä ei ollut tarkoitus ketään haukkua eikä sen kummemmin kritisoida, mutta mielestäni epäkohtaan voi puuttua kun sellaiseen törmää. Laitoin Googleen Sami Sundholmin mutta ei muuttuneet Joutsan tulokset omaa ajatusta vastaavaksi vieläkään. Lisäksi oman kerhon kautta en ehdi näihin talkoisiin, mutta jos harrasteluokan tulokset julkaistaan niin osallistun kyllä spekulointiin että saan itselleni selväksi tämän asian. Tällä hetkellä olen hyvinkin vakuuttunut että tuloksissa on iso virhe ja kierroksia harrastajille on merkitty liikaa. Eihän se ketään haittaa, päin vastoin. Tuolla lailla saadaan uutta pontta 6 kierrosta ajaneelle harrastajalle joka nyt uskoo ajaneensa B:N puolivälin vauhtia, mutta se ei kai ollut kenenkään tarkoitus.

Tuon ekan viestini laitoin vain tiedoksi ihan hyvässä hengessä, mutta täytyy sanoa että asianosaisten kommentit olivat jo sitä tasoa että nyt voisi jo vähän kriittisemminkin suhtautua. Josta johtuikin mieleeni että on muuten noin hienoon systeemiin melko epäselvä tuo kierrosaika taulukko.

No minä jatkan kristallipallon kiillottelua kun kerran tiukka periaatepäätös estää harrastajien salaisten kierrosaikojen julkaisun....

Viljo

Pahoittelut muurahaispesän sohimisesta. Olen pahoillani jos pahoitin jonkun mielen viesilläni. Usean vuoden mukanaololla olen nähnyt, miten näissäkin hommissa jatkuvalla ei rakentavalla negatiivisella palautteella saadaan ihmisten mitta täyttymään. Tälläkin hetkellä enduroa kehittää ja kilpailuja järjestää alati harveneva asialle omistautuneiden ihmisten joukko. Tässäkin kilpailussa ei ollut takana kerhoa vaan juuri tämä aktiivisten joukko, joka haluaa tukea nuorten osallistumista Sixiin.

En valitettavasti ehtinyt lomien takia paikalle Joutsaan, mutta siellä käytetyn systeemin kyllä tiedän pintapuoleisesti. Mielestäni vain kaikki tarpeellinen tieto on näkyvissä tässä ketjussa ja linkeissä.

Mitä kierrosaikoihin tulee niin näiden lukemieni tietojen peresteella voisin sanoa ettei niitä ole olemassakaan. Toisaalta mitä väliä niillä on lopputulosten kannalta? Kilpailussa kuitenkin ajettiin tietty kokonaisaika ja ajan täytyttyä kaikki liputettiin maaliin. Eniten kierroksia ajanut kuljettaja saatiin selville käsikirjanpidosta. Näin saatiin aikaiseksi tulokset. Jos tuloksissa on ollut virheitä, niistä on jokainen voinut valittaa sääntöjen määrämällä tavalla.

Samin kanssa täysin samaa mieltä, eli jos omaa yhtään sisälukutaitoa niin ymmärtää jo lähes ensimmäisistä viesteistä että niitä kierrosaikoja ei todellakaan ole. Ja jos jonkunmielestä lopputulokset olivat väärin, niin kilpailuissa on olemassa protestiaika, jonka aikana valitukset tulee tehdä, eli turha niistä on täällä jälkikäteen länkyttää.
Lisäksi rakentava kritiikki on ihan eri asia, kun se keskustelu mitä tässä palstalla käydään... jokainenhan se näkee, että se on suoranaista v*ttuilua.

Varmasti jokaisesta kerhosta löytyy niitä \'\'joilla ei ole aikaa osallistua talkoisiin\'\' mutta innolla sitten ollaan radoilla ja reiteillä ajamassa ja kaikkeen viihdetoimintaan osallistumassa, eikä se taida näitä miehiä edes hävettää...?? Eli todellakin iso hatunnosto kaikille, jotka näitä kilpailuja järjestää ja omalla ajallaan kehittää kilpailujen tukitoimintoja, kuten esimerkiksi ajanottoa.

Ja lisäksi Joutsan kilpailun tuotto meni hyväntekeväisyyteen, joten luulisi ettei kukaan viitsisi narista osallistumismaksusta.
Mutta on se hyvä että Kalliolla ja kumppaneilla täällä on täydelliset koneet, ettei niissä tekniikka ikinä petä :)

Moi Kaikille aktiiveille !
Viesti #15 Jouni kirjoittaa seuraavaa. Miksi laitteita ei testattu?
Laitteet testattiin n: 45 min ennen starttia ajanottopäällikön toimesta ja itse olin seuraamassa toimenpidettä ja laitteet toimivat silloin moitteettomasti. T: Jari kakko / Kilpailunjohtaja

Katsokaa lähdön 2 tuloksia. Siellä on kierrosajat eikä kukaan
koe vääryyttä. Tähän uusi ajanottojärjestelmä pystyy.
Lähdön 1 tulospalvelun pilasi sade ja tekninen vika.
Näin tällä kertaa... Järjestäjä tunnisti ja tunnusti ongelman.
Minä soisin että tämä \"tarra-ponderi\" järjestelmä olisi käytössä myös tulevaisuudessa.
Olisiko parempi hylätä kaikki epäselvät tulokset ja julkaista
vain varmasti oikeat?

Moi Pentti ja kumppanit! Aloitin tämän ketjun mielestäni täysin asiallisella kysymyksellä.Kyllä,laitteisiin voi tulla vikoja,kuten Kilpailun Johtaja totesi;ne oli testattu,ja siltä osin oli huonoa tuuria meidän \"Toppahousu-luokalla\".Ei saatu kierros-aikoja.Osallistumismaksuista sen verran,että olen tässä kisa-touhussa toista kesää mukana;ikää 35 vuotta,että aika paljon halvemmalla tässä harrastuksessa pääsee,kun mun edellisessä,joka oli viinan juonti.Joutsan kisan maksut menee todellakin hyvään tarkoitukseen,pääsee meidän kerhonkin junnu Sixille :) Niin,niistä kierros-ajoista,ihan itseäni varten olisin niitä tiiraillut,että silleen. Hyvää Ajokesää Kaikille!! J-P Kallio

Lajin kehittämisen kannalta on tärkeää että erilaisia ajanottosysteemejä kokeillaan rohkeasti. Kun selvittelimme meidän kerholle ajanottosysteemejä oli tämä Hologrammi-pohjainen systeemi ainut mikä voisi mennä lähellekään pienen-pieneen budjettiimme. Muut systeemit olivat +10k eur alkukustannus ja per kuski +100 eur. Hologrammissa tämä kuskihinta jää vain muutamaan hassuun euroon. CC-kisassahan tämmöistä systeemiä pitää nimenomaan testata kun lopputulokset eivät perustu kierrosaikoihin vaan ajoaikaan ja maaliintulojärjestykseen. Kiitos vielä hienosta kisasta. Tämmöisiä rakkoja käsissä ei ole ollutkaan vuosiin ja lihassärkykin on ollut aivan omaa luokkaa. Harvoin on tuommoista rataa jossa ei lepopaikkoja ole oikeastaan yhtään.