Infoa viikonlopun enska-kisasta

Täältä löytyi makee info Nummisten-yleisöpätkästä
http://www.bike.fi/content/1092/

Foorumit

joo, muuten hyvä mutta taisi mennä ajo-ohjeet pikkasen väärin:
- Järvenpään suunnasta vanhalta Lahdentieltä kännytään pullokiskalta oikealla suuntaan Halkia, Pornainen.
- ajetaan noin 3 kilometriä ja sitten VASEMMALLA Mäenpääntie, jota jatketaan noin kilometri jonka jälkeen ollaan pelimestoilla.

Itsekin huomasin, että on toi pätkä ihan naapurissa vasta kun postilaatikkoon oli tullut tiedote, jossa kerrottiin asiasta ja pyydettiin anteeksi meluhaittaa. Siirtymä menee tosta kodin nurkalta ja toivottavasti kuskit ei vedä ihan raivokyytiä tästä ohitse (on meinaan sen verran pikkulapsia ja eläimiä tässä naapurustossa). Jos jollain on siirtymällä liikaa energiaa, niin voi käydä täräyttämässä tuplat yli tossa meidän supercross-radalla...

löytyisikö ajo ohjeita Ylämäkeen EK 1(Polvenkallio)

Ajo-ohje mk1:lle. Mäntsälästä Porvoon suuntaan tietä 55 noin 1km. käänny oikealle pornaisten suuntaan. Aja noin 3km, käänny vasemmalle Ojankulmantielle. Aja noin 1km, käänny vasemalle Jokenkujalle. Autoille aurattu pellolle parkkitilaa. Etelästä päin tulevien kannattaa ajaa mk1:lle Ojankulmantien pohjoispäästä, koska kilpailukeskus sijaitsee eteläpäässä. Näin vältetään ruuhkaa kilpailukeskuksen lähistöllä.Tie on kapea ja erittäin jäinen.

Onko Nummisissa tullut paljon lunta viime päivinä? Biken videossa näyttää, että lunta on vain nimeksi ja pätkä vedetiin kokonaan tapeilta. Onko sen jälkeen lunta tullut lisää ja mahtuuko joukkoon ollenkaan pöperöspooria?

Tänään tiputteli lunta hiljalleen, mutta on sen verran lämmintä että saman verran varmaan suli pois. Lunta on tällä hetkellä sellaiset 15 - 20 senttiä.

manninen!enskakuskeja koskee siirtymillä samat liikenne säännöt kuin muillakin tiellä liikkujilla,on ajettava nopeusrajoitusten mukaan.ja ei kai teilläpäin ne lapset tiellä leiki,tai eläimet seisoskele keskellä tietä?

Olisi ihan mukava kuulla joitakin kertomuksia miten meni? Pelkillä turhilla kuvilla kun ei ole mitään arvoa. Tulokset ovat aika yllättävät. Ainakin sen \"junnuluokan\" SM-125 osalta. :) Pappa

Tulokset ovat todela yllättäviä!
Sanokaa, jos mun miehen vaisto on väärässä, mutta onko muut huomannut C-avoimen ja A-250 4teen tuloksissa mitään outoo?

Kerros nyt, elä pidä hulluja jännitykses?

Tuloksista en löydä mitään ihmeteltävää paitsi oma suoritus mutta katsastus oli itselle käsittämätöntä toimintaa.

Omalla kohdallani suurimman ongelman muodosti numerot. Olen henkilökohtaisesti edelleen sitä mieltä että tekemäni numero 2 ei muistuttanut S-kirjainta. Mutta katsastaja sitkeästi oli sitä mieltä, ilmeisesti hänelle oli jollakin tapaa vertikaalinen näköongelma tms sillä käsittääkseni S ja 2:n eroaat toisistaan aika selkeästi. En tiedä sekoittaako kyseinen henkilö myös 3:n ja E-kirjaimen. Tosin tähän ei puututtu vaikka katsastuksessa samaan aikaan oli itse tehdyt kolmoset numerossa. Jos tähän ongelmaan yhdistää myös horisonttaalisen ongelman voi olla 9:n ja 6:en erottaminen vaikeaa. Tässä on vielä se pointti että ne ovat numeroita, en tiedä kuka toimitsija tai katsoja olisi kuvitellut minun ajavani numerolla S71.

Enkä protestoi tätä asiaa sillä että en haluaisi pyöräni olevan sääntöjen mukainen ja taatusti ensi kisaan ostan numerot jotta nämä asiat ovat kunnossa. Pointti tähän viisasteluun on se että onko oikeasti numeron fontti tärkeämpi asia kuin pyöräni äänet, jarrut ja pinnojen kireys? Henkilökohtaisesti olisin arvostanut että kyseiset turvallisuuteen ym seikkoihin vaikuttavat asiat olisi tarkistettu ja numeroista annettu ehkä huomautus tms....

Mutta ehkä katsastaja sai henkisen tyydytyksen vittuiltuaan oikein parin kollegansa voimin. Tosin lukihäiriö hieman huvitti jälkeen päin.... :) Jot3n 3i muutakuin tarrakaupoill3 23kä uut33n ki2aan par1n viik0n pää2tä. :P

Olin katsastus jonossa takanasi ja kuulin nuo katsastajien kommentit....Olen täysin samaa mieltä, että jos kerran on katsastus niin voisi kait sen pyörän myös katsastaa. Omasta laitoksestani katsoivat vain runkonumeron ja jarruvalon sekä pottuilivat (ehkä aiheesta) siirtokilven näkyvyydestä. Varsinkin noita äänimittauksia toivoisin olevan, edes jossain kisassa ennen Päitsiä. Siellä kuitenkin tekevät sen antamatta piiruakaan anteeksi. Tietäisi etukäteen tehdä jotain jos aihetta.

Tuloksien \"outous\" selittynee noilla ohjelmisto-ongelmilla? Tuskin C:n kuski lyö A:n ukkoa 2min nokkiin alle 5min pätkällä.

c-avoimen voittaja on ajanut viitos pätkälle n. 2minuuttia kovemman ajan kuin esim. sm-kärki ajoi olikohan ajan-otto laitteistossa jotain vikaa.

Jorin mainitsema ääniasia on kiusallinen Päijänteen katsastuksissa. Jos edeltävissä SM-kisoissa ei ole ollut äänimittausta ja Päijänteellä on (tästä HMK päättää, en minä tai Vicke), niin sekä kilpailija että katsastaja on ikävässä tilanteessa, kun hylky tulee. Kilpailijalla on jossain mielessä kohtuullinen oikeus olettaa pyöränsä olevan kelvollinen, kun sillä on kisaan tai useampaankin päässyt. Tietysti pyörän pitää olla samassa kunnossa kuin aiemmissa katsastuksissa.

Toisaalta katsastaja ei voi lähteä siitäkään, että edellisten kilpailujen katsastus olisi voimassa tässäkin kisassa.

Päijänteellä on kuskeilla poikkeuksellisen korkea taloudellinenkin panostus eikä ole mukavaa, jos se on vuoden ensimmäinen kisa, jossa mittaukset tehdään. Tällä en mitenkään viittaa tämän alkuvuoden kisojen katsastuksiin. En ole tietoinen siitä, onko mitattu vai ei.

Tähän kuitenkin yksi katsastusta ymmärtävä näkökohta. Yhden pyörän äänimittaukseen menee parisen minuuttia, jos kaikki menee hyvin. Parissa minuutissa saa tuloksen, jota Suomessa ei kukaan pysty kumoamaan, kiistämään kylläkin. Tällöin jonon on oltava organisoitu, on erillinen kirjuri ja pyörä lähtee kunnialla käyntiin ja katsastuspäällikkö pystyy puolustamaan mittaajiaan ja siirtää turpakäräjät loitommalle.
Jos kisassa on 300 pyörää, vie mittaus non-stop-suorituksena 600 minuuttia eli 10 tuntia! Mittapaikkoja on hankala lisätä, niiden pitäisi olla reilusti erillään ja pitäisi olla kalustoakin.

Näin ei voi tilanne olla, kun kilpailijamäärät edelleen nousevat. Tämän eteen ponnistellaan sekä täällä että lajiryhmässä. Oma pyrkimykseni on lisätä vahvasti esikarsintaa ja hyväksyä se mittaukseksi, vaikkei numeroita tulokseksi tulekaan. Rajoilla olevia pyöriä ei paljon ole: rajan selvän ylityksen ja selvän alituksen tunnistamiseen ilman mittaria lupaan kouluttaa riittävän pätevän kaverin varttitunnissa. Valojen tarkistajalla ei ole lumen-mittaria eikä jarrukatsastajalla dynamometriä ja silti he saavat tehdä päätöksiä. Koska epäilyttävät äänet on syytä mitata, on karsittava mitattavien määrää. Jos 3 tuntia olisi ison kisan kohtuullinen katsastusaika, menisi tässä läpi 90 pyörää. 2/3 pitäisi siis karsia mittauksista kuulostelemalla.

Onhan se tosiaan aika hassua että C-luokan kuski pistää muutaman kilsan(4km) pätkällä A-kuskia(MM-kuski) 2 minuutilla päihin. Oli siellä muutenkin varsin mielenkiintoisia aikoja merkkailtu

Tuolla edellä tässä ketjussa mainitsemani yllätystulos ei mitenkään tarkoittanut, että ajanotossa on virheitä. Olin vaan iloisesti yllättynyt, että Marko Laaksonen näytti nuoremmille \"kaapin paikan\". Mutta sitten kun tässä on tuotu esiin tätä pätkää no 5, niin ei se voi nyt niin mennä, että: Anssi Ansamaa 2,35, Jallu Mattila 4,23 ja Marko 4,26. Jos kaikkien on pitänyt ajaa sama pätkä? Tällä asialla ei kai ole mitään suurta merkitystä? Vuosien varrella kuitenkin kun näitä juttuja tulee aina ja vaan... niin josko niitä voitaisiin jo avoimesti oikaista jopa näin jälkikäteen. Meillä Pappa-tunturi hommissa on sääntö, että protestiaika päättyy kilpailua edeltävänä päivänä klo 18, ja kilpailun jälkeen pekulointi aikaa on valomerkkiin ja eikä se siihenkään lopu. Jotta ottaisiko lajiryhmä tästä opiksi. ??? Pappa