ilman putsareista

Kirjoittaja: jouni wallius
Moro

Onko putsareilla materiaali eroja.Kestääkö jokin malli paremmin bensa pesuja.
Ostin tollasen twin airin putsarin joka on pari kertaa pesty bensalla ja nyt lähtee
se ulkokerros joka on vaaleen sin. mutusina pois.Vanha putsari mikä tuli mopon mukana (mallista ei tietoo)/(merkistä) ei ole moksiskaan bensa pesusta.tilasin jo kyl wurthin liuotinta putsarien pesuun. Tiedustelisin viel ,kuis paljo ilmanputsariöötä imaisette putsariin. 1 dl ??.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenSamanlaisia kokemuksia täälläkin NoToilista. Viemäri tukossa, hajulukko täynnä sitä vaaleaa NoToil-limaa. Ei auttanu kun aukasta putket auki, ja pikainen puhdistus. Taas jatkuu putsareiden pesu samalla kaavalla :)

Muuten tuo tökötti vaikuttas ihan toimivalta. Kerran kävin Josemora-hiekkadyyneillä ajamassa, ja hiekat meni lävitse suodattimesta. Siitä viisastuneena olen sitten ylimitoittanu öljyn määrän pölyisillä reiteillä, ja vaihtanut tankkaustauolla tarvittaessa puhtaan suodattimen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiva ettei tämä nyt jäänyt ihan pottuiluksi.
Joni, käytitkö sitä No-Toil

Kirjoittaja: JONI ROOSNot-Oil aivan hyvin toimivaa öljyä, MUTTA ei kylläkään kannata kaataa lavuaariin,
käypi muuten niin että joutuu tilaamaan viemärinhuuhtelun/aukaisun.
Koska oljyinen ja hiekkainen sakka jähmettyy viemäriin vaikka miten yrittäisi
lämpimällä vedellä huuhdella perässä.

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENLiisteröity huppu , kyllä eilen huomasin pesun jälkeen .Putsari ja huppu todella liimautuu tuoree öljyn kanssa yhteen = sitten meni tulppa ja kone hengettömäksi joksikin aikaa . öljy oli belray = todella super tönkki ja epätaloudellinen.
toisaalta todella pölyä sitova ja putsarin pesu ööö ei niin kovin helppoa.

Kirjoittaja: JUHA SALMIKiitti Sirkku vinkeistä. Kyl nyt meijän amatöörien kelpaa. Kun ei kaikkea tarvi opetella kantapään kautta.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEttei tämä threadi nyt päättyisi ihan näin vaan, niin huomioitteko ilmanputsarihuoltonne seoksia säätäessä? Laitoin viime syksynä pölyisissä olosuhteissa liisteröidyn lisähupun paikalleen ja totesin, ettei tarvitse enää käyttää ryyppyä kylmäkäynnistyksessä. Siis tarkoitan, että joillakin metodeilla virtausvastus saattaa kasvaa yllättävästi. Oletteko huomanneet saman ilmiön?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOu, no eipä oikein tuosta ilmennyt. Nääs kun menee sen märäksi jätetyn putsarin kuivumisessa semmosessa +17C äkkiä se 24h ;-)

Vastaus kysymykseesi: riippuu ihan pirun paljon öljystä. Toiset (ainakin Valvoline ja BelRay) ei tunnu sitkostuvan koskaan, Valvolinen tippuu vielä kuukauden päästä swingin päälle ja silleen...Sitten taas BelRayn spray-öljy ja etenkin No-Toil ei oikeastaan vaadi sitä sitkostumisaikaa lainkaan. Öljyän ja laitan kiinni, ajamaan jopa alle puoli tuntia sen jälkeen. Varaputsarit odottaa muovipussissa (ei tiivis), johon lykkään ne suoraan öljyämisestä. 42km/h keskinopeudella peltoa vaihdetulla putsarilla ilman ongelmia -> uskoakseni voi yleistä, että toimii.

Tuota Spraytä kokeilin jopa niin, että laitoin uudne putsarin kiinni, ruiskutin paikallaan ja lähdin ajamaan. Tätä tosin en arvaisi mennä tekmeään esim. suohonupotusvaaran uhatessa tai kovin pölisevissä oloissa, sillä putsari ei öljyynny tasaisesti, eikä kaikkialta näin. Lisäksi se Spray vs. No-Toil on hirveää putsattavaa, kuin liimaa...kuitnekin hätävarana ihan ehdoton juttu.

Ei niin varmaa: ehkä voisi testata kauanko tipan kestää sitkostua huoneen lämmössä. Siinä ainakin näkisi eron eri litkujen liuottimine haihtumisen välillä. Litkummat levittää tuntuvat ainakin olevan iskussa nopeammin.

Kirjoittaja: ESA ROMPPANENNii, mä meinasin että kauanko annatte öljyn kuivua, "sitkostua" ennenkö laitatte putsarin kiinni.. joskus kuullut, että kosteen putsarin öljy menis kaasariin ja se ei tiedä hyvää...

Kirjoittaja: Miikka SuomelaAijaa. Mä en ookkaa tommosesta kuullu ikinä mitään et sen öljynki pitäs antaa kuivua. Ite öljyyn putsarin vasta just ennen ku laitan sen kiinni. Ja aina on toiminu, eikä mitään ongelmia oo syntyny.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo jos on kiire, niin puristelu niin kuivaksi kuin mahdollista, sitten hakkaaminen sanomalehtipaperia vasten ja lopuksi vielä puristelua imevän rievun välissä. Sitten pullon nokkaan liesituulettimen alle tunniksi. Se vesi kun pesii siellä uumenissa aika sitkeästi. Kuivumista voi nopeuttaa puristelemalla alimpia kuivamassa olevia kohtia vaikka rätissä aika ajoin.

Kirjoittaja: ESA ROMPPANENLisää kyssäriä putsari asiaan.. Mites kauan te annatte putsarin kuivua ennenkö laitatte sen pyörään kiinni? Jonkun olen kuullut sanovan, että tarttis kuivahtaa vuorokausi ennen kiinni laittoa??? Vai riittääkö muutama (2-3) tuntia?? Käytän twin airin mömmöjä..

Kirjoittaja: Ismo KäsmäSamaa tyyliä käytän ja toimii... Kokeilin joku aika sitten "putsari cleaner" ainetta ja mä en ainakaan saanu yhtä puhtaaks ku bensalla(nykyään pesen kainalot sillä ajon jälkeen). Bensa on aika vahvaa litkua, joten itse ainakin tarkkailen silloin tällöin putsarin kuntoa, että miltä näyttää. Pidän kuitenki tärkeimpänä asiana putsarin putsaamisessa, että PASKA LÄHTEE!

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENItse teen näin ilmanputsarin putsaamiseksi: ensin, pesen sen bensalla hyvin, sen jälkeen vielä paremmin vedellä koska bensa kumminkin liuottaa rajusti. sillain siitä mun mielestä tulee ihan puhdas ja vanhat öljyt peseytyy poijes. sitten vaan antaa kuivua ja uudestaan öljytään. Näin ollaan menty.

Kirjoittaja: JUHA SALMIKertokaa viel oikein juurta jaksaen kuinka sen ilmanputsarin saa helposti pestyä puhtaaksi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKunhan siellä putsarin ja kotelon välissä on vaseliinia, niin sinne kotelon seinämiin voi ihan hyvin suihkia pesuainetta ja sitten vaan lämpimällä vedellä (ilman peinetta tietty) lorotella puhtaaksi. Sitten vasta otan vanhan putsarin irti ja laitan uuden. Tämä ei toki toimi esim. noissa japsinelareissa, joissa ei putsarikotelo avaudu päältäpäin.

Kirjoittaja: Miikka SuomelaSelvä. Kiitoksia.

Kirjoittaja: Seppo KaartinenNäppärä kaveri tietysti voi tehdä pesusuojan itsekin kohtuuhintaan. Pistosahalla vanerista lätkä ja ikkunatiivistettä tms kierros reunaan ja avot, aikaa meni 5 minuuttia ja pitää vähintään paremmin kun isolla rahalla ostetut pesusuojat. Näin siis ainakin kotarissa.

nimimerkillä "Kastuu se kaasari kaupan suojallakin"

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENkannatta kyllä se pesusuojus hankkia. Pesusuojus kiinni ja kunnon liuotinta ja sitten huuhtelu niin hyvä tulee :)

Kirjoittaja: Miikka SuomelaEn tiiä kuuluuko kysymys kyseiseen viestiketjuun mutta en viittiny uuttakaan tehdä. Eli miten pesette ilmanputsariKOTELON, on meinaa melkosessa paskassa ku kotarissa vielä takalokarin ja penkin välistä mahtuu sitä ryönää sinne valumaan. Eikä viittis mistään pesusuojasta maksaa maltaita. Toimivia vinkkejä otetaan vastaan. :)

Kirjoittaja: JARI ROUVARIKiitos SIRKKU !

Aika kauan olen jo näitä vaahtomuovitötteröitä väärällä tekniikalla pessyt ja öljynnyt, kun en ole niiden oikeanlaisesta huollosta mitään tiennyt.

Onneksi löytyy aina joku, joka osaa antaa oikeat neuvot kaikkiin teknisiin asioihin.

Kiitos vielä asiantuntemuksestasi.

Kirjoittaja: JOONAS KALLIOEhkä kaikki muut konstit öljytä ei ole niitä "vääriä" :) Pääasia että lopputulos on oikea.

Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIKai se on niin jos peli pelittää ja männät kestää,on onnistunut öljyhommissa.

Minusta paras mittari on "seitti", kun olen putsarin öljynnyt niin taputtelee sitä jokapuolelta ja katsoo että öljyrihmaa nousee putsarin pinnalta, silloin öljykalvo on tarkoituksenmukainen ja kun vielä sisäpinta on suhteellisen tasaisesti värjäytynyt niin hyvä.

Ja vaseliini on mun mielestä hyvä juttu siinä reunakaistalla. (tästäkin on tietysti joku eri mieltä :-)

Kirjoittaja: Ismo KäsmäJoo, mulle kans käskettiin tekemään tuo vaseliini jippo ku alottelin näitä hommia ja hyvin on toiminut! Putsarit olen aina öljynnyt vastaavalla tekniikalla kuin sirkku ja kumppanit, eikä ikinä ole sen suhteen ongelmia ollut!

Kirjoittaja: Olli SaloEräs viisas mies kerran on myös minulle sanonut että kannattaa ilmanputsarikotelon reuna, mihin putsri tulee kiinni sivellä vaseliinilla, tiivistää vielä paremmin. Itse olen niin tehnyt ja kyllä siihen sitä hiekkaa on paljon jäänyt kiinni.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenPitää tässä vaiheessa todeta, että käytän samaa taktiikkaa kuin Sirkkukin ja toimii todistetusti. Ei mene öljyä juurikaan hukkaan ja ei tarvitse mitään ylimääräisiä ämpäreitä tai muita. Kumihanskat vaan, jos ei halua käsiä öljyyn.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJari, idea on nimenomaan siinä, ettei ylimääräistä kaadeta.
Eli kääntelen putsaria ja kaatelen öljyä päälle, sitten puristelen sitä niin, että öljy leviää myös kohtiin, joihin sitä ei alunperin kaadettu. Kun sitä tulee paikoin runsaasti, niin lopulta jää pieni alue kuivaa/kuivahkoa, jolle vielä pieni loraus.
Suunnillene kolmen putsarin öljyämisellä syntyi riittävä rutiini, ettei kahta-kolmea lorauttelukierrosta enempää tarvita.

En todellakaan sano, etteikö ämpäri-lianerotin-liuotinsysteemi toimisi, mutta aika paljon pienemmilläkin järjestelyillä pääsee ja siten paljon helpommalla. Vähän tuon tapaisen systeemin järjestelin itsekin alun perin, kun en näistä mitään tiennyt ja ekoja putsareitani pesin. Sittne ostin Örtheniltä (silloin ihan sikakalliiseen hintaan vielä...) No-Toil

Kirjoittaja: JARI ROUVARIKymysys Sirkulle:

Kun kaatelet sitä öljyä putsarin päälle ja puristelet, mihin menee se ylimääräinen öljy joka siitä valuu ? Käytätkö sen uudelleen, vai meneekö hukkaan ? Mitä jos kokeilisit sitä pientä kannellista ämpäriä?

Täytyy kyllä myöntää, että öljy alkaa menettää juoksevuuttaan ajanmittaan, kun liuotinta pikkuhiljaa haihtuu kannen ollessa hiemanaikaa auki putsaria upottaessa ja kerran puristaessa. Olen joutunut vaihtamaan öljyn ämpäriin jopa vuoden välein! Öljyilen yleensä 4-5 putsaria kerralla.

Ei varmasti upottaessa/puristaessa jääkään öljyä aivan samaa määrää jokakohtaan, mutta ainakin sitä on jokakohdassa, eikä tarvitse ihmetellä että meniköhän sitä nyt tuohon tai tähän?

Meissä mopoihmisissä on varmasti monenlaista luonnon"ystävää" ja jokainen tekee omat ratkaisunsa sen "puolesta"

Itse olen toimittanut öljyisen liuottimen kunnan jätepisteeseen (vastinetta 15 euron pakkomaksulle "ekomaksu" vuodessa) Viidellä litralla käyttämääni liuotinta pesee kymmeniä ja taas kymmeniä putsareita, kun siihen vielä lisätään saippuavesipesu läpivalutusmenetelmällä sisältä ulospäin. Saippuavedestä saa öljykalvon kätevästi pois valuttamalla veden ämpäristä pohjahanasta tai lapposysteemillä. Jäljellejäävän öljyn kerään astiaan ja toimitan sinne jätepisteeseen. Ja luonto kiittää.

Mutta silti, kykää en crossijarrutuksissa ole ikinä käyttänyt, enkä käytä...

Kirjoittaja: Anssi LehtinenSe filtteri on juuri tuo ilmanputsarisi. Ilmeisesti sinne alas on tehty parhaiten imevä reikä siksi että sieltä skeidaa tulee kuitenkin suhteessa vähiten :)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNoidenkin asioiden pitäisi selvitä pakkauksesta selvällä suomenkielellä tai pyytäkää toimittajalta Käyttöturvallisuustiedote, josta selviää edellä mainitut seikat. Tosin epäilen, että näissä mopoalan maahantuojissa on vähän samaa vikaa kuin kauneudenhoitoalan kemikaalien maahantuojissakin. Kemikaalien maahantuontiin riittävää tietämystä ja ammattitaitoa ei juurikaan löydy ja merkinnät pullojen kyljessä ovat mitä sattuu, vähintäänkin puutteellisia ja osittain harhaanjohtavia. Samoin epäilen myös viranomaisille toimitettujen kemikaali-ilmoitusten osalta olevan vallitsevan asiain tilan.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenVoit käyttää, jos saat ne putsarit oikeasti puhtaaksi.

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMä olen käyttänyt Motulin ilmanputsarin puhdistajaa (nimi joku airfilter cleaner tai vastaavaa) ja sitten motulin Airfilter oililla öljynny. Ja tämä joka ajokerran jälkeen. Hyvin on toiminu ja Motulin purkit tulee aina löytymään hyllystä.

Kirjoittaja: jouni walliusmoro

pesin twin airin putsarin juuri ja huomasin et ei se putsari miksikään ollut menny.
se paska vaan näytti siltä et vaahtomuovi olis ollut mutusina kuten tossa aiemmin kirjottelin.kokeilin pyykkipulveria ja kuumaa vettä mut ei se ööli kyl kunnolla lähe.sit viel fairia perään, sit lähti vähä paremmax,mut ei hyväx.kyl se vanha ööli täytyis pois saada kokonaan,muutenhan sinne jää hiekkaa?
kyllä minä kuivattelen putsarin pesun jälkeen ja öljyämisen jälkeen myös.

PS.kannattaisko sinne putsari kotelon alaosaan laittaa jonkummoinen filtteri
mikä keräis vähän paskoo vai loppuuko koneesta happi.sieltähän putsari on aina kaikkein likaisin??

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, onko mainoksiin uskomista?
Ainakin No-Toil

Kirjoittaja: Niklas RoihaOlen käyttänyt Twin Airin the system, eli pöntöt ja likaerottimet mukana. Hyvin ja helposti on toiminut.

Kysymys, ostin juuri Tein Air bio öljyn ja dirt removerin, voinko käyttää samoihin putsareihin jos ensin pesen twin airin liuottimella puhtaaksi "sinisestä mömmöstä", vai tapahtuuko tämä kemiallinen reaktio??

Kirjoittaja: Harri VanhalaOnko jollain ihan oikeaa tietoa tuosta ympäristöystävällisyydestä? Jonkin muuttaminen vesiliukoiseksi ja viemärikelpoiseksi ei vielä tee siitä ympäristöystävällistä. Jos nuo NoToilit ym. ovat oikeasti ympäristöystävällisiä, niin onhan se hienoa, sillä niin helppokäyttöisiä ne ovat. Niiden vesiliukoisuus vain voi tuoda näköharhan. Myös mineraaliöljypohjaisia putsariöljyjä muutetaan kemikaalein vesiliukoisiksi kätevyyssyistä, mutta epäilen vahvasti niiden ympäristöystävällisyyttä viemärissä.

En ole nähnyt foam-filtteritutkimuksia, mutta ainakin paperiset filtterit ovat yllättävän huonoja uusina. Ne alkavat toimia paremmin, kun osa suorista rei

Kirjoittaja: JARI ROUVARIHei Jouni ja muutkin.

Putsari kannattaa nimenomaan uittaa kokonaan siellä öljyssä ja puristaa niin kuivaksi kun käsipelissä jaksaa. Kiertämistä se ei kestäne. Näin tehden putsari öljyyntyy varmasti jokakohdasta. Ja sitä SIRKUN pelkäämää liuottimen haihtumista ja öljyn kulutuksen kasvua ei tapahdu kun ostaa sellaisen ämpärin, missä on tiivis kansi. Itse oon pärjännyt öljylitralla todella pitkään, kun hukkaan ei mene mitään.

Putsarit olen pessyt lähes hajuttomalla META 1 -merkkisellä liuottimella, joka ottaa hiekan/öljyn loistavasti pois putsarista ja sitten vielä lämpimällä miedosti maustetulla saippuavedellä. Pesuaineen säilytän myös kannellisessa pönikässä. Uskoisin, että on joitakin kymmeniä kertoja edullisempi tapa, kuin ne "maailmanparhaat" notoilit. -näin jo vuodesta 85...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä se putsari yhtä lailla varmasti öljyyntyy kauttaaltaan upottamattakin ja puristellessa on yhtä lailla todennäköistä, ettei öljyä jää joka kohtaan yhtä paljoa. Mietippä itse. Ja sitä haihtumistakin tapahtuu kyllä siinä läträtessä ihan riittävästi.

Ympäristöystävällisten putsariöljyjen idea on nimenomaan niiden käytän vaivattomuudessa. Mutta jos haluaa kiikuttaa jätevedet ongelmajätteisiin, niin mikäs siinä, se onkin sitten eri juttu kun ne kipataan viemäriin tai suoraan pihalle. Onko ihme, että meitä mopoihmisiä syytetään saastuttamisesta?

Kirjoittaja: Miika SavoMotorexilla on myös biopohjainen suodatinöljy ja pesuaine. Omat kokemukset Motorexista on olleet pelkästään hyviä. Suosittelen.

Kirjoittaja: Jussi KuusistoOlen käyttänyt Twin Airin öljyllä öljyttyjen putsareiden pesuun tavallista pyykinpesupulveria. Noin 1 dl pyykinpesuainetta 3-4 litraan niin kuumaan veteen, kuin hanasta tulee. 2 kertaa käsittely per putsari ja pesun jälkeen huuhtelu kylmässä vedessä. Toimii ainakin Twin Airin öljyillä.

Mikä muuten olisi paras tapa suojautua kuravedeltä, joka tunkeutuu helposti ilmanputsarin läpi? Käytössä on märissä oloissa kotarin oma vaahtomuovinen sadesuoja, mutta kyllä se vesi siitäkin läpi sujahtaa. Ilmanputsarikotelosta olen myös teipannut pahimmat vedentuloaukot umpeen, mutta ei kai siitä kotelosta ihan tiivistä voi tehdä. :)

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENOsassa bio-öljyissä tapahtunut huonoa "pölyn" sitomiskykyä ja siten moottorin aikamoista kulumista , samoion vanhoihin putsareihin laitettu uusi bio-öljy tukkinut putsarin " jokin kemiallinen reaktio"?

nyt kysymys/mutu tutkimus, onko ilmennyt ongelmia?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItselläni männän käyttöikä on tässä talven/kevään aikana lyhentynyt radikaalisti, mutta tuskin se putsaöljystä kiinni on. No-Toil

Kirjoittaja: jouni walliusMooron

Onko väärin kun olen "uittanut putsarin"(pesun jälkeen)siihen tarkoitetussa äljyssä ja sit puristellut sen mitä valuu ja jättänyt kuivamaan.En tiedä onko se wurthin liuotin mitä tilasin luontoystävällistä. onko kokemuksia.??

Kirjoittaja: Pekka VartiainenNo ei se välttämättä tartte olla luontoystävällistä(jos ei niin ei sais kaataa ojaan).Annatko kuivua pesun jälkeen??? Eikä kannata uittaa sitä siellä öljyssä vaan kaadat sitä öljyä sen päälle vaikka muovipussissa ja sitten pyörittelet sitä siellä pussissa ja jos näyttää että se tarttee viel niin laitat lisää.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHaet lähimmältä Duell

Kirjoittaja: Pekka VartiainenNoh ei sitä putsaria kannata pestä sillä bensalla vaan ihan luontoystävällisellä omalla pesuaineella(löytyy kaikista pärrä liikkeistä).Siihen putsariin kannattaa laittaa niin paljon sitä öljyä, että se ei enää ime sitä. Jos laitat putsarin kiinni saman tien niin sitten saat poleskella rauhassa, siispä suosittelisin ostamaan vaikka 2 tai 3 putsaria ja öljyää ja pesee ne samalla kertaa. Ja nelarissa se putsari kannattaa myös vaihtaa tarpeeksi usein ,koska jos nelarin kone saa hiekkaa niin siitä ei rahapuska tykkää hyvää. Tietysti kannattaa se putsari vaihtaa myös 2t tarpeeksi usein!