Hyvä Jämsä !

Kirjoittaja: PETRI PARTTIOlipahan hyvät kilpailut! Tukkien ylitys vaati ainakin minulta 100% latauksen ja kun kaaduin ja lensin läpi lippusiimojen sain kohtuuttoman rangaistuksen suihkuun eli musta lippu! Eräs ystäväni ajoi aikoinaan parikisaa jenkeissä ja teki saman virheen, eli ajoi ulos lippusiimasta ja tuli ulos eri paikasta jotenka virhe oli tapahtunut. Rangaistus pudotusta yksi pykälä. Oli mielestäni kohtuuton tuomio minulle , joka yritti päästä läpi harmaan kiven ja siitä ei moni edes yrittänyt. Tästä palkaksi sain lähes rikollisen tuomion ilman mitään oikeudenkäyntiä! (Sinun kilpailu päättyy tähän koska en ollut edes yrittänyt ajaa reittiä pitkin.Tuollaisessa tilanteessa vrenarvot on kohtuu kiehumispisteessa, kun loikkaat 5kpl tukkien yli tai edes lähes, niin sen jälkeen kun oot siellä turvallas ei ihan heti tuu mieleen muuta kuin hanaa ja menoks! Myönnän että olen ajanut radalta ulos, mutta en tahallani.Tämä kisa oli meillä suomessa nyt ensimmäinen ja mielestäni hyvä. Kiitos Jämsälle! Ens vuonna uudestaan!

Kirjoittaja: ARI PAIHOoikeesti lopettakaa jo!!!

kisat oli hyvät ja siellä oli hauskaa vaikkakin omat ajot loppu lauantaina
treenien eka kiekalle..

noita vaan lisää ja syksyllähän on jo seuraava tulossa!!

meillä on täällä pieksämäellä vastaava kilpailu lokakuussa muiden kisojen jälkeen tulossa..

isot KIITOKSET vielä kisajärjestäjille!!!! :D

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEn ole enää yhtään mitenkään tässä sekopäisten jutussa mukana. Tehkää nyt sitten ihan omat kekkerinne....

Kirjoittaja: TONI SALOTällä foorumilla on muutama joilta mielestäni sais poistaa oikeudet kirjoittaa tänne!!!
Täysin asiatonta ja ohiampuvaa juttua.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiinpä. Minullakin oli vahvasti sellainen muistikuva, että kaikki korjaukset ja huollot oli kielletty muualla kuin varikolla, mutta kun luin säännöt uudelleen niin ei siellä puhuttu korjaamisesta, vain huoltamisesta muualla kuin merkityllä huoltoalueella. Korjaaminen oli mainittu vain lähtöalueella. Eli jos mopo menisi rikki siirryttäessä lähtöön, pitäisi se siis työntää lähtöalueen läpi reitille asti, ennen kuin saisi ottaa vyölaukun esille...eli mun tuurilla on paree jatkossa tavotella muuta kuin viimestä ruutua ;-)

Mutta niin tai näin, oli se ketjujen päälle laitto tulkittu sitten huolloksi tahi korjaukseksi, niin kaippa sitä nyt jok ikinen täysjärkinen yrittää saada mopon sieltä reitiltä ajamalla pois ennen kuin työntämällä, riippumatta siitä tuleeko piiskaa vai ei. Ja jos akuutista korjaustoimesta hylätään niin on sitä pissaa päässä sitten ainakin muillakin kuin kuskilla.

Olisi muutea ihan kiva kuulla tilastoa tehdyistä hylkäyspäätöksistä, annetuista rangaistuksista ja niiden syistä, sekä mitä pidettiin rajana reitiltä poistumiselle. Trialissa on esim. tuo nauha-asia ihan selvä, jos rengas menee alta = ok, venyttää rikkomatta = ok, rikkoo tai menee yli = 5vp. (maksimi).

Tulikin mieleen yksi miinus noista tuloksista. Missä on / miten saa näkyviin ajat kullekin ajetulle kierrokselle vai ontuuko toi systeemi noin pahasti?

Kirjoittaja: Timo TähkäpääHerää kysymys mikä on korjaamista. Olisiko pitänyt keskeyttää vai sainko korjata käsisuojan kaatumisen jälkeen? Oikaisin sen kädellä lyömällä. Joku laittoi ketjuja takasin rattaalle. Selviä korjaustoimenpiteitä minusta. Vai ovatko ne vain "säätöjä".
Meni kieltämättä saivarteluksi, mutta menköön.

Säännöissä kuuluisi minusta lukea: tankkaus ja HUOLTO.

Kirjoittaja: TONI SALOJämsän kisa oli todella HIENO. Varsinkin kun itsekin pääsin maaliin asti.. ;)
Lopettakaa jo tuo valitus.. ei aina voi onnistua, ei edes joka päivä.
Toivottavasti Jämsälle seuraa jatkoa!!!

Suuri kiitos järjestäjille!!

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISThttp://www.moottoriliitto.fi/saanto/gnnc_snnt_2007_hyvksytyt.pdf

jokos on säännöt luettu Sirkku.......

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuka tässä nyt valittaa? Raittila tuntematta taustoja ymmärsi asian väärin ja nyt se varmaan jo selvisi.

Jarkko, kiva kun itsekin olet jo viimein säännöt lukenut, mutta kerro nyt muillekin mikä sun pointtisi oikein on? Onko jotain kenties muutettu sitten niiden julkaisemisen?

Kirjoittaja: JARKKO TALLQVISTSääntö 064.14

Jos tämä sääntö oli Himoksella voimassa niin mopoa ei saa korjata reitillä... käyppä Sirkku lukemassa.

T. 30+Racing

Kirjoittaja: TOM NORDMANTilanne jossa ajat ulos reitiltä voi johtaa siihen että joudut ajamaan vastakarvaan lippusiiman ulkona.

Kumpi sääntö on määräävämpi mielestänne: Vastakarvaan ajo kielletty vai paluu ajoreitille samasta paikasta?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi, en ajatellut. Mulla ainakin tapaa käydä niin, että jos kesken ajon moposta jotain hajoaa niin se on joko laitettava juuri siinä tai sitten sillä voi ajaa kisan loppuunkin tai pitää ryhtyä soittelemaan apua pyörän kantamiseksi pois metsästä.

Kaipailisin kyllä vielä vastausta tuohon ratavarikolle palaamiseen. Loogiselta tuntuisi, ettei vastavirtaan saisi lähteä, mutta kyllähän porukan annettiin extremeltäkin palata kesken takaisin ja vaihtaa kiertoreitille.

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMSirkku,ajattelitko yhtään että jos vaikka olisi tullut jotain muuta asiaa varikolle kuin tankkaus,esim pyörästä jotain rikki yms..?Kyllä varikon sijainti kannattaisi katsoa ennen kisaa.. Toki ei kai paremmasta varikon merkinnästä mitään haittaa olisi.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenArvoisa Pappa!
Tom on Petrin parhaita kavereita, kuvitteles muuten millaisia Petrin vihamiehet ovat? Tom oli varmaan unohtanut rikollisjutusta hymiön pois.
Kymis
ps. Jannen endurokuvat ovat nautittavia.

Kirjoittaja: TOM NORDMANPentti: Partti on kaverini. Pakkohan sitä on kannustaa kuin noin hienosti vetää 8>). Jannekin oli laittanut tuonne Poutsun sivuille meidän porukan lippakuvat eikä niitä kun hypitään tukkien yli linkussa 8>)

Kiitos Janne hienoista kuvista ja kiitos vielä näin julkisesti aivan mahtavasta kisasta.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILAEn kyllä nyt yhtään ymmärrä mitä tarkoittaa: suuri, paha, rikollinen? Mutta ei kai sen ole mitään väliä. Tämän keskustelufoorumin jutut kun ovat jotenkin muuttuneet ihan käsittämättömästi vain henkilökohtaisten asioiden taistelukentäksi. Tai sitten jonkin turhan yksityiskohdan turhaksi kaiveluksi. Jämsän Cross Country kisa oli hieno. Paljon tarvitsee kyllä vielä hienosäätöä tehdä ensivuodeksi. Turvallisuus asiat on ennenkaikkea laitettava kuntoon, nyt seilattiin enemmän tuurilla kuin taidolla. Toivottavasti Jämsän kaupungin elinkeinotoimi ymmärtää, että tässä on tosiaan nyt uusi "kultamuna".. vai olisiko yllärisellainen? ? Pappa?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa vielä aikavertailua kiinnostuneille hieman:
- Extremen kiertoreitin nopein aika oli lauantaina 22s., jonka sai useampikin kuski
- sunnuntain nopein oli Ahosen 29.2s.
- hyvin tyypillinen aika A:ssa 32-34s., heikoin kellottamani 40.Xs.
- kierroksella, jolla Aro varoi extremelle kaatunutta kierroksella ohitettavaa, oli Aron ja Tarkkalan ero 37s. Extremen lähdössä ja eka mutkassa enää 13.8s.

Ajat on otettu siitä pisteestä kun extremelle menijät käänsivät pois urasta siihen kun lippusiimat yhdistyivät extremen jälkeen.

- kalliomäen laskuun ja pehmeikön reunaan kopin linjalle otti useimmilta 16-17s.
- vastaava aika kiertoreitille oli keskimäärin 1.5s. heikompi
- Aro oli mäessä + pehmeikössä nopein, 12.4s., 12.6s., 13.6s.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJan hyvä, en ollut aikeissakaan tankata, eli en osannut ennakoida polttoaineen kulutusta sinne päinkään, enkä näin ollen ollut vienyt mitään varikollekaan, joten miksi ihmeessä olisin tutustunut etukäteen mistä sinne mennään?

Tuosta extremen vaarallisuudesta sen verran, että aina on niitä kuskeja, ketkä joutuessaan paikkaan mitä eivät tiedä miten pitäisi ajaa, kokeilevat "täysiä silmät kii". Extreme vain kerää yleisön tapahtumapaikalle, samoilla kuskeilla on ohjelmaa aivan varmasti reitillä muuallakin. Tuostakin meni moni ihan ajamallakin, yli päästäkseen ei tarvinnut hypätä yli tai keula pystyssä koko matkan.

Extremen suoritti muuten nopeimmin Tomi Peltola, la 5.2s., su 6.2s., vastaavasti Tarkkala su 7.4s. parhaallaan. Siroselle en saanut vertailukelpoista aikaa, koska käynnistys/pysäytys on mahdoton ajoittaa likikään samoin (järkevällä virhemarginaalilla) kun katselupaikka muuttuu niinkin paljon kuin minulla näiden luokkien välillä.

Kirjoittaja: JAN WIKSTRÖMKannattaisi varmaan sirkku vähän edes tutustua rataan jos et varikolle löytänyt..
Hyvät oli kisat tosiaan,vaikka itsellä päättyi jo aika-ajoissa heittäytymiseen..
Toivottavasti näitä kisoja tulee lisääkin Suomeen!

Kirjoittaja: TOM NORDMANPekka: Partti kaatui ratanauhoituksen kerran rikki. Toisen kerran nauha meni poikki kun kaveri horjahti ulos radalta kuten myös kolmannen kerran. Neljännellä kierroksella Partti kiersi extreme-tukit.

Kirjoittaja: PENTTI RAITTILATästä extreme-pätkästä voi kyllä olla aika montaa mieltä. Niitä mielipiteitä ei pitäisi muodostaa vain yhden tai kahden ajajen ajatusten mukaan. Ymmärrän sen, että mustaa lippuakin tuli käyttää. Mielestäni se oli tarpeen ennenkaikkea turvallisuus-syystä. Partti tosiaan suoritti yritykset "kuolemaa halveksuen". Sekin kuuluu moottoriurheiluun, mutta järjestäjien ensisijainen velvollisuus on huolehtia, että kilpailussa ei tule kohtalokkaita tapaturmia. Onneksi niitä ei nyt tullut. Kuitenkin tässä on toisessa ketjussa ihan ansiokkaasti todettu, että tukkiesteen ympärillä olevat pystyssä törröttävät puutapit ja myös muoviset aurakepit muodostivat kyllä tosi vaarallisen keihäskentän ottamaan ylhäältä putoavan ajajan vastaan. Nyt ei niihin kai kukaan keihästynyt... se olisi ollut uhkana koko hienon lajin jatkolle Suomessa. Myös on oltava kiitollinen suojelusenkeleille, että ei kai yhtään vakavaa niska ja pää vammaa tullut.
No tämä nyt on tällaisen vanhan miehen jorinaa... mutta kun on nähnyt ihan läheltä monta pahaa lopullista tapausta...niin ei niitä voi unohtaa. Jämsällä on nyt kultamuna käsissään hoitakaa sitä huolella.
PS. Parhaiten sen extremen ajoi Sirosen Mikko, paremmin kuin Samuli. Mistähän se Mikko oppinsa on ammentanut??? Taisi olla Samulikin joskus opettajana??? Pappa ??

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa jos erehdyin niin pahoitteluni ja ihmettelyni, jos pyöräsi kulki merkityn reitin, miten sinut voitiin hyätä?

Kirjoittaja: PETRI PARTTISiihen ei vielä ole mitään sääntöjä, koska cc on vielä meillä uusi, joten täysin omasta harkinnasta ehkä? Ja kenen tällä kertaa ilmeisesti ex asiantuntija kärhan tai jonkun muun.

Kirjoittaja: ARI PYYKKÖMulla on Sirkku Kanniston kaatuminen xtremellä nauhalla :)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnko sitä 3. kierroksen lähkähdystä? Voitko laittaa meiliin tai vaikka youtubeen?

Kirjoittaja: Pekka RekolaItse olin ko. tukkien kohdalla ja seurasimme tosiaan yrityksiäsi kuolemaa halveksuen. (yleisöllä oli kyllä hauskaa) MUTTA:
- et välttänyt pätkääkään mistä radalle palasit (aina ohi renkaiden)
- et kunnioittanut ratanauhoitusta vaan ajoit ne rikki NELJÄSTI -peräkkäin!
- osoitit toistuvaa piittaamattomuutta siitä MISSÄ reitti kulkee, jotta pääsit hyödyntämään extreemestä koituvan aikahyödyn = ei ollut tasapuolista muille kilpailijoille
- piittaamattomuudella aiheutit ylimääräistä työtä järjestäjille / radan kunnostajille
- vielä ET lopettanut ajamista ensimmäiseen ulosliputukseen = sääntörikkomus / rangaistus?

Jos ei noilla suorituksilla oteta pois radalta niin millä? Tottahan toki olisit saanut jatkaa esityksiäsi, mutta se ei olisi ollut oikein muita kilpailijoita kohtaan. Vai mitäs tykkäät jos kaikki muut olisivat oikaiseet extreemen ja sinä olisit kiertänyt lisälenkin? Silloinki kaikki oikein??

Ja jos epäilet sinun hylkäyksestä ko. paikan vanhempaa toimitsijaa, niin erehdyt. Kun porukalla asiaa puhelimessa esitettiin tuomaristolle, niin siellä temppusi oli jo huomattu ja päätös tehty. "Sitä saa mitä tilaa, jos sä opiksesi nyt. Jos kaiken itse pilaa, on turha olla pettynyt....."

Kirjoittaja: PETRI PARTTIHuomaa lento läpi siimojen ei ajaminen. Ja pisteet on jo annettu.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuota noin, ulkomuotoasi mitenkään arvostelematta kuvittelin kuitenkin tunnistavani sen vaikkei numeroita erottanutkaan...etkös se sinä ollut joka (pyörineen) palasi siihen reitille vasta esteiden jälkeen? Tosin erehdyin minä Karppistakin luulemaan ihan muuksi, joskin se havainto perustui ajopaidan väriin ja n. 300m etäisyyteen...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKuule Partti, kyllä siitä MONI YRITTI! Ja MONI oli minuutteja siinä, ajelematta siiman väärältä puolen ohi loppujen esteiden. Samaan tyyliin kuin sinäkin, silmät kii ja hanaa, myös sen mukaisesti singoten. Itse jokainen ajolinjansa valitsi, et ehkä huomannut, mutta sai sen Extremen kiertääkin. Et voi moittia järjestäjää OMASTA virheestäsi, ei kukaan. Kyllä minuakin sieppasi niin vietävästi, enkä edes ajellut siimoista läpi, kun bensa täysin arvaamattomasti loppui ja siinä autolle tankkaamaan ajellessa tajusin, että ei helkutti, ei näin saanu tehdä. Joten eiköhän anneta tässäkin tapauksessa ihan varauksetta pisteet järjestäjille?

Sitä jäin vaan miettimään, että olisikohan sitä saanut pysähtyä reitille, hakea bensaa autolta ja jatkaa matkaa? Ilmeisesti ei, kun huoltoja ei saanut tehdä muuten kuin varikolla. Mutta entäs sitten palata reittiä taaksepäin se n. 100m sinne varikolle, ostaa jonkun huollosta bensaa ja jatkaa matkaa? Ei ole kyllä mitään havaintoa, että miten se ratavarikko (rossi?)kisoissa merkitään, mutta mitään viittaa sinne en nähnyt ja sitten se olikin jo siiman takana vieressä.