Husaberg fe 400 -96 vaihde ongelma!

Vaihdoin pyörään öljyt, jonka jälkeen en saa vaihdettua vaihdetta enkä vapaalle. Öljyn vaihdon yhteydessä jouduin irrottamaan kytkinvaijerin vetämällä sen yli kiristyskohdasta. Sain kyllä vaihde päällä polkastua käyntiin ja ajelin jonkun aikaa, kytkin toimi normaalisti mutta vaihteita ei vaihda...Osaisiko joku kertoa mistä mahtaa johtua?

Foorumit

roni hyvä,
uskoisin,ettei öljyn vaihdolla ole tekemistä ongelman kanssa. Vika saattaa olla vaihdepolkimen akselin päässä olevassa jousentakaisessa LEVYSSÄ, jonka "nokat" siirtää vaihderumpua (ja siis vaihteita). Se lienee kulunut ja vaatii korjausta. Pura kytkinkello pois ja vedä vaihdeakseli läpi kytkimen puolelle tarkastelua varten (ota vaihdepoljin ekaks pois). Akselin kytkimenpuoleisessa päässä on levy, jossa on heikohko jousi. Liikuta levyä ja kokeile palatuuko se jousen voimasta. Jos ei, pura jousi pois ja viilaa levyn reunoja niin ei enää nahista. Tämä siis ekaksi ja jos vika ei ole siinä, voi vika olla itse vaihderummun päässä olevissa pienissä tapeissa. Tutki. Voi olla myös ruuvi irti ja siksi et saa vaihteita muuttumaan.

Kiitoksia selkeistä neuvoista. Lähden tänään remontoimaan ja laitan lopputuloksesta tietoa tänne.

Nyt ei enään ymmärrä? Pääsin purkamisessa siihen asti että laskin öljyt pois ja kokeilin sen jälkeen piruuttani vaihteita... kaikki toimi normaalisti!? Vapaa löytyi heti ja kaikki menee sisään ongelmitta.

niinpä Roni,
saattaa hyvin toimia, mutta ei liene iso vaiva tehdä tarkistus ja ainakin sitten toimii kuten pitää. Se levy oli haitoilla mun pyörässäni ja oli kulumisesta johtuva juttu. Voi myös olla, että siellä on jotain löysällä/irti ja on hyvä tarkastaa asia purkamalla ja tarkastamalla , että kaikki on niinkuin pitääkin. Ei tule sitten niin kalliiksi jos pikku viilaamisella pääset :)

Juu purin loppuun asti ja tarkastelin mutten löytänyt mitään kyseisistä ongelmista.. Tarkastelin öljyproppua joka näyttikin vähän ihmeelliseltä kun siihen oli viritelty pariakin kuparitiivistettä ja väliin prikkaa joita ei siitä saa pois kuin rälläkällä, ja kierteetkin olivat juuresta menneet.. Kävin sitten etsimässä uutta tilalle 4 eri paikasta, mutta kierteet olivat sitä luokkaa että kukaan ei vastaavia ollut edes nähnyt (erittäin harvat tuumakierteet). No jatkoin perinnettä ja lisäsin yhden prikan ja kuparitiivisteen niin toimii taas. Vika oli siis siinä että proppu upposi liian syvälle jumittaen jotain vaihteistossa. Pitää käydä ammattioppilaitoksella kyselemässä jos koneistaisivat pari alkuperäistä vastaavaa proppua. Kiitoksia neuvoista, nyt tunnen taas konetta hieman enemmän ja jos kyseisiä ongelmia tulee niin tiedän mitä tehdä.

Toli Roni mieleen onko siinä pohjaroppuloissa mahdollista tehdä jotain niin että joku pultti,jousi tai tappi painaisi vaihteensiirtorummun jumiin?

Öljyproppu painanut vaihteensirtorummun jumiin...perussettiä problembergissä.