Huolestuttaa....

Kirjoittaja: Nimim.Mikä on vikana kun käy katsomassa crossikisoissa varikolla meininkiä, niin isäpapat ruuvaa mopoja ja jälkikasvu juo jaffaa stereoitten huutaessa. Sen ymmärrän että MM tasolla mekaanikot pitää pyörät kunnossa kuskien keskittyessä ajamiseen. Nykypäivänä crossijunnuista monet eivät ymmärrä pyörästään mitään. Jos joskus meinaa pärjätä Hankoa etelämmässä on opittava ruuvaamaan ja säätämään pyörät ihan itse. Nykyään taitaa olla tärkeintä huoltokaluston näyttävyys, värikkäät ajoasusteet ja kuka vetää hienoimmat hypyt. Suosittelisin kaikkia kuskeja joskus lukemaan kirjan "Heikki Mikkola, Maailmanmestari". Kirjan on muistaakseni kirjoittanut Juhani Melart.
Harjoitelkaa ja opetelkaa säätämään pyörienne jousitukset ja keskittykää ajamiseen.

Kirjoittaja: ..no katos perskele ku taas lipsahti..

Kirjoittaja: pirhonen osmodude: se on vähän pakko lähteä maailmalle, turha täällä on tynkä-SM:iä ajaa... otetaan esim. Räikkönen, mies jos lähti hankoa pidemälle niin oli jo pupu pöksyssä, eihän siitä ajamisesta silloin mitään tule ja jos verrataan sitä esim. Vehviläiseen, niin se sentään on hoitanut asiat hyvin, maailmalla jo useita vuosia, hyvä tiimi, ei muuta kuin lisää vauhtia ja kokemusta niin ehkä pallille saattaa joskus päästäkin.

Kirjoittaja: Nillikeskustelupalsta, näppäilyvirhe... Älä ota sitä niin tosissaan. :)

Kirjoittaja: ja nillin täytyy mennä äidinkielen opettajien
keskustelu palstalle,niin on varmaankin kieliopillisesti oikeanlaista juttua..
täällä naputtelee kompuutteria rasvanäpit joilla virtaa bensaa suonissa ja näppäily virheistä viis veisataan!!

Kirjoittaja: Nilli... ja moottoriurheilijoista löytyy vain jokunen kirjoitustaitoinen.

Kirjoittaja: Kyllä se on niin,että täältä Suomesta ei enää tämän nykyajan Pullamössöporukasta löydy yhtään MM tason Crossaria

Kirjoittaja: Kyllähän Totti on aivan oikeessa siinä, että jos haluaa crossissa maailmanhuipulle päästä ei sitä kyllä Suomesta käsin tehdä. Eli jos on tarpeeksi halua, itseluottamusta ja muutenkin valmis uhraamaan aikansa/elämänsä crossin eteen, niin ei muuta kuin maailmalle vaan!!! Aina kannattaa yrittää!!!!

Kirjoittaja: TotuusVehkonen ja Mikkola ovat ainoa SUOMALAISET starat, ei muut ole eikä tule olemaankaan mitään tämänhetkisistä kuskeista, voisivat lopettaa pelleilyn ja maitojunalla kotiin ja sipulia kasvattamaan!

Kirjoittaja: pirhonen osmoSaatan olla väärässäkin, mutta muistaakseni Miska ei voittanut C/A:n Suomen Cupia, Nuorten SM:n tais kuitenkin kertaalleen viedä.
Eikä crossi ole TODELLAKAAN ainoa urheilulaji, jossa lapsitähdet poltetaan loppuun liian nopeesti. Lapsitähtien syntymiseen kun vaikuttaa sekin seikka, että murrosiässä kehitys kulkee niin eri tavalla eri yksilöillä, eli jonain vuonna joku voi olla ylivoimainen ja seuraavana vuonna ihan pihalla, ja päinvastoin.
Tottakai aina on niitä superlahjakkaita, jotka kulkee junnuista voittokulkua maailman huipulle, mutta junnuikäisistä menestyjistä ehkä yksi 50-100:sta tekee sen. Sen takia, antakaa lasten ja nuorten harrastaa ja tukekaa harrastusta ja sitten kun ajaja on siinä iässä, että ITSE voi sanoa, mitä elämältään haluaa ja jos vielä riittää haluja yrittää, eikun maailmalle ja tähtäin ammattilaisuuteen.
Jollen ihan väärin ole ymmärtänyt, tällä kaavalla Vehkoset, Kouki, Panttila, Mikkola ja muut suomalaiset starat sen teki.

Kirjoittaja: pirhonen osmoMr holeshot:olen täysin samaa mieltä ja sitä tarkoitinkin,kun mainitsin Mikkolan ajaneen eri aikakaudella.Kyllä tänäpäivänä täytyy jo nuorena panostaa,jos jotain aikoo saavuttaa.Niinhän se oli jo Vehkosenkin aikoihin,eihän ne Strijbosit ja Van Den Bergitkään kovin vanhoja tainneet olla,kun mestaruuksia jo ajelivat.Viissatkuissa tietysti vähän toinen juttu.

Kirjoittaja: pirhonen osmoMiska nousi muistaakseni kesken kauden A-luokkaan 1988. Piti tulla heti suomenmestariksi, taisi viedä kuitenkin muutaman vuoden ?

Kirjoittaja: pirhonen osmoTotille sen verran,että kyllä mun mielestäni noi kaikki suomipojat ovat lähteneet maailmalle heti kun ovat A:han nousseet,eli käytännössä noin 17v.Mikkola tietysti poikkeus,kun alkoi ajamaankin vasta myöhemmällä iällä.Mutta silloin elettiinkin vähän eri aikoja.

Kirjoittaja: pirhonen osmo17-18-v. onkin jo ihan hyvä ikä lähtee maailmalle yrittään, jos taustat ja muut asiat on kunnossa, ja ennenkaikkea vauhti riittää. Kyllä sen ikäsen jo pitää osata olla muuallakin kun äitin helmoissa. Tervettä järkeä ja itsetuntoa pitää löytyä myöskin sen verran, että jos rahat loppuu tai vauhti ei riitä, tulee loukkaantumisia, tallipaikka menee jne... ajetaan sitten ainakin väliaikasesti Suomessa, eikä heitetä pyyhettä lopullisesti kehään. Kaikki kunnia niillekin jotka viitsii yrittää ja pärjää sentään SM:n kärjessä vuodesta toiseen. Näitä lyhytjänteisiä maitojunamiehiä jotka lopettaa yritettyään vuoden tai kaksi MM:ssä meillä riittää jo ihan tarpeeksi. Kuten jo aikasemmin totesin, menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa ja työ vaatii aikansa!

Kirjoittaja: pirhonen osmomr.holeshotille vaan sen verran, että oletkos koskaan laskenut kuinka monesta jenkkien lapsitähdestä on tullu AMA:n Natikoiden tai Maailmanmestari. Saatan olla väärässäkin, mutta mun käsityksen mukaan suurin osa rapakon takaisista superjunnuista on tosi teknisiä ja taitavia stadikkahirmuja, mutta ei ne vielä pitkissä erissä pärjää. Vähän sama homma Suomen oloihin sovellettuna, monikos C/A:n Suomen Cupin voittaja on voittanu SM:n?
En ainakaan itse muista juuri ketään, joten joku tilastonikkari vois varmaan vastata!

Kirjoittaja: pirhonen osmohmm... mitäs tuohon nyt voisi vastata, jenkeissähän aloitetaan kilpaileminen jo nelivuotiaana, kyllä siinä parikymppisenä on jo ihan loppuunpalanut, onhan niitä jenkkikuskeja monia joista olisi pitänyt tulla jotain, esim. Robbie Reynard. Siis ovathan nuo jenkkikuskit ihan eri planeetalta kuin vaikka esim. suomipojat, ei täältä tule pitkään aikaan Vehkosen kaltaista kuskia maailmalle, kauanko Kovalainen on junnannut siellä, useita vuosia... noh, ehkä sekin joskus kolmekymppisenä palkintopallille pääsee. Natikoista, eihän ne mitään viittä minuuttia kestä, eli kyllä sielläkin pitkiä eriä ajetaan, vaikka SX taitaakin olla jenkkien juttu, taitavat panostaa enemmän siihen kuin Natikoihin, kauan se kesti että Albeekin voitti Natikka-mestaruden, tosin miehellä on ollut aika paljon epäonneakin. Montakos kertaa jenkit voitti Des Nationsin, eli ihan MM-erän pituisia eriä siellä ajettiin, tosin aina eivät nekään voi sitä voittaa, kuten on nyt muutamana vuonna nähty. Yleensähän USA:n GP:n on voittanut jenkkikuski, poikkeuksiankin on, kuten esim. vuosina 77 ja 78 Carlsbadin kisan voitti Heikki Mikkola! Ja on noita MM:iä jenkitkin voittaneet, ei välttämättä lapsitähti, mutta jenkki kummiskin. Ainakin lapsitähti Ricky Carmichael on voittanut vuosina -97, 98 ja 99 piikkien Natikka-mestaruudet ja tänä vuonna on mahdollisuus voittaa puolikkaissa mestaruus... eli ei mikään turha lapsitähti ja hänestä on puhuttu niin kauan kuin minä muistan. C/A cupin voittajista sanotaan vaikka ööh Miska Aaltonen, voittiko Paakkinen (Sami) yhtään mestaruutta piikeissä, ei nyt muistu mieleen? No joo, olikohan siinä yhtään asiaa edes =D Eli Totti, siinä oli ainakin yksi lapsitähti (Carmichael) josta on tullut Natikoissa/Supercrossissa mestari, eli kyllä niitäkin löytyy.

Kirjoittaja: pirhonen osmoEikös näistä jenkkien supertähdistä vähän jokainen ole ollut jonkun asteen lapsitähti?Ja silloin,kun Suomessa ajettiin vielä kovaa,niin kaikista minicross huipuista (silloin taidettiin ajaa vielä 50cc Cuppia)tuli ihan maailmanluokan miehiä.Esim.Vehkoset,Panttila,Kouki,Tiainen,ym.ym. Ja toi paidan lepatus on kyllä mun mielestä jo turvallisuus riskikin.

Kirjoittaja: Myös Iski on voittanut C/A cupin ja pari SM-kultaa.

Kirjoittaja: Old starEikös Kytöläkin ollut sekä 80 cc cup mestari vuonna 86 ja myöhemmin suomenmestari isommissa.

Kirjoittaja: torvi aukijoo,olihieno kattoo kun panttila veti -92 VAKIOpiikillä sm:ää ,ja ennenkaikkea ASENTEELLA. Rossi on hieno laji kun siinä työnteko näkyy ja nopeempi menee aina ohi...

Kirjoittaja: Valmentaja/Ex.MotocrossariKyllähän se näyttää välillä pahalta katsoa,
kun ne perheet taitaa välillä tykätä harrastaa vähän liiankin paljon!
En tiedä onko ne ylihuolehtivat mutsit sitten niin hyvä asia cola-pullo
kourassa. Ei muissakaan lajeissa äidit ole koko ajan roikkumassa mukana. Eli vanhemmat
voisivat antaa poikien alkaa selviytymään itse harrastuksistaan jossain
vaiheessa vähän itsenäisemmin, mutta olisivat kuitenkin tukemassa
mahdollisimman paljon hyvää harrastusta.
Vai onko se loppujen lopuksi vanhempien harrastus, jossa poika tekee
hommat ja vanhemmat saa leikkiä teamiä sekä viettää varikkoelämää.

Kirjoittaja: ERÄ MIESNiin

Eli vanhemmat voi kyllä syytää rahaa ja antaa poikien pitää hauskaa!
Eikä se erän ajaminen ole päällimmäinnen tarkoitus! Sekö on hyvä
kuski, joka jaksaa vetää 1h erän ja käy Sulkavan souduissa. Aika
tasapaksuu puurtamista!! -FreeRide- Ja tuntuu olevan että Suomessa
arvostetaan noita pitkien erien miehiä.

Kirjoittaja: Totti RaittilaVimoset 20 vuotta lähes joka kesäviikonloppu crossikisoissa olleena oon vaan sitä mieltä, että ei riipu tippaakaan budjetin koosta, miten järkevällä pohjalla harrastus on. Pullamössöjä löytyy sekä persaukisista että niistä joilla on varaa satsata.
Se on kyllä valitettavan totta, että turhan moni polttaa itsensä, lapsensa ja rahansa loppuun jo ennen kun ajaja olis parhaassa iässään. Crossi on kuitenkin kestävyyslaji, alle 20-vuotiaana juuri kellään ei fysiikka ole vielä huippukunnossa. Sitäpaitsi, tänä päivänä lapsitähtiä on MM:n kärjessä aika vähän, kun taas vanhoja "pitkän linjan jyyriä" melkosen paljon.
Menestys tulee ennen työtä vaan sanakirjassa, ja työ vaatii aikansa.
Tietty jokainen taaplaa tavallaan, joten antaa kaikkien kukkien kukkia ja nautitaan hienosta harrastuksesta koko perheen voimin, kellä siihen vaan on mahdollisuus, eikä pingoteta ja höyrytä liikaa.

Kirjoittaja: mr.holeshotMX: se paita juttu ei silloin oikein sopinut, kyllähän se nykyään sopii kun on muutenkin lökölökö-vehkeitä, tulihan silloin myös muotiin ajaa tarjoustalon ruutupaidalla, mikä oli aika kuul =D ja mitä tynnyrissä oloon tulee, siellä en ole ikinä ollutkaan =D vielä tuohon Totin kirjoitukseen, jenkeissähän noita lapsitähtiä riittää, yhtenä esimerkkinä Ricky Carmichael, vai miten se nimi nyt menikään.

Kirjoittaja: tuominen janneJoo olen vielä samaa mieltä kuin mutsi siitä että varikolla kaikki tosiaan on tosi ystävällisiä ja aina on
saanut apua ja neuvoa jos on tarvinnut.Ollaan kotonakin laskettu leikkiä et crossi
on paras joukkuelaji harrastaa.
Et siinnä mielessä tää keskustelu on mullekkin ollut yllätys.Meilläkin on suht uudehko kalusto ajoasuja myöten,mut ei oo kävässy mielessäkään et siin ois jotain negatiivista.Itse asiassa uuteen pyörään päädyimme siksi ettei se sitten aina väärällä hetkellä
(koskahan ois oikea hetki)
hajoisi ja iskisi yllättävää lovea lompakkoon.
"Köyhällä kun ei ole varaa ostaa halpaa"opetti mummoni aikoinaan.

Kirjoittaja: MutsiOlen miettinyt,minkä ikäisiä olette,kun teitä niin kovasti huolestuttaa, kun isät huoltaa varikolla pyörää ja äiti tarjoo juotavaa....Olette myös huolissanne isien rahapusseista,hyvä asia sinänsä, mutta ootteko koskaan ajatellu että jos kundi on alaikäinen koululainen niin miten se rahoitus onnistuu muuten kun isäpapan lompakosta.Meillä ainakin tämä harrastus on niin uusi,että isäpappa innoissaan huoltaa pyörää ja äiti huoltaa muuten vaatteet ja juotavat ym. Eivät kaikki tosiaankaan tähtää maailmanmestariksi, meidän mielestä pääasia on että kundista on hauska ajaa, että jos lopetettais tää nipottelu.Ollaan aina ihmetelty varikoilla olevaa porukkaa,kaikki ovat hirmu ystävällisiä ja mukavia, mutta ehkä sieltäkin löytyy niitä pahoja silmiä....

Kirjoittaja: dudeIhmeellistä kateellisten kitinää!Jos jollain on varaa ajaa uusilla vehkeillä,niin miksi ajaisi huonommalla.Ja jos on tarroja auton kyljessä,niin ei se tarkota sitä,että mikään ei maksa mitään.Suurin osa niistä tarramiehistä on saanut sponssina korkeintaan ne tarrat,jos niitäkään. Ja alkuperäseen aiheeseen vielä sen verran,että vaikka isi radalla pyörää ruuvaakin,niin kyllä ne kundit itse sitten siellä kotona pyöränsä hoitavat.Näin oli 20 vuotta sitten,ja näin on nyt!

Kirjoittaja: mr.holeshothmm... jos haluaa hyviä sponsoreita, ei riitä että on pelkästään hyvä kuski, täytyy olla myös edustava. ei ole tyylikästä kun ajopaita lerpattaa ajon aikana (nykänen vuonna 1 ja 2) ja mitä noihin kisoihin tulee, niitä voi tulla parhaimmassa tapauksessa neljät, oman kerhon sarjacrossit, vieraan kerhon ja viikonloppuna vielä muutama kansallinen kisa. sitten tuohon pyöränlaittoon, tällä hetkellä näkyy hyvin ketkä entiset crossikuskit ovat osanneet laittaa pyörää, siellä vaan voittavat endurossa mestaruuksia...

Kirjoittaja: mr.holeshotjuu, ei se kyllä herkkua ole asua pienessä pakettiautossa viikonloppua, muistuu mieleeni tanskan em-kisa jossa itse nukuin ducaton etupenkeillä, vanhemmat ja veljeni ohjaamon ja kuljetustilan välikössä, välillä oli kiva herätä kun torvi huutaa =D ja vieressä oli andreas dygdin (vai mikäs sen nyt olikaan) hillitön kuljetusauto... noh, hollanissa oli pieni helpotus, kun sai nukkua vehviläisen autossa =) tälläisiä matkamuisteloita tällä kertaa.

Kirjoittaja: PaappaTämä keskustelu on ollut parasta antia näillä sivuilla. "Hyvin menestynyt" vastasit hienosti, ja toivottavasti olet seuraava MM-tason kuski Suomesta. Kuitenkin kyllähän se vähän harmaapäätä huolestuttaa, kun veteraani-luokkaan on tulossa aina täysi puomillinen (40 ja yli) Suomen Cup potee osallistuja pulaa, ajajia vain 15 - 18. Kaikkein hölmöintä on se, että B-piikeistä ei uskalleta nousta A-luokkaan. Mitähän sitten...kohta on 100 veteraania, ja 12 junioria.

Kirjoittaja: KTM 200Ikävä kyllä pullamössösukupolvi on tullut crossi-ikään. Pienestä pitäen iskä nostaa pyörän pystyyn kun kaadutaan montulla, iskä säätää ja laittaa pyörää. 10 minuutin ajon jälkeen äiti vaihtaa puhtaan paidan pojalle ja tarjoaa coca-colaa. Ja sitten kun ajo ei jostain syystä maita, lentää kypärät ja hanskat metsään ja kaiken syy on tietysti pyörä. Mutta onneksi vain sisukkaimmat jatkavat ja yrittävät vastoinkäymisistä huolimatta, jonain päivänä heistä tulee jotain. Kalustosta sen verran että oli se kalusto/pyörä minkälaista vaan ei se vauhti löydy sieltä (katsokaa vaikka B 125 luokkaa). Ostetan tuhansien markkojen tehtaan "kit-paketteja" ja luullaan että taas nousee vauhti. Silti ei vaan nousta A-luokkaan. Kun totuus on se että B-kisa on pystyttävä voittamaan vaikka 95:lla Hondalla ja sen jälkeen voidaan ostaa usi pyörä ja laittaa siihen 20 tonnia rahaa kiinni. Mutta sitten ajetaan jo vähintään SM:stä.

Kirjoittaja: timo nymanNo, onhan siel varikol kuskei,
jotka osaa laittaa pyörää, mut
näkee siel sellasiiki, joilla ei oo ees ajokamat mukana
ellei iskä ja äiti oo huolehtinu niist ja jos pitäs jotain pientä
osata pyörälle tehä, ni mikää ei onnistu. Ajatelkaa jos sellanen
laitettas ajaa enska kisaa, ni eihän siit tulis mitää!!! Ite osaan
laittaa ja huoltaa pyörää, ku oon pienestä saanu pulata sen kans,
mut oon saanu apua, jos sitä on tarvinnu. Ymmärrän kyllä, et sm:stä ajavilla
kuskeil on huoltoporukat, mut kyl ne osaa iteki laittaa pyörää ja
täytyyhän niittenki tietää missä vika, mut mistäs joittenki huoltoporukat
voi ees tietää missä vika jos kuski ei itte tiiä sitä. Siinähän sitte
huoltoporukat saa miettiä, et missä vika.

Kirjoittaja: hyvin menestyvämusta noi teidän jutut on syvältä koska kuskihan on se joka ajaa ja sen pitää keskittyä kisois ainoastaan kisaan saadakseen parhaan mahdollisen tuloksen ja mistä te tiedätte kuinka monet kuskit itse laittavat pyörät itse ollessaan kotona?ja oletteko niin kateellisia jos jollakin on hienommat autot kuin muilla kuvitelkaa itse asuvanne joka v loppu jossakin pikku pakus?ps.olen todel pettynyt teihin sivusta ajaviin jotka puhuu

Kirjoittaja: tuominen janneEi kellään oo käyny mielessä et crossi on ihan kiva koko perheen harrastus.Ehkä isä haluaa laittaa pyörää,kun ei itellä ollut aikoinaan.Ja ehkä
äidistäkin on kiva osallistua harrastukseen ja tehdäkseen sitten jotain ojentaa sen cokispullon.Mitä ihmeen pahaa siinnä on?
Ja jos 12 vuotiaalle asetetaan tavoitteeksi joku MM
tai edes A-luokka ni eikö se nyt oo jo.....?
Eikö saa vaan harrastaa vai onko tämäkin tehtävä verenmaku suussa ja mieluummin sateessa????

Kirjoittaja: Tuomas Kurunsaarinii just lopetetaanpa tämä akkamainen marmatus.
sama kun puhuisitte aiheesta
-miks tolla on hienompi lippis kun mulla, määkin ostasin tollasen ja leuhkisin,mutta kun...
kaikki on itestä kiinni ei siinä välttämättä tarvii kaikkia kylän pärräkauppoja sponsoriks että pärjää, eikös suuren luokan sponssaukset oo merkki siitä ettei niilläkään oo omasta pussista kaikkee heittää.

Kirjoittaja: MXmr.holeshot ei se välttämättä ole
tyylitöntä, jos ajopaita lepattaa.
Ja taisipahan se vuoden 1 ja 2 kuski
olla jopa aikaansa edellä. Kun sentään
nykyään on päästy noista vanhoista
tavoista, että vedetään paita housuissa
ja nahkahousut jalassa. Varusteet ja tyyli
vaihtuu ajan kanssa. mr.holeshot tule jo
pois tynnyristä. Se kuitenkin on totta
että kuskin pitää nuorena perehtyä
sen verran pyörän tekniikka ja huoltoon
että pystyy säätämään ja kertomaan tarvittaessa
mikä mahtaa olla vialla. Kilpailuissa on
ajajan annettava keskittyä suoritukseensa
ja jättää muut asiat huoltoryhmälle. Tottahan
se on mitä 16v kertoo. Ei kaikilla ole
mahdollisuuutta päästä edes kokeilee ja saalistamaan
isoja sponsoreita. Turha kuitenkin on väittää
että tämänpäivän ykköskuskit mitään
pullamössöpoikia ovat! Kaikki tekevät
kyllä tosissaan töitä sen eteen että pärjäisivät ja
pitäävät sponsorit tyytyväisinä.

Kirjoittaja: MielipideIsonluokan sponsoreita ja niiden avulla uusia pyöriä ja huippuvarusteita saa,kun on hyvä kuski.Ja ne hyvät kuskit on tehnyt/tekee kovasti töitä menestyksensä eteen.Kisapäiviä on yleensä yksi viikossa,silloin voi ottaa rennommin ja keskittyä vain ajamiseen.Loput 6 päivää treenataan&laitetaan pyörää.UGH!! olen puhunut.

Kirjoittaja: Ville Saarinenhyvin menestyvä:tossa puheessa oli leuhkimisen ainesta!!! minäkin olen yrittänyt säästää rahaa ja olla töissä(16wee) että sais pyörän hommattua jotta vois ruveta ajeleen rossia kuntoilun ja harrastuksen takia!!! arvaa vaan rupeeko suoraan sanoen vituttamaan kun ite kituuttaa iteensä säästään rahaa ja joku sitten tulee just hienolla pakulla jossa on isonluokan sponsorit ja sieltä tulee joku pikku jätkä huippu ajovarusteilla ja ihan uudella pyörällä!!! no onhan ne väline urheilijat erikseen...

Kirjoittaja: EnoKyllä nykynuorilta puuttuu tahtoa ja nälkää pärjätä. Kisoissa keskeytetään liian helposti,millon pyörän ja millon jonkun olemattoman takia,kyllä homma on niin kuin eräs yli 35 vuotta pyörällä kisannu sanoi että käyvin konein ei keskeytetä, eikä pienet kolhut miestä tapa.
Maailmalla tällä hetkellä pärjäävät enska ja crossimiehet ei ole mitään poikasia joten mikä per...een kiire sinne maailmalle on opetelkaa homma sarjakisoissa ,sitte kotimaassa,naapurimaissa ,ja ilman 7m pitkää vaunua ja MB pakua,ja ilman maalattuja kypäriä ja vir viri sarjoja joilla pilataan tehot ja kasvatetaan ääntä.
Olen puhunut, aamen.

Kirjoittaja: PaappaSiinä näkyy tän hetken koko motocrossin tila Suomessa. Junnuissa poltetetaan pojat ja isäpappojen rahat loppuun, ei edes uskalleta nousta A-luokkaan. Kuvitellaan, että lapsitähdillä "rikastutaan". Homma on sit loppu n. 20v:n iässä, kun sen vasta pitäs alkaa. Tämä on myös SML:n linja, joka tuhoaa koko lajin.

Kirjoittaja: jawaAIVAN! jos ei ite oo pärjänny niin pojan pitäis pärjätä tuplasti vähintäään. onhan noita faijoja mitkä tietää mitä tekee ja on pärjännyt hyvin ja jaksaa vielä jatkaa mut ne onkin vielä jaksanut jatkaa ja poika oppii.aina uusia neuvoja joka tulee perseenkautta ja voi sanoa mikä mättää!kyllä faija tietää mitä tekee.jos faija tajuu jostakin jotain niin varmaan tekee.JA POIKA kattoo vieressä!