Honda XR400

Kirjoittaja: Janne BromanVM.98 XR:ää olisin ehkä ostamassa. Minkälainen pyörä tuo on aloittelijalle ajella talvella? Minkälaisia kokemuksia on kyseisestä pyörästä? Kaikki tieto tervetullutta. Minkäverran nuo 400 kestää kilometrejä ilman suurempia remontteja?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikKun vertailet painoja, älä ota valmistajien ilmoittamia painoja liian kirjaimellisesti. Tunnettu ilmiö tällä alalla on mm. ns japanin kilo, joka vastaa 1,2 kiloa eurokiloissa eli sen kaavan mukaan esim. XR 400 kuivana painaa 116*1,2 = 139,2 kiloa Suomeen tuotuna ja täällä punnittuna.

Kirjoittaja: Juhana MäntyläSe tuli vielä mieleen että XR400 on kovin keulapainoinen ja vaatimattomilla tehoilla sitä ei kevennetä kovin helposti enää isommilla vaihteilla. Isompien ojien ylitykseen voi tulla ylimääräisiä jännitysmomentteja ;) Lisäksi etuiskareiden kulma on aika pysty ja löysä mikä lisää hankaluuksia pahoissa paikoissa. Samoissa paikoissa missä kaverin piikki KTM meni aivan leikiten mulla oli suuria ongelmia koska etupää tökkäsi aika helposti. XR on loisto peli sorateiden surautteluun ja hyvien polkujen ajoon mutta kyllä se vaan niin on ettei sillä oo ilman isoja muutoksia asiaa kuraisille ja savisille huonokuntoisile reiteille.

Kirjoittaja: Veijo ÄnäkäinenMaastossa keveydestä on hyötyä. Numeroissa 10 kg tuntuu ajossa huomattavasti suuremmalta painolta. Kun vaihdoin 640LC4:n 200EXC:hen, niin on enskapolulla ajaminen ollut todella nautinnollista. Huipputehoa on minulle liikkaa. Helppona keinona karkailun estämiseksi olen laittanut kaasuttimen luistin päälle liikerajoittimen. Lyhensin pyörän mukana tullutta 36 mm rajoitinholkkia 10 mm. Nyt uskallan ajaa luottavaisin mielin eikä kotari ole sen jälkeen heittänyt kuskia selästä :)

Kirjoittaja: ARTTU HENELLKawasakillakin on vaikkapa KLX 300.

Kirjoittaja: EERO HUUSKONENSe Honda XR400 on muuten vaikea ajettava lumispoorissa, kun sen painopiste on niin ylhäällä. Siksi se kaatuu niin helposti, mutta kesällä hyvä peli jos ei aio ajaa kisoja.

Kirjoittaja: Juhana MäntyläVanha topicci mut vastataan nyt silti. Jos metsään meinaat tosissaan mennä ajamaan niin unohda se XR400. Mulla oli sellanen ja ei se kyllä ihan siihen käyttöön oo tehty. Mulla katkes jalkatapin kiinnitykset ja runkoputki halkesi jalkatapin kiinnikkeen takaa. Pyörien laakerit on pienet ja eivät kestä rasitusta. Sama juttu keulan kartiolaakereiden kanssa. Lisäksi se painaa paljon. Pitkään yritin etsiä sopivaa jokapaikan höylää mutta valitettava tosiasia on ettei sellasta oo. Nyt tilalla CR250 -96 ja voi että se tuntu helpolta peliltä XR:n jälkeen. Kadulla ajelut suoritan nykyään ducatilla ;) Voimaa oli tosin aluks vähän liikaakin mutta kun pelin kanssa pääsi sinuiksi ei vaihto oo kyllä kaduttanut. Vaikka jousitus on suunniteltu crossiin on sillä paljon mukavampi ajaa kuntoenskaa. Ja mitä vääntöön tulee niin kyllä sitäkin tossa CR:ssä tuntuu olevan vähintään yhtä paljon. Ny

Kirjoittaja: Janne BromanMinkäs verran kulki muutoksien jälkeen? Ensimmäistä enduro pyörää olen ostamassa ja luultavasti talveksi tehot riittää ainakin. Minkälaisia muutoksia olette talveksi tehneet vai tarviaako tehdä mitään?

Kirjoittaja: OLAVI PITKÄJÄRVIXR 400 on todella varmakäyntinen peli, ajoin sellaisella noin 14 000 km ja ei ollut mitään ongelmia. Ei moottorille ei tarvinnut tehdä muuta kun vaihtaa öljyjä ja tarkistaa venttiilin välyksiä. Moottori on vääntävä varsinkin ala ja keskikierroksilla, mutta vakio äänenvaimennin on aivan liian ahdas. Itse vaihdoin Pro Circuitin vaimentimen, vaihdoin suuttimia ja laitoin paremmin hengittävän ilmansuodattimen, niin huippunopeutta tuli n.20km/h lisää. Painoa olisi ehkä voinut olla vähemmän,mutta hyvät ajo ominaisuudet teki pyörastä mukavan ajaa. Talvella spoorissa XR on vähän moottorin kohdalta leveä kun vertaa uudempiin nelareihin, mutta vääntävän koneen ansiosta ainakin itse tykkäsin ajaa sillä talvella. Hyvä harrastepyörä metsään ja metsäautoteillä kruisailuun.

Kirjoittaja: Janne BromanMissähän noissa hinnat pyörii? Ei kuitenkaan kauheasti ole tarjontaa, hondaa tai suzukia.

Kirjoittaja: pekka haapakoskiHyvä pyörä kaikin puolin, painaa jotain 116kg,ei mun mielestä mitenkään kauhean painava. Nettimotossa on tällä hetkellä 2kpl myynnissä

http://www.nettimoto.com/simpleSearch.php?id_make=29&id_model=1182&id_c…

Mulla itellä on vm1998 xr400r ja tyytyväinen olen ollut, vakioputken tilalla procirquitin alumiinen ja isommat suuttimet. Tuossa kuva minun pyörästä http://www.kotinet.com/ellu.pekka/leikkikalu.htm

vois kait tuon myydä jos raaskii/pääsee hinnasta sopimukseen, kuvasta uupuu erittäin hieno kiillotettua alumiinia oleva iso pohjanpanssari! Vakio osat löytyy mukaan ja alkuperäiset huoltokirjat ja clymerin kirja myös.

Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergLuotettava ja helppo ajaa toihan on. Tarkista vaan ventiilisäädöt säänöllisin välin ja vaidat öljyt säänöllisesti niin on melkein ikiliikkuja. Miinuksia on paino ja vakiona pehmeä jousitus muuhun kun kevyeseen harrasteajoon. Ekoissa vm kans jotain kaasutin häikkää.