Honda CR 250R -2007 Enduroksi rakentaminen

Moro!

Sain päivitettyä ajokalustoa ja löysin vanhan piikin tilalle vain muutaman tunnin ajetun Hondan 2-tahti puolikkaan. Laite on tällä hetkellä alkuperäisessä crossikunnossa ja tarkoituksenani on laittaa pyörään enskakisoihin tarvittava katsastusvarustus. Nopeusmittarin ja kiinteän seisontatuen rakentaminen on helppo juttu, mutta sitten ne valot... En ole aikaisemmin rakentanut crossipyörään valovehkeitä, joten pyytäisin hieman tukea teiltä kokeneemmilta harrastajilta. Olen saanut projektiin erilaisia ohjeita paikallisilta harrastajilta. Minulle on jäänyt silti hyvin epäselväksi, kuinka projekti kannattaa toteuttaa ja mitä osia tarvitaan. Siksi kysynkin teiltä :)

Valomaski on jo hommattu (Polisport MMX 12V 35W. 12V 4W parkkivalo) kun sain sen lahjoituksena eräältä ajokaverilta. Käsitykseni mukaan tarvitsen vielä jonkin sorttisen valopuolan virtapäähän (stator?), jännitteensäätäjän (regulator?), e-hyväksytyn takavalon, valokytkimen ja nipun erivärisiä johtoja? Valot olisi tarkoitus rakentaa laadukkaista osista, kun pyörällä olisi tarkoitus mennä jossain vaiheessa päitsikin ajamaan.

Mitä osia projektiin oikeasti tarvitaan?Mistä osat kannattaa hommata? Minkä merkkisiä osia käyttäisitte? Onko kellään kokemusta mitä homma maksaa jos teettää koko projektin asiantuntevassa liikkeessä?

Kiitos vastauksista!

Foorumit

Moi
Itse tilasin kotariin uuden tarvike staattorikitin tuolta : http://www.electrexworld.co.uk.
Asensin seuraavat osat: Uusi staattori ( stator kit ) , jännitteen säätäjä / tasasuuntaaja paketti ( regulator rectifier). Se jännitteen säätäjä oli sellainen että se ei tarvinnut akkua, siinä tuli mukana iso kondensaattori joka sopi hyvin runkoputkeen tankin alle. Teho riitti paremmin kuin hyvin ainakin normaalille valomaskille + taka- ja jarruvalolle. Siitä tasasuuntaajasta tulee sitten suoraan n. 12,5 V DC:tä joten laitoin siihen sulakkeen perään ja sulakkeelta sitten katkaisijan kautta valoille.
Todennäköisesti tuohon staattorin ja tasasuuntauksen lisäksi tarvitsee sen roottorin ( rotor kit ) joka löytyy vissiin hondallekin sopiva. Jos en väärin muista niin siinä hondan krossissa ei ole muuta kuin sille sytytykselle ne magneetit. Eli siinä roottorissa on magneetit ympäri sitä kehää sille virtapäälle (stator) + pick up coilille joka antaa sytytykselle sen pulssin. Samalla sen roottorin massa kasvaa ja kai sillä sitten vähän vääntöä saa lisää mutta tietty vähän hitaammin se ottaa kierroksia.
Noita osia löytynee myös täältä : http://www.motomaster.fi/
-Mikkis-

Tere.
Valoille saat sähköt olemassa olevalta tasasuuntaus yksiköltä ja toimii. Ei tartte mitään virtapää muutoksia.

Vaha keskustelu, mutta kytkitkö tasasuuntaimen punaiseen johtoon valot muuten pelaa mutta valot päällä ei käynnisty vai onko normaalia.