Honda cr 125 kierrokset ei laske

Kirjoittaja: Julius NärväTälläinen ongelma on tullut pyörään, että kierrokset ei laske kokonaan. Eli ajaessa kun löysää kaasun, niin kierrokset eivät laskekkaan kokonaan vaan moottoriin jää huutamaan ja tämä tekee ajamisesta vähintäänkin mielenkiintoista. Kierrokset saattavat jäädä joskus hyvinkin korkeiksi ja välillä ne taas laskee ihan normaalisti.

On tarkastettu että vaijeri ei takkua mistään ja luisti kulkee normaalisti, sekä avautuu ja sulkeutuu täysin. Mikä ihmeellisintä vika poistuu aina hetkekksi kun kaasuttimen puhdistaa, mitään näkyvää paskaa kaasuttimessa ei ole kertaakaan ollut. Tankki on puhdistettu ja bensan suodatin asennettu korjaantumisen toivossa mutta ei vaikutusta. Kaasutintakin on säädetty jo joka lailla ja kaikki liitokset on pitäviä, että koneen ei pitäisi saada ylimääräistä ilmaakaan mistään. Pyörässä on KEIHININ kaasutin jossa tyhjäkäynti säädetään ryyppy napista ja on vuosimallia -99.

Itseltä alkaa nyt konstit olla loppu...

Kirjoittaja: Timo Vesalotsekkaa vielä että kaasarin koho toimii normaalisti eikä jumi. Silloin jos ei toimi normaalisti niin bensan loppuminen ja taas saaminen-heilahtelu vois aiheuttaa oiretta. Voi olla kaukaa haettua mutta kannattaa kokeilla.

Kirjoittaja: Julius NärväHei taas! Vika on selvinnyt ja papan "arpa" voitti... Vaihdettuani kaasuttimeen uuden luistin jousen niin toimii taas kuin ennenvanhaan. Vanha jousi oli ilmeisesti sen verran kuoleentunut ettei jaksanut painaa luistia alas kun kone oli käynnissä. Luisti loksui hienosti kun kone ei käynyt, mutta kai koneen imu vaikutti niin että jousi ei jaksanut painaa luistia pohjaan.

Jouseen oli paikkapaikoin kulunut tasaisia kohtia, kun se oli hinkannut ja ne hoksasi vasta, kun jousen painoi täysin kasaan.

Kiitos kaikille arpalipun ottaneille!!!

Kirjoittaja: Julius NärväSyvä anteeksipyyntö jos jotakin tuli loukattua!!! Sitä itsekkin niitä kirjoja vielä opetellaan ja tarkoituksena oli hiukan keventää keskustelua... Mutta niin kuin sanottu, ongelmaan ei apu varmasti kirjoista ja kansista löydy, vaan jonkin kokemuksen perusteella.

KITOKSET KAIKILLE VASTANNEILLE!!!
Eiköhän näillä vinkeillä viikonlopun aikana saa taas jotain tehtyä.

Kirjoittaja: Harri VanhalaOnnea Juliuksen projektille! Ei ole otettu hernehiä nenään. Tunnen suuren joukon insinöörejä, jotka eivät saisi tulppaa vaihdetuksi, vaikka olisi opetusvideo käytettävissä. Vianhaussa ei koulutuksesta ole apua, jos vain tuntee laitteen toimintaperiaatteen.

Raportoi nyt kuitenkin, kun löydät sen kaasukahvan tupen sisällä olevan savimöykyn tai rispaantuneen kaasuvaijerin pätkän. Ja muutenkin.

Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAonnea vaan vian etsinnässä on meinaan pojan kawassa sama vika eikäs syytä tahdo löytyä

Kirjoittaja: RENE RANNIKKOMoro vaan!
Laitan tässä vielä yhden neuvon joka kannattaa tarkastaa vian löytämiseksi.
Jos vaikka honu olisi jonkun pelimiehen vanha niin katso sleedin palautusjousi ettei ole katkaistu. Pojat joskus ovat työstäneet kaasaria isommaksi niin sleedi ei nouse tarpeeksi ylös jos ei ota jousesta muutamaa kierrosta pois. Tämä tekee sen että kierrokset tuppaa jäämään ylös vaikka kaasu on päästetty.

Onnea vianetsinnässä......

t:Antti

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSirkku - siinäpä se juuri onkin, että noilla ei sitten endurospoorissa etene kuin PG Lundmark & CO. Tavallinen pulliainen ei noilla pääse kuin sairaalaan livettyään asfalttipinnoitteelta luontopolun puolelle. Itse asiassa tarkoitan sellaisia laitteita kuin EXC, mutta moottorit voisivat painaa 5-8 kiloa enemmän, jos huoltovälit saataisiin venytettyä tuplaksi tai kolminkertaisiksi. Öljytilavuudet suuriksi (Vö>2,5 l., erillinen vaihteisto- ja moottoriöljy, lauhduttimet peliin ja töpseli koneen kylkeen sytkän säätämiseksi, että saa tehoja pois tarvittaessa (40-45 heppaa riittäisi mainiosti viissataseen normiharjoitteluun kunto-osastolla) ja kunnon nokkaketjut kiristäjineen sekä kannet vankemmiksi materiaalivalinnoilla tms. tuhdimmilla rakenteilla. Lisäksi laatikkoon kunnon traktorirattaat tuolta takavuosien pyöristä... siinähän sitä toivomuslistaa enduropyörän valmistamiseen. Vastaavasti kilpailutarkoitukseen voisi rakentaa mieleisensä pyörän after market-osista.

P.S. Olisi kiva kuulla kuinka moni meistä tavallisista harrastelijoista ajaa siinä määrin kilpaillakseen, että pyörät todellakin pitää virittää sellaisiksi, että suoraan myyntipakkausesta voi osallistua SM-kisoihin. Uskon, että suurin osa harrastaa kuntoilu- ym. tarkoituksissa, joka voitaisiin huomioida myös pyörän suunnittelussa.

Kirjoittaja: JUUSO JAATINENTaitaa olla pojalla ilmanputsari märkänä...

Kirjoittaja: Harri VanhalaPuuttumatta itse asiaan eli Hondan huutamiseen on osoitettava kollegiaalista solidaarisuutta Sirkulle. Jos insinöörit eivät saa aikaan kuin "epäselviä kaavoja ja diagrammeja", niin kaipa sitten ne crossipyörät ilmestyvät maailmaan itsestään ilman, että kukaan niitä suunnittelisi.

Outoa vain, että sille Adrian Neweyllekin maksavat McLarenilla tai RedBullilla vielä kohtalaista palkkaakin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikIhan vaan kollegiaalisuudesta meitä muita ammattikuntia ja erityisesti enska- ja crossiharrastajia kohtaan, joskus tuntuu siltä, että ne pyörät syntyvät synnyttämättä eli uusimmissakin malleissa samat (insinööri-) isien virheet (ja miksei äitienkin) tuntuvat säilyvän ihan kivasti vuodesta toiseen. Tätä kaikkea ei tietenkään voi sälyttää yksinomaan insinöörien kontolle, vaan osa mennee selkeästi "markkinoiden" ja alan tiedonvälityksen piikkiin. Jälkimmäisen siltä osin, että tiedonvälitys on nimenomaan juuri sitä. Kaikki hehku ja filosofinen revittely puuttuu lähes säännönomaisesti (tämä ei tietenkään koske Markuksen gasettaa).

P.S. Tarkoitan siis, että harrastelijakäyttöönkin valmistetut pyörät ovatkin tehty maailmanmestaruuden voittamista silmällä pitäen. Koskaanhan sitä ei tiedä milloin takamehtien mekatähdet saavat matkalipun verran rahaa kasaan ottavat paikkansa MM-puomilla...

Kirjoittaja: Harri VanhalaPitkän tuotesuunnittelukokemuksen kautta voin vakuuttaa, että hyvät vehkeet ovat insinöörien suunnittelemia, mutta sitten se tehtaan ekonomi tai kvartaalikonsultti tulee muuttamaan hyvää, mutta suunnattoman kallista suunnitelmaa.

Kees osuu asian ytimeen juuri siinä, että me harrastajat joudumme liian suuren huoltohaasteen eteen ylihienojen kalustojen kanssa. Huippuherkästi laakeroidusta linkusta ei ole iloa, kun se suurimmalla osalla harrastajia on hiekka- ja ruostevoideltu. Onko vuotava titaaniventtiili parempi kuin vuotava rosteriventtiili?

Toivottavasti se Honda lakkaa huutamasta, kaikki oleelliset neuvot on minusta jo annettu.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo mites Kees luokittelet Suzuki DR-Z 400, Honda CRF 230, Yamaha TT-R 600, Kawasaki KLR. Sitten on noita vanhempi, merkistä riippuen jonnekin vuosituhannen vaihteen tienoille, kuten XR400 ja 250, DR350, XT/TT 350/250/600. 2-tahdeista ainakin Kawi KDX. Eikös noi ole justiinsa niitä harraste-enduroja, mutta markkinat sanelee, ei niitä kauaa valmisteta kun kaikki ostavat kuitenkin täysverisiä kisapelejä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOma arpani voisi mennä myös kampuran stefalle tai mahdollisesti kaasukahvan kuluneisuudelle.

Ja Julius, kun koitat peräjälkeen suodattimen kanssa ja ilman, että kuinka sitä bensaa valuu läpi, niin tuskin silmällä huomaa eroa. Jos siitä haittaa olisi, niin ei ehkä maastossa huomaisi, mutta radalla varmasti. Ei ollut. Kannattaa myöskin muistaa, että meissä "rasvanäpeissä" on myös kirjanoppineita...eikä suin päin solvata kaikkia ketä huvittaa.

Kirjoittaja: Julius NärväPapalla on oikea asenne!!! Mut voi olla että ongelma ratkeais paremmin, jos koolle sais kaikki rasvanäpit, jotka ovat elämänsä näitä ruuvanneet omissa talleissaan...

Ilmeisesti tätä haettiin??? Insinöörit ei pian saa aikaanmuuta, kuin hienoja laskukaavoja ja epäselviä diagrammia.

Kirjoittaja: PASI HUHTINENmoi vastaavanlainen vika oli hondassa jossa oli vesipumppu sökönä,liian kuumana alkoi seilaan kierrokset.

Kirjoittaja: TMI RIIHELÄINEN RACINGMinäkin otan yhden arpalipun!! Onko pyöräsi tosiaan -99 ? Koskahan edellinen laakerointi+stefojen vaihto tehty? Teitkö jo vuoto testin stefalle? jos et niin tee se. ota magneeton koppa pois, käynnistä pyörä,suihkuta käynnistys kaasua magneeton taakse.Jos et huomaa mitään eroa pyörän käynnissä,niin asia on niiltä osin ok.Jos käynti kiihtyy on mahdollisesti laakerit väljät+stefa kuiva.

Kirjoittaja: TEEMU RAUHALAmoi!

kuulostaa hiukan oudolle, mut jos nuokin korjaus ohjeet mitkä olet täällä palstalla saanut. olet käynyt läpi, ni vaikealle kuulostaa!

mut yks yksinkertainen juttu tuli mieleen: kuulostaako et peli menis laihalle silloin kun se alkaa huutaa? jos näin on katso piruuttaan bensahanan suodatin, ikää alkaa olla jo pelil ja reissua tehty. josko olis sinne hiukan Suomalaista moreenia kertynyt :)

Kirjoittaja: Eerik VuorelaPitäisi toimia Teboilin öljyllä.

Kirjoittaja: PANU PUTKONENniiku toi sun pyöräs on niinku kaksitahtinen niin en ainakaan yrittäs korjata tota vikaa laittamalla bensanputsaria kun tos kakstahtisessa on bensan seassa öljyä niin se ei pääse kunnolla läpi eikä voitele moottoria.....

Kirjoittaja: Julius NärväNoh... tuskin kukaan alkaa näihin mitään normaalia harso suodatinta sorvaamaan.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItselläni oli ihan kaasutinkoneisen auton paperisuodatin kotarissa yli 20 tuntia, eikä mitään ongelmia ollut.

Kirjoittaja: Julius NärväVarmaan virtas hyvin...

Kirjoittaja: Tuomas Pietiläinenjos ei rupee löytyyn ni pytty auki. ja läppäkurkku, tiiviste ja klemmarit on tsekattu, pakoputki tiivis yms. nää on kyl välillä niiiiiiiin henkimaailman juttuja mut loppujen lopuks vika on joku tosi helppo.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaSehän se, vika on varmaan ihan helppo. Sen korjaaminen on vaan kahden euron juttu. Mutta sen löytämiseen on jo mennyt monta kallista päivää. Tällä kertaa sanon, että tällä keskustelupalstalla on merkitystä, myös näissä tekniikan hommissa. Haastankin nyt kaikki insinöörit, "LISENNSSIT", tohtorit ja professorit ratkaisemaan tämän ongelman. : )) Pappa

Kirjoittaja: Pentti RaittilaAikanaan näitä kaikkia ongelmia ja paljon muita lisää yritettiin ratkoa joskus vuonna "kivi". Pyörä oli Honda CR 125 ja kaasu hirtti Heinolan SM-crossissa. Tämä luistin jousen takertuminen on nyt vasta selvinnyt syyksi ongelmaan. Sitä ei voi todeta mitenkään kaasutinta paikallaan tutkimalla. Se tulee vaan ylättäin, ja sitten ei. En tietenkään ole mikään tekniikan professori enkä edes "lisennssi". :=) Pappa

Kirjoittaja: SAMI KUJALAniin ja kokeile ne imukurkut jollai spreillä "pilotti" kun pyörä käy tyhjä käyntiä jos vuotoja niin kierrokset pitäis nousta

Kirjoittaja: Julius NärväNo kelistä se ei ole kiinni kiitos lämpimän talven... ja se luisti loksuu niin kuin pitääki... ja kyllä noi ilmavuodotkin on yritetty pois sulkea jos jonkinlaisilla testeillä ja imukaulaa on väännelty eikä siinä mitään halkeamia ole.

Toi stefajuttu alko vähä kiinnostamaan!!! mut on aika vaikiasti torettavis, no ei kai siinä muukaan auta ku alakaa nää konstit loppua...prkle

Kirjoittaja: Eerik VuorelaMitä öljyä käytät bensan kanssa ? Eräällä öljy merkillä oli kosteassa kelissä sellainen oire,että luistin tuli tahmeaksi liikeissään ja usein kaasu jäi "hirteen"

Kirjoittaja: Julius NärväTeboilin öljyä oon käyttäny

Kirjoittaja: OSMO VILOKKINENJep,

yks homma tuli vielä mieleen muistaakseni omasta kokemuksesta. Elikkä, jos siinä kaasarin kannessa oleva kuppi johon tulee vaijerin suojan alapää on liian matala, niin stongaa kääntäessä vaijerin suoja voi nousta ja jäädä kantamaan kupin reunalle.

Onnea tekstin ja vian selvitykseen!

-Juho-

Kirjoittaja: SAMI KUJALAloksahtaako luistin selkeästi pohjaan kun päästät kaasulta eli kokeile paikallaan(pyörä ei käynnissä) kaasu pohjaan ja päästät sitten irti kaasulta niin jos jousi palauttaa kunnolla niin sen pitäis kuulua selkeä ääni kun luistin loksahtaa pohjaan. mutta muuten tuntuis ylimääräiseltä imuvuodolta kampuran stefat? mutta raportoi kun löydät vian.

Kirjoittaja: Julius NärväKyllä imukaula on ehjä ja kaasutin on joskus haukannut vettäkin, mutta siitä ongelmasta on jo selvitty. Kaasutintintakin on säädetty ja vika tietysti katoaa silloin kun säätää tosi rikkaalle mutta kone ei sitten käy enää ja röpöttää vain. Pyörä on haukannut joskus vettä ja on oirinut samalla lailla, mutta nyt se ei ole vettä nähnytkään ja kaasutin on ollut jo pariin kertaan auki ja takkuilu sen kun jatkuu...

Kirjoittaja: SAMU LEHTINENOnko vika tullut kylmien ilmojen myötä? Yksi keino voisi olla tenua tankkiin. Nimittäin, kun oikein kunnolla vedättää näillä ilmoilla niin saattaa kosteus tiivistyä kaasarin imupuolelle. Ja kaasarin suojaus jollain solumuovin palalla.

Saa nähä, mutta eihän tuossa mitään häviäkään...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNäitä mysteerejä on ollut vuosikymmenien aikana aina joskus. Niiden kanssa kannattaa olla varovainen. Kun sään lämpötila on n. 0 vaiheilla saattaa jäätymis ongelmat kaasuttajan imukurkussa olla syynä. Tänä syksynä ei kai kumminkaan tästä ole vielä kysymys. Yksi asia selvisi ihan vasta viime kesänä: luistin jousi saattaa takertua kiinni itseensä ja jättää siten luistin ja neulan ylös, ja moottori raivoaa ylikierroksilla, vaikka kuski kuinka kääntää kahvasta kaasua pois. Kannattaa edelläkerrottujen tarkistusten lisäksi vaihtaa jousi uuteen ja kokeilla jospa ongelma poistuisi. Kokeilu kannatta tietysti tehdä aikalailla avarilla paikoilla, sillä hyppyreissä ja paksujen mäntyjen välissä hommassa on liikaa extremeä. (sanois nuoriso) Hengenlähtö lähellä sanoo Pappa.

Kirjoittaja: JANI PEKKOLATarkista imukaula. Jos se on puhki niin seokset menee laihalle ja se nostaa kierroksia. Tai sit muuten seokset liian laihalla.

Jani

Kirjoittaja: JARKKO RASINENMoi!

Joskus oli samaa oiretta, kun vettä pääsi kaasariin.

Jos olet varma, ettei ilmanputsarin kautta pääse vettä, niin tarkista vielä kaasuvaijerin kumitiivisteet.