Honda CR 125, ei tuu kipinää, ei sitten millään

Nyt tarvitaan viisasta miestä tai ainakin hyviä neuvoja. Kyseessä siis pirun riivaama 1995 piikkinen CR mihin ei tunnu kipinää saavan millään. Kaikki uusittu staattorista aina tulpanhattuun asti, kokeiltu kahdella eri CDI-boksilla ja ei vaan 2-t haise nenässä! Kohta loppuu Keijolta rahat tai ainakin hermot! Oisko jotain vielä tehtävissä vai työnnetäänkö hakettimeen koko laitos??

Foorumit

Kato että puola saa rungosta maita(maalit rungosta pois). Pick up coilin ilmarako vauhtipyörän korokkeeseen n 0.6mm. Sammutusnappulan johot irti. Moottorin pultit runkoon tiukassa. Vauhtipuörä ei saa sisältä ottaa staattoriin kiinni.

Kiitos neuvoista, kokeillaan näillä että tuleeko eloa. Pakkohan sen on kohta alkaa työntää savua putkesta...

Edellä mainitut konstit kokeiltu mutta ei näy kipinää ei. Pick up:n ilmarako tosin kokeiltiin ihan käsin kääntämällä ja samaan aikaan toinen polki. On kokeiltu molemmilla boxeilla, lisämaadotuksilla ja kaikki mahdollinen mikä mieleen tulee mutta ei. Alakerrasta tulee kyllä tieto oikein boxille ainakin yleismittarilla mitattuna mutta puolalle ei tuu mitään. Tosin ehtiikö yleismittari reagoida polkastessa on toinen juttu. Toinen boxi pitäisi ainakin olla käyntikuntoisesta pyörästä joten en oikein usko että molemmat boxitkaan olis vainaita. Alkaa vähitellen mennä sormi suuhun ton kanssa, kohta uskaltaa melkein kipinän löytymiseen johtavasta vinkistä luvata pienen palkkion...

Oletaan että kaikki osat on ehjiä. Kokeile kääntää staattorin johdot toisinpäin. Toinen niistä on ns. kuumakarva vaikka staattori ei olekaan maadoitettu. Jos ei tule kipinää niin pick up coilin johdoille sama juttu.

Staattorin johdot kokeiltiinki jo ristiin, niissä tais olla liitin mikä ei käy kun yhdessä asennossa. Hyppylangat väliin ja testiä mutta ei vaikutusta. Täytyy kokeilla vielä molemmat ristiin. Ja osat tosiaan kaikki aivan uusia, pois lukien boxi mutta niitäkin 2kpl.

Ota tulpanhattu pois ja pyöritä konetta magneeton pultista porakoneella. Mittaat sitten magneetolta lähtevistä johdoista voltit (muistaakseen jotain 36-42V).
Puolan saa mitattua samalla konstilla, kunhan vaan kääntää voltit suurimpaan asteikkoon ja varoo käräyttämmästä mittaria(taaskaan en muista arvoja).

Minulta löytyi uudesta kotarista vika tulpasta, vaikka kipinä näyttikin hyvältä!

Todella iso kiitos Jukalle! Nyt tulee kipinä ja komea tuleekin. Sen verran muistin väärin että aiemmin kokeiltiin pick up coilin johtoja ristiin, ei staattorin. Nyt laitettiin staattorin johdot "väärin" päin ja kas, kadoksissa ollut kipinä löytyi. Eipä olis toi ihan heti mieleen tullut että "väärinpäin" kytkemällä alkais toimia.

No niin, nyt on laite saatu vihdoin käymäänkin. Tyhjäkäyntiä käy hieman vaivalloisesti, kaasua ei kestä yhtään sammumatta ja polkastessa lyö kintulle välillä melkein kun vanhanliiton 500 2-t, eli syttyhän siinä lienee pielessä. Miten toi ajoitus oikea oppisesti säädetään kohdalleen?

Kiila ehjä ja alkup merkit kohalleen. Kato että tulppa ehjä

Meilla on - 02:n CR 125 ja siina pitaa katsoa sytytys muistaakseni 1800 - 3500rpm strobolla. Siina kun on merkit kohdallaan niin hyva on.

Nostetaanpas vanhaa aihetta. Hermolomaa pidetty pirunriivaamasta ja jälleen yritetty pitkästä aikaa saada laite toimimaan mutta ei. Pyörähän kävi jo hetken tyhjäkäyntiä vaivalloisesti kunnes ei suostunut enää käynnistymään ollenkaan. Kaasuttimen ja läppärungon irrottaessa huomasin että kas, kampikammio bensaa täynnä. Putsasin kaasuttimen perusteellisesti ja vaihdoin neulaventiilin. Samalla tarkistin bensanpinnan, kohon ollessa hieman alle vaakatason alkaa polttoainetta tulemaan, muuten ei vuoda yhtään. Romppeet kasaan ja vedettiin traktorilla ilman sytytystulppaa kunnes kone oli "kuiva". Uusi tulppa paikoilleen, narulla taas traktorin perään ja yritettiin käynnistää hinaamalla. Tulos oli se että n.200m hinauksen jälkeen tulppa läpimärkä ja pakoputkestakin sai kaataa bensaa varmaan desin verran kun sen irroitti. Käyntiin ei luvannutkaan missään vaiheessa. Päätä raavittu niin että tällä menolla loppuu hiukset päästä, mitähän tässä pitäisi seuraavaksi kokeilla?