Harvoin on tullut tehtyä näin paljoa työtä ketjulukon kanssa!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikRupesi ottamaan "pattiin" siinä määrin, että oli pakko purkaa mieltä arvoisan harrastajafoorumin kesken. Ikinä ennen en ole kymmentä minuuttia kauempaa laittanut ketjulukkoa paikalleen, mutta uusilla Reginan Z-rengasketjuilla turasin lukon kanssa kolmatta tuntia, ellen neljättä tuntia kolmena eri iltana ja rikoin neljä lukkoa! Lukkojen sokkalevy on niin tiukka ja jykevää tekoa, että sehän ei uraan mene ennen kuin ura on moitteettomasti täysin esillä. Ei siis leuassa mitään viisteitä ym. helpottamassa ja täysin joustamaton sokkalevy yhdistettynä todella tifteihin kumitiivisteisiin, joiden kanssa uraa ei saanut kunnolla esiin edes talon suurimmilla pihdeillä, alkoi vi...harmittamaan, että eihän näillä Reginoilla ehdi harrastamaan lainkaan, kun ottaa ne pois renkaanvaihdon yhteydessä. Miten harratajakolleegat ovat tehneet? Oletteko suosiolla muotoilleet mirgelillä levyt uudelleen vai onko taskussa kikka kolmonen, jolla onnistuu? Onko kukaan äkännyt esim. konstia, jolla alustalevyn saa rusikoitua niin pitkälle, että pysyy lukkolevyn asentamisen ajan paikallaan. Se kun tulee aina takaisin sieltä! Tämän kokemuksen jälkeen uuden nastarenkaankin vääntäminen etuvanteelle lienee lasten leikkiä ainakin vuodatetun hien määrästä päätellen? Oli meinaan moninkertainen duuni!

Kirjoittaja: Miika SavoOk, enduroon niittilukko ja radalle/crossiin jousilukko.

Kirjoittaja: Miika SavoItse olen muuttanut välitystä takarattaalla, koska 1 piikki etusessa vaikuttaa huomattavasti enemmän mitä takarattaalla. Pari piiikkiä alkuperäistä pienempi on ollut aika hyvä, jos tarvitaan kulkua (esim. nopeat endurokisat). 1 piikki pienempi kaikkeen muuhun ajoon. Alkuperäinen on hieman liian tiukkavälityksinen ainakin lähtöihin.

Kirjoittaja: Miika Savoniin välityksethän on aika pitkälle pyöräkohtaisia juttuja. Nelaricrosseissa on pääasiasssa tehty lyhyt välitys, joka vaatii useimmiten harventamista ainakin enduroon. Enduropyörissä ei tätä ongelmaa useinkaan esiinny, koska viimeiset (viimeinen) vaihteet on pykälää harvemmat mitä crosseissa.

Kirjoittaja: STEFAN LINDQVISTEnemmän Corn Flakesia aamuisin että ketjulukko menee paikoilleen.

No, tosi on että joskus niiden uusien ketjujen kans saa vääntää naama punasena että saa X-ketjujen lukon kiinni. löytyyhän siihen ihan työkalut et ei tarttis pihdeillä puristella....
Tuo niittaus lienee paras ratkasu enduroon kun mettässä risut ja muut roippeet voi repiä lukot irti?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJep. Jousilukko on selkeä riski ja sikäli niittaus olisi ilman näitä lieveilmiöitä taloudellisempaa/riskittömämpää, Tuollaisella niittaustyökalulla on helppo säädellä, miten pitkälle ketjutapin pää leviää, ettei käy niin kuin pajavasaralla, että Z-tiivisteet ovat kasassa, puhumattakaan mutkalla olevista pinnoista, kun vetää kunnolla ohi. Samoin pajavasarametodilla ketjulukon taakse tuleva vastakappale/tuki nojaa helposti pinnoihin venyttäen niitä. Joka tapauksessa pajavasaralla niitattaessa pitää kutsua ylimääräinen käsipari kylään ja hoitaa homma ryhmätyönä tai saa helposti enemmän vahinkoa kuin hyvää aikaiseksi.
Muuten voin sanoa, ettei meinanneet Tiikeri-murotkaan kupissa riittää.

Kirjoittaja: Miika SavoHöhöö! Simppeli ratkaisu: käytä tavallisia vahvistettuja ketjuja! ;) Esim. D.I.D. ERT tai MX. Ei vaan! Onhan Z-, X- ja O-rengasketjut vetisissä ja kuraisissa olosuhteissa täysin omaa luokkaansa tavallisiin verrattuna. Mutta kyllä tavallisillakin pärjää.
Itse valitsisin jousilukolliset ketjut. Jos ketjut venyy tai jos haluaa kokeilla erilaisia rattaita ja siksi on tarvetta lyhentää ketjuja, on jousilukkolliset ketjut ainoa järkevä vaihtoehto. Vai onko joku lyhentänyt niitattuja ketjuja vielä sen jälkeen kun on ne kerran asentanut pyöräänsä?!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikPeriaatteessa se on vain järjestelykysymys.

Kirjoittaja: Miika SavoNiinpä ;) Suomi rules!

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMinä ainakin olen lyhentänyt niitattuja ketjuja venymisen takia. Ja joskus pidentänytkin, mutta se johtui omasta hölmöilystä.
Mitä ihmeellistä niitattujen ketjujen lyhentämisessä on?
Ehkä jopa helpompi homma kuin ketjulukon kanssa tappelu! Kunhan lyö vasaralla tapin päähän, niin siinähän se niittaus on. Lievästi kärjistetty ilmaisu.

Joskus hiukan ihmetyttää miten eri tavalla asioihin suhtaudutaan. Tällä palstalla taannoin joku piti pikkujuttuna jammun venttiilien vaihtoa pari kertaa kesässä. Ja tällä kertaa ketjun niittaus on joku iso juttu. Eikä tämä ole Miikalle mikään henkilökohtainen vinoilu. Hernepussit voi pitää pakastimessa tällä kertaa.

Onko krossiradat Suomessa niin erilaisia, että välitysten vaihtoa varten pitää lyhentää ketjuja? Ja varmaan myös pidentää. Piikkiä pienempi eteen ja pari piikkiä lisää taakse ei edellytä ketjujen lyhentämistä, mutta välitys on aivan eri luokkaa.

Kirjoittaja: TONI SALOZ-kumi on toisinpäin erilainen.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKITom, koska teen niitauksen kun ketjut ovat vielä pois paikoiltaan (varmempi tulos). Kerroppa miten saan ketjut lenkkinä paikoilleen jos takahaarukka on paikoillaan...

Kirjoittaja: TOM NORDMANTommi,

Kiitos. Tässähän taas oppi jotain hyödyllistä!

Kirjoittaja: TONI PEKKOLA Sirkku Kannisto oletko ammattiajaja??+?? lOL

Kirjoittaja: TONI PEKKOLANii vielä kerran nää viestit ei oo mun kirjottamia vaan kaverin joka on näköjää päässy leikkii mun tunnuksilla :(

Kirjoittaja: Kees van NiftrikAluslevy on vain yksinkertaisesti liian paksu, vielä pienen laihdutuskuurinkin jälkeen. Lisäksi minulla on ketjunniittausrintamalta hyviä uutisia. Germaanialainen verkkokauppa www.louis.de kauppaa katkaisijaa/niittaajaa hintaan 29,90 euroa, ettei enää tarvitse vedellä pajavasaralla o-renkaita ja pinnoja solmuun.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOliko niissä Z-kumeissa jotain eroa puolin ja toisin? Mun mielestäni ne olivat just saman näköisiä - no enpä ole satavarma...anyway ne olivat paikallaan puslan päällä siististi...

Kirjoittaja: TONI SALOLaita tiivisteet oikein päin!! menee helposti paikalleen.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOletko kiristänyt ne pyörä maassa? Ainakin -06 3-satkun ohje oli niin...
Vaikka kyllä noissa ketjuissakin on laatuvirheitä, mulla kesti Iriksen X-rinkulit alle 16h pilaten samalla 80e rattaat, Reginan O-rinkuleilla ainkin 85h edes kiristelemättä vielä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKyllä tiivistetyt ketjut enskatessa pitäis huonommissakin oloissa kestää likemmäksi 100h. Ettei sulla vaan olisi olleet ketjut turhan kireällä?

Kirjoittaja: Kees van NiftrikEivät ne liian kireällä ole. Swingissä on tarra, jossa kehotetaan jättämään 3-4 mm:n rako swingin ja ketjun väliin. Kiristän ne siten, että ketjut ovat lähes kiinni swingissä sormella painettaessa. Pikemminkin voisi sanoa, että ovat löysällä. Ihmettelin itsekin ketjujen kestävyyttä, mutta saattaahan olla, että niihin on osunut jokin.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTäytyypä kokeilla onko "vika" reikien koossa vai levyn paksuudessa. Aikaisemmin ei moista murhetta ole ollut, joten arvelin vian olevan automaattisesti liian paksussa aluslevyssä, enkä lähtenyt hiomaan sitä, kun arvelin saavuttavani kotikonsteilla lähinnä "aaltopeltiä" muistuttavan lopputuloksen. Eikä tietenkään viitsisi ottaa minkäänlaisia riskejä ketjun katkeamisen suhteen, kun huonolla tuurilla lähtee puolet lohkosta kiitämään. Mikä on muuten ketjujen elinikäodote tunteina yleensä, jos kulumalla menevät? Alkuperäiset ketjut kestivät tasan 20,2 tuntia herrasmies-enduroa ennen kuin pätkähtivät keskeltä kiinteää palaa poikki.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikOlette varmasti oikeassa. En ole kiinnittänyt asiaan huomiota, kun yleensä ketjulukon pois ottaminen kestää max. 30 sekuntia ja takaisin laittaminen max. 60 sekuntia, joten en ole aikaisemmin kiinnittänyt siihen huomiota. Nyt tilasin vielä kaksi uutta lukkoa, enkä tahtonut saada yhtäkään niistä millään paikalleen. Kaiken lisäksi heitin ketjulukon paikalleen saatuani 5 minuutin lenkin kotirannassa, että sain koneen lämpimäksi öljynvaihtoa varten. Palattuani totesin, että ketjulukon avoimesta päästä toinen puoli oli joko ponnahtanut pois paikoiltaan tai sitten en ollut sitä edes koskaan saanut kunnolla paikoilleen. No sitten 30-senttiset pihdit käteen ja puristamaan lukkolevyä paikoilleen. Viiden minuutin punnerruksen jälkeen alkoi tuntua, että katkeaa päästä se viimeinenkin jänne, joka tähän asti on avannut ja sulkenut suutani, joten päätin antaa olla. Vaihtamalla Reginan ketjuihin siis sain niinkin triviaalin minuutin homman viemään tunteja, enkä edes uskalla ajaa noilla ennen kuin olen tilannut niitattavia lukkopaloja jostakin.

Kirjoittaja: TOM NORDMANTommi,

Missä vaiheessa ja minkä takia takahaarukka pitää ottaa irti jos on niitatut ketjut?

Kirjoittaja: ARI RAHKONENKyseisen kaltaisessa tapauksessa olen hylännyt ketjulukon aluslevyn ja käyttänyt sen tilalla ketjun omaa aluslevyä. Siis kun olen lyhentänyt ketjua käytän näitä yli jääneitä lenkkejä varaosana. Ketjulukko menee paikoilleen "kuten ennenkin".

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIYlläolevista ja muista syistä kannattaa ketjulukot unohtaa isommissa peleissä ja suosiolla niitata ketjut (niitattava lukko tulee ketjujen mukana). Laadukkaat nykyketjut kestävät kyllä niin pitkään että kannattaa nähdä vaivaa ja iroittaa takahaarukka jollin homma onnistuu. Samalla tulee huollettua takahaarukan laakerit...

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASMuutama vetäisy moottorisahan teräketjuviilalla levyn reikiin saa reiät suurenemaan juuri sen verran että ongelma poistuu. Taitaa sama ongelma olla kaikissa ketjumerkeissä kun noita lukkoja esim Reginan ketjuihin on monenlaisia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHetkonen, eihän sillä kiristysvaralla ole tuon kanssa mitään tekemistä. Ketjuhan otetaan pois rattaalta ja laitetaan takaisin silloin kun akseli ei ole paikallaan!
Paina Kees vaikka sen reiän kanssa saman kokoisella poran terällä kerran siitä läpi, suurenee juuri sopivasti ollen vielä tiukka. Ja sit sillä meisselillä kampeet sen jousiklipsin auki ja työnnät paikalleen. Kyä se siitä...

Kirjoittaja: Timo Vesalojoo tutun kuuloista...samaa oiretta ilmeni RK:n tekemissä x-rengas ketjuissa viime kesänä. siis tapin sovite on niin HEL...IN tiukka että ei mene ei sitten millään. vaikka sen lopulta sain tarpeeksi syvälle tolkuttomilla pihdeillä niin levy oli totaalisen jumissa siellä pohjassa. kokeilin jonkun toisen mallin lukkolevyä, jossa oli muutaman satikan suurempi reikä ja johan pelas! mutta silti tuntui että se lukko sokka kärsii koska rako piti olla aivan kokonaan näkyvissä mennäkseen paikalleen. jos välityksiä joutuu vaihtamaan, tai rengas on jo tosi lähellä etummaista kohtaa, jolloin se ei paljoa mene eteenpäin kun akselia vetää pois paikaltaan, niin ei rankaan irroittaminen ilman lukkosokan irroittamista onnistukaan. Ei semmoisilla ketjuilla tuu mitään. Mun ratkaisu oli vaihtaa myöhemmin normaalit ketjut. Ei tullut kyllä mieleenkään niitä ketjuja hommatessa, että voisi olla tuo homma noin vaikeeta kun ei koskaan ole tarvinnut moisella vaivata päätä...mutta ketjuhan pitää tajuta katkaista siten, että kiristys vara ei ole aivan etuasennossa...jolloin on pelivaraa molempii suuntiin...

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAJep, ei sitä ketjulukkoa tarvitse pois ottaa kun rengasta on pois ottamassa. Lyö vaan akselin pois ja työntää rengasta iskaria päin niin ketju lähtee helposti takarattaan päältä.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEli levy ei mennyt pihdeilläkään puristaen niin pitkälle, että tappien urat olisivat tulleen näkyviin? Taisi siis olla aika tiukka sovitus siinä levyssä. Tuollaisessa tilanteessa olen painanut levyn ensin päästä, sitten keskeltä ja vielä toisesta päästä. Jos se siinä jonkun osamillin vääntyy niin vääntykööt. Toki siihen levyyn tiivisteiden puolelle voi tehdä reikiin ihan pienet viisteet, ainakaan mulla ei X-rengasreginoissa niitä ollut, mutta O-rinkuleissa (428) on.
Sitten kun ura on näkyvissä, niin klipsi vaan hollille toisen tapin ympärille ja sopivan levyinen suorakärkinen ruuvari väliin niin, että kun kierrät ruuvaria siellä klipsin hahlossa poikittain, avaa se klipsin niin, että karjet mahtuu justiinsa sen toisen tapin ohi. Sitten vaan pidät ruuvaria siinä asennossa ja työnnät sillä ruuvarilla klipsin paikoilleen ja vapautat sen uraansa.
Eikä rengasta vaihtaissa kai tarvitse ketjulukkoa irroittaa? En ainakaan missään pyörässä muista irroittaneeni.