"Hard Enduro" -löytyykö ystäviä?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOkymäläinen.net lainattua:
"Ruotsin perinteinen Novemberkåsan taisi olla selviytymiskisa, vai mitä mieltä ollaan jos, Eliitti-luokassa maaliin ajoi 11 kuskia ja yli sata keskeytti, junnu-luokassa 5 maaliin ja loput (kymmeniä) keskeytti, Amatöörit (bred)-luokan kaikki keskeytti kuten naisistakin, Harraste (motion) luokassa yksi ajoi maaliin."

Kåsan, Enduro at Erzberg, Red Bull Romaniacs, jne. Osallistujia piisaa, kyyti on kylmää. Miksi kotimaisissa enskakisoissa nousee aina hirveä poru jos on rankkaa ja joutuu keskeyttämään?

Tuli ihan mieleen se keväinen keskustelu Mikkelin kisassa, missä suurin osa C-kuskeista haluasi SM-kisan reitin, mutta toisinhan sitten tehtiin. Leonidas kirjoitti suunnilleen näin "Kreikassa kaikki ajavat samassa luokassa ja jos kisa on vuoristossa, 2/3 keskeyttää, mutta kaikki haluaisivat ajaa kisaa uudelleen jo heti seuraavana viikonloppuna".

Onko meillä asiat siis ihan toisin? Eikö kukaan uskalla järjestää esim. Kärmeksen tapaista kisaa yksilökisana? Ajokelvotonta maastoahan meillä riittää, sitä tuntuu aina olevan kisoissakin, joten mitäs jos se kerrotaan jo etukäteen?
Onko ketään rohkeaa, joka moisen järjestäisi? Kuka lähtee ajamaan jos joku järjestää?

Pohdiskelee jo etukäteen maittavana haasteena itsenäisyyspäivää odottava
Sirkku

Kirjoittaja: JANNE PORVARIharmi... niin hyvältä kun se kuulostikin...

Kirjoittaja: SAMI TAMMmorjens!

Muutaman päivän olin seuraamassa oikein todellista hard enduroa. Kyseessä oli Dakar ralli ja siinä jos missä joutuu hanuri ja koko ukko koville. Siinä olis haastetta riitävästi kaikille meille!!!

T: Sami

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi tarvii vääntää pituuksista, luokista eikä parin kanssa vai yksin. Sopivaa maastoa ei ole järkihintaan tiedossa temmellyskentäksi, eikä hallitukselta löytynyt uskoa siihen, että 5-6km lenkkiin saataisiin kohtuu töin ja kuluin rakennelmat -> min. tunti / kierros.

Täysin punaista projektille ei kuitenkaan näytetty. Laihana lohtuna ensi syksynä tehtäneen kesäkisa, johon EHKÄ saadaan yksi Hard Enduro maastokoe. Pessimismi asian tiimoilta on saanut vallan ja tulkitsen lopputuloksen niin, että hyvä jos reitillä on yksi kivi ;(

Kirjoittaja: JANNE PORVARImun mielestä pitäisi olla vaikka kaks eri mk:ta ja tietty mahd. pitkät ainakin 20 km. kpl. sit vaan tarpeeksi vaativa maasto! tietty on vaikea löytää sopivaa maastoa ettei häiritsis talitinttien pesimistä..

just tänään käytiin vähän ajelemassa vähän "hard enduroa" umpi metsässä kera mukavien ojien ja ennen kaikkea tangon yli lentojen :) ja hauskaa riitti varmasti!!
mut kyllä yksin olis ollut PALJON pidempi lenkki...

se vaihtoehtoinen pari osallistuminen vois olla kyllä houkutus monelle!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVoisitte te siellä semmonen keskeytyskisankin järjestää, vaikka huhutikuun puolessa välissä vois olla kelit kohillaan ;-)

Miltäs se ihmisistä kuulostaisi, jos olisi vaan 6-7km lenkki ja 3 kierrosta, viimeset maaliin päässet taistelisivat AT:n täyttymisen rajoilla ja ensimmäisillä voisi jäädä joku 20min. huoltoaikaa/kierros? Jollain tarviisi varmistaa ettei kerholle tulisi ainakaan tappiota, joten maapohjasta pitää silloin tinkiä.

Entä jos olisi yksilöluokka ja pariluokka, pareilla esim. 10min. tiukempi aikataulu (jos yksilöt 60min./kierros niin parit sitten 50min.)? Yksilökilpailijat matkaan ensin, pieni tauko ja sitten parit? Parhaalle kolmannekselle palkinnot sääntöjen mukaan, eli ainakin osa maaliin päässeistä pareista jäisi ilman palkintoa.

Hyvää Joulua kaikille!
Ensi vuonna sitten viimeistään pöristään taas!

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIwww.msmk.fi (löytyy infoa MSMK:n kisoista)

Ei mitään "keskeytysenduroa", mutta hyvän kahden päivän treenin Päitsille saat 17-18.3.2007.

Mäntän Seudun Moottorikerho järjestää 17.3.2007 ja K-SMPK Kurussa 18.3.2007 kunnon spoorikilpailut.

Luntahan on molemmilla seuduilla tuohon aikaan mukavasti ja spoorit/jalkaurat ovat ehtineet tamppautua hienosti. Ja Tammivuoren reitillähän Sirkku ja muutamat muutkin ovat käyneet MP69:n parissa Enduropöräyksessä.

Ei muuta kuin rasti kalenteriin tuolle viikonlopulle ja majoitus kuntoon niin saa etelän miehetkin kunnon kaksipäiväisen spooritreenin Päitsin alle.

Teretulemas ja Hyvää Joulua kaikille

-mt

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKun Tommi niin tunnut tykkäävän tuosta ajatuksestasi, niin ei varmasti ole ongelmaa antaa sinulle tunti ajassa hyvää ja päästää matkaan ilman virtalaitteita. Onnea yritykselle!

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIVinkkinä: Jos ei tarpeeksi haastavaa maastoa löydy voi sääntöihin lisätä seuraavan kohdan. Moottripyörän moottori pitää sammuttaa katsastuksen jälkeen ja sen saa käynnistä vasta kun ruutulippu on heilahtanut.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTottapa turiset, mielenkiintoinen ajatus. Ei vaan taida enää löytyä kyllin haastavaa maastoa? Siis jollekin 2/3 keskeytysmäärälle. Etenkin kun ei ole ainakaan minulla tiedossa maastoa, joka olisi edes tutun omistuksessa. Voi tulla seinä vastaan jo kun kertoo miltä reitti kisan jälkeen näyttää tai viimeistään maavuokrassa. Löytyisiköhän Mäntän seudulta paremmin...? Tälle ajatukselleni ei ole vielä kerhosta päin juuri vihreää väläytelty, mutta jos vaikka teillä semmoinen järjestettäisiin niin veikkaisin, että 10 varmaa lähtijää olisi ;-). Entäpä jos olisi yksilöluokka ja pariluokka, sais "vellihousut" lähteä avustajan kanssa ;D...ei herneitä, eiköhän sitä olettaisi reitin sen verran vaativaksi, että mieluummin parin kanssa!

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIMites Sirkku, jos parikilpailuna järjestäisitte moisen.

Silloin ei nouse pyörä suosta yhtä helposti kuin kolmen hengen joukkueella, mutta mukaan ilmoittautumiskynnys kevenee, kun ei tartte yksin repiä. Eli siis veikkaisin runsaampaa osanottoa = tiliä järjestävälle kerholle.

Nähtävää varmasti riittää, jos nippa nappa pääsee kahteen mieheen reitin läpi, esim. 2/3 osaa porukasta.

Ja olen huomannut ainakin itsestäni, että pari/joukkuekilpailuihin tulee mentyä joka vuosi samalla poppoolla, jos vain suinkin mahdollista. Mutta yksilökilpailuista puuttuu se "me henki" ja yksilökilpailut jää helpommin väliin esim. työkiireiden varjolla.

-mt

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPÄITSI ei mitenkään liity, ei sitten millään tavalla, tähän Hard Enduro -kilpailuun. Jo yksin noiden lapsellisten kommenttien tunkeminen tänne pilaamaan asiallinen keskutelu aiheesta on törkeätä. Ylipäänsä Päitsin liittäminen tähän. Myös sinulta, Timo.

Kaikki kunnia Päitsille, tiedän, se on erittäin rankka ja vaativa kilpailu ja jo läpi pääsykin on voitto, ainakin minulle ja monille muille.

Se ei kuitenkaan ole lainkaan, lähellekään, sinne päinkään saman tyyppinen kilpailu kuin tämän keskustelun kilpailu tulee olemaan, joten se ei tähän millään tavalla liity, joten pidetään se tästä pois. On se nyt prkl kumma kun JOTKUT ei voi IKINÄ käydä asiallista keskustelua MISTÄÄN aiheesta sotkemalla siihen JOTAIN-IHAN-MUUTA!

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIKiinnitin huomioni päitsikritisointiisi. Mielestäni se vaati vastauksen. Kuten sanoin, alan todelliset tekijät eivät vaivaudu tähän.
Vielä siis suomen vanhimmasta, perinteikkäimmästä ja vaativimmasta endurokilpailusta; sitä ei voi verrata katumopoiluun (lapsellista edes jankuttaa koko aiheesta).
Maailmalla pyörii huippuendurotiimeissä suomalaisia ammattikuskeja, jotka ovat hakeneet oppeja mm. päitsiltä. Siksikin he ovat parhaita.
En jatka tästä tämän enempää.

Hyvää joulua ja onnellista Hard Enduroa, toivottaa: Timo Majamäki

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOLue Timo vaan alusta asti läpi, tulet huomaamaan, että joillakin on vaan yksinkertaisesti pakkomielle sabotoida itse aihetta, vaikkei todellisuudessa löydy mitään mielipidettä tai asiaan liittyvää kommenttia ehdottamani kaltaista kilpailua koskien.

Sääli niitä yhdeksää, jotka ovat ilmoittaneet halukkuudestaan ajaa tässä kaavailemani tapaista kisaa. Täysin aiheen sivusta ja aiheeton pään aukominen ei ainakaan anna asialle lisänostetta ja vähentään vain toteutumisen todennälöisyyttä.

Pahoitteluni jos ilmaisu tällä kertaa on epäselvää, on sen verran paha flunssa päällä.

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIKatupyörä?? : )

Kummaa tämänkaltainen "keskustelu". Mielipiteitä vailla pohjaa. Kaikkea en tosin jaksanut lukea, ehkä siellä jotain asiaakin olisi.

Päitsihän on mitä on. Aina on ollut. Järvi pitää kiertää ja sillä siisti. Jos matka on joillekin liian pitkä, niin ei mahda mitään. Katupyöräilyyn sitä ei voi verrata.

Kaksi kertaa (ainoastaan) olen sen kiertänyt mopolla, huoltajana pirun monta kertaa useammin.
Alan todelliset veteraanit tuskin edes vaivautuvat kommentoimaan näitä juttuja. Maaliinpäässeet ja varsinkin kisassa pärjänneet, puhuvat eri kieltä.

Kirjoittaja: VILLE JÄRVINENNiin tosiaan, miksi et sirkku lähtynyt c-luokkaan?? kun aina olet itkemässä et kisoissa ei saa ajaa tarpeeksi..c ajaa kuitenkin huomattavasti enemmän maastokokeita,kuin kuntoluokka..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOMikä siinä on, ettei aikuinen(?) ihminen kykene ymmärtämään lukemaansa?
Osta katupyörä ja surraa Suomee ristiin sillä marras-huhtikuun taite, yötä päivää, kun se kerran on sulle aiheen mukaista enduroa!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOK pääsee aikasemmin pois...ja tiellä ajetaan yhtä paljon.

Kirjoittaja: matti ruuskaoisit sirkku ilmottautunut päitsille siihen c-luokkaan niin olisit saanut enemmän rahoilles vastinetta ja hard enduro tuntumaa..

Kirjoittaja: KARI HERMUNEN=====DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD T. Manu

Kirjoittaja: TOM NORDMANPeukkuja pidän tälle hankkeelle ja uskon että tästä voi tulla todella hieno tapahtuma. Tällaiselle on varmasti jonkun tason "tilaus" esim. SM:n päättymisen ja Kärmeksen väliin. Henkilökohtaisesti uskon että kun Sirkku on puikoissa, niin kyllä muuten tiedotuskin pelaa (jos asiaa hoidetaan yhtään samalla tasolla kuin Ladycuppia). Hienoa Sirkku!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitokset!

Olen katsellut parina vuonna Formula-Offroad -kisaa Pälkäneellä. Paljon on yleisöä, ihan tavallista pulliaista tulee katsomaan ja huokailemaan. Kaikki maksaa 10e. Olen aivan varma, että tämmöinen Hard Enduro ylittää uutiskynyksen, väkeä tulee nauhojen takuset täyteen ja seuraavana vuonna voidaan periä lipuistakin hintaa. Ensimmäisenä käsiohjelmia pitää myydä ehkä 2-5e/kpl.

Suunnistuskisa ei ehkä olisi se varsinainen yleisömagneetti, mutta jos tapahtumia on paljon pienellä alueella, niin se tunnetusti vetää puoleensa. Offi-kisatkin on käyty tihkusateessa...ei tunnu haittaavan. Tarkoitus on siis tehdä se reitti niin, että oikeesti ei pääse kuin 50, ihan maks. 200m, kerrallaan "ajamaan", sitten taas on mahdollinen työntö- tai nostopaikka. Jos osaa, niin ei tarvii paljoa rämpiä, tavoite kuitenkin on ettei nopeus ratkaise alkuunkaan, vain taito...ajettavaa osuutta siis niin vähän ja rämpimisen määrä ratkaisee maaliin päässeiden osalta sijoituksen. Toivottavasti niin harva pääsee läpi, että kaikki läpi päässeet palkitaan.

Sääntökirjaa joudutaan myös lukemaan tarkkaan, sillä trial-pyöriä ei voida kisaan päästää (paitsi minulla purkupyöränä...), kun ei ole mahdollista suunnitella enskalla vielä taidolla ajettavissa olevia mäkiä, jotka trial-pyörille trial-kuskien käskeminä olisivat edes kunnolla haastavia.

Asiat etenee siihen malliin, että olen kisaa esittänyt kerhoni hallitukselle ja vastauksia odottelen. Sitten alkaa maaston käytöstä todellinen vääntö. Tähän asti ilmottautuneita on vasta 7, joten sekään ei ihan vakuuta, että tulijoita olisi oikeesti se reilu 100. Ajankohta kuitnekin jossain loka-marraskuun taitteen tietämillä, eli puolet "Battle"-sanan katteeksi tehdään kelillä ja toinen puoli maastolla...

Kirjoittaja: KARI REIMARohkeasti vaa ajamaan asiaa eteenpäin,,meillä savossa hirvensalmen puolella pari kaveria päätti aikanaa järjestää offroad autoille kisan ja männä syksynä se oli jo suomen paras autokisa,,oli siel myös mönkkärit..ja kaikilla oli niiin kivaa.
Pappakin varmaa tietää mistä on kyse,,warn trophy oli homman nimi.
tuosta maankäyttöasiasta kyllä sen verran että ne luvat on joskus kiven alla
jotkin isännät suhtautuvat kovin nihkeästi tai osakunnat vastustaa,mutta
sen ei pidä antaa lannistaa.tuossa warn trophyssäkin oli havaittavissa
se että tieosakkaita on monenlaisia ja maanomistajia myös.
joiltakin lupa herui toisilta ei...mutta yrittänyttä ei laiteta.
onnea rojektille,,terv jammuvaari.

Kirjoittaja: JANNE PORVARIniin jokuhan on joskus keksinyt päitsin ja kustaan esim...
jostain ne uudet jutut aina alkaa.. kyllä joku varmaan on epäillyt päitsin onnistumista aikanaan ja nyt kyseinen kisa on varmasti eniten tunnettu enduro kilpailu suomessa...

eli jos jotain uutta yrittää ei pidä heti tuomita.
tuo hard enduro ideana suomeen on mun mielestä loistava!
sisulla ne sodatkin pärjättiin!!

Kirjoittaja: JANNE PORVARIei kyllä luulisi olevan vaikeaa saada yleisöä jos katsomisen arvoisia paikkoja on useita?
se on aika uskomatonta kuinka paljon porukkaa on seuraamassa viron hillclimb kisoja... esim. kiviölissä oli 8000 maksanutta ja kutsuvieraat päälle!
mut sehän on pelkästään show laji ja helppo seurata.

eiköhän "hard endurokin" olis ihan katsomisen arvoista rämpimistä??

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTästäkin jutusta on nyt hioutumassa todellinen helmi. Olisiko nyt se ihme toteutumassa, että tämä porukka osaa jo keskustella. Täällä meillä köyhässä Etelä-Savossa on syntynyt ihmeellinen Offi-harrastus. Siinä on löytymässä orastavaa yhteistyötä auto- ja moottoripyörä-, jopa mopoporukoiden kesken. Niin ja tuli vaan mieleen, että jos tämä tuleva TYP3 kisa "Hard Rock-enduro" olisikin sitten sellainen suunnistuskisa, kuten autopuolella. Rastit olisi eri arvoisia, suurimmat pisteet tulisi niistä vaikeimmista. Ne olisi sitten myös niitä yleisö rasteja.... TV sunmuut tiedottimet paikalle, suuret härdellit ennakkoon.... Taivas vaan kattona tässä mielikuvituksess.... Hyvä Sirkku... jatka hommaa Toivoo Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOtetaanpa nyt asiat ihan yksi kerrallaan

i) Kisan järjestämisestä olen vasta hiukan alustavasti puhunut osan kerhon hallituksesta kanssa
ii) Kisaorganisaation kokoonpano riippuu kaikista muista paitsi minusta, reittiasiat poislukien
iii) Kisan pitää olla taloudellisesti kannattava, siksi tämä ennakkokysely, ennen kuin teen esitystä kerholle asiasta, haluan esittää jotain muutakin kuin että "musta tuntuu että tämmöseen tulis kuskeja"
iv) Oma panokseni kisassa on ensisijaisesti reitissä, toissijaisesti tiedottamisessa, kolmanneksi yleisöpalveluissa.

Etukäteistiedotus paikallisradioihin, enduron pääuutisointimedioihin ja alueen paikallislehtiin + TV. Luulisi ylittävän uutiskynnyksenkin. Käsiohjelma toivottavasti, ellei, niin joka mediaan nettiosoite mistä löytyy. Offikisoissa on valtavat katsojamäärät vs. tiedotuksen määrä/näkyvyys, tavallista kansaa, kyllä ne pitää saada enskaakin ja tällä ne voi lähteä liikekannalle.

Ja vaikka mikään muu ei olisi varmaa, niin se on, että etukäteen kerrotuista asioista ei voi valittaa (esim. nari nari ei ollu suihkua tai reitti oli ajokelvoton tai puolet työntämistä...) (parannusehdotukset toki huom.), mutta jos lupaukset petetään niin...huh, mihinhän mut survotaan?

Kirjoittaja: Pekka PitkänenYleisöä tähän kisaan ei kai kaivata? Jos haluaa päästä näkemään kisan, on kai alettava kasaamaan pyörää itselle?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSen olisi voinut ottaa kenties rakentavaa kritiikkinä? Silloin kun asiat on minusta kiinni, keskitytään reittiin. Ei siis ole luvassa moottoritiesiirtymiä. Jos tämä toteutuu siihen puhuttuun (ja tarkoitukseen hyvin soveliaaseen) maastoon, on kisakeskus suunnilleen paku+etuteltta.

Kirjoittaja: RISTO KARJALAINENEntäpä pallomerkit?Ethän laita niitä missä väri vaihtuu,ethän?

No joo,vakavoidutaanpa hetkeksi.Osoittaa oikeaa enduro mieltä lähteä järjestämään kisa jollaista itse eniten haluaa ajaa ja jakaa tämä ilo muiden harrastajien kanssa,toivotan vilpittömästi menestystä hankkeessa!En voi kuvitella että jäisin pois tästä tulevasta koitoksesta,onhan kyseessä eräänlainen referenssi kilpailu koska järjestäjänä tulee olemaan henkilö jolla on erittäin kriittinen näkemys kilpailujen järjestämisestä,joten oppia esim.reitityksestä voi tulla ottamaan kilpailijat jotka itsekin ovat mukana järjestely toiminnassa.
Voit,Sirkku,ottaa tämän ennakko ilmoittautumisena.

Kirjoittaja: RISTO KARJALAINENMuistathan,parahin Sirkku,sitten ne pahvimukit kahville(mukaan).

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuo tämän päiväinen olisi kyllä justiinsa tota, jos yksilökisana vedettäisiin. Eli siinäpä sitä hyvä esimerkki mukana olleille ajatuksestani. Kattelin kuinka helposti mopot nousi kolmeen mieheen ihan hirveistä lävistä, vaikka pojat ei saaneet niitä yksin hievahtamaanka

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJos saan maa-alueen sovittua ja alan + onnistun haalia porukan kasaan kisaorganisaatioksi KUNNON True Enduro Battle -KISAAN, niin lupaan ainakin itse ajaa KAIKKIEN kuskien perässä reitin purkupyöränä läpi!

Ketkä kisaan ensi syksynä lähtisivät, laittakaa meilia dymatech(at)netti.fi
Kriteerinä pidän min. 20 etukäteen meilillä ilmoittautunutta, jotta alan viedä asiaa jo alustavaa maankäyttöluvasta keskustelua pidemmälle.

Kirjoittaja: JANNE PORVARIno sirkku vieläkö riittää intoa "hard endurolle"?? miltäs se kustaan lenkki näytti kokonaisuutena? märkää vissiin riitti... oltiin eilen pimeessä kaatuilemassa kävellen näytti ihan hyvältä. harmi kun meidän joukkue hajos ennen kun edes alkoi!

Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIMä suosittelen näitä tuttuja ja perinteisiä. Voi silti niissäkin lentää mehut toimitsijan silmille; ) Olisko tosi-hard jo liikaa?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuosta asiasta jauhamisen voisi jo ihan oikeasti lopettaa. Ari itsekin myönsi huomanneensa kuinka valmiiksi keitti ja heittäneensä "pirruuttaan" vettä myllyyn lisää, eikä hänellä ollut mitään valittamista asian suhteen. Ollaan tapahtuneesta sittemmin keskusteltu, pahoittelut esitetty, eikä ole puolin eikä toisin käsittääkseni mitään hampaankolossa. Raumalle lähden enskakisoihin ihan koska vaan, kunhan ei prkl tarvii ajaa yök-pimeessä!

Joten back-to-topic, kuka tulee kisaan jos meitzi tekee reitin????

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIKyllä kisan perusidean pitää olla joko suht ajettava reitti, jossa voidaan ottaa kilpailijoille vertailukelpoiset ajat. Tai sitten Kärmes tyylinen tai pahempi kisa, jossa maaliin pääsy on ehkä se pääasia (harrastajalle).

Etukäteen kun markkinoidaan kisaa selviytymiskilpailuna, ei mene kuskeilla herne nenään vaikka tuleekin ohjelmaa ja keskeytyksiä reitillä. Näkeehän sen jo tämän vuotisen kärmeksen osallistujamäärästä, että ei se huono kelikään estä osallistumasta, jos on kerran halunnut alun perinkin selviytymiskisatyyppiseen kilpailuun.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOIlman muuta ymmärrän tuonkin puolen asiaa, enkä osaa sanoa kuinka moni muu olisi valmis maksamaan vaikka 60e semmoisesta 4-5h maastossa ajoa kisasta, joten turha tässä tietty on alkaa huudella, että tehkää se ja varmasti kannattaa.

Tuo haastavuus sanana tunnutaan teillä siellä Savossa ymmärrettävän kovin erilailla kuin muualla. Täällä päin se tarkoittaa sitä, ettei vaan pääse ellei osaa. Eli kun sanon haastava, se tarkoittaa ettei reittiä pääse läpi vaan takapuoli penkissä istuskellen ja jos väärässä paikassa päästää kaasusta niin siihen jää. Haastava ei siis tarkoita samaa kuin raskas, jos ollakseen raskas vaatii vauhtia mutta hiljempaa ei väsy ollenkaan, haastava ei poissulje pieniä riskejä, jne. Voi vaikka valita hyppääkö 2m ojan yli vai punnertaako vartin pohjan kautta...tai osaako ajaa mäen ylös vai työntääkö ja miten käy seuraavassa jo väsyneempänä...

Mutta lisää kommenttia kehiin! Toivotaan, että joku saa tästä inspiraation järjestää KUNNON enskakisa, KARVOIHIN KATSOMATTA! Periaatteessahan tuommoista voisi alkaa itsekin järkätä, mutta sitten ei pääsisi ajamaan ;(, mieluummin sitä ajaisi nyt ja sitten osteoporoosin kynnyksellä siirtyisi järjestelyhommiin. Vaikka oikeesti, kuka muka tulis ajamaan kisan, jossa meikäläinen olis ratamestarina? Tästä ketjusta laskien saattais tulla 5 kuskia?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä kun on nyt tällaista mukavan vapaata juttua kaikesta, niin huhujakin voi kai kertailla? Eikös siellä Raumalla kilpailunjohtaja tai joku muu saanut turpaansa joltakin? Ja jotakin kilpailukieltojakin ainakin harkittiin. Sellaiset tapahtumat eivät kyllä innosta ketään järjestämään yhtään mitään kilpailuja. Nämä ovat kuitenkin kaikille harrastushommia, ja kaikkien harrastajien tulisi ymmärtää, että turha vouhkaaminen on harrastukselle vain vahinkoa..... Asiasta toiseen: Ensi kesänä järjestämme täällä Otavan maastoissa perinteisen enskakisan. Reitti on perinteistä enskaa... ei liian vaikeata, mutta ei ihan helppoakaan. Aikataulu on löysä, eli pitkä huoltoväli. Jotakin speciaalia on luvassa ainakin palkintopuolelle??? Jatketaan juttua... Pappa

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENNormaali reittikisoissa ei c-luokkaa voi ajattaa pahemmista kohdista aikataulu syistä,jos ajetaan kaksi kierrosta.A-luokka saa muuten c:n hännän kiinni,eika a:lle
ole hyvä tehdä taas liian löysää aikataulua.Se on taas eri homma jos olis lenkkikisa
jossa voitas ajaa eriaikaa,tai sitten sellanen alue missä reitti on tarpeeksi leveää
jotta kaikki voisivat olla yhtäaikaa..
Ja sitten on se talouspuoli,jos on vähän kuskeja,menee kerhon talous persiilleen,koska kisat on kalliita järjestää,tai sitten osallistumismaksuja olisi korotettava jotta pienemmällä kuskimäärällä kannattaisi.
Ajatuksena olis kyllä hieno järjestää kunnon kisa,missä ek:aikaa tulis 4-5tuntia
ja tietenkin kahtena päivänä,ja todellakin sillä ajatuksella että kilpailiat lähtiessään tietäisivät että maaliin ei välttämättä selviä..
Mutta toisaalta reitin haastavuus on kyllä paljon kiinni siitä kaasun asennosta..

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo sehän tässä epäilyttää ja arveluttaa, varmaan kaikkia kisajärjestäjiä tehdä haastavaa kisaa, kun Rauma järjesti kunnon karkelon -04 ja sitten -05 sen seurauksena kuskeja tuli paikalle ihan 42! Ja se reitti ei ollut edes kauhean haastava, ainoa ongelma siellä oli reitin merkkaus. Jota ei käytännössä siis juuri ollut.

Kuka uskaltaa laittaa oikeasti "pahan" kisan ja kertoa sen vielä etukäteen, tuon jälkeen? Tuskin kukaan, ellei ala vaikuttaa siltä, että kohtuu suuri harrastajajoukko sitä kaipaisi ja lähtisi ajamaankin -ei vain katsomaan.

Mulle itselleni enska oli pitkään yhtä haastetta. Talvikisoissa sai taukoamatta toivoa spoorin pikku hiljaa syvenevän, ennen kuin kunto loppuu pyörän pystyyn nosteluun 100m (tai alle) välein. Kesäkisoissa nostelin kanssa aina kun joutu istumaan ja seistä vaikka juurakon yli ei uskaltanut, siinähän vasta köpelösti olisikin käynyt jos olisikin tukea sittenkin tarvinnut! Mäissä jos joutu työntämään niin ei yltänyt edes kunnolla sarviin ja mutaspooreista nostovarat loppu n. 10cm ennen kuin rengas oli ylhäällä.

Nyt kun sitten ajelee mittakaavassa sopivan kokoisella pyörällä, on sitä alkanut tajuamaan kuinka törkeen helppoja nää C-kisat oikein onkaan. Sysmä oli ainoa missä koko reitti oli vähän rankempi. Joten mitäs jos siihen lisäisi Porvoon nelosen maaston ja pari Kärmesmäkeä? Koko hela reitti putkeen, ilman tiesiirtymiä, tankkaus matkalla ja kello käy...Kenestä oikeesti kuulostaa houkuttelevalta tosienskalta?

Kirjoittaja: TOM NORDMANLöytyy.

Kirjoittaja: MIKA VUORIMOI

VARMASTI LÖYTYY JOS LÖYTYY KISAN JÄJESTÄJIÄ
OLEN VARMA ETTÄ VAIKKA OLISI YÖ KISA JA RÄME ALUE
VALOJA EI SAA KÄYTTÄÄ EIKÄ PYÖRÄÄ KÄYNNISTÄÄ NIIN
KYLLÄ SIELLÄ 100 ASIAN HARRASTAAJAA ON PAIKALLA

HUOM. EI KILPAILU SESONGIN AIKANA

T;MIKA

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSe voi Mika olla, että tuolla idealla ei ihan sataakaan tulisi ;-)

Timolle pakko kommentoida vähän, sittenkin. Et ole sitten yhtään tullut ajatelleeksi miksi siellä B:ssä on kuskeja keille käy noin? Voisikohan olla aihetta itse katsoa peiliin? Ettei vaan olis ihan herrojen oma syy? Järjestämällä C-luokille lällykisoja vs. B:n kisat voi aina varmistaa sen, että B-luokkaan nousee porukkaa, jolla ei enää kunto ja ajotaito riitä selviytymään B:n reiteistä! Mutta ihan varmaan kaivat jostain suosta tähänkin taas jonkun argumentin mikä mielestäsi kumoaa väitteeni.

Kirjoittaja: JANNE PORVARIkyllähän haastavat reitit on aina mielenkiintoisia ajella ja mitä surkeempi keli sitä hauskempaahan se on.

Kirjoittaja: TIMO KOSKISiinä videossa näkyy olennainen tosi kilpailijasta:tosissaan kun käskee niin kyllä se onnistuu.....ja kesken ei jätetä vaikka tulis mikä....melko hyvää suomi mainosta taas mutta suo kuokka ja jussi ja noilla läpi harmaan tai novemperkosanin.
Mutta joo tuohon hard enska kisaan,joo tulijoita olis mutta kun sitten jälkeenpäin pitäis olla kielto olla mollaamatta kisajärjestäjiä,koskee myös sirkun omia sivuja.....(vitsi vitsi vitsi).Suomalaiset enskaharrastajat kun taitaa ajaa missä vaan ja milloin vaan joten kaiketi tuollaiseenkin olis tulijoita.

Ja Sirkku se oli hjuumoria ei tosissaan otettavissa.....

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENSiinäpä sitä onkin miettimistä,Mikkelin kisassa valtaosa B-luokkalaisistakin keskeytti,joten jos c olis ajanut saman reitin ei olis varmaan maaliin päässeitä ollenkaan..Ja siitä varmaan olis tullut meteli,Vaikka aina valitetaan että ei saa ajaa maastossa tarpeeksi,sit jos näin on niin pitäisi myös olla valmis katsomaan peiliin jos kisoja ei jaksa ajaa.Ja koskaan ei Mikkelin kisa ole pärjännyt valinnoissa vuoden kilpailuksi,joten ei myöskään lajiryhmä tämän tyyppistä kisaa arvosta.
Nämä ovat sitten omia mielipiteitä..
T-Timo

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, kysyn edelleenkin, että löytyykö ystäviä kilpailulle, jossa se maaliinpääsy ei olisi kovin todennäköistä. Kaikki luokat nippuun, myöhärajat isoiksi (ei mitään päikkäreitä kuimmiskaan ;-)), ei välttämättä ihan 21(2000) maaliin pääsysuhde, mutta joku 30(200) ehkä?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOToihan kuulosti ihan SAKARILTA! Onko se örkki tosiaan saanu päähänsä ajaa Kåsani? Ei tainnu "ihan" päästä läpi...

Sakari vaan edustaa KaMoKee, oikeesti se on täkäläiseks naamioitunu Kaijaanin mies!

Kirjoittaja: TEPPO NURMINENNovemberkåsan 2006

KaMoKe:n porukka taitaa olla kovaäänistä, mutta kyllä kannatti.
Harmi kun ei ollu kamera paikalla alusta asti kun porkkana mopo sai kehuja !

http://video.google.com/videoplay?docid=2804341194245172268&hl=en