Hanskalliolla ei ajeta crossiputkella

Kirjoittaja: NORDMANKelirikot on tulleet krossiradoille ja monella tuntuu olevan houkutus lähteä ajamaan enskaa Hanskalliolle crossipyörällä. Älkää tulko ajamaan crossiputkella - vaan ostakaa endurovaimentaja.

Miksi ei? Syy on se että maat on Vantaan kaupungilta vuokralla ja yksi ehto on äänien pitäminen aisoissa ja toivottavasti kaupungin edustajat tai lähiasukkaat eivät bongaa sinua tuolta crossilla ja saa syytä muutta meidän vuokrasopimuksia tai ehtoja.

Myös tutkakalliolla olevaa tietä on käytetty osana spooria. Tämäkin on kielletty. Lentokentän tutkakaverit ne vasta kovia poikia on ja eivät paljoa selittelyitä kuuntele. Joten älä ikinä aja tuolla tiellä siten että mopon jälkiä jää hiekkaan.

Laitamme kaikille kirjallisesti tulemaan postia jos huomaamme tuolla krossiputkia . Emme pirruuttamme, vaan syystä, että haluamme pitää harjoitusalueen ja jatkaa lajia.

- Tom

Kirjoittaja: Antti Himanenmitä enskaputkia ihmiset käyttää? mikä olisi semmonen edullinen? aattelin jos ostas toiseks putkeks.

Kirjoittaja: Antti Himanenniin en siis kyllä ole käynyt tuolla hanskalliossa ajamassa rossiputken kanssa, enkä yleensäkään minkää putken kanssa :)

Kirjoittaja: Janne PesonenEi kai kysymys ole crossiputkista, vaan putkista, joiden äänet pysyttelevat sallitujen rajojen sisällä. Yamahalla ainakin 90% Offroadpyöristä on jo vuodesta 2007 asti alittaneet 96 desipeliä, jos vain orkkisputkien villat ovat olleet kunnossa. Osa jopa alle 92 desipeliä. Tuntuisi varsin turhalta vaihtaa putkea, joka on sallittujen äänirajojen sisällä, vaikka onkin crossin vakio. Vai?

Kirjoittaja: Harri VanhalaCrossissa ja endurossa on eri desibelit, sillä mittausmenetelmä on erilainen. Crossipyörän ääni mitataan alemmilla kierroksilla ja siksi lukema antaa aivan liian hiljaisen vaikutelman enskaputkeen verrattuna. Etenkin nelareissa vielä kikkaillaan sytytysennakolla ja putken rakenteella niin, että häiritsevyys on minimissään juuri mittauskierroksilla.

Ei ole tiedossa crossiputkea, joka olisi lähellekään enduropyörien äänitasoja.

Kirjoittaja: MATTI ALAKYLMÄNENMoottorien käyntinopeuksista ja melurajoista mittauksissa löytyy tietoa täältä, http://www.moottoriliitto.fi/saanto/urheilusaannosto_2008_www_1.3_15.1…
Näyttäisi että jos on vm 2008 tai uudempi crossinelari, niin sen pitäisi käydä äänien puolesta myös enskaan.

Kirjoittaja: MARKO LAINEMatti: Luepas vielä tuo kohta 034.3.3 Moottorin käyntinopeus mittauksessa niin huomaat että vaikka periaatteessa rajat ovat samat uusilla laitteilla, niin käytännössä ne ovatkin täysin eri.

Kirjoittaja: MATTI ALAKYLMÄNENTotta puhut Marko, ei tämä ollutkaan niin yksinkertaista.
Tästä seuraa kysymys, millä kierrosnopeudella mitataan endurossa Yamaha YZ 250F -08, pääsisi testaamaan menisikö uusi crossi enduron äänenmittauksesta läpi.

Kirjoittaja: MARKO LAINEKaava on hyvinkin yksinkertainen.

Sääntökirjan männän nopeus on C (m/s)
Iskun pituus on S (mm)
Ja laskentakaava mittauskierroksille on C*30000/S
Eli tuon Yamahan tapauksessa 13*30000/53,6=7276 rpm

Vastaavasti sovelletun crossisäännön mukaan noi mittauskierrokset ovat 5000 rpm.

Ero on aika hurja enkä ymmärrä miksi crossiin annetaan ylipäänsä mitään mäntänopeuksia kun kerran käytetään soveltavaa taulukkoa.

Kirjoittaja: Paavo KymäläinenOn tää hienoa. Vantaalaiset yrittävät pitää Hanskallion ajopaikkana muutamalla yksinkertaisella ohjeella.
Mikä tässä on vaikeaa, että ei ymmärretä ohjeita?
Jos vantaalaiset sanovat, että enduroputki, niin asia on aika yksiselitteinen, se on enduroputki.
Vai kuvitteleeko joku, että Nordman ja kumppanit kiiruhtavat paikalle mittaamaan pelejä aina kun se joku "vaivautuu" ajelemaan siellä.
Täältäkin löytyy vaikka kuinka paljon keskustelua äänistä, mutta se enduroputki....
Kymis

Kirjoittaja: Markku SaloSe on nyt sitte yksiselitteisesti enskaputki, joka on hyväksytty myös valkokilpisiin, ja pulinat pois ;-
Ja vaikka ajaisit kaasuvaijeri katkenneena, tyhjäkäynnillä.

Kirjoittaja: NORDMANKymis vei jalat suusta. Eli meillä ei ole mitään muuta keinoa kuin katsoa onko kyseessä enduroksi rakennettu crossi jossa joko on enduroputki tai sitten ei. Enduroputki=saa ajaa - Krossiputki=ei saa ajaa

Enduroputken erottaa krossiputkesta jokainen joka on hiemankaan käynyt endurokisoja kiertämässä.

Tämä asia on varsin kiusallinen sillä mielellään antaisimme ihmisten ajaa tuolla vaikka millä, mutta, kun asia ei ole meidän käsissä. Jokaisella harrastajalla on ainakin moraalinen velvollisuus häätää tuolta pelisääntöjä rikkovat kuskit. Emme uhraa ajopaikkaa muutaman harrastajan takia ja kirjoittele täällä myöhemmin että "kiitos mulkut" - emmehän?

Kirjoittaja: Markku Salo;-) Ei se muutenkaan ole järkevää, moottorin tehon, ja kestävyyden kannalta käyttää kuuskytluvun peruja olevaa "megafoni tyyppistä" äänenvaimenninta ;-)

Kirjoittaja: MARKO LAINENiin, erotetaankos se enduroputki vain metrimitalla vaiko sisäisellä rakenteella vai miten? Muistelen nähneeni että noissa keltaisissa japanilais"enduroissa" oli crossiputki jota oli täällä kotimaassa jatkettu endurokäyttöön sopivammaksi. Eli voiko tuon jatkon tehdä kuka tahansa että siitä tulee enduroputki?
Entäs sitten nämä uudet putket, kuten siinä uudessa punaisessa japanilaisessa. Änkkäri on siinä entistä lyhyempi, mutta silti äänet kurissa. Voisin kuvitella että samanlaista kehitystä tapahtuu myös enduroputkissa eikä putken tarvitse aina olla pisin mahdollinen.
Tällä vaan yritän sanoa että vaikka jotkut periaatesäännöt onkin käytössä, niin tärkeintähän on ne hiljaiset äänet eikä se mitä putken päässä lukee. Siis myös se alkuperäinen enskaputki on syytä pitää kunnossa.
Ja varmaankin Matti aikoo testata sen änkkärinsä jossain muualla kuin tuolla metsässä.

Kirjoittaja: MATTI ALAKYLMÄNENSiksihän täällä kysellään, että päästään testaamaan äänet ennen kuin mennään ajamaan.
Muutamaa Hanskalliolla käyntiä varten en osta erikseen "enduroputkea" vaan käydään siellä missä riittää että äänet on kurissa vakioputkella.

Kirjoittaja: Harri VanhalaCrossiputkesta enskan tekeminen on kyllä mahdollista, mutta hyvää vaimenninta haluttaessa tosi työlästä. Seurasin pari kertaa puhelimitse keltaisen jaappanilaisen crossivaimentimen muokkausta. Tuloksista päätellen työ onnistui, mutta helppoa se ei osaavillekaan ollut. Muutoksia tarvitaan vielä konehuoneen puolellakin.

Jos MX- ja En-vaimentimet ovat yhtä pitkät, on En-vaimennin joko tilavampi tai, kuten yleensä, siinä on reippaasti pienempi reikä. Silmä valehtelee ulostuloreiän kokoa arvioitaessa. Jos reiän halkaisijassa on 30% ero (ei näytä kovinkaan eri kokoiselta), on aukkojen virtauspinta-alassa jo 50 % eroa.

FIM on vuosien myötä erittäin ansiokkaasti mokaillut crossien äänisäännöissä ja yrittänyt tehdä joitain korjausliikkeitä puuttumatta suurimpaan mokaansa eli kierroslukujen järjettömään alhaisuuteen. Nyt on tekeillä isompi äänisääntöremontti, mutta yksityiskohdista en ole vielä kuullut. Toivottavasti sinne on palkattu joku moottoripyörän rakenteeseen perehtynyt, joka osaa erottaa 2- ja 4-tahtirakenteen toisistaan. Nämä säännöt eivät ole täkäläisten toimijoiden kehittämiä.

Enskasäännöt ovat hyvät. Pyörien todellinen ääni ja mitattu ääni ovat varsin hyvin suhteessa toisiinsa, vaikkei mittaustilanne ajotilannetta tietysti vastaakaan.

Eipä ihme, että säännöt sekoittavat kumpaakin lajia harrastavat. Siksi on luonnollista ja hyvä, että Matti ja muutkin kysyvät asiasta.