Hankalat loukkaantumiset

Aloitan tässä ja nyt tällaisen ketjun kirjoittamalla omasta loukkaantumisestani.Tarkoitus ei tosiaankaan sitten ole kerätä mitään sääli- tai SP pisteitä vaan kertoa tässäkin asiassa totuuden mukaisesti tapaukseni ja näkemykseni.Silloin ei kenenkään tarvitse tehdä johtopäätöksiä puskaradioiden peruteilla..Korostan että terveestä ja terveenä ollessani ajatus tästä tuntui hirveälle, mutta nyt kun tämä kävi omalle kohdalleni niin tämän asian kanssa on kokonaisuudessaan tullut toimeen.

Keskiviikkona 29.7 crossitreeneissä kotiradan pitkässä pöydässä lähti pyörä reilusti poikittain ilmaan.Se ei ole paha eikä uusi asia, mutta vauhtia oli liian vähän ja pöytä jäi vajaaksi eikä eturengas mennyt alastuloon asti vaan jäi päälle.Filmi katkesi siihen...2-3 min tajuttomuuden aikana kaverini sai minun hengen kulkemaan paremmin omalla tehokkaalla toiminnallaan.KIITOS Marko tästä!Sitten tuli ensin helikopperi,polliisit ja ampumalanssi radalle.Miliisi puhallutti ja puhalluttava ilmeisesti aina kun ampulanssi soitetaan radalle.Oma huumori oli siinä vaiheessa sillä tasolla että harkihin syvällisesti vetästä setää turpaan, mutta kipujen takia sain hillittyä tlanteen...Sairaalassa paljastui kaularangan 6:n nikaman oleven paskana.Bonuksena murtuneita kylkiluita.Leikkasivat torstaina Kuopissa jäykistäen 5-7 nikamat jostakin perseen tai suoliston läheltä otetusta luusta sekä titaanilevyillä.Nyt on tilanne sellainen että käsistä,rintalihaksista ja lapaluista alaspäin ei suuremmin tuntoa eikä kropan hallintaa juurikaan ole.Päivä tai paremminkin tilanne kerrallaan mennään sillä asenteella että heti kun kykenee niin pyörän päällä ollaan...Kaikki tämä olisi jäänyt sattumatta jos olisin ajanut kovemmin.Mitä kovempi vauhti sen loivempi alastulo!

Foorumit

Pahalta tuntui kuulla, miten oli miehelle käynyt. Ei voi muuta kuin toivoa tsemppiä tulevaisuuden haasteisiin!

Tsemppiä!!

Kerrohan, oliko leatt bracee tai donitsia kaulan ympärillä?? tsemiä paranemisiin!
\"Vauhti Korjaa Virheet\" ;)

Ikävä kuulla, tsemppiä kuntoutukseen täältäkin päin.

Donitsi(evs) onneksi oli ja se ehkä pelasti vielä suuremmalta vahingolta.Nimittäin nikamakin ylemmäksi niin en tässä kirjoittaisi.Jos saisin ottaa päivän uusiksi varusteiden osalta laittaisin sen suuremman leatt niskatuen ja haluaisin tietää mistä olisi antanut silloin paikat periksi.

Paranemista sinne...Joonaksella osui pää maahan ja sen jälkeen liukuminen naama edellä n. 20 cm korkeaan kovaan saviuraan, johon pää jumittui ja muun vartalon jatkaessa matkaa niska taittui tosi pahasti: Kypärän reuna pysähtyi Leatt Braceen ja se painoi solisluun sijoiltaan. Toimi kuten pitikin ja säästi vakavalta loukkantumiselta. olen lukenut tapauksista, missä niskatuki on murtanut molemmat solisluut, mutta mikähän olisi ollut nikamien kunto muuten.

Hartiasuojista : EVS rev 4 tai 5, Thor sentinel, ja monia uusia suojia, jotka on alunperin suunniteltu käytettäväksi niskatukien kanssa.

Ter. Karri

On tosi upeaa, että Jukka uskallat tulla \"ulos\" rehellisesti tässä tilanteessa. Varmaankin tilanteesta on opittavaa kaikella tavoin muutenkin kuin varusteiden osalta. Toivottavasti vakuutukset olivat siinä kunnossa, että saat parhaan mahdollisen kuntoutuksen, ja muutenkin turvan tulevaisuuteen. Muistoja on paljon mielessä...mutta nyt vain Jukka taistele !!! Pappa

Vakuutukset ovat olleet jo pitkään oikealla tasolla.Pieniä \"säätöjä\" tässä vielä väännön alla yhtiöiden kanssa.Varsinaiseen tehokuntoukseen pääsen lähiaikoina..vanhaksi tässä on tainnut tulla kun meni monta päivää ennenkuin rupes tekemään mieli ajamaan lippojen jälkeen.Siellä palstalla on sitten pyörä myynnissä jollekin.Hyväksi on saanut monen tehtyä(varsinkin 2T viissataset),mutta tästä tuli NRO 1.

Yleensäkin täällä palstalla kirjoittelu on tuntunut mielekkäälle koska monia onkkelmia päässyt ratkomaan.Samalla oma tatsi pysyy vireillä.Niin mieletön määrä on tullut teknisiä murheita tullut ratkottua ominpäin ja kantapäänkautta vuosien varrella että hyvä jos tieto saadaan eteenpäin...Tähän loukkaantumiskeskusteluun palatakseni voin sanoa että elämä jatkuu paljon haastellisempana.Omat tekemiset pitää suunnitella ja valmistella vaan paremmin kuin ennen.Ihmisten antama tuki ja muistaminen on ollut käsittämättöman suurta.Sairaalavieraita on käynyt kiitettävästi ja puhelimessa on oltu paljon.Tämmöiset murheet vaan ovat maailman parhaan harrastuksen varjopuoli.Näitä sekä pahempiakin asioita pakosti joskus tulee vaikkei kellekään toivoisi.Monesti olen sanonut että niin kauan ajan kuin kykynen.Tällä hetkellä ei vaan(vielä!)kykyne ajelemaan.

Tere,
Ensinnäkin voimia kuntoutukseen! Asenne ainakin on kuntoutumista ajatellen paras ajateltavissa oleva.
Samalla radalla viime syksynä mursin viidennen rintanikaman, kurvissa jäähdyttelykierroksella. Olet oikeassa, kovaa ajaessa sattuu harvemmin. Sen on kolmenkymmenen vuoden aikana oppinut.
Puhalsin muuten itsekin silloin mittariin, mutta taisi olla velipoika joka otti asiasta kierroksia. Hälystyskeskus tekee ilmoituksen automattisesti. Oli Konstaapelikin hieman vaivautuneen oloinen urheilijaa puhalluttaessaan. Toisaalta oman oikeusturvan kannalta ihan hyväkin asia. Ei jää jossittelemisia. Mutta on touhu tarpeeksi vaikeaa ihan selvinpäinkin.
Pieksamäen iso pöytä on kyllä vaarallinen, siitä tullaan tosi korkealta alas ja notkoon.
12 viikkoa tuli itselle rasituskieltoa, vieläkin jomottelee näin vuoden jälkeen. Ei ollut niskatukea. Sain leuan juuri ennen iskun tulos rintapanssaria vasten, ja seuraava taipuisa paikka löytyi sitten lapaluiden tietämiltä. En ajatellutkaan kuinka tervetullutta on reilu kipu, kun sen tietää kertovan hyviä uutisia. Mutta ennen kuvien ottoa ja tulkkaamista minua jopa pyydettiin kävelemään paareilta kuvauspöydälle. Onneksi oma harkintakyky toimi sillä hetkellä. Näissä vakavissa vammoissa alkupään hoito voi olla mitä vain sen jälkeen kun ambulanssi kaartaa pihalta pois.

Kaikille hyvää ajosyksyä ja toipilaalle parasta mahdollista hoitoa toivoen ja jaksamista. Jos ei crossari siihen pysty niin ei sitten pysty kukaan.

Oltiin yhtäaikaa ajamassa kun sinun kaatuminen sattui siinä puomin viereisessä viimeisessä mutkassa.Ensiapu näkyi olevan huipputasolla ennen ambulanssin tuloa.Omassa lipassa oltiin onneksi kaverin kanssa kahdestaan,sillä se ei olisi tosiaankaan oisi ollut ihmislapsen katsottava suoritus.Kaverikin oli hyvillään kun ei ollut näkemässä sitä.Oli just sopivasti sellaisessa paikassa ajamassa radalla ettei nähnyt rysäystä.

Hyvää sekä Rauhallista Joulua 2009 kaikille.
Tsemppiä,kovaa ajokuntoa ja terveyttä Uudellevuodelle 2010.

Oikein Hyvää Uuttavuotta, ja kaikkea muutakin Sinulle Jukka. Myös sitä hyvää näillä palstoilla kävijöille, että osattaisiin puhaltaa \"yhteen hiileen\". Tilanteet nyt kaikkien näiden lajien harrastamisen kanssa ovat menossa huonoon suuntaan. Kuka osaa nostaa asenteet myöteiseksi? On paljon asioita, joita olemme vuosien varrella parjanneet. Nyt on vihdoin aika huomata, että jospa yhteistyöllä päästäisiin parempaan tulokseen? Pappa :(

Kiitoksia samoin Pentti myös henkilökohtaisesti sinulle.
Tuossa huomasin vasta joulunpyhinä että olen kirjoittanut vammakohdastani väärin.Rintarangan 6 nikamassa on siis vikapaikka eikä sunkaan kaularangassa.Ilmeisesti lääkitys on kirjoittaessa ollut väärä tai sitten jouluna oikea.Muutenkin tässä nikamat, välilevyt ym. käsitteet ovat välillä sotkeentuneet kun tämänlainen tekniikka ei ole ennestään tuttua.