GNCC säännöt

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMMiksi me aina parjaamme liittoamme? Kyllä siellä sittenkin kuunnellaan kentän palautetta.

GNCC säännöt

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere taas

Ihmetyttää vähän tuo säännöistä spekulointi.. luetaan kun piru raamattua.. mitä NIMENOMAAN lukee ja mitä NIMENOMAAN EI lue säännöissä.. sit pähkäillään juttua kuupassa vähänaikaa ja vedetään rajut johtopäätokset ja otetaan extreme suhtautuminen asiaan.. eikös ne kisojen lisämääräykset ole sitä varten missä "hienösäädetään" juttuja kisakohtaisesti kuitenkin silleen että pysytään kohtuuden ja järjen rajoissa.. pistän tossa just täällä ajetun Spesialendurokisan lisämääräykset ihmeteltäväksi ne on tietty Norjaksi mut eiköhön siitä olennainen selviä..

LUNNER MOTORSPORT TILLEGGSREGLER

L

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAOmilla kommenteillani en ainakaan vähäisimmässäkään määrin halunnut v-tuilla sääntöjen tekijöille. Mitä tulee tuohon aina vaan nuorempien ajamiseen isommilla peleillä, olen asiasta hyvinkin pitkälti Mikan kans samaa mieltä. Mutta kun niitä isoja 14-vuotiaitakin on, niin miksi ne ei saisi ajaa MX2-luokan peleillä. Aikain saatossa on nähty karmeita esimerkkejä siitä, kun 180-senttiset jannut vetää kasikympillä Z:tana vuoden pari. Sen jälkeen ajotekniikka voi olla niin sekaisin, että oikean kokoinenkaan pyörä ei enää pysy lapasessa.

Pääasia on se, että nyt näitä kisoja vihdoin päästään järkkäämään Suomeen, siitä iso kiitos. Toivottavasti näissä tulee kaikkia lajeja lähentävää kanssakäymistä. Loppuvuodesta toivottavasti on jo kokemusta ja näkemystä useammasta kisasta, sen jälkeen mahdolliset hienoviritykset sääntöihin on helpompi tehdä, jos on tarvetta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHyvä huomio Timo!
Asiaa pitääkin vähän tutkiskella, sillä maassamme on useita krossailevia tyttöjä. Toivottavasti säännöt on noin tarkoitettukin. Jäi kyllä sellainen fiilis, että KAIKKI alle 16v. Junnu-luokkaan, saas nähdä.

Olisihan se loistava juttu saada kaikki päristelevät naispuoliset mukaan. Kynnyskin on matala, ei tarvii enskavaimenninta hankkia, ei valoja viritellä. Jämsä voisi olla todella hyvällä keskeisellä sijainnillaan. Harmi, taitaa mennä trial

Kirjoittaja: Timo TähkäpääMika, tämä jäkä jäkä on ns rakentavaa kritiikkiä. ;)

Ja pitäähän sääntöjä tutkiskella etukäteen. Pääasiassa palaute tuntuu positiiviselta. Ainakin kiinnostusta tuntuu olevan.

Naisten luokassa ei muuten ole ikärajaa.
Mutta järjen käyttö lienee sallittua sääntöjen tulkinnnassakin. Ainakin Suomessa, vielä.
USAssa lakimiehen tytär varmasti ajaisi isolla tykillä niin että vaippa tyhjenee vauhdissa.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHöh, niin A1 ei tarkoittane tässä "alle 11kW alle 125cc".

Kirjoittaja: MIKA VUORIem mä mittää tierä ku mä oo turust
mut luule et toi 16v o tullu noist ruattin kisoist ku siel on varmaa jo viil

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAMika on aivan oikeassa, eli sen vuoden alusta, kun 16 tulee täyteen. Siitä huolimatta siihen jää nyt tuo kahden vuoden väliinputoajien ryhmä. Paitsi jos vetää sen verran hyvin, että voi mennä siihen avoimeen luokkaan. Siinähän ei tuota ihmeellistä ikärajaa ole.

Sirkun kommentti 16-18- vuotiaiden vain 125 2-T:llä ajamisesta oli kyllä tunkkainen tuulahdus 60-luvulta. Miksi kaikkien pitäisi kärsiä siitä, jos maailmassa on yksi maa, jossa yhden lajin luokkajako ei edelleenkään vastaa todellisuutta?

Kirjoittaja: PETRI PARTTIMeininki paranee !

Kirjoittaja: Timo Tähkäpää"Harrastelijat
16 vuotiaat tai vanhemmat kuljettajat, joiden ajajaluokitus ei vastaa yleisen
luokan vaatimuksia.
A1-tyypin moottoripyörä, moottorikoko ja

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOnhan se vähän hassua, että 15v. saa ajaa 150F, mutta 16-18v. vain 125cc. Verratkaa Favor Offroad / Saku-"enska", vain 85cc:t junnuille (milloinkohan muuttuu). Aika selvää, ettei voida sallia 250F 16-18v., silloinhan vedettäisin nuorten enskakuskien jalkojen alta mattoa.

Vielä Sakusta. Voittajien keskinopeudet vissiin siinä alle 40km/h aina, ja reitti miltei pelkkää hiekkapatikko ja biitsiluukutusta, mettätäkin aikas avaria. Joten ei liene pelkoa, että keskinopeussääntö määräisi reitille Suomi-enskaa (tervetuloa vaan...).

Tuo korjauskohta on muuten 100% pepusta, koska reitiltä poistuminen = hylkäys, reitillä korjaaminen = hylkäys. Miksen mene esim. GGN tapaan? En ruotsia osaa, liekö niiden säännöt samat, muttei ainakaan GGN:ssä ole kuskeja matkan varrella korjausten vuoksi tietääkseni hylätty.

Kirjoittaja: MIKA VUORIny olis jo ittelläki aik opetel lukema ku o jo veterani ikäne ettei ain tarttis huudel vaan mutu tun tu malt
luokk jaost sen verra et ku lukee urheilu säännöstö nii sinä vuonn ku täyt 16v nii saa osallistu piikil.vaik se synttär olis 31.12

Kirjoittaja: ESA NÄRVÄNENnäinhän se on että tuskin kovin äänekästä hommaa on kun 2 tuntia yhteen kyytiin vedetään .elokuu niin lämpöä riittää,kierroksesta tullee melko hidasvauhtinen noilla keskinopeuksilla. toivottavasti jättävät kivikot ja kannokot pois.ei sitten muuta ku camelpackia hommaileen...

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere taas

Eiköhän se ole vähän turhan aikaista"katkaista hevosen selkää" näissä jutuissa kun tälläisia kisoja ei ole vielä yhtään ajettu.. (kokemuksia on kyllä täältä norskeista ajetuista vastaavista kisoista). Se mitä tulee ääniin enpä usko että 2 tunnin kisassa on kovinkaan monta kuskia jotka huudattaa (kellä on kuntoa ottaa irti kaikki koneesta) kierrokset ylärekisteriin sillä krossimopolla tunnin ajon jälkeen.. ajaminen on silloin enempi sitä pintakaasulla etenemistä ja silloin äänet ihan kohtuu tasolla molemmissa mopoissa.. ja mitä tuossa säännöissä mainittiin max keskinopeudesta 40 km/h luulempa ja systeemin täällä nähneenä ei ole pajon eroa tositoimissa crossi/enduro mopoilla. Kuski se on joka vehkeitä kuljettaa.. jos reitti on paikkapaikoin hidas .."yli kiven ja kannon" krossimopolla nuo hitaat osuudet ja jotkut spoorit voi olla yhtä tuskaa kun joutuu ajamaan paljon "kytkimellä" ja kone stumppailee usein (kokemusta crf450 crossilla kannokossa) sellaisissa paikoissa oikea enska on helppo kuskata.. mutta mielenkiinnolla odotan koitoksia siellä kotomaassa.. näiden kisojen merkeissä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaNiin kyllä kai se kuitenkin on siinä, että nämä kisat ovat tosiaankin Enduron Tyyppi 2 kisoja. Ne eivät ole mitään MX kisoja? Tästä ei nyt saa ruveta mitään "hirviätä sotaa" rakentamaan. Hyvä että tämä takapajuinen Suomi on nyt jotenkin mukana maailman kehityksessä, ja turhien pilkkujen paneminen esim. äänissä on parasta unohtaa. Ne paikat joissa tyyppi 2 kisoja voidaan järjestää joutuvat selvittämään asiat. Toivottavasti kisapaikkoja löytyy riittävästi, se kai ratkaisee lajin tulevaisuuden. Ajajia on varmasti riittävästi. :) Pappa

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENTuollain minäkin sen käsitin. On tyhmää jos ei saa ajaa isommilla pyörillä kuin 85 cc ennen kuin on 16.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroSäännöissä myös selkeä moka !
En mielestäni löytänyt lainkaan luokkaa MX 2 B;n alle 16 vuotiaille kuskeille...
Oikaiskaa jos olen väärässä. Tyhmää kuitenkin on, jollei kasarista piikkiin siirtynyt, kenties enemmän enskasuuntautunut nuori kuski pääse ajamaan ennenkuin täyttää 16. Oma poitsu jää juuri tuohon väliinputoajien ryhmään.
Kun säännöt kerran on jo tehty, niitä ei varmaan heti aleta muuttamaan, mutta palaute pitää jättää. Sen teen.
(Jos ymmärsin luokkajaon väärin, pyydän unohtamaan ko. kommentin. )

Kirjoittaja: TOM NORDMANKisojen järjestäjät voivat kun kilpailua anovat niin pyytää lisämääräykseen poikkeavat äänirajat. Eli tällä säännöllä mahdollistetaan kisojen pito myös täysin MX peleille ja erikseen näin anottaessa vain enduroäänin varustetuille pyörille.

Sääntöhän määrittää vaan ylärajan ja näistä voidaan aina poiketa kun erikseen sovitaan oikeiden tahojen kanssa.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIEt kai vaan Timo tarkoittanut 250 akkaa viivalla, kälätys olisi kamala... :-) :-) Ei vaiska, itsekkin ihmettelen tuota äänirajaa koska nyt pitäisi vetää matalaa profiilia => kun kukaan ei kuule meitä emme häiritse ketään! Ja kun kerran maine on mennyt äänien takia ei lupia enää heru vaikka kuinka selitellän etä nyt on käytössä 2 dB hiljaisemmat äänet. Ettei kyseessä vaan ole yksinkertainen asia raha. Saadaan viivalle porukkaa enemmän, eihän crossimiehet enskavaimentajaa halua ostaa...

Kirjoittaja: SEPPO SAVOJämsässä järjestetään kyseinen kilpailu 11-12.8. Lauantaina on reitille tutustuminen ja aika-ajot. Sunnuntaina on vuorossa itse kilpailu. Toivottavasti saamme runsaan osanoton kilpailuumme, sillä töitä olemme tehneet jo kilpailuja varten. Himoksen alueen kaikki fasiliteetit ovat kilpailun aikana käytössä, joten palvelut pitäisi olla kunnossa. Himoksen alue on ihanteellinen paikka järjestää kilpailut. Reitti tulee kiertämään osittain Länsi-Himoksen rinteessä sekä lähimaastossa. Kilpailusta tulee lähiaikoina lisää infoa.
T: Seppo

Kirjoittaja: Timo TähkäpääYhteislähtö ja krossipyörällä ajaminen on tähän asti ollut mahdotonta. Ehdoton ei, jos joku on edes yrittänyt esittää.
Ja nyt yhtäkkiä kaikki käy. Hyvä näin. Ehkä vakuutusasiatkin joskus muuttuvat kohtuullisiksi.

Mutta miksi ihmeessä mx metelit? Kuvitelkaa 250 akraa viivalle. 10 kilometrin päässä mummon mökissä keinutuoli ottaa tyhjänä ylikierroksia pelkästä äänenpainesta.

Kirjoittaja: ARI AUTIOAinakin Seinäjoella 1.7 on tarkoitus järjestää tämän tyyppinen kilpailu ja se ajetaan laskettelurinteen maastoissa.Toivottavasti niitä kuljettajia on sitten ihan oikeasti viivalla runsain mitoin

Kirjoittaja: VILLE KOIKKALAINENMahtavaa, Suomeenkin ollaan saamassa Grand National Cross Country kisoja ilmeisesti. Pitää ehkäpä koittaa kun niitä rupeaa ilmenemään. Jämsästä taisikin olla jo puhetta että sinne saataisiin? Miten on? :P

Kirjoittaja: MIKA TUOMINENTere
Säännöt näkyy täsmäävän näihin norski Endurospecial sääntöihin melkein täydellisesti.. täällä lähtö tapahtuu moottorit sammutetuina lipunheilautuksella tai muulla selvällä merkillä.. on joskus startattu jollain haulikon laukauksellakin...
Yksi asia mikä voisi olla paikallaan lisätä sääntöihin on kilpailun keskeytys.. täällä se tieto keskeytettäessä on annettava toimitsijoille ensitilassa..( ja kun tästä maasta on kyse.. niin laiminlyönnistä voi liitto räppästä sakon ja ei tuu starttilupaa ennenkun maksu on maksettu).. toisaalta jos reitti on pitkä kyseinen sääntö on kyllä ihan paikallaan. Ei tarvii lähteä ettimään kilpailijoita jotka ei maaliviivaa ole ylittäneet.
Luulen että tämä kilpailumuoto tuo kynnyksen kokeilla kisaamista paljon matalammalle kun kyseessä on tavallinen "hupikuntoilijaharrastaja" ja se on vaan positiivinen juttu tähän rupulikumiharrastukseen.

Kirjoittaja: ARTO AHLSTENnyt jäi ihmetyttämään noista säännöistä tosi pahasti yks kohta:

"064.15.1 poissulkeminen
...
-väärän liike-energian käyttäminen
..."
tarkoittaako tuo siis, että kukaan muu ei saa esimerkiks työntää sun pyörää? polttoaineeseen se ei voi liittyä, koska sinä on potentiaalienergiaa.
ja sitten ilmeisesti kisassa on turha pitää työkalulaukkua mukana, jos ei mitään huoltoja saa tehdä. kyllä mahtaa harmittaa jos vaikka tulppa menee.

Kirjoittaja: TOM NORDMANEnduron lajiparlamentissa SML:n edustajien kanta oli aika selkeä: Oma laji.
CC:tä kehitetään enduroporukoiden toimesta, kunnes resursseja on omaan lajiin.

Nämä ovat omia tulkintojani keskusteluista.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaMielestäni Kari kiinnittää huomion oikeaan asiaan. Nimi on aina tärkeä, oli kyse sitten mistä tahansa. Kuten jo silloin joskus, kun tämä keskustelu oli alussa, ehdotin on parasta ottaa oppia Ruotsista. Siis tämä laji on Enduro Tyyppi 2, ja kuuluu endurolajiryhmän lajeihin. Enduro Tyyppi 1 on perinteinen reittikilpailu. Svemon sivuilta löytyy sitten ihan valmis teksti, jolla asiat voi selittää kansanomaisesti kaikille kiinnostuneille, jos vaan sen joku osaa suomentaa ?? Pappa ??

Kirjoittaja: TOMMI IKONENAivan ihanaaaa!

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENEi helevetti! Tässähän joutuu aloittamaan ajohommat uudestaan. Tuo hyppyrien kierto vähän tökkäs, mutta hankalahan se on joka nösän päälle saada lippumiestä.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAEi junnut nyt enduroa pääse ajaan, laji on yleensä maailmalla nimeltään Cross Country. Eestissä Kestvuskross. Toivottavasti aika erilaisia kisoja, kun perinteiset Suomi-enskat.

Kirjoittaja: PETRI PARTTIHyvä meininki!

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSKehitys kehittyy. Tovin tämä otti, mutta on varmasti hyväksi sekä crossi, että enskaväelle ja ennen kaikkea harrastajille, jotka vierastavat reittienduroita ja verisiä crossieriä. Hienoa ja kiitokset kaikille vaikuttamassa mukana olleille.

Jos pikkuasiohin saa kiinnittää huomion niin onko laji nyt virallisesti Grand National Cross Country vai onko kyseessä enduron alalaji?

Kari Wallenius

Kirjoittaja: AKI IMMONENJoo tarkotettaisiinko tällä korjaushommalla, sitä ettei pyörää saa ruuvata merkityllä radalla , vaan se täytyy tuupata sivuun nauhan taakse tms. Niinkun näyttää olevan tapana.

Kirjoittaja: AKI IMMONENMahtavaa ! Vielä yhteislähdöllä, tosiaan odotettua paremmat säännöt. Nyt vaan kisoja odottamaan, toivottavasti saadaan oikein sarja aikaiseksi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOHYVÄT SÄÄNNÖT! Hyvää piristettä ;-)
Yksi ainoa kaiketi moka tuonne on lipsahtanut. Ei liene tarkoitus, että vaikkapa vettä saanutta pyörää ei saa yrittää saada toimintakuntoiseksi uudelleen tai vaihtaa katkennutta kahvaa tms. reitillä? Endurossahan pyörää saa vapaasti korjata reitillä MUKANAAN kuljettamillaan työkaluilla ja varaosilla, mutta noissa GNCC-säännöissä sanotaan ettei mitään korjauksia saa tehdä reitillä.

Kirjoittaja: TOM NORDMANSäännöt oli tehty paljon paremmaksi ja paremmin kuin odotin. Kiitos!

Kirjoittaja: ESKO HAVIMÄKIHyvin laaditut säännöt ja hienoa että junioritkin pääsevät ajamaan enduroa.