Gas Gas FSR ja kylmäkäynnistys!?!

Mitenkäs ihmeessä tuon vehkeen saa kylmänä (pakkasesta) käyntiin? Olen vaihtanut tulpan, akku on uusi, ilmanputsari pesty ja kuivana ilman öljyä paikallaan. Koneen öljyt 5W-40 ja suodatin uusi. Pyörä ollu mulla marraskuusta -08. Ostin käytettynä ja väitetään olevan vuosimalli -07 (punakilpi paperi tukisi tätä....). Ajanu en juuri ole kuin 1/2h. Se ai vaan ....lauta lähde käyntiin!! Hyvällä tuurilla "lopsaa" putkesa niin kauan kuin sormi on startilla! Noh akkuhan ei tuota pitkään kestä, 6A kun on. Polkemalla sitä on jatkettu, kunnes antautui polkimen rattaat. Nyt sitten ootellaan uusia polkimen rattaita (toinen viikko alkaa nyt) ja kevättä että keli lämpiää. Jos tuo kevväämmällä käynnistys. Mielenkiintoinen juttu. Nuo polkimen rattaat näyttäs olevan samat 250 2T:ssa. Tuntus että vähän alimittaset......

Foorumit

eihän vaan bensa ole vanhaa? nykybensat menee äkkiä vanhaks

Ei noita kukaan ole talvella käyntiin saanu ;)
Softamuutos saattaa auttaa?

kyllä ne mulla oli käyttäjä vikoja 05 mallisessa kun ei käyntiin lähtenyt !!!!
http://www.offroadpro.net/forum/topic/7678

http://www.offroadpro.net/forum/topic/4421

tost 4421 kantsiilukee ne viimeiset niin ei mee koko päivää

T:Mika

Bensa on marraskuussa ostettua. Säilytetty ulkovarastossa. En usko sen olevan ongelma. Viime talvena seiso kyykkäpyörä vahingossa ilman stabilaattoireita koko talven. Keväällä hipasusta käyntiin. Tietysti, se on jamaha..:)

Toi mun vehe täytyy viedä tohtorille! Lueskelin noita viestiketjuja niin tuo luku 3 pitää kyllä paikkansa. Lähtee käyntiin kyllä, mutta mulla ei kolmannella starttauksella vaan komannella akullisella. Pahimmillaan pakkasta on ollu -10...-15. Ei ikinä lähde käymään. Tunti sähkölämmittimellä koneenposkiin lämpöä ja akkuun virtaa niin sitten viittävaille akku seis hörähti.

Ja ei sitten muuten toimi jääradalla! Pakkasta -15 niin tuli ruisku hulluks. Sääteli itteensä maan ja taivaan välillä (tyhjäkäynti 1500 - 3000rpm). Menee vieläpä moottorijarruissa laihalle. Paukuttaa putkessa. Noh, tuo oli ehkä harrasteluun liian raaka keli, mut piti päästä kokeilemaan. Jatkan testiä kunhan saan polkimen osat ja KÄYNTIIN!

Helpommalla pääsee kun pistää myyntiin kesällä ja myy kauas...
Onko kukaan älynnyt koittaa laittaa näihin primeripumppua.
Sillä saa käsin ruikattua bensaa imun sekaan.

Duelin kelkkakuvastosta sivulta 205 löytyy tuote nro 87-733.Tuommosta tai vastaavaa minä koittaisin jos en saisi mopoa myytyä.

Tuntuupi siltä että ongelma on se ettei tuo bensa syty. Yhden akullisen kun on starttaillu, niin nokkaan haisee aika tuhti bensa. Eli sitä se saa mutta ei \"kaminassa\" pala. Tuo on niin ärsyttävä kun on viittä vaille lähtemässä käyntiin. Kuten sanoin, starttinappula pohjassa yskii putkeen \"lop lop lop lop\" mut ei jää käyntiin. Ventiilinvälyksetkin hätäpäissään mittasin, karvan suuremmat kuin tehtaan ilmoitus (netistä haettu tieto jostain austraaliasta, muutoin välyksiä ei kukaan mulle osannu/halunnu kertoa). Sitten kun viimein hörähtää niin 15sek tyhjäkäynti ja pakoputkin on 10-15cm:n matkalta kirkkaanpunanen! Palaa vissiin ylimääräset putkessa? Tietysti tuo aika voi olla vähän lyhyt mutta sikaäkkiä se minun mielestä punastuu.

Kohta hommaan ...tana laajakaista lambdat, kannettavat ja ruiskusäätöohjelman. Kyrsii jo sen verran et ei voi oikein periks antaa. Selvitin jo et nippanappa 1000EUR riittää!!!!

Väliaikatietoja!! Taitaapi olla niin että köyhä vähän säästi. Kun ostin pyörän, niin akku oli poks. Ostin uuden mutta en millään raaskinu sijoittaa 140

oppia ikä kaikki
kun myin pyörän niin tuli selattua sitä outoa opusta joka tuli samassa laatikossa pyörän kanssa.
siinä oli erikseen luku akun varauksesta ja sen vaikutuksesta ko laitteen toimivuuteen
voin kokemuksesta sanoa että jos olisin lukenut sen silloin 2005 olisi ainakin muutama metsän reunassa starttailut jäänyt väliin.

T:Mika Vuori

Nonnih. Uusi akku ostettu. Ruiskua roplattu/säädetty. Tyhjäkäynti piiriä rikastettu arvosta 3 arvoon 15. Vika diagnoosi herjasi, että flekti on rikki. Hyvä niin, kun tuossa ei edes sitä ole. Muuten kaikki OK, siis diagnostiikan mukaan. Öljyt vaihdettu (jälleen kerran) tyypiltään 5W-60:ksi. Säätöprosessin aikana saatiin kohtuudella käyntiin lämpösenä. Joka kerta toisella starttauksella. Viime sunnuntaina tein testiä. Latasin akkua sisällä lämpöisessä ja mopo oli ulkona -7 asteen pakkasessa 2 ja 1/2 tuontia. Ei inahtanutkaa, ei polkemalla eikä starttaamalla. Starttaus nihkeetä ja akku puutuu melko äkkiä. Ny palo käpy ihan kunnolla. Tulppa irti ja siitä oikein tippu bensaa. Kävi vituttamaan niin kovaa, et kiikutin korjaamolle ohivuotomittauksiin. Hain tänään pois. Ohivuodot 3% eli kone on kuulemma niiltä osin erinomaisessa kunnossa. Alan pikkuhijaa uskoa että tuota saatanan kakkulaa ei vaan ole tehty lähtemään käyntiin. Kasasin pyörän tänään. Purin ja tutkiskelin starttimoottoria, kun tuo kieputus on mielestäni aika nihkeetä. Enpä tuosta silmällä vikaa löytänyt. Voitelin puslat kuitenkin. Aika kova tappelu, et sain käyntiin. Kun koneen lämmöt kun on siellä +80 astetta niin kyl se startista sitten jotenkuten lähtee. Kylmänä, ei mitenkään.
Yksi pointti, miksi moisen ostin on se että kun ajelee valtamerkillä. On viisaita miehiä olan takana neuvomassa vähän liikaakin. Ja sopivasti kaikkien tarinat menee ristiin. No, nyt saa painia ihan yksin. Ruiskun säätö onnistuu kyllä, mutta tietotaitoa mihin suuntaa pitäis olla menossa, sitä ei tunnu oikein olevan.
Taistelu jatkuu.............

irroita virtausläpänsäädin vaijeri (kaasuvaijeri) yläpäästä ja varmista että alapää on min.topparissa ja kokeile uudestaan käynnistystä.se selittäisi myös sen tulpan kosteuden.

joskus voi vaijeri mennä hultojen yhteydessä väärään väliin ja aiheuttaa pienen \"alkuvedon\" jota ei ruisku kestä.
tulee sama ongelma kuin 80-luvun autoissa \"älä koske kaasuupolkimeen tai se ei lähde ikinä käymään\".

T:Mika

Testi jonka tein 2,5min sitten. Kokeilin ohjetta jonka kuuklasin engl. kieliseltä GasGas keskustelupalstalta (ilm. australialainen), kun moottori on heidän mukaan \"dead cold\". Suomessa kait tämä tarkoittaa et mopo on lämpöisessä tallissa....... Virrat päälle, odotus että bensapumpun kurina lakkaa. Virrat pois, kaks nopeaa kaasukahvan \"läpsäytystä\". Virrat päälle ja starttausta n. 3sek ja käyntiin. Eli nyt näyttää siltä että lämpöisestä tallista sen saa käyntiin. Ylävesiletkussa mulla on viisarilämpömittari, joka näytti ennen starttausta n.+10astetta......

Kannattais varmaan koittaa tulpan hatun/ koko johdon vaihtoa. Ja tsekata että saa varmasti kunnon kipinän.

\"Mitenkäs ihmeessä tuon vehkeen saa kylmänä (pakkasesta) käyntiin?\"

Hyväksi todettu keino on kosanilla tohottaa mosa kuumaksi => kylä lähtee.
Ja jos syttyy älä ainakaan sammuta...

Kun tää vekotin kävi vikadiagnostiikan perässä pariviikkoa sitten, oli kaikki komponentit OK. Muutoinkin tulpanhatun/-johdon uusiminen ei ihan heti iske. Tulpanhatussa ittessään lienee puola, kun maksaa 112EUR. Tulpanjohto ei oikein ole uusittavissa, kuuluu osana koko laitteen johtosarjaan. Eli ostattaa koko kaapelihässäkän. Tälle hintaa en ole löytänyt....

Keskusteltuani perjantaina erään pitkänlinja Gas Gas kuskin kanssa, hän kertoi vinkkejä kuinka tuo laitetaan käyntiin. Niillä ohjeilla olen kokeillut pari kertaa lämpöisestä tallista. Tallissa on liki T-paita keli. Noilla ohjeilla pata on lähteny käyntiin helposti pari kertaa JA POLKEMALLA. Oikean kohdan etsiminen ottaa amatöörillä aikansa:

http://www.youtube.com/watch?v=rJUBbJVvwbM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=NrwvStxwsX4

Testi numero kaksi tälle päivälle: Ulkona oli nollakeli. Vein siis mopon ulos taas kolmeksi tunniksi. Koneen lämmöt oli ulos viedessä noin +60C. Viisari näytti nollaa kun aloitin nappi starttaukset. Sama metodi kuin +15C tallista kylmänä käynnistettäessä ei enää päde, eli ei lähteny käyntiin. Noh, tuo ei enää ollut yllätys. Mielestäni vika on nyt tiedossa eli enää pelkästään KYLMÄkylmä käynnistys

Tämä vipu on manattu toimestani tällä palstalla jo moneen kertaan. Saattaa hyvinkin olla että syyttä. Vika ei välttämättä ole laitteessa vaan ehkä jopa käyttäjässä. Tuo on niin outo/hassu laite. Kun sen saa polkemalla käyntiin, niin se ei varsinaisesti \"lähde\" käyntiin.Se vaan jää laiskan polkaisun jälkeen päpättämään. Ilman rääkäisyjä/ryntäilyjä. Käydä poksuttaa kylmänä nätistä tasaista ~2000rpm:n tyhjäkäyntiä. Uutta pontta projektiin antoi juuri tuo käynnistystapa ja se ettei sama tapa toimi kylmässä. Joten säädöissä ehkä jotain häikkää? Lääkkeet tähän olemassa ja sovittukin jo. Maanantaina jatketaan.

Kun kerta laitteen varsin tahallani ostin, en tietenkään halua uskoa että se on ihan susi. Tuo on totta että puhaltimella posket punaiseksi niin lähteehän se. Sitäkin on kokeiltu. Mutta olen sitä mieltä että kun koneessa on kerta poljin ja starttinappi, niin niitä käytetään ja niiden on toimittava suunnitellulla tavalla. Sitten kun pakkasta on yli -15 astetta, silloin hyväksyn säkkijärven pokat ym. vippaskonstit

Kiitos sympatioista/vinkeistä kaikille. Maanantaina ole tod.näk taas viisaampi, siis mopon osalta.

En yhtään viisaampi. En mopon enkä muunkaan osalta.
Taistelu jatkuu edelleen.

Tämän asia osaltani olkoon loppuunkäsitelty, piste.
Tyhmät kysymykset/kommentit osaltani jatkuvat muissa aiheissa.

Tuomo, mihin katosi taistelutahto? Vai lähtikö mopo tulille?

Kakspiippuinen juttu. Lähtee hyvin käyntiin kylmänä, lämpöisestä tallista. Kylmänä kylmästä, ei mitenkään.
Kiitos mielenkiinnosta, ei se taistelutahto mihinkään kadonnut. Paremminkin kasvoi sarvet! Ja isot!!

Vika/niksi löytyy, sen olen itselleni luvannut! En vaan halua enää asiaa syvällisemmin puida täällä. Eri juttu, jos olis näiden vehkeiden kanssa puljannut ikänsä, ja tietäis varmasti mistä puhuu. Joten päätin etten spekuloi. Näitä kakspyöräisiä kun on hommattu/nysvätty vasta aikuisiällä. Kokemus, se kun on vasta edessä ja kaukana

\"Vika/niksi löytyy, sen olen itselleni luvannut!\" Jos näin teet nostan karvahattua ja korkealle. Tuohon nimittäin ei ole edes tehdas pystynyt... ;)

NiinpäNiin!!! Aikaa mennyt mutta asian minulla tapetilla edelleen! Pyörästä en isällisestä opastuksesta huolimatta ole eroon päässyt, enkä sitä nyt niin kiivaasti ole yrittänytkään. -09 laman alla näitä oli vaikea hävittää järkevästi, toimimattomia laitteita.
Ja aikoinaanhan pyhästi totesin että konsti löytyy. Nyt ollaan TAAS viisaampia tämän suhteen, poltettuun rahaan / aikaan nähden, ei välttämättä järkevämpiä! Matkan varrella on tehty koneremontti pariinkin kertaan. Poltettu yksi ECU, oiottu kampiakselia jne.... Käyntiinlähtö ollut AINA huonoa. Viimein paloi hermot TODELLA!! Nyt on omat laajakaista lambdat ja diagnostiikka ohjelmat, jolla ruiskua säädetään. Koin tämän investoinnin välttämättömäksi. Tieto lisää tuskaa ja harmittaakin, sillä olen todennäköisesti ollut kokoajan oikeassa! Tyhjäkäyntiseos lambdalla mitattuna ollut siellä ~14 hujakoilla. Toinen hyvin toimiva 4T gassi (jos sellaista on tehtykkään) taas antoi mittauksessa 12.5! Trimmasin magneti marellin (hyvin toimivassa pyörässä uudempi kokusan) seoksen 12.5:een ja toimii!! Viime kesänä keitti hansakalliolla pari kertaa / kierros. Nyt maanantaina trimmatulla pelillä kiersin lenkin kahteen kertaan todella hiljaa eli n.1/2h / kierros. Ei keittäny vaikka lämpötila +25 paremmalla puolella. Muita muutoksia on syylarille asennettu flekti.
Käynti trimmauksen jälkeen vahvaa ja terveen kuuloista. Kaasun vastaavuus myös parani. Stumppauksen jälkeen lähtee toisella starttauksella käyntiin! Nähtäväksi jää vielä tuo kylmäkäynnistys,eli pakkasia odotellessa....

Mitä järkeä tässä kaikenkaikkiaan oli? No ei tietenkään yhtään mitään!! Samalla rahalla olis tehty joku "järkevämpi" valtamerkin pyörä ja vieläpä hyväksi. Kasvoi aikoinaan vaan sellanen sarvi ottaan että mulle EI ...TUILLA!! Väitän että tiedän nyt tuon vehkeen metkut/ruiskun salat. Syy siihen on ilmeinen, miksi se on vähin äänin muuttunut kokusanin tekemäksi.

Kiitos ja anteeks!
T: Vaihtoehtokalusto-harrastaja

Moikka Tuomo, kiinnostaisi tietää lisää tuosta "laajakaista lambdat ja diagnostiikka ohjelmat, jolla ruiskua säädetään" setistä. 450 FSE marellin eculla...

T:Mika'
mika.mariin (at) saunalahti. fi